Jump to content
Jim

Footoon Aqua Master v2 review.

Recommended Posts

Posted (edited)

Een RTA die elke stijl van dampen kan met een simpele draai aan de AFC ring, in een perfecte wereld zou dit mooi zijn maar in werkelijkheid een heel moeilijke opgave.

Maar gelukkig zijn er wel kleine fabrikanten die een poging ondernemen en dat kan ik enkel maar toejuichen natuurlijk.

Footoon heeft nu al enkele RTA's op de markt gebracht met een speciale manier van airflow, net zoals hun vorige Aqua Master v1 RTA.

Deze v2 is een 24mm single coil en lijkt op gebied van uiterlijk wel fel op de v1, zelfs veel onderdelen van de v1 en v2 zijn gewoon uitwisselbaar.

Heel leuk al die airflow opties bij deze maar wel een pak meer werk voor mij ten opzichte van andere RTA's, ik heb dus drie verschillende builds getest voor elke airflow optie.

Drie keer builden en wicken, maar tussendoor bij elke build nog eens extra katoen verwijderen en andere coil positie testen en daarna opnieuw wicken.

Veel mensen denken dat ik bij een review er maar een snel een coil inflikker, wick en zeg dat alles goed is maar ik spendeer wel wat meer tijd en moeite dan je zou denken...

Soms vraag ik me af waarom ik al die moeite doe want de meeste mensen geloven je toch niet, en ik zie maar al te vaak reviewers die een dag na het ontvangen van een product een review in elkaar boksen en meer rendement halen uit hun reviews.

Beginnen doe ik met een filmpje, dit filmpje is langer geworden dan normaal maar met al die airflow opties is er dan ook meer over te vertellen.

Natuurlijk zie je me ook builden en krijg je nog wat extra info die je hier niet te zien krijgt.

Je doet me plezier door het filmpje even aan te klikken of te bekijken, elke view👁️/like👍/subscribe☑️/comment🖊️ op mijn kanaal is welkom en weet ik erg te appreciëren.

De verpakking:

pRDyrq7.jpg

Spares en extra's:

kYrYnho.jpg

Het uiterlijk van de tank is OK voor mij, ziet er nog wel goed uit.

Adbbrs4.jpg

18pqwah.jpg

Onderaan wat info en de 510 pin is hybrid safe.

4d9qVDi.jpg

Topfill en de schroefdraad is van geweldige kwaliteit, schroefdraad als deze kom je maar heel zelden tegen bij een Chinees product.

cqmmPhs.jpg

Standaard formaat van driptip is 810, maar voor de MTL optie krijg je een 810 driptip die gemaakt is voor MTL.

NJs7apf.jpg

Mijn persoonlijk mening is wel dat die MTL driptip wel "apart" is op gebied van looks, om niet te zeggen afschuwelijk.

Misschien was een 510 driptip adapter met een 510 driptip een betere optie geweest.

2HfkE9r.jpg

Op de verpakking staat dat de inhoud 2ml en 4.5ml is met het bubble glas, als ik dat zie staan weet ik al zo dat dit onzin is want een bubble glas zorgt niet voor maar liefst 2.5ml extra...

Dus daarom heb ik het in het filmpje ook nagemeten met een spuitje, en zoals ik dacht is de inhoud met het rechte glas 3ml en niet 2.

Het bubble glas is identiek als dat van de v1 RTA en daar was ik zeker dat het het 4ml inhoud was, maar omdat de kamer van de v2 een stukje kleiner is dan de v1 is die 4.5ml inhoud wel correct.

D7C2BBq.jpg

Deze RTA heeft vier airflow standen en gelukkig zat er een kaartje bij dat het mij iets makkelijker maakt en hoef ik het niet allemaal te verwoorden.

Hier kan je dus al de airflow standen op aflezen.

77hQB5y.jpg

Al moet ik zeggen dat de stand "fully closed" niet correct is, ook dit laat ik in het filmpje zien en horen.

Met alles dicht zuig ik toch nog airflow naar binnen dus echt volledig dicht is de airflow niet, het is maar heel weinig lucht dat ik nog aanzuig maar het is er wel en dus niet fully closed...

