Jump to content
VVape

Hoe Uwel crown 4 instellen?

Recommended Posts

Hoi allemaal!

ik heb, naast mijn Justfog Q16, een Uwel crown 4 besteld. Omdat ik merkte dat ik toch ook het dampen lekker vind en anders non stop aan mijn Justfog aan het lurken ben... op zich geen probleem, maar dat is nog wel tussen de 3 en 6 aan nicotine. Nu heb ik mij wat verdiept in een goede mod en tank en kwam ik deze tegen. Nu ben ik alleen heel nieuw in het dampen, zeker in het zelf kunnen verstellen van voltage en watt. Kan iemand mij misschien in beginnerstaal uitleggen hoe ik zoiets instel? 🙂 Ik weet dat je met de mesh coils het beste tussen de 60-70 watt zit. Maar hoe zit dat dan met voltage en al die andere instellingen? Sorry als dit een domme vraag is.. Maar wil niet hetzelfde verhaal hier binnenkort neertypen als degene die zijn keel verbrandde met zelf coils te gaan wicken... niet om diegene de grond in te trappen maar dat is wel de reden dat ik er niet aan durf te beginnen en zeker wil zijn van dat ik de juiste voltage en watt enz. te pakken heb. 

Alvast bedankt! 😊

Je stelt alleen het wattage in met gereguleerde mods (bij sommige alleen het voltage) de rest regelt de mod allemaal zelf voor jou 👍

Met fabrieks coils staat er een aanbevolen wattage op , begin op de ondergrens en kijk hoe dat bevalt , kun je altijd nog stapje voor stapje wat hoger gaan.

Het ongelukje waar je over hebt was met zelfbouw coils die ongelijk waren gemaakt en op te hoog wattage dus maak je geen zorgen.

Verder zeg je met de q16 3 tot 6 mg nic en je lurkt non stop , dat komt omdat je nic erg laag is voor deze vorm van dampen (MTL) en dus niet genoeg bevrediging geeft.

Dat gezegd de crown 4 is een subohm tank die je niet MTL kan dampen maar alleen DL , heel andere techniek ik hoop dat je dat bewust bent ?

In die tank is 3 mg nic waarschijnlijk prima omdat je veel meer damp binnen krijgt.

En heb je ook een mod besteld bij die crown 4 of heb je die al ?

Dank voor je antwoord! Veel duidelijker nu!

heb zowel de mod als de tank besteld. 🙂 

weet idd dat ik bij de Justfog MTL damp en bij de Crown DL. Heb een tijd van een vriend van mij zijn set mogen testen (geloof een falcon king, geen idee welke mod eronder) en vond het echt relaxed! Dus snap als ik met de Uwel damp, ik DL moet dampen en de Justfog MTL. 😉 

Over je antwoord wbt de nicotine. Ik merk dat ik eigenlijk al lang ‘satisfied’ ben in mijn nicotine behoefte, maar verder de handeling van het vapen en de smaak en damp dus nog prettig vind. Dan damp ik onbewust door terwijl dat voor de nicotine craving eigenlijk niet meer nodig is. En omdat het mij leuk leek, daarom dus een Uwel crown 4 aangeschaft. Is dit duidelijk of klopt het dan van de nicotine alsnog niet? Heb een tijd lang Camel light gerookt (7mg nic) en zou dus eigenlijk met 3 en 6 prima moeten uitkomen. Merk ook geen verschil in frequentie wbt dampen tussen de 3mg en 6mg. 

Posted (edited)

Ziet er sjiek uit, leuk ding.

Nicotine teveel of te weinig ga je vanzelf merken en is niet zo belangrijk.

Teveel = lichte druk/hoofdpijn, duizeligheid, dat ga je wel merken. Te weinig en je blijft lurken aan je damper.

Als je een idee wil kringen kijk dan naar het aantal milliliters van je op een dag verbruikt en vermenigvuldig dat met het nicotine gehalte. Bv 10 ml x 6mgr/ml = 60 mgr nicotine per dag, grofweg (m'n eigen vuistregeltje) gelijk aan 60 / 2,5 = 24 ouderwetse sigaretten per dag.

Het slechte aan die ouderwetse peuken is niet de nicotine, maar de teer, koolstofmonoxide en andere meuk. Nicotine veroorzaakt geen kanker, slechtere longfunctie, verkalkte aderen, die andere meuk is de oorzaak die we willen voorkomen door te stoppen met roken. 

