Jump to content
IkVriend87

De wirwar aan onderdelen word mij steeds bekender, nu kan ik verder vragen

Recommended Posts

Beste dampers, 

Ik kom er steeds meer achter wat ik nou eigenlijk gekocht heb, zo dacht ik eerst dat ik een Justfog Q16c heb (heb ik ook) maar ik weet nu dat dit de clearomizer is. Die clearomizer bestaat weer uit verschillende onderdelen en dan hebben we de batterij/mod (ik weet nog niet de juiste benaming). 

Maargoed, dan komt dus de vraag; kun je bij elke batterij een andere clearomizer draaien en waar moet je dan op letten? 

Het model welke ik heb is de justfog J-Easy 9, deze heeft een variabele voltage. Maakt dit nog wat uit voor de coil? 

Misschien zijn deze vragen al eerder gesteld maar mijn zoekvaardigheden in forums zijn niet echt optimaal te noemen. Mijn excuus daarvoor. 

Groetjes Rik

Verreweg de meeste mods zijn gemaakt zonder de beperkingen die jouw apparaatje heeft.

Die J-Easy 9 kan slechts coils aan van boven de 1,0 ohm en is slechts in acht stappen verstelbaar. Hij is echt bedoeld voor de clearomizer/tankje wat erbij komt. Je zou met wat verstand er ook wel wat anders op kunnen schroeven, maar dan ben je zeer in je keuzes beperkt, het moet qua specs niet veel afwijken van het meegeleverde tankje.

Bij een losse mod, bedoeld om zelf een tank bij uit te zoeken (al worden ze vaak met een tankje geleverd als kitje), kun je traploos het vermogen instellen en kan veel lagere weerstanden aan. Ook passen er meestal wat grotere tanks op dan de max 16 millimeter die op de J-Easy 9 passen.

Mijn tip:

Zoek een mooie mod (batterijdrager) uit en kies daarbij een leuk tankje. Let op dat de mod een beetje breedte heeft, veel tankjes hebben een diameter van 24 of 25 mm.

Als je de tankjes in het buitenland koopt hebben ze doorgaans een grotere inhoud dus minder bijvullen. Ideaal dus.

Bevalt het tankje niet, of wil je verder experimenteren dan kan het al op de mod die je hebt gekozen. Dus die extra kosten blijven dan weg.

Koop de losse batterij voor die mod NOOIT in China, maar bij een gewone hollandse webshop. nkon.nl heeft een ruime keuze.

Posted (edited)

@Moppersmurf Bedankt voor de tip. Ik heb even zitten rondneuzen maar als ik het goed begrijp kiezen "jullie" liever voor een mod met losse batterij inplaats van één die inbrepen/ingebouwd/vast is? 

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

Yep. Bij een ingebouwde batterij is het altijd maar de vraag wat de kwaliteit is. Niet alleen voor de veiligheid, maar het is ook best vervelend als je na een of twee jaar nog maar half zo lang doet met een lading en dan niet gewoon een verse, nieuwe batterij kan kopen.

Leuke info, bedankt! Ik ben een aantal leuke en handige dingen teweten gekomen om op te letten als ik naar een andere mod ga kijken. 

Zoals al gezegt, geen batterijen uit China, maar hoe staan jullie tegenover een mod uit China? Vanuit de horlogerie is het bijna "not done" om een Chinees te dragen of in de collectie te hebben. 

Ook al koop je ze in Europa, de meeste gangbare mods komen uit China, smok, joyetech, eleaf, aspire, geekvape, allemaal Chinese merken, of je ze nou van Ali haalt of van rookwinkel, eigenlijk maar twee verschillen, Ali is veel goedkoper en rookwinkel levert veel sneller.

Stel dat je nou iets van wish besteld dan kan je een gekloond product krijgen (bij Ali is het ook wel een beetje opletten)

Bovenstaande merken kan ik trouwens allemaal best aanraden ook, weet je al een beetje wat je wil?

Één of meer batterijen?

Simpele mod met weinig instellingen?

Iets geavanceerder met touchscreen?

Subohm tank of rta?

Of doe eens gek met een rda? (Ik gebruik niet anders)

Dikke vette wolkenpijp of een schattig tootlebuisje?

Nog een tip trouwens, als je voor een mod kiest met losse cellen, besteld die dan inderdaad bij nkon.nl en koop er ook een lader bij, de meeste mods kunnen je cellen opladen maar vanwege veiligheid is een losse lader aan te raden, de lader stopt met laden bij 4.2 volt en bij een mod weet je het niet, de fabrikant heeft er in ieder geval geen info over.

1 hour ago, IkVriend87 said:

Bedankt voor de tip. Ik heb even zitten rondneuzen maar als ik het goed begrijp kiezen "jullie" liever voor een mod met losse batterij inplaats van één die inbrepen/ingebouwd/vast is? 

Het enorme voordeel is dat je niet zonder hoeft te zitten. Als bij een mod met vaste batterij de jus op is kun je hem een paar uur moeten laden voor je verder kunt.