Ook binnenin ziet alles er netjes uit en als je kijkt naar het gat van de "schoorsteen" zie je dat dit veel kleiner is dan de opening van de 810 driptip.

Voor deze RTA had men dus gerust kunnen opteren om 510 driptips te gebruiken in plaats van 810.

0JJMLSj.jpg

Het deck is eigenlijk een simpele twee post en de wickgaten aan de zijkant, het is de airflow waar het meest over te vertellen valt en zal mijn best doen dat verwoorden.

Je ziet aan dit deck dus drie opties waar airflow vandaan kan komen, voor en achter de coil en ook onder de coil.

Voor DL: worden alle airflow gaten gebruikt.

Voor RDL: worden de gaten onder de coil en voor de coil gebruikt.

Voor MTL: enkel de twee kleine gaten onder de coil en die twee gaten zijn echt miniem klein want kan het zelfs niet meten met mijn schuifmaat.

Mijn schuifmaat kan enkel binnenmaten meten vanaf 0.5mm en dus te groot voor deze gaten, ik denk dat elk gat ongeveer 0.4mm zal zijn.

zr0zwfQ.jpg

CGkoIzB.jpg

HVTQsZ5.jpg

EVevoaD.jpg

Op gebied van builds heb ik dus drie coils getest.

Ben begonnen met een Coilology MTL coiltje, simpel 28ga 2.5mm Ni80 van 0.9ohm.

Deze RTA kan dan wel MTL dampen want de airflow in MTL stand is wel strak, maar toch kon het mij niet bekoren omdat ik denk dat de kamer binnenin te groot is voor zo een klein MTL microcoiltje.

Daarna heb ik een wat voor mij DL single coil is getest, een 3mm staple coil van 0.16ohm en dat ging goed en de airflow was voldoende aanwezig voor DL.

Maar voor mij was RDL de beste optie, hier heb ik dan de fused clapton coil gebruikt die ik in de meeste andere RDL tanks gebruik.

Dat is ook de coil die je hier en in het filmpje kan zien.

Een coil plaatsen in dit deck is heel simpel, je kan ook de coil gewoon door de posts schuiven en makkelijk afknippen aan de achterkant.

SGf0rJr.jpg

Mjr0oiT.jpg

I3Km0tP.jpg

Wicken zoals bij andere tanks, gewoon de gaten opvullen met katoen en zeker niet volproppen.

N39cH4x.jpg

pBxZfJZ.jpg

Nog twee pics van de tank op een mod om af te sluiten.

EIqSM7Z.jpg

W93rsuE.jpg

Mijn bevindingen:

- Tank van heel goede bouwkwaliteit, kunnen andere bekende merken nog wel een voorbeeld aan nemen!

- Goede o-ringen, schroefjes enz.

- Makkelijk te builden en wicken.

- Smaak is top in DL en RDL, iets minder bij MTL wat mij betreft.

Hoe moet ik die airflow beoordelen voor mij persoonlijk dan?

DL: heel goede airflow en smaak, maar de airflow is wel een stukje luider dan bij de andere opties.

RDL: voor mij de beste optie, heel goede RDL airflow en smaak is top.

MTL: airflow in MTL stand is wel goed en verrassend strak! maar voor mij is de kamer binnenin te ruim om de beste smaak te krijgen.

Je kan zeker MTL dampen met deze RTA, dat betwist ik niet maar op gebied van smaak moet je geen Kayfun of Dvarw smaak verwachten.

Wat beter kon:

- Foute info op de verpakking zoals de liquid inhoud, want het is 3ml met het rechte glas en niet 2ml zoals op de verpakking staat.

- Op het kaartje met airflow staat "fully closed" stand, ook dit is niet correct want er komt toch nog airflow door bij fully closed.

- Voor mij persoonlijk is een 810 driptip wat overkill op deze tank, 510 was een betere optie geweest.

Edited by Jim

Ik volg maar één reviewer Jim, daarom kan ik niet mee spreken hoe andere het doen, maar iedereen die u reviews bekijkt zal wel zien dat je alles doet om ons een fijne nuttige uitleg te geven,u doet meer dan u best, daarom vind ik het altijd nuttig om alles altijd te bekijken,ook wat je doet voor de leden hier met jou give away s, Respect mooi verzorgd en altijd een extraatje erbij BEDANKT,Ik ben blij dat ik Dampforum en u leren kennen heb, MERCI Jim knap werk voor een hobby!!!!!!