Edited by Raycoupe

Ik heb mij toen ik de Justfog Q16 kocht, laten vertellen dat ik zo moest kijken naar wat mijn nicotine behoefte was. Rookte ik een pakje per dag (dat deed ik) met dat nicotine gehalte, dan was 1x je tank per dag vullen genoeg. Vulde je hem 2x per dag dan was je een zware roker geweest zei ze. Kun je mij alsjeblieft uitleggen wat de waardes in je berekening zijn? Zoals de 10ml x6. Is die 10ml dan de waarde die je aanhoud die je per dag bv wegdampt? En de 60/2,5. Waar staat de 2,5 voor? Wil mij graag goed verdiepen erin, maar heb het idee dat ik in het begin nogal slecht voorgelicht ben.... 😫

Oh nog 1 ding. Ik wil het liefst in de Uwel geen nicotine. Zodat ik het alleen beperk tot de Justfog. Zodat ik niet op 2 apparaten nicotine aan het dampen ben. Is dit slim denk je of beter bij beiden?

Ik heb me werkelijk nog nooit afgevraagd hoeveel damp gelijk staat aan hoeveel sigaretten. Er wordt vaker naar gevraagd door nieuwelingen hoor, ik snap het alleen niet zo. Je merkt vanzelf wanneer het teveel of te weinig is.

Tamara het is niet dat ik er zelf naar vroeg hoor. Ze vroeg zelf of ik rookte, waarop ik antwoorde dat ik een pakje camel light per dag ongeveer rookte. Waarop de verkoopster daarna weer zei dat ik 6mg nicotine nodig had. Op mijn nieuwschierige vraag van hoelang zo’n inhoud van een tank dan meegaat vertelde zij mij dus de verhouding mbt sigaretten en dat ik echt niet meer moest gaan dampen... daarom stel ik hier mijn vraag hè, voor duidelijkheid. Anders had ik klakkeloos die vrouw gevolgd en niet zelf nu ondervonden om een tweede keer bij te vullen, en was ik alsnog terug gaan roken. 

@VVape   Goed zo! 

Iemand die een pakje per dag rookt, zou voldoende hebben aan een tankje waar slechts 2ml vloeistof in past?

Die vrouw snapt er overduidelijk totaal niets van. 

Posted (edited)

@Marianna

de vrouw snapt er wel iets van, want ze kan wel rekenen....

20 x 0,7 mg (Camel light) = 14 mg

2 ml a 6 mg = 12 mg....

dus in zekere zin en zoals de berekening t zegt heeft ze genoeg aan 1 tankje a 2 ml .... maaarrrrr.!!!.....nu komt t....

je krijgt vanuit het dampen met voornamelijk de gewone Freebase Nics maar 45-60% van die nicotine ook daadwerkelijk in je bloedbaan....

zeg voor t gemak 50% (rekent makkelijker)... dus dat ene tankje a 2 ml geeft geen 12 mg maar 6 mg per dag.... da's de helft van wat de verkoopster beweerd...

en wat de berekening bewijst... En dus moet je het tankje na de 2 ml nog eens vullen om ook daadwerkelijk aan die 12 mg per dag te komen en aan de behoefte

van Vvape te voldoen.... en dat is al iets minder dan je van de peuken binnen kreeg.... x7 (1 week) is dat een vermindering van 1 Pakje echte peuken....

Helaas zijn er veel verkopers niet echt op de hoogte van de vermindering in Nicotine afgifte, die je longen daadwerkelijk uit de damp kunnen halen, per hijs...

en dat is toch nog toe altijd gebleken als ze iemand een e-sigaret verkopen met daarbij een (aantal) liquids...

ze maken de 1 op 1 vergelijking met een echte sigaret en die klopt niet, dat is het enige wat er misloopt met t tankje van 2 ml.....per dag...

@VVape ......

als je minder aan je MTL dampertje wil hangen kun je wellicht eens kijken of ze jouw smaak liquid ook verkopen in een NicSalts liquid van bijv. 10 mg NS...

de NicSalts worden sneller opgenomen in je bloedbaan dan de normale Freebase Nic Liquids... doordat ze sneller opgenomen worden, zul je eerder je

rook-momentje krijgen en het machientje hoe lekker de smaak ook is, echt aan de kant leggen.... waardoor je minder gaat dampen en persec dus minder

nics opgenomen worden in je lichaam.

Maar je moet zeker niet te snel willen afbouwen van de Nicotine... de Nics vanuit het dampen zijn net zo min schadelijk als een kopje Koffie of Thee.

De Politiek en vooral de Antirook troep, willen je laten denken, indoctrineren, dat nicotine het schadelijkste is van alles, maar zoals Raycoupe al aangaf...

al het andere in de peuken zijn veel slechter voor je.... En het is echt niet zo dat je lichaam geen nicotine nodig heeft... je hersenen bijvoorbeeld maken

graag gebruik van nicotine... en haalden dit voornamelijk uit de voeding, maar toen je begon met roken kreeg je lichaam er een veel makkelijkere manier

om nog grotere hoeveelheden nicotine op te nemen en daar heb je je lichaam aan gewend gemaakt om per dag minimaal 14 mg Nic binnen te krijgen

a een x-aantal jaar.... dat heb je haar zo aangeleerd, te snel dalen in je NIC. Voeding, zou je terug kunnen zetten op de echte peuken.....

