Jump to content

NL rookverbod gaat ook gelden voor e-sigaret vanaf 2020


Recommended Posts

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/roken/regels-e-sigaret

Hier staat:

In het Nationaal Preventieakkoord staan maatregelen om in 2020 de e-sigaret te verbieden.

 

Wat dan weer raar is dat in het stuk waar het naar linkt staat :
Rookwaren worden vanaf 2020 verpakt in neutrale verpakkingen. Voor sigaretten geldt dit vanaf 2020. Voor sigaren en e-sigaretten overwegen we dit in 2022 in te laten gaan.
 

 

 

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

Ik lees alleen maar dat dampen vanaf 2020 officieel onder het rookverbod gaat vallen. Dampers ed. mogen nog steeds verkocht worden na 2020 maar moeten vanaf 2022 in een neutrale verpakking.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, je moet in die hele PDF gaan zoeken. Daar lees je dan weer andere zaken. Het gaat waarschijnlijk om verbieden van gebruik op allerlei plakken. Maar zo staat het niet op die  pagina van de regering. daar staat alleen :

In het Nationaal Preventieakkoord staan maatregelen om in 2020 de e-sigaret te verbieden. 

 

In de PDF lees je o.a. dit :

Het rookverbod wordt per 2020 uitgebreid voor de e-sigaret met en zonder nicotine. Het huidige rookverbod is alleen van toepassing op het roken van tabaksproducten. Met de uitbreiding willen we het roken van de bestaande en toekomstige damp- en aanverwante producten die gezondheidsschade veroorzaken verbieden. Dit om ook de sociale norm te versterken dat “roken” niet normaal is en om jongeren te beschermen.

 

Maar goed, was me wel even apezuur geschrokken toen ik een tweet met dat bericht langs zag komen, waarin de link naar die pagina stond om in 2020 maatregelen te nemen om de e-sigaret te verbieden.

 

 

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

Ik zie daar nergens iets van een verbod staan dus de kop van dit draadje is schromelijk overdreven.

 

Wat ik wel vind is dit:

Het rookverbod wordt per 2020 uitgebreid voor de e-sigaret met en zonder nicotine. Het huidige rookverbod is alleen van toepassing op het roken van tabaksproducten. Met de uitbreiding willen we het roken van de bestaande en toekomstige damp- en aanverwante producten die gezondheidsschade veroorzaken verbieden. Dit om ook de sociale norm te versterken dat “roken” niet normaal is en om jongeren te beschermen.

 

Dat betekend dat het net als de tabak niet op scholen ziekenhuizen ed gebruikt mag worden, maar het is geen algeheel verbod

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Marcel loves E6 Doe ik wat met je kritiek en is het blijkbaar ook weer niet goed. Heeft helemaal niets met draaikonten te maken.

Ik geef niets anders weer dan dat ik zelf gezien heb op die website. Het stond er gewoon zo. Ik heb het zelfs letterlijk overgenomen in mijn 1e post. En kon in 1e instantie op die pagina ook geen andere info vinden.

 

Het is gewoon niet voor niets dat ik er zelf heel erg van geschrokken ben op dat moment. 

 

Je hebt het mis dat ik fel tegen  ben als mensen aanpassen. Was iemand anders.

 

Ik wijzig best zelf regelmatig.

Maar dan wel  om redelijk iets. En niet om inhoudelijke te wijzigen.

Dan geef ik alleen extra info eronder in een post, wanneer ik meer inhoud vindt.
Of maak ik nieuwe post.

 

Maar wel taalfouten en kromme zinnen bijvoorbeeld door vergeten lidwoord. en typefouten

 

Of koppen wijzigen ook,  wanneer ik denk dat ze niet goed zijn. Maar dat doe ik nauwelijks. Meestal sta ik wel achter de kop.

 

 

 

 

 

 

 

Edited by elja
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Het zou je sieren als je gewoon eerlijk had verteld had dat je te snel had gepost zonder dat je alles goed door te nemen maar eerst paniek zaaien om het dan later herhaaldelijk af te zwakken vind ik een slechte zaak als het gaat om eerlijke, recht door zee, informatie zoals ik die graag zie op dit forum. Maar goed, dat is alleen maar mijn visie hierop, wat een ander ervan denkt moet ie zelf maar weten.

Maar ik houd verder mijn mond wel .... :zip

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lieve mensen, aan die foute omschrijving kunnen we wel degelijk wat doen. Ik heb net gebeld met 1400 het informatienummer van de Rijksoverheid (zoals ook vermeld op die pagina) en ze daarop gewezen dat de omschrijving fout is. Want de e-sigaret op zich wordt niet verboden, het gebruik ervan ook niet, het wordt alleen gelijkgesteld met roken voor wat betreft het rookverbod.

Toen ik belde werd er ook gelijk met me meegekeken om te zien om welk stukje tekst het nou eigenlijk ging. Het werd ingevuld en doorgestuurd naar het ministerie van VWS. Mijn naam, emailadres en telefoonnummer werden genoteerd.

Dus niet hier zeuren en zeiken, maar even bellen.

Edited by Marina
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

RIVM:  Het gaat om schadelijke stoffen zoals:

propyleenglycol;
glycerol;
nicotine;
aldehyden;
nitrosamines;
metalen.

--------------------------------------------------------------------------

Dr. Farsalinos heeft lang geleden reeds gezegd, dat je meer dan 100 ml e-liquid per dag moet verdampen om die hoeveelheid schadelijke stoffen te kunnen halen.

 

 

 

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...