Jump to content

TC dampen haalt gekozen temp niet


Recommended Posts

@JDS ? Hè? Nou ja... Rare jongens.. Blijkbaar wil je dus ècht geen discussie aan.. Ik sta echt versteld van deze reactie. Jammer wel, staat je niet echt netjes... Enig cynisme is je dus ook al vreemd, want dat was mijn eerste bewering, nogmaals, om je aan te sporen tot discussie.. Nou ja.. Je kan niet alles hebben.. Een bijzonder fijne avond toch nog.. Toedels!?

Link to comment
Share on other sites

@TheRichZoals ik al aangaf in een PB. Waar je niet op antwoordde. 

Ik wil best een discussie met je aangaan. 

 

Maar niet als Ik niet idee heb dat je het al beter weet(?) voor ik je het een en ander uitleg.

En zeker niet als je ik het idee heb dat je me in de zeik zit te nemen. 

 

Ipv dat je even je pb beantwoord en de discussie hier verder te voert, zeg je niets terug en kunnen we ook niet verder discussiëren. 

Hierdoor krijg ik het idee dat je er helemaal geen zin in hebt. En had je net zo goed niet kunnen reageren in 1ste instantie. 

 

Maar goed... iedereen is vrij om te doen en te reageren waar hij op wil. 

 

Zoals je zelf al aangeeft..... toedels  en en fijne dag nog. ????

 

Link to comment
Share on other sites

Jammer dat deze discussie is verzand in gekibbel over en weer, want de materie vond ik wel interessant.

Wanneer ik voor mezelf analyseer waar het fout is gegaan, kom ik uit op het antwoord dat @JDS gaf op een vraag van @TheRich.

@JDS, besluit zijn antwoord met : "......Dus je antwoord slaat nergens op.....". Vanaf dat punt kwamen de irritaties over en weer.

Je kunt je dus afvragen @JDS, of dat slot zinnetje nodig was. Het is kwetsend en zinloos. Vanwaar die plotse irritatie...........?

 

 

Inderdaad ligt het punt van verbranding bij katoen op ongeveer 230°C, in een ver verleden proefondervindelijk vastgesteld. Dus ik begrijp de stelling van @JDS . Maar ik begrijp ook de vraagstelling van @TheRich, wanneer het katoen doordrenkt is met liquid, veranderd er dan iets ? Deze vraagstelling is logisch, want de kooktemperatuur van glycerine is 290°C, de zelfontbrandingstemperatuur nog hoger, 370°C, echter het vlampunt van de glycerine damp ligt bij 160°C. Dus de vraag van @TheRich is niet raar en heeft wel terdege te maken met TC dampen. We denken er niet vaak over na, maar moeten de feiten niet afdoen als onbelangrijk. We moeten ons realiseren dat onze glycerine damp vanaf 160°C, maar een kleine ontstekingsbron nodig heeft om een steekvlam te veroorzaken. Helaas heeft een forumlid dit persoonlijk ondervonden, toen hij een slechte build en wick gemaakt had en hij tijdens het inhaleren een steekvlam mee naar binnen zoog.

 

 

Edited by Steamboy
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Steamboy said:

Je kunt je dus afvragen @JDS, of dat slot zinnetje nodig was. Het is kwetsend en zinloos. Vanwaar die plotse irritatie...........?

Misschien niet. 

Als ik hier mensen mee tegen het zere been heb gestoten.. is dat niet mijn bedoeling geweest.

 

De reden ... ik dacht dat hij me zat te jennen.. 

 

Heeft verder ook geen zin om er op door te hameren van mijn kant. 

Wat je zegt is waar. Zonde van de discussie en wat mij betreft terug on topic.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nou, @Steamboy heeft het perfect uitgelegd, valt weinig meer aan toe te voegen.. Het enige  is dat op TC die veiligheid inbouwen omdat je het vlampunt van katoen wil omzeilen in mijn ogen wat overbodig is.. Niet in het minste omdat 235 graden al aan de hoge kant is, maar goed, dat kan nog als je heel luchtig dampt. Ten tweede zal de steekvlam erg meevallen, vermoed ik, omdat er altijd nog wel wat vloeistof in zal zitten en het vermogen direct afgekapt wordt als de temp zo snel zal stijgen. Het is goed zulke veiligheden in te bouwen, maar daarom mijn vraag. Ik kan het verkeerd hebben hoor, zodoende de vraag om discussie

 

@JDS: Ik ben de afgelopen dagen doodziek geweest en was niet in staat een normale discussie te voeren.. Excuus voor mijn emotionele reactie en dank voor je PB, het maakt je een groot persoon door die te sturen!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nou, ik doe in deze discussie toch heel effe mee. 