Bij losse batterij kun je dr eentje extra meenemen. Nooit los in je broekzak maar in een sliliconenhoesje die daarvoor gemaakt zijn. Doe je dat niet kan de batterij sluiting maken en enorme brandwonden veroorzaken!

6 minutes ago, Oomkobus said:

weet je al een beetje wat je wil?

Één of meer batterijen?

Simpele mod met weinig instellingen?

Iets geavanceerder met touchscreen?

Subohm tank of rta?

Of doe eens gek met een rda? (Ik gebruik niet anders)

Dikke vette wolkenpijp of een schattig tootlebuisje?

Ik ben net twee dagen aan een damper, een echte beginner dus. Om meteen wat nieuws te kopen vind ik wat over rushed. Ik vind het wel leuk om mij te gaan verdiepen in de materie. 

Het viel mij al wel op dat veel van de merken idd uit China komen. 

Subohm, rta en rda zijn termen waar ik nog niet bekend mee ben maar bij een volgend apparaat zou ik zeker gaan voor variabele weerstand (wordt dat bedoelt met "subohm"?). 

5 minutes ago, Moppersmurf said:

Als bij een mod met vaste batterij de jus op is kun je hem een paar uur moeten laden voor je verder kunt.

Nooit bij nagedacht, al moet ik wel zeggen dat het apparaat wat ik nu heb al 3 dagen meegaat (dit zal in de toekomst vast slechter worden idd) en er nog maar 2 steepjes van de 5 batterij indicator weg zijn. In mn auto heb ik standaart een telefoonlader liggen en een 12v-220v omvormer. 

Subohm, rta en rda zijn termen waar ik nog niet bekend mee ben

Neem eens een kijkje in onze dampwiki daar bevindt zich een schat aan informatie, ook over mods en atomizers (en zelfs een woordelijst).

Ik ben net twee dagen aan een damper, een echte beginner dus. Om meteen wat nieuws te kopen vind ik wat over rushed.

Er is geen haast bij. Neem rustig je tijd om je te oriënteren en in te lezen dan kom je beslagen ten ijs als je een volgende stap wilt nemen.

2 hours ago, IkVriend87 said:

moet ik wel zeggen dat het apparaat wat ik nu heb al 3 dagen meegaat

Als je gaat veranderen ga je ongetwijfelt wat zwaarder geschut nemen en dus meer van de batterij vragen. Dat overkomt denk ik zo'n 95% van de dampers.

Posted (edited)

Ooh, pas een paar dagen, dan zou ik me nergens druk over maken en lekker dampen, pas over een maand of zo kijken naar een andere setup, want er is veel, echt veel te krijgen.

Voor de geschreven info, hebben we op t forum de Dampwiki en voor nog meer info met beeld en geluid heb ik een YouTube kanaal

W00t, dat zei @Bobby dus ook eigenlijk al, eerst lezen kobus en dan reageren....

Edited by Oomkobus
Te veel gas d'r op

Posted (edited)

@IkVriend87

De Justfog Q16/J-easy 9 was ook mijn eerste kennismaking met dampen, en ik gebruik hem nog steeds erbij na meer dan een jaar.

(voor o.a. plekken/gelegenheden/momenten waar je geen grote wolken wil/kan blazen..)

Als reserve heb ik ooit wel een 2de aangeschaft, om (zeker in de eerste tijd) niet met een lege batterij te zitten.

Hij was sowieso gewoon heel goed (vond ik) om aan het dampen te wennen en het roken te ontwennen. (simpel, doet wat je verwacht, en heeft nooit problemen gegeven..)

En nu ik wat meer weet over dampen weet ik dat er betere en ook andere soorten zijn, maar zeker dankzij de Justfog ben ik wel sinds ik begon rook vrij..

Gaandeweg ontdek je steeds meer, maar ik zou (zoals hierboven ook vermeld) rustig aan het dampen wennen en niet te overhaast andere dingen aanschaffen.

Het alleen al juiste smaken en een goede all/every day vape vinden koste mij in het begin al aardig wat tijd, en is (in mijn bescheiden optiek), ook heel belangrijk om het vol te houden.

Wat de coils betreft (iets laat, maar zag je post nu pas..), in de Justfog Q16 kan een 1,2 of een 1,6 ohm coil.

Een 1,2 ohm coil wordt warmer dan de 1,6 ohm coil op hetzelfde voltage. Daarnaast, hoe hoger het voltage, hoe warmer de coil en hoeveelheid damp. (en de coil gaat dan meestal ook iets minder lang mee, maar je batterij is voor zeker eerder leeg)

Uit mijn ervaring is de variabele voltage vooral te gebruiken afhankelijk van de zwaarte waarmee je de damp inhaleert. Inhaleer je sterk met een diepe hijs dan kan je een hoger voltage instellen. Als je standaard lichte hijsen neemt dan zal een lager voltage beter voldoen (en/of de 1,6 ohm coil).