Mooie revies, alles was te zien!

Ik zag dat je een tangetje gebruikt dat geharde bekken lijkt te hebben, erg mooi om rvs wire te knippen!

Ik vind het echt een tankje voor iemand die wil proberen wat het beste bevalt, MLT of DL of iets daartussen. Je kunt zo met verschillende coil/airflow combinaties alle kanten op, maar je zegt zelf al dat de kamer te ruim is voor MTL. Het blijft lastig om een universele tank te maken.

@KeesB: mijn kniptang is de tang van Wotofo, echt een heel goede tang die moeiteloos door de diktste coils kan knippen en ook een goede scharnier en veer.

En nog goedkoop ook want zag ze al in Chinese webshops voor ongeveer 10$

Heb door de jaren heen al enkele tangen versleten, ofwel breekt de bek gewoon af of zijn ze bot na een paar maanden maar deze van Wotofo gaat volgens mij nog heel lang goed blijven.

Dank je @Jim! Ik heb meteen zo'n kniptang besteld want die lijkt me top!

Ik had al zo'n goedkoop tangetje van Ali maar daar staat op dat het voor max 1 mm koper is. Dat klopt ook wel want de bek lijkt nu wel een zaag 🙂

Super review @Jim!

Een tank die zowel DL, RDL en MTL kan worden gedampt en daadwerkelijk ook aparte airflow kanalen heeft om dit te bereiken, spreekt me wel aan. Nu nog even wachten tot er meer dan 1 verkoper te vinden is op Ali 🙂

1 hour ago, TheRich said:

ff langs de Hornbach

Op die tang staat: max 1,3 mm koper. Ik heb de Wotofo tang al besteld, daar heb ik meer vertrouwen in.

Posted (edited)

@KeesBIk gebruik hetzelfde tangetje al drie jaar.. Ik raad het niet voor niets aan.. De wotofo tang is dezelfde met een ander merkje. Zeker bij die Chinezen zou ik er niet vanuit gaan dat ze dit soort dingen specifiek voor een materiaal gaan aanpassen als het zoveel voorhanden is.. Het is een standaard zijkniptangetje voor elektronica. Zeker voor jou vind ik het een hele rare uitspraak, aangezien ik je nu heb leren kennen als iemand die alles wil uitsluiten en voor zekerheid gaat.

Als je dan echt zeker wil zijn, koop dan een mini nijptang en slijp de kop plat tot de bekken vlak liggen met het oppervlak. Ze zijn ook zo te koop: guitar fret puller

Edited by TheRich

@TheRich ik had het tangetje al besteld voor jouw berichtje en ik wacht het nu maar even af wat het is. Misschien ga ik ook wel bij de Hornbach kijken. Ik heb er zelf ook al aan gedacht om de bek te verslijpen van een andere tang en te kijken of ik het nog wat harder kan maken. Een tang waarop staat dat het voor max 1,3 mm koper is, wil ik eigenlijk niet eens meer kopen. Als dat straks ook op die wotofotang staat dan maak ik eerst alle tangen maar op 🙂

16 hours ago, Jim said:

Soms vraag ik me af waarom ik al die moeite doe want de meeste mensen geloven je toch niet, en ik zie maar al te vaak reviewers die een dag na het ontvangen van een product een review in elkaar boksen en meer rendement halen uit hun reviews.

Voor mij ben je een betrouwbare en kritische informatiebron. Waarvoor dank.

Interessant deck, thanks vo de review Jim  👍😎

Strakke review weer jim en leuk modje heb je daar 😁👍

@Jim 

ik lees met enige regelmaat reviews en mijn mening is dat het verschil zeker te zien is.

je ziet bij jou echt wel dat er tijd ingestoken is om het zo duidelijk mogelijk over te laten komen.

Mooie rta en thanks voor de review.

Dank je wel Jim! Weer een duidelijke review. Deze staat op mijn lijstje. Single coil RDL. Top.  Makkelijk te wicken. Ennuh.... potver... mooi kleurig setje hoor!