Jump to content
Tilltheman

Mod maken zonder ongelukken

Recommended Posts

Ik had een boormachineaccu gekregen waar ik niets mee kan, ik hoop niet dat ik naar de kop gewezen wordt, daarom vraag ik maar.

er zitten dus 5 18650 in bij elkaar 20volt....uhum......

ik vraag me af of de print nog bruikbaar is, opladen, er zitten parkside inr 18650E 2000mah ......is hier een mod van te maken?

Ik weet tis overkill, een opgevoerde brommert iis leuk

1k0.jpg1k0.jpg

Over de batterijen, hoe vaak zijn ze opgeladen, parkside maakt zelf geen batterijen dus wat zijn het van origine, hoeveel A kunnen ze (nog) leveren, persoonlijk zou ik ze lekker in de kliko dumpen en bij NKON een paar nieuwe kopen.

Mhug, niemand een tip, op de foto kun je zien dat print op 6 plaatsen vast gesoldeerd dus daarom vraag ik me af of ik die kan gebruiken!?

Ik wil voor mezelf een dikke mod maken, de accu komt fris uit de verpakking.

@Sub-Ωhm er is wel een test gedaan van de parkside batts., nogmaals ze zijn nieuw

https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Parkside INR18650E 2000mAh (Blue) UK.html

Nee ik heb geen tip maar ik denk dat ik er maar een waterpijp-mod van zou maken zodat je dat zware ding niet in je handen hoeft te houden. Vette coil er in..

Hier zie je waarom ik vraag of ik wat met de print kan, voordat ik er soldeer bout op zet en er een mooi verbindingsplaatje voor maak.

Hoezo @KeesB zwaar, beetje in shape blijven, ben nie voor nix gestopt met roken, kijk dit is zwaar 

1k0.jpg

In dat filmpje heeft ie mechanish 10 batterijen in parallel aan elkaar gezet zonder enige chip of beveiliging

:mep

En dat dan zonder mosfet direct over de vuurknop van maar liefst 10 ampere

:mep

Niet beginnen aan dit soort prutswerk mensen !

De batterijen kun je wel gebruiken maar wat wil je met die chip ?

Daar kun je niet op vapen denk ik :nee

@sxt:roddelpositief of negatief,.......man blaast zich zelf op, .......of brandweer voor de deur wegens schoorsteenbrand,bleek vals alarm te zijn ....de man zat genietend voor de tv met z,n vapemod aan de lip...

@Kurmit je zou toch denken dat ambitionz weet wat ie doet, zelfs mijn niet getrainde oog vond een voltmeter wel erg weinig!1 

Edited by Tilltheman

2 minutes ago, Kurmit said:

Niet beginnen aan dit soort prutswerk

Het valt wel mee @Kurmit, het is niet veel anders dan een mech met een enkele 18650 er in, alleen doe je langer met de batterij. Een 10A schakelaar lijkt me dan wel erg licht. Ik zou het dan liever door een transistor schakelen zodat er niet zo'n hoge stroom door de schakelaar gaat. Misschien is het wel verstandig om er een zekering tussen te zetten.

Dit is eerste klas prutswerk kees en valt niet mee !

Buiten die veeeel te lichte vuurknop die binnen no time vast plakt  en dus circuit gesloten blijft en blijft vuren met zn 0.06 ohm build !

En wat denk je dat er gebeurd als er 1 slechte cell bij zit ?

De andere cellen gaan die cel bijladen om in balans te komen , in begin is dat niet zo erg maar dit kan na verloop van tijd resulteren in gigantische stromen onderling zonder enige beveiliging.

Terwijl je niet eens vuurt.

Ik vind het een gevaarlijk stukje prutswerk en hoop dat niemand dit na doet omdat het wel meevalt :stom

@Kurmit, ik heb eerder al enkele batterijen voor een boormachine gereviseerd en stond zelf ook te kijken dat er zo,n print in zit, ik kan het niet plaatsen;'daarom vraag ik,

hij is voor deze boormachine en moederlief bewaard nooit bonnetjes dus ik dacht laat we er is in kijken, dan was m,n plan de zwarte connector er af te halen daarvoor ip een adaptor laad connector aan te maken.