Ik gebruik standaard iets dikkere vloeistof van 50pg/50vg in de Q16,  waarbij ik vind dat de 1,2 ohm prettiger dampt dan de 1,6 ohm.  Mijn vrouw dampt hele lichte smaken op 70pg/30vg en die heeft de voorkeur voor de 1,6 ohm coil. Mijn coils gaan ongeveer een week mee, die van mijn vrouw 2 weken.

Bijna alles binnen het dampen is echt persoon afhankelijk, maar dat zal je nog wel heel vaak horen😀

p.s.

Het onderste gedeelte (de J-easy) wordt meestal een batterij genoemd bij een op elkaar afgestemde tank en batterijhouder.

Als je een geheel instelbare batterijhouder hebt (wattage, volt, temperatuur, en wel meer), waar je zo'n beetje iedere tank op kan draaien wordt het een (gereguleerde) mod genoemd.

Edited by MarcoPolo
wat puntjes op i's gezet..

@MarcoPoloThanks voor de info! Hoewel de mogelijkheden dus beperkt zijn met de J-Easy 9 (wat ik tot nog toe als antwoord heb gehad, no advance) heb ik nu iets om mee te gaan "spelen".

Posted (edited)

Hier ben ik weer. Naast mijn justfog j-easy 9 (die ik nu dus een maand heb) nu een Vaptio N1 pro gekocht. Ik vond de prijs leuk, ohm en wattage zijn instelbaar dus voor mij een prima ding om mee verder te expirimenteren. 

Bij de mod komt een Vaptio frogmen xl tank (5ml, maar dit mag volgens mij officieel niet gebruikt worden? ) en met 2 coils van hetzelfde merk:

• W2
    • 0.4 Ohm
    • 30 to 80W Range
    • Best at 45 to 65w

• W8
    • 0.15 Ohm
    • 50 to 110W
    • Best at 60 to 80W

Mijn vraag is eigenlijk, zouden jullie nog andere tanks en/of coils aanbevelen? 

Het platvorm is vrij groot dus er zal veel (qua breedte) op kunnen en het is een standaard 510.

Hier alvast een foto (van internet) 

vaptio_n1_pro_main.jpg

Edited by IkVriend87

Das een mooie! 

Die 5ml inhoud mag je gewoon gebruiken hoor, het mag alleen niet verkocht worden door Nederlandse dampshops. 

Houdt er rekening mee dat je nu een dl tank heb gekocht en de manier van inhaleren echt anders is. De damp direct naar je longen ipv eerst in je mond en dan naar je longen. 

1 hour ago, Cumulus said:

Das een mooie! 

Die 5ml inhoud mag je gewoon gebruiken hoor, het mag alleen niet verkocht worden door Nederlandse dampshops. 

Houdt er rekening mee dat je nu een dl tank heb gekocht en de manier van inhaleren echt anders is. De damp direct naar je longen ipv eerst in je mond en dan naar je longen. 

Thnks, ik ben mij net sinds gisteren aan gaan leren/wennen om direct naar de longen te inhaleren. Ik kwam er al vrij snel achter dat de smaak sensatie veel beter is en veel meer rook. 

Ik wist trouwens niet dat dat verschil hem in de tank zat. Kan iemand vertellen waar dat verschil hem in zit, of hoe je dat ziet/achterkomt? 

Het ligt aan een aantal dingen :

Lage Ohm waarde (sub-Ohm) geeft meer damp. 

Grotere luchttoevoer geeft ook meer damp. 

Deze combinatie samen geeft veel damp 😉

Posted (edited)

Dat zie je aan de luchtgaten, die zijn veel groter. En ook de liquid gaten in de coil zijn groter om beter met hoger VG om te kunnen gaan.

Oops @Cumulus was me voor.

Edited by Marcel loves E6

Hallo dampers, hier ben ik weer. 

Ik heb een paar extra tanks besteld voor mijn justfog, er was namelijk al een glas gesneuveld en ook deze is mij al een aantal keer uit mijn handen geglipt. 

Nu kan ik deze natuurlijk in de kast leggen als reserve maar ik kan ze ook vullen met verschillende smaken en meenemen als ik de hort op ga. 

Mijn vraag eigenlijk, hoe doen jullie dat? Neem je meerdere tanks mee met smaken of neem je flesjes mee? En verwissel je de coil bij een andere smaak? 

Als ik nu een ander smaakje in mijn tank doe gooi ik het er gewoon overheen (zodra de tank zo goed als leeg is). De eerste trekken heb je een "dubbele smaak" maar al vrij snel is dit weg. 

Ik verwissel de coil niet bij iedere smaak. Neem altijd 1 of 2 flesjes mee en vul hem zodra die bijna leeg is.

Dubbele smaak heb dan inderdaad even last van, maar ik ervaar dit niet als vervelend.

Ik hjeb altijd twee apparaten mee voor de verschillende technieken (een DL en een MTL), en meestal een of twee smaken per soort, maar ik kieper per tank gewoon alles achter elkaar er in. Mijn meeste liquids komen uit de zelfde 'smaakfamilie'  (fruit, fris, kruidig) en bijten elkaar dus niet zo. Moet alleen zorgen dat ik mijn 3mg en 6-9mg niet met elkaar verwissel, vooral in de DL damper.