Jump to content

DL of MTL


Guest Jannie

Recommended Posts

Guest Jannie

Hey ik ben net begonnen met vapen en heb een eGo AIO box gekocht maar, ik weet niet of ik wel MTL inhaleer of dat ik een DL inhalerer ben.

Als ik inhaleer trek ik wel soort van mijn buik samen zegmaar. 

Kan iemand mij hiermee helpen?

Link to comment
Share on other sites

DL gaat net zo als je onder water ligt en door een pijpje moet ademen. Je zuigt dan de lucht direct in je longen. MTL gaat eerst in de mond, zoals met een sigaret en daarna inhaleer je het pas. Het maakt ook niet zoveel uit hoe je vapet, als het maar voldoet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jannie

Ik weet wat DL en MTL inhoud maar weet alleen niet wat mijn manier van inhaleren is. Want hoe kom je erachter of je meteen in je longen inhaleert of eerst in je mond?

Edited by Jannie
Link to comment
Share on other sites

Spaar je de damp eerst op in je mond? (doe je daarna de vaper van je mond, en adem je dan pas in?) Dan doe je MTL.

 

Inhaleer je de damp terwijl de vaper nog aan je mond zit dan dan doe je DL

 

We kunnen je niet veel verder helpen denk ik als je wel weet wat DL en MTL is maar niet weet welke manier je dat zelf doet... Of je moet precies beschrijven wat je doet.

 

Ik ben benieuwd

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Als je alleen de spieren in je wangen gebruikt damp je mtl. Gebruik je ook andere spieren, zoals die van je borstkast dan damp je dl. Ik gebruik bij een goeie haal, zelfs mijn achillespees, maar dan creëer ik wel een supercel 

Link to comment
Share on other sites

Guest Jannie

Hé ik had weer even een vraagje.

Wat zou er gebeuren als je een DL vape per ongeluk een paar keer MTL inhaleerd?

Is dar slecht voor je vape?

Link to comment
Share on other sites

Wat is er zo speciaal aan een DL vape (whatever dat is)? Je dampt met de DL techniek of de MTL techniek, maar in beide gevallen kun je dezelfde dampvloeistof gebruiken. Of je DL of MTL gebruikt, hangt meer af van het tankje en de coil. Maar die kunnen nog steeds dezelfde vloeistof gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

@Jannie Je bedoelt of het slecht is voor je apparaat? Nee, het is niet slecht voor je apparaat. Of het goed is voor je coil? Het is niet aan te raden omdat, als je een DL coil gebruikt en je op de MTL manier dampt, er niet genoeg lucht langs je coil gaat om de coil af te koelen. Hierdoor kan je coil te heet worden waardoor het katoen in de coil verbrandt en je de zogeheten "dry hits" kunt verwachten. Als dat eenmaal gebeurd is kun je de coil weggooien, de verbrande smaak gaat er niet meer uit namelijk. 

Andersom, DL dampen op een MTL tank kan op zich geen kwaad maar dat gaat je waarschijnlijk niet eens lukken omdat je niet genoeg lucht erdoorheen kunt zuigen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Het is misschien wel een van de meest gemaakte 'beginnersfouten' ; mtl dampen op een apparaat dat niet alleen gemaakt is voor dl, maar vaak ook nog met een heel lage weerstand. En het is absoluut de nummer één oorzaak van premature coilcrematie.

 

Vrijwel elke Coil bestaat uit een gloeidraad met watten, de gloeidraad zet de vloeistof om in damp, en tijdens het inhaleren van de damp, koelt de coil door de lucht die er langs stroomt. Een coil die heel warm wordt en de warmte lang vasthoudt door een groot draadoppervlak, heeft veel koeling nodig, en daar moet je dus heel stevig aan zuigen. En benodigd doorgaans ook veel vermogen om überhaupt op te warmen.

 

Zulke Coils op een veel lager wattage dampen dan aanbevolen kan een tijdelijke oplossing zijn (dan wordt hij in elk geval niet zo snel te heet), maar zal uiteindelijk resulteren in veel condensvorming , met doorlekken en Liquid in de mond als gevolg. De luchttoevoer wat te ver dichtdraaien om fysieke trekweerstand te krijgen heeft het zelfde resultaat. 

 

In hun verlangen naar heel veel damp, door slecht of ontbrekend advies, onwetendheid, fysiek onvermogen om zo hard te kunnen zuigen, maken helaas heel wat dampers en valse start met een apparaat dat eigenlijk niet geschikt is voor hun manier van dampen, of gewoon nog een maatje te groot voor ze is.

 

Voor je apparaat kan het geen kwaad; de mods zal het sowieso een zorg zijn wat je doet en de tank wordt er ook niet warm of koud van. Hoewel, vaak wel gloeiend heet, maar dat schaadt niet. Het is primair slecht voor je coil, die een uiterst korte levensduur zal hebben. En voor jezelf is het ook niet prettig;  te hete damp, hoesten, liquid in de mond, lekkage, kortom een zeer suboptimale dampbeleving. 

 

Ik had gisteren weer een mooi voorbeeld in de winkel; een dame van een eind in de vijftig die van een bekende, een zelfverklaard dampexpert, een Smok tfv12 (!) had gekregen, met coils die rond de 120 watt gedampt moeten worden, op zestig watt. Bovendien was haar verteld dat je een paar seconden op de knop moest drukken tot hij knistert, en dan loslaten en een hijs nemen. (Want tot in de tenen inhaleren tijdens het vuren kreeg de gulle gever zelf ook niet voor elkaar blijkbaar). Alle bekende klachten natuurlijk. Het hele gesprek hoef ik natuurlijk niet samen te vatten, maar die ging dolblij met een Vapefly Nicolas weer de deur uit; een verdamper die wél bij haar paste. Maar ook een stapje terug naar een dl tank met Coils van rond de 0,3-0,4 ohm geeft vaak al een enorme verbetering. 

