Jump to content
tecje

Wattage en RTA / RDA coils

Recommended Posts

Beste dampers,

Ik zet hem maar onder de nieuwe rokers vragen, want echt advanced is het niet;-)

Ik maak me eigen coils van voorgemaakte spoelen en ik vroeg me af of er een algemene richtlijn is te hanteren voor wattage bereik, zoals je vind bij sub ohm tanks of zelfs bv de Profile RDA.

Ik gebruik bijv een dual core fused clapton op 6 wikkelingen, 3 mm (ongeveer 0.7 ohm) in een siren v2 met 70% VG. Ik gebruik hem op 27 watt, maar je ziet ook vaak voor mtl wattages van 15 of 20 watt. 

Het is natuurlijk deels een kwestie van smaak en soort vloeistof (bv dessert vs fruit). Echter ik heb me eerste Recurve RDA en allemaal exotische voorgemaakte coils en het zou handig zijn een richtlijn of bereik te hebben die past bij de coil.

Thanks,

Rick 

Vaak gewoon beetje proberen wat het best bij de coil past/wat je prettig vindt. Maar uiteraard laag (maar weer niet al te laag) beginnen en dan langzaam omhoog met de wattage. 

Zet er anders even bij welke rolletjes je hebt, dan geeft iemand je vast een tip

Ik zelf kijk vaak naar voltage, omdat dit een vast gegeven is. Begin vaak laag bij 3v of 3.2 en werk langzaam omhoog tot ik het goed vind.

Nieuwe Damper vragen!! Roken doen we gelukkig niet meer!! Wattage is voor een groot gedeelte smaak. Ik damp vaak lekker hoog (vooral mtl). Moet hierdoor wel vaker m'n wicks vervangen, maar dat vind ik alleen maar leuk om te doen. 

Voor de mods... 

Kan dit onderdeel niet "je eerste damp vragen" als titel krijgen? Sigaretten gebruiken we niet meer toch? 

Ik weet niet of steam engine hier goed voor is, maar daar haal ik veel informatie vandaan..... maar ja ik gebruik wel simpele kanthal coils. Zelf zet ik mijn damper nooit hoger dan 4,2 volt en het ene moment is dat zoals nu 18,5 watt, maar het kan ook wel eens 17 watt zijn of 20. Net naar gelang de ohm van de coil die ik gebruik. Ik damp overigens MTL.

https://www.steam-engine.org/coil.html

Zat inderdaad ook aan steam engine te denken. 27 watt is lekker volle damp, maar inderdaad om de dag een nieuwe wick door de caramelisatie. Loopt zelfs gewoon weer terug de tank in als die op zijn zij ligt per ongeluk.

Ik zal eens kijken of ik een voltage mode heb en dat proberen.

Voltage zegt niet meer hetzelfde zodra je op andere materialen als kanthal overstapt. Probeer je niet te gek laten maken en doe wat fijn voelt, niey wat anderen fijn vinden. 4,2v is een  mooie richtlijn, maar niemand verbiedt je om daar de grenzen over te gaan. Kleine stapjes. Op een gegeven moment leer je wel wat wanneer kan, je houdt er hooguit een verbrande wick aan over.. 

Zeker waar, mijn smaak papillen zijn alleen niet zo verfijnd. Ik proef bv bijna niet of iets nou custard is of gewoon aangekoekt😉 

Vind de voltage wel goed idee, alleen gaat het niet op voor de mesh strips zag ik al😁

Ik gebruik altijd een dripper en dl. Momenteel op 104w, coil is 0.28 en ongeveer 5v. 

Het ligt idd vooral aan een paar zaken....

Hoe damp je? DL of MTL?

Wil je warme of coolere vape.

Het is allemaal proberen en testen tot je vindt wat je lekker vindt. 

Heb je dik draad(exotische triple twisted met 3kernen en 4 mantels) of een simpel kanthal draadje ?

als ik een fused clapton ni80 bijvoorbeeld heb op 0.29ohm zit ik altijd rond de 40w

en @Edgar73 heeft ongeveer hetzelfde omhage en damp met 104w(dual coil? Ander materiaal?)

het is dus heel erg gebonden waarmee en hoe je dampt en niet echt een vast gegeven met een rda of rta

Fabriekscoil kunnen ze wel een schatting maken(daarom altijd een ruimte waartussen je kan zitten) omdat het een redelijk vast gegeven is en misschien ook wel getest van tevoren👍

Nee precies, het is inderdaad een kwestie van trial en error, helaas zijn mijn hersenen van de maximizer categorie, denk altijd dat het beter kan. 

Ga aan de slag met de voltage tip, nu nog accepteren dat mijn wick na een dag al zwart is.... Amerikaanse smaken en hun sweeteners...😬