 

Even een theorietje :

 

De kans dat je een steekvlam veroorzaakt, is bijna nihil. Er moet aan zoveel condities voldaan worden, dat de kans op een steekvlam verwaarloosbaar is. Maar het kan !

Ik weet de naam niet meer van het betreffende forumlid, misschien dat jij, @Sledge, @balling of iemand anders dat verhaaltje nog kennen. De man belande in het ziekenhuis met een verbrande keel en kon de eerste week alleen maar pap eten, dus het is geen kleinigheidje. De man was een beginneling, had wel hier en daar wat gehoord, maar wist absoluut niet waar hij mee bezig was. Hij had een heel slordig en rommelig coiltje gemaakt, geen hotspots verwijderd, een dun sliertje wick materiaal er in getrokken en het vermogen ingesteld op 70 Wattjes.

Vermoedelijk, maar dat is mijn logica, is de oorzaak van de ontsteking een niet goed aanliggende wick geweest. Hierdoor is op die plek de temperatuur van de draad zeer hoog geworden, misschien zelfs wel gaan gloeien, hierdoor is de glycerine damp ontbrand, waardoor de temperatuur opeens omhoog is geschoten en de glycerine vloeistof tot ontbranding is gekomen.

 

Wat vinden jullie van deze theorie ? Graag commentaar

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb dat verhaal gelezen 

Is deze geloof ik 

 

 

Daar was ik in het begin van mijn DIY dampcariere ook bang voor.. 

Ben daarom heel laag in wattage begonnen. 

Volgens mij kun je dit geen dryhit meer noemen. 

Dit is pure onwetendheid geweest.

Ik heb het artikel lang geleden gelezen, maar volgens mij is hij zelfs nog gewaarschuwd dat zijn coils en wick niet goed waren. 

 

Edited by JDS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 21-12-2019 at 17:49, JDS said:

235 graden i

 

Misschien is het verstandig om de temperatuur op 220 graden in te stellen en vanuit daar te starten.

In sommige mods kun je een vaste Preheat instellen.

 

Deze tip is gewoon goud omdat 220 ook precies de temperatuur is van verse elektriciteit uit de muur. Goeie post sowieso, heel efficient qua verhouding tussen hoeveelheid tekst en hoeveelheid totale onzin die je daarmee hebt weten te formuleren.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@monotom

Het is sowieso onzin om zo fel op een post van een halfjaar geleden te reageren die totaal niet meer gebruikt wordt. .

 

Maar bedankt dat je 220° verwisseld met 220volt uit de muur die eigenlijk 230volt moet zijn.. iig bedankt voor je gouden tip terug.  ???

 

Edited by JDS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, JDS said:

@monotom

Het is sowieso onzin om zo fel op een post van een halfjaar geleden te reageren die totaal niet meer gebruikt wordt. .

 

Eens. Ik had dat in eerste instantie niet in de gaten, en in tweede instantie heb ik daarom nog een reactie geschreven om de eerste wat mee af te zwakken. In derde instantie heb ik die reactie nooit geplaatst zie ik nu. Maar je verhaal is zonder meer flauwekul natuurlijk.

 

15 hours ago, JDS said:

 

Maar bedankt dat je 220° verwisseld met 220volt uit de muur die eigenlijk 230volt moet zijn.. iig bedankt voor je gouden tip terug.  ???

 

 

Graag gedaan. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, monotom said:

Maar je verhaal is zonder meer flauwekul natuurlijk.

Dat mag je vinden .. geen enkel probleem. 

Zo dacht ik er toen zeker zo over en toen stond ik vierkant achter deze beredenering . 

En als je een absolute dry hit wil voorkomen bij iedere mod , moet je ook onder de 230° blijven.

Ik damp nu op TC 0,60ohm 25joul en 285°

Hier kun je een flinke dryhit mee krijgen als je mod geen agressieve cutoff heeft. Dus ik hou me ook niet aan die 220 graden 

Gelukkig heeft de yihi chip in mijn mod een anti-dryhit protection maar de meeste mods hebben dit niet. Vandaar dat ik als beginpunt van 220volt .. uhmmmm.. graden ?? en  ben uit gegaan.  

 

Al ben je het er niet mee eens .. prima.. dat mag zeker. 

"Zoveel mensen, zoveel wensen". 

 

Edited by JDS
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, JDS said:

En als je een absolute dry hit wil voorkomen bij iedere mod , moet je ook onder de 230° blijven.

Of gewoon zorgen dat je voldoende liquid erin hebt ? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...