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Accu-schroefboormachine-20V/p100251575?gclid=CjwKCAjwkcblBRB_EiwAFmfyy2htLjTc4dwElOTdL5MdVb92HoPoI6b_hP7kfsxQ470T88xAD5H3UhoCdXQQAvD_BwE

Zal een mosfet niet beter zijn ??

kun je lichtere schakelaars gebruiken.

niet van die plastic zooi die hebben een nadeel dat ze gegarandeerd smelten

En de contacten zijn binnen no time naar zijn mallemoer.. 

ik zou een mooie Lipo batterij kopen deze zijn er in elk geval voor gemaakt.😗

en  als je er een pwm schakeling regelbaar tussen zet  

weet je niet wat er gebeurd zoveel power.

Je hebt wel gelijk @Kurmit dat een slechte batterij kwaad kan maar dat risico loop je dan ook met iedere accuschroevendraaier en alles wat verder met accu's werkt. Een vastzittende schakelaar is veel erger, vandaar die zekering, maar wat je al zei, met een mosfet schakelen is veel mooier. Je zou ook nog iedere batterij kunnen zekeren, dan worden slechte (bijna kortgesloten) batterijen vanzelf uitgeschakeld 🙂

Ach iedereen moet zelf maar weten wat hij maakt. Laat het een keer mis gaan, daar leer je toch weer van. Zelfs met beveiligde mods kan het mis gaan, dat is wel ergens op het forum te lezen, dat iemand ineens iets warms in zijn broekzak voelt.. 

Bij mij onder de werkbank zitten ook van die mooie zwarte vlekken Kees.

dit was de eerste en laatste keer dat het mis ging in al die  jaren 

was nog wel zo snel dat ik het kon weggooien en blussen  

de batterijen heb ik later maar opgeveegd

Het leek wel of het oudjaarsavond was zoveel vuurwerk :gek 

Vroeger werden er inderdaad zo packs gebouwd met series batterijen aan elkaar.

De nieuwe standaard met batterijpacks zoals in laptops , teslas , boormachines powerwalls enz. is met balans chips er in die zorgen voor gebalanceerd opladen en leegtrekken en nog wat andere beveiligingen.

En dat doen al die ontwikkelaars niet voor niks 🤔

Dus nee ik kan het niemand aanraden.

Als je dan gek wilt doen pak 4 van die cellen in serie en gooi er voor 50 of 60 pond een dna250 in.

Dan heb je meer power dan je ooit zal kunnen gebruiken , 400 watt is zelfs teveel voor de meest doorgewinterde damper denk ik 😂

de pwm modjes met mijn lipo packs waren  maar 3cels

en nog kon ik hem niet op 60% zetten want dan moet je een vuurvaste keel en lippen hebben .

en de mod met die tien batterijen zijn parallel dus je hebt er maar 4,2 volt maximaal

een voordeel mee je hoeft ze niet elk uur opladen  😁

De print is een zogenaamd BMS board, die zorgt ervoor dat de batts tegelijk opgeladen en ontladen worden(youtube😇), er staat ly758b op de print maar dit bracht mij niet veel, schiet mij maar lek maar als je een schutting met giga houtschroeven moet draaien deze accu pack meer op hun donder krijgen dan een korte burst om mijn longen te vullen, plus er zit beveiliging op het board

Heb het board er netjes afgekregen ondanks dat ik geen desoldeerlint had, maarnu....wat zijn de opties, ik hoef er geen duur board in maar simpel en veilig en een optie voor het opladen en nou vraag ik me af of ik de adapter van de  boormachine kan gebruiken met een output van  16.8v DC 1.3A met zo,n simpele plug, zie foto, ik hoop dat hier een aparte mod van kan maken!

Overigens ik heb gelijk na het fotos maken alles afgeplakt om geknetter💥 te voorkomen, batts zijn van dezelfde datum en geven op de 3 punten gemeten ongeladen 3.96V aan.

Ik kan zo geen wiring diagram vinden?

1k0.jpg1k0.jpg

Een wiring diagram hangt helemaal af van wat je gaat gebruiken natuurlijk.

Geen duur board maar wel veilig en optie om te laden , lastige combinatie hoor.

Of je gaat richting mech maar dan zit je met opladen of je pakt een goede chip die ook kan laden maar dat kost geld.

Anders weet ik het ook niet helaas.

Met een DNA los je alle punten in 1 keer op en word er gebalanceerd opgeladen. 

(Met 4 cellen dan)

Screenshot-20190519-085801-Drive.jpg

Dan nog leuke behuizing knutselen en je hebt een apart modje.

