Jump to content
Rous

Zoektocht goeie mod en eerste rta

Recommended Posts

Dank jullie voor de tips dan ga ik weer knutselen ,de wattage omhoog doen gaat helaas niet want ik heb hem op een ongereguleerde mod staan.

Max wattage voor een batterij bestaat eigenlijk niet, het is het amperage wat he niet moet overschrijden, op sommige mods kun je het aflezen, anders moet je het berekenen,

Dat blazen wat je doet heet 'purgen' of in het degelijk Engels 'to purge' dat doe je wanneer je coils te langzaam opwarmen, met sommige mods kun je dat omzeilen door de preheat in the stellen, dat zet je dan een paar watt hoger dan het uiteindelijke wattage waar je op wil zitten.

Sneller door je vloeistof heen gaan ligt niet aan de manier van wicken, meer aan de manier van dampen, lange hijsen, hoog vermogen, dan kan het wat harder gaan.

Maar inderdaad strak door de coils en losjes uitgedund in de gaatjes, los genoeg zodat het niet gaat lekken en strak genoeg zodat de vloeistof niet geblokkeerd wordt.

Zo te zien ben je in ieder geval heel goed bezig, waarom zit ik eigenlijk nog tips te geven?😀

@Oomkobus goeie leermeesters hier op het forum en youtube🤪

zie op het forum nogal eens discussie over max watt en ampère vandaar dat dit me nog niet helemaal helder is. Iets van max 15 ampère volgens mooch. 

Als ik nu vuur op 40 watt lees ik 10 ampère. Of zoek ik nu helemaal verkeerd. 

Dat purgen (Weer wat geleerd) zag ik ik op YouTube, voorgloeien ga ik eens ff mee stoeien👍

Posted (edited)

Makkelijker dan dit wordt het niet @Rous

ik heb niet alles terug gelezen maar het is wel afhankelijk van een paar dingen. 

Welke batterij

hoeveel OHM is je coil

wel of geen gereguleerde mod

En aan de hand daarvan,single of dual batt. 

En “iets” van max 15amp. 

Kan ook 10 zijn....of 20. 

Iets van raak kan het verschil zijn tussen wel of geen papa worden zeg maar

Edited by Sebas
Linkje vergeten

@Sebas de mod heeft 2 vtc6 batterijen en kan volgens het boekje 160 wat leveren. 

Op de lijst met batterijen lees ik 20/25, als ik de berekening doe van de Ampere draw kom ik op 50 ik dacht eerst dat het 15 was dus nu snap ik er helemaal niks meer van🥴

Voor een gereguleerde mod kun je het "maximale" Wattage berekenen via deze formule:

CDR*0.9(efficiëntie vd chip)*3,2(Voltage van de batterij in lege toestand) = Maximale Wattage per batterij.

De VTC6 heeft een CDR van 15/20A (volgens Mooch), dus daarvan uitgaande wordt het:

20A * 0.9 * 3.2V = 57.6W per batterij. Voor een dual battery mod (vermenigvuldigen met 2) kom je dan op 115.2 Watt

Mocht(en) je batterij(en) toch te heet worden hou dan de 15A aan i.p.v. 20A.

In dat geval wordt het 15A*0,9*3,2V = 43,2W per batterij. En voor een dual battery mod (vermenigvuldigen met 2) kom je dan op 86,4W

(Thanks to @Matung voor het duidelijk maken van deze formule)

Wat @Pazmaster zegt 😉

maar hoe vaak haal je het maximale uit je mod? 

Ik nooit. Hij kán 220watt maar ik kom nooit boven de 45/50watt en meestal rond de 30watt. 

Die berekening is gebaseerd op het maximale. 

Niet te zwaar aan tillen @Rous, je hebt een gereguleerde mod die zal ingrijpen als er iets mis gaat, als het boardje the heet wordt schakelt ie uit, als je weerstand te laag is, zal ie niet vuren, als de batterijen niet het wattage halen met de build die je gebruikt, zal hij zelf het wattage bijstellen.

Bovenstaande overkomt je doorgaans pas als je echt gaat experimenteren, ik heb recent nog een build gemaakt die ik op 300 watt wilde gebruiken maar m'n mod zei nee, met deze weerstand krijg je max 180 watt Kobus... Dat was even back to the drawing board.

Daarnaast is de cdr van een cel de Max Constant Discharge, wat inhoud dat ie de het opgegeven amperage constant mag geven, tot ie leeg is,

Met andere woorden, gebruik je 20 ampère? Dan mag je je vuurknop gewoon 10 minuten lang vasthouden zonder dat de cel beschadigd of te heet wordt.

Dat kan ten eerste niet en geen enkele damper neemt zulke lange hijsen, wij pulsen de batterijen voor een paar seconden.

Waarom we toch spreken van een cdr? 

Vroeger waren er Pulse ratings,

Tijdens een puls wordt de cel minder heet dan bij constante belasting maar niemand weet hoelang een puls duurt, de een hijst kort, de ander lang, het was te variabel om er een echte meerwaarde van te maken, het instituut op dampcelgebied, batteryMooch heeft daarom besloten enkel en alleen de cdr aan te houden en niet de Pulse ratings,

Er waren fabrikanten die meenden cellen te hebben die gedampt konden worden op 70A! Dat was natuurlijk bullshit en ook mee daardoor gebruiken we de veilige CDR.

5 hours ago, Rous said:

Als ik nu vuur op 40 watt lees ik 10 ampère

Je mod laat niet zien hoeveel Ampère je batterij levert maar hoeveel Ampère er door je coil gaat, √(vermogen/weerstand). Vraag me niet waarom de meeste gereguleerde mods dat laten zien, mij lijkt dat een nutteloze waarde.