Jump to content

Recommended Posts

Hallo, 

Vape nu al meer dan een jaar DL met een subohm tank namelijk freemax mesh pro.

Nooit wou ik een rda gebruiken omdat ik vond dat daar zo veel tijd nodig voor is en ik niet elke 5 trekken wil refillen. Heb namelijk de tijd ook niet om mijn coils zelf te maken en hier bij bezig te zijn.

Nu ben ik uitgekomen op squonken. Perfect voor mij er zit een flesje in van 8ml dus no refill, en wat betreft het bouwen ga ik zelfgemaakte coils kopen dat ik dus niet hoef te maken.

ik heb dus begrepen dat ik dan alleen nog moet wicken. Iemand een idee hoe lang dit ongeveer duurt? En om de hoeveel dagen moet dit gebeuren? Stel dat ik op mijn werk ben en mijn wick is versleten, wat dan? Met mijn huidige tank zet ik de wattage gewoon wat lager en kan ik normaal wel verder tot ik thuis ben.

Ik wil dus de vandy vape pulse x kit kopen. Moet ik ergens nog mee oppassen? 

Thanks

Lekker squonken!

Wicken is niets meer dan een watje door je coils heen trekken en deze afknippen, zodat ze de bodem van je rda aanraken. Ik doe dit ongeveer om de drie dagen. Kost hooguit 5 minuten.

Je wick is niet opeens versleten (behalve als je hem op te hoog wattage dampt). 

Als je merkt dat de smaak minder wordt trek je er een nieuw wickje doorheen. Tijdens een werkdag kan de smaak wat minder worden, maar niet ondoenlijk.

Hier hetzelfde, Wicken duurt max 5 minutjes. Meestal heb ik wel nog een mtl setje bij. 

En ergens in mijn tas zit een minder favorite RDA Gewickt en al.  Moet er toch ergens iets mis gaan hoef ik de rda er maar af te draaien en die uit op mijn tas er op 🙂 

Ik heb het nog niet nodig gehad. Maar ik ben wel op mijn gemak zo.

Een coil draaien is het minste werk en hoeft maar eens in de zoveel weken/maanden. Je hoeft dus niet per se voorgedraaid te kopen.

Wicken doe je na 1,5 dag tot 1,5 week. Afhankelijk van het soort liquid (zoetheid, kleur, VG gehalte) en je dampgedrag uiteraard.

Posted (edited)

5 min? De eerste keer is even zoeken waarschijnlijk maar als je door heb hoe het gaat zit er in 1 min. Een nieuwe wick in. 

Je heb tegenwoordig ook stukken katoen met een schoenveter uiteinde. Nog makkelijker 😉

en ik gebruik in mijn rda altijd dezelfde coil dus als ik tijd heb draai ik er altijd een paar. Heb er altijd wel 10 klaar liggen in een doosje. 

Voordeel van los draad is dat als je een keer iets anders wil(proberen) dan kan dat. 

Edited by Sebas

Ik spoel de boel vaak nog even af, maak het coiltje schoon, pak m'n dampdoos 😊. Dus max 5 minuten. 

Oke bedankt allemaal, ben er dus van overtuigd. Ben benieuwd of de smaak echt zo veel beter gaat zijn uit een rda, vandaar eigenlijk de overstap ben echt een flavourchaser?

En zou ik gaan voor de vandyvape pulse x 90 watt (single battery) of de pulse dual 220 watt (dual battery).

Kan moeilijk kiezen, maar ik neig naar de single battery omdat ik deze mod mooier vind en ik toch nooit boven 90 watt vape. Of zorgt een dual battery voor meer flavour?

@Cocoon992 De rda is belangrijk voor de smaak. De mod zelf heeft daar niks mee te maken. 

Het veschil tussen dual en single bat is puur en alleen wat jij wil.

Maar als je hogere wattages damp zou ik voor dual gaan.

Tot 50 watt gaat in een single batt prima, daar boven zou ik kiezen voor een dual batt. Of je hebt een extra batt voor afwisseling... 

Posted (edited)

@sxt En wat is de batterijduur van een single ongeveer? Denk toch niet dat ik boven 90 watt vape. Maar wil ook niet om de haverklap mijn batterijen wisselen

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

@Cocoon992 Dat kan niemand beantwoorden voor je!

Als je dampt op 60 watt maakt dat al een enorm verschil met 90 watt.

En dan hangt het er ook vanaf hoe vaak je dampt en welke batterij je er in hebt zitten!.

Als je de hele dag dampt op 70 watt zou ik al voor een dual batt gaan

@Cocoon992, wanneer je 90W uit een enkele batterij wilt gaan persen dan moet je een batterij hebben waarvan je minstens 30A kan trekken. Let daar op bij aanschaf.

Over batterijduur; hier kan je een schatting zien: http://www.steam-engine.org/batt.html. Klik eerst op regulated (APV) en dan op power regulation (VW).

Vul ik daar 90W in en 3000mAh (gebaseerd op een Samsung 30T) dan krijg je als geschatte duur 7 minuten, of 80 puffs van 5 seconden.