Je hebt het balans board er af gesloopt 

dus moet je het helemaal weer opnieuw opbouwen

Het pack toen het nog compleet was met bordje

werd in balans geladen  door de lader.

als je een pwm bordje had aangesloten op de plus en min uitgang

had je het voltage kunnen regelen van 3,6 tot 20 volt.

mijn pwm modjes die ik heb gebouwd doen het zelfde.

maar als ik ze op 50% zet met een 3 pack(lipo)

brand ik mijn luchtpijp er uit door de power(te Heet)

Weet wel dat een 5 pack langer mee gaat in parallel .  maar verder zie  geen meer waarde in een serie pack.

volgens mij heeft Modmaker UK wel leuke schema's op hun site staan bestudeer die maar eens.

dan moet je er wel uit komen en ze hebben  ook leuke bordjes http://www.modmaker.co.uk/Mod-Making-Supplies/VV-VW-Boards/Retro-PWM-Board.

Toch nog ff een foto van het bord achterkant, ik ga ga er geen duur bord in zetten en al helemaal niet bij m,n 1e projectje, ik denk dat ik meer leer hoe het werkt om er een mechanische met Fet beveiligde mod ga maken met een voltmeter.

@Johannes Koninghad ik het bord moeten laten zitten dan, ik begreep dat het niet te gebruiken was/?

1k0.jpg

Je hebt mij nooit horen zeggen dat het niet te gebruiken was.

Het bord van het accupack was er speciaal voor gemaakt om de cellen gelijk te belasten en te ontladen

Dus zoals je in mijn vorige post las  zou je er een pwm bord op aan kunnen sluiten  die ik aan gaf in de link.(modmaker)

en met de lader het spul weer opladen. 

Mijn eerste modjes waren allemaal met mosfet en pwm regeling die ik in elkaar moest solderen.

Maar in de loop van jaren is alles kleiner en gemakkelijker geworden en zit het op een bordje 

maar zoals ik al zei kijk even bij modmaker daar staan veel schema's hoe je het doen  moet. (even opzoeken)

in jouw geval zou ik eerst eens een bouwen met 2 batterijen.

en als dit bevalt naar grotere modellen gaan.

Ps. bij meer dan twee batterijen gebruik ik altijd Lipo packs.

Edited by Johannes Koning

@Johannes Koning,sorry ik begreep dat het niet te gebruiken was, sorry verkeerd begrepen? he,... alle text ineens kwijt, ik dacht Kurmit zei niet te gebruiken en gevaarlijk en dat jij zei pwm gebruiken. verdikkeme ik had me daar een uitleg getypt met welke lader en zo, laat het ff staan, en foetsie. Sorry Johannes, ik erger me dat ik in letters bot overkom of verkeerd begrepen wordt of anders om! Ik dacht als ik het bord weg haal het minder gevaarlijk zou zijn.

Ik probeer nu bij de P- Ds CS P+ het zwarte hinderlijke oplaadblokje van de bovenste foto eraf te halen, en daar bedrading voor het opladen aan sluiten,  tja heb m,n zinnen gezet op de 5 batt, ik baal zo dat ik vroeger alleen maar achter de draaibank wou staan en alle aandacht op het lassen had en electronica.....als ik een paar letters zag met berekening was ik met m,n kop ergens anders....ik wil dit gewoon een beetje kunnen, net zo als m,n squonker, totaal ander board pas gemaakt, kicken, en die switches die  3 keer zo klein zijn dus ook minder duw kracht als je die zware knoppen weer netjes omhoog duwt. Wil bij modmaker of Stealth toch is vragen of het defecte dna75 nog wat waard is voor hun.

1k0.jpgD

Deze lader laad 4x1500mah 18650 batts op, kan ik die gebruiken en heb nog een oude liggen om misschien gangbaar te maken, maar dat weet ik ook niet?

1k0.jpg1k0.jpg

Hier heeft het maatje van Jay nog iets voor 160 dollar, hij noemt diegene die commentaar hebben gelijk; Trolls de bedrading is beter als die 10batt

Edited by Tilltheman

Wat is er defect aan je DNA 75 (board/scherm)??? Geven ze niks meer voor een 2e hands

of er moet garantie op zitten

En in de laatste film zijn 2keer 3 batterijen parallel in serie geschakeld. 

dat is wel een goed bakje je kan de batterijen los opladen.

Het pakje wat jij hebt zul je echt in Balans moeten laden. Met een balanslader

je moet er dus een balans laad draad voor 6 cellen aan solderen. En een Plus en min draad.

je sluit het op een balanslader aan en laden maar.

IMG-20190521-104027.jpg

Balanslader.

IMG_20190521_104035.jpg

De rode zwarte draad zijn plus en min. De zwarte draden naar het bordje zijn de balans draden  die sluit je aan