 

En keertje een mtl-hijs kan natuurlijk geen kwaad, mits je het niet te regelmatig doet. Gelukkig, want ik moet het regelmatig demonstreren. Maar beter is het apparaat zo te gebruiken als waar hij voor gemaakt is. Nog beter is een setup zoeken die bij je 'natuurlijke' manier van dampen past. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Marina said:

Wat is er zo speciaal aan een DL vape (whatever dat is)? Je dampt met de DL techniek of de MTL techniek, maar in beide gevallen kun je dezelfde dampvloeistof gebruiken. Of je DL of MTL gebruikt, hangt meer af van het tankje en de coil. Maar die kunnen nog steeds dezelfde vloeistof gebruiken.

In theorie wel, maar ik zou in beiden normaliter wel een ander gehalte aan nicotine adviseren. En toch ook een andere pg/vg-verhouding. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Aaruman said:

@L33ntje, wat een schande! Arme vrouwtje, gelukkig was jij in deze de reddende engel. Dit zie je dus enorm veel bij jou in de winkel?

 

Ik kan wel zeggen dagelijks, alleen werk ik niet elke dag, dus laat ik het houden op drie, vier keer in de week. Meestal krijgertjes en op internet bestelde kits op aanraden van een damper in de omgeving, maar incidenteel ook uit andere dampwinkels. Vaak zijn dat van die jongens die denken dat ze zo veel van dampen weten dat ze wel in een dampwinkel zouden kunnen werken. Ik hou ze echter graag ver van de toonbank ;-). Werk liever iemand in die van toeten noch blazen weet maar bereid is te leren.

 

Reddende engel vind ik een groot woord, ik die gewoon mijn werk zoals ik vind dat het gedaan hoort te worden; maatwerk leveren voor de klant, zodat die met het best passende apparaat (uit het soms wat krappe assortiment) de winkel uit loopt. Liefst dampend. 

Edited by L33ntje
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
On 29-5-2019 at 08:01, Sateman said:

Spaar je de damp eerst op in je mond? (doe je daarna de vaper van je mond, en adem je dan pas in?) Dan doe je MTL.

 

Inhaleer je de damp terwijl de vaper nog aan je mond zit dan dan doe je DL

 

We kunnen je niet veel verder helpen denk ik als je wel weet wat DL en MTL is maar niet weet welke manier je dat zelf doet... Of je moet precies beschrijven wat je doet.

 

Ik ben benieuwd

Ik vroeg me steeds af wat MTL en DL betekende maar dit is heel duidelijk omschrreven, ik weet nu dat ik een MTL damper ben, Daarnet DL geprobeerd en das een ramp , lukt langs geen kanten 😂

Link to comment
Share on other sites

@Karine63 Kijk ook eens in de Dampwiki. Hier vind je heel veel informatie.

 

(Vrijwel) iedere damper begint met MTL dampen, een echte sigaret rook je ook MTL. En met DL krijg je ook heel veel (te veel voor een beginner) damp binnen.

Ik damp zelf al ruim 10 jaar, maar pas ca. een jaar ook DL

 

Ondanks dat ik al erg lang op dit forum zit had ik me hier nooit in verdiept. En ik kocht een tijd geleden in Duitsland een Smok kit met een TFV18 tank erbij. Omdat ik die tank zo mooi vond en hij een grote inhoud heeft. Dat was geen succes want de liquid stroomde er gewoon uit. Ik heb de tank aan de kant gelegd en me er later eens in verdiept. Bleek gewoon dat daar een liquid met veel VG in moet (minimaal 70%). En nu damp ik met plezier met diezelfde TFV18. Ik moet alleen in de gaten houden dat de rookmelder niet af gaat. Dat is me al 3x gebeurd... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb wel eens DL gedaan maar het was net alsof mijn longen in de fik stonden. Bleek dat ik het nicotine gehalte drastisch moest verlagen.

En die was al relatief gezien laag. Nu doe ik alleen MTL omdat DL niks voor mij is. Het voelt niet natuurlijk aan.

 

@erwinwessels Die Smok kit heb ik hier ook. Ik gebruik nu alleen de mod in combinatie met de Eleaf Gsair M clearomizer op 12 tot 13 watt.

Ben er erg tevreden over

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ik ga me hier ook niet in verdiepen hoor, voor mij hoeft er echt geen rookmelder af te gaan😁tis de bedoeling dat ik van de sigaretten afblijf en tot nu toe lukt me dit wel, alleen ga ik toch eens op zoek naar een ander toestelletje, want deze de aspire flexus stick geeft toch niet echt voldoening.

Link to comment
Share on other sites

 Ik zou voor een gescheiden systeem gaan. Een externe mod waar je zelf een  batterij in kan doen. En een aparte clearomizer met een 510 aansluiting die ook op de mod zit.

Alleen moet je even kijken of je een clearomizer wil die je van boven vult of eentje die je beneden bij kan vullen.

 

Zelf gebruik ik de Eleaf Gsair M die een tankje van 3.5 ml heeft. Ik ben er zeer tevreden over

 

Edited by Sub-Ωhm
⚠️ Onnodige quote verwijderd, https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...