Met 60W is dat 10 minuten, of 120 puffs.

Dit is theoretisch, in de praktijk zal je daar vaak nog wat onder te zitten.

Voorbeeld, ik damp vandaag de hele dag op 80 Watt met de wasp RDA op een single batt mech, met een Sony vtc5a, de batterij gaat bijna net zolang mee als de squonkfles, 7ml of zo, en ik moet 4-5 keer van batterij wisselen ongeveer.

Nu sjouw ik niet de hele tijd 4 batterijen mee maar heb gewoon een lader op m'n bureau.

Meestal gebruik ik met 21700's van Samsung, maar dan wel op +100 watt, die wissel ik dan net zo vaak

Oke bedankt voor de info heeft me toch al weer een verkeerde aanschaf gespaard.

Ga gaan voor de topside dual mod dan. Wil hierbij de wotofo profile rda mee aanschaffen is dit een goede keuze/makkelijk om mee te beginnen als eerste rda

Nee 🤔🤣

De profile is met mesh en das toch weer apart iets.

Een single coil rda met een mooie 0.2-0.4 coil op ~40/50watt ga je wel een dag redden als je 1 reservebatterij  meeneemt.

Als je tenminste niet de hele dag dat apparaat aan je lippen hebt hangen natuurlijk

Recurve RDA is een goede om mee te beginnen. Krijg je ook niet zo snel oversquonkt

Hier ook de Recurve's, op zo'n 48 watt en dan moet ik wel een extra 21700 als reserve bij me hebben voor de hele dag.

Naast een reserve batterij, heb ik ook een vers gewickte RDA als reserve op zak. Er kan altijd wat mis gaan.

Heb da profile rda gekozen heb hier veel youtube filmpjes van gekeken van hoe te maken & wicken en het is eigenlijk heel simpel. Nu had ik gehoord van een collega voordat ik rda wou beginnen dat ik moest oppassen en een ohm meter moet kopen?

ik ga altijd pre built coils kopen heb ik dit nodig?

Als ik straks mijn pre built coil er ingestoken  heb en daarna kan ik dan gewoon de mod aanzetten en vuren?

ik weet met sub ohm dat je bij nieuwe coil wattage laag naar hoog moet gaan, hoe gaat dit met rda? En wat met ohms moet ik hier iets instellen of komt dat vanzelf op het scherm? Wil niet dat dat ding gaat ontploffen ofzo 🙈

Je gereguleerde mod zal ook de weerstand meten, als je daarop build dan heb je geen Ohm meter nodig.

Ook met een rda begin je op laag Wattage en ga je langzaam omhoog. Sowieso zet ik bij het voorgooien van de coil en hotspots verwijderen het Wattage nog wat lager.

Posted (edited)

@Tamara Oke thanks! Dus deze moet aanstaan als ik er op build of hoef dat niet?

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

@Cocoon992 uiteraard moet hij aanstaan om de weerstand te meten, voor te gloeien en hotspots te verwijderen. Tijdens het plaatsen van de coil kan je hem evt uitzetten, of gewoon niet zo lomp zijn om per ongeluk te vuren.

1 hour ago, Cocoon992 said:

profile rda gekozen [...] een ohm meter moet kopen?

ik ga altijd pre built coils kopen heb ik dit nodig?

[...]

dat je bij nieuwe coil wattage laag naar hoog moet gaan, hoe gaat dit met rda?

Ik geloof dat je nog steeds de klepel zoekt. Zou je niet beter een wasp nano rda kopen en dingen gaan proberen? Een ohm-meter is handig om te zien of er geen kortsluiting in je deck zit of om ongeveer de weerstand te weten van wat je gemaakt hebt. Als je iets van 1 Ohm wilt maken en het ding meet 0,1 Ohm, dan weet je dat je iets moet veranderen. De mod kan zelf ook de weerstand meten dus een aparte meter is niet perse nodig. 

De profile rda gebruikt normaal gesproken mesh coils en je verandert weinig aan de weerstand daarvan. Je zou er in principe ook een normale coil in kunnen zetten maar dat is net zoiets als in een half electrische auto rijden en nooit opladen maar altijd benzine tanken. Het mooie waarvoor het ding gemaakt is, gebruik je juist niet.

Aan de wasp kan je niet veel verkeerd doen, Een lekker vette coil er in of iets minder vet, gewoon alles proberen en ervaren. Kost nog geen tientje, denk ik. 

Ik zou bijna schrijven dat je nu juist een zo hoog mogelijk wattage moet instellen maar dat zou ik alleen doen als ik er bij zou zijn om het te zien haha. Nee hoor doe maar niet. Altijd aan de lage kant beginnen natuurlijk. Er gaat niets ontploffen maar je kunt wel een rookwolk krijgen en daar wilde je juist van af.

Ik zou echt niet voor een mesh rda gaan als eerste rda

Idd een wasp ofzo. Dat is een goedkope rda ideaal om te oefenen.