Want je lichaam en vooral je koppie eist dat van je.....

Dus vooral niet te snel willen gaan... En als je het volhoudt om de Q16 te houden voor de Nic behoeftes, die je dus met een NS liquids sneller krijgt...

kun je de Uwell 4 dampen zelfs tussendoor zonder nicotine of een 1,5 mg bijv.... dat houdt dan in dat je de Freebase Liquid van 3 mg 1 op 1 vermengt

met dezelfde smaak op 0 mg erbij in, dan krijg je een liquid van 20 ml op 1,5 mg.... dat zelfde truukje kun je ook doen met de Justfog Q16...

om bijv. een 20 mg NS te verlagen naar bijv een 10 mg.... mochten ze je smaak niet hebben in een 10 mg.

Nu zul je denken , dat 10 mg NS liquids te hoog is... maar ook hier krijg je in verhouding tot het echte roken slechts 45%-60% van de Nic ook daadwerkelijk

in je bloedbaan... dus krijg je geen 10 mg per ml binnen, maar slecht 5mg per ml..... (uitgaande van de makkelijke berekening van 50%)

Het kan voor NS liquids iets hoger liggen maar je krijgt echt geen 100% nic binnen vanuit het dampen... ook niet met NS liquids...

Dit wil alleen lukken met echte rook vanuit een tabaksverbranding, waar ze produkten als ammoniak aan de tabak toevoegen om de 100% nicotine

vanuit de tabaksrook in een 1000ste van een seconde in je bloedbaan te drukken... vanuit een damp is dit onmogelijk, ook niet met Nic Salt liquids....

Ook zal je het niet merken dat je een 10 mg NS liquid dampt, want deze vorm van nicotine is zachter voor je keel..... je voelt dus niet dat je 10 mg dampt...

daarom worden die gekke amerikanen ook zo misselijk na 3-4 minuten, als ze een 50 mg NS liquid dampen in een DL damper.....

Nu heb ikzelf al een paar keer 50 mg NS gedampt in een MTL set-up en merkte ik er geen fuck van, maar het rook momentje kwam wel veel eerder dan dat

ik normaal gesproken heb met een MTL set-up en een Freebase Nic liquid erin.. dus de NS liquid deed wel degelijk zn werk voor me.

Edited by Camikease

Zoals @Camikease al duidelijk heeft gemaakt, vergeet de benodigde sterkte lekker. Vriend en ik hebben de sterkte af laten hangen van de gewenste throathit en dat bevalt prima.

Alleen voorheen met MTL met een achterhaalde Kangertech Evod moest er echt 18 in om het roken (even) te kunnen laten. Tegenwoordig is er gelukkig beter en ander spul. Als de benodigde nicotine hoger blijkt te zijn dan je qua throathit lekker vindt dan is nic salts inderdaad nog een optie.

@VVape

In je reacties laat je blijken dat je ongerust bent teveel nicotine binnen te krijgen. Waarom? Denk je dat nicotine kankerverwekkend of anderszins schadelijk is? Sigaretten zijn dat, maar dat komt niet door die nicotine.

Damp gewoon naar behoefte, zodat je de peuken kunt laten staan.
Twee keer per dag je justfog vullen met 6mgr vloeistof is nog erg weinig, ik zou er de dag niet mee redden en hem wel vijf keer moeten vullen.

Wauw, zoveel duidelijker nu, thx!!

En tja, waarom ik zo aan dat aantal van de nicotine zit is omdat mij dat bij ondertussen 3 shops verteld is. En als een verkoper jou dat verteld, ga je daar in eerste instantie ook vanuit. Zeker als het er 3 in totaal zijn. (Een in London, 1 in Haarlem en 1 in Amsterdam) ''Waarom zou je hoger in de nicotine gaan zitten als je met de ouderwetse sigaret ook maar 7mg nicotine had en meerdere tanks per dag vullen?'' Was de opmerking van de verkopers. En hey, dat klinkt toch voor een leek een logische beredenering? Vanuit eigen ervaring merkte ik alleen dat ik nog steeds als mijn pa in de buurt was (sporadisch), ik toch zo nu en dan om een oude peuk vroeg... Omdat mijn Justfog dan niet voldoende was voor de verleiding te doen oplossen. En ben ik dus hier begonnen met lezen. Vandaar mijn terugkerende vraag van het nicotine gehalte. Bij de 3 mis ik dus totaal de throat hit, bij de 6 ergens ook Alleen bij menthol eliquids ervaar ik die een beetje. Dus, als ik jullie zo hoor, is het niet eens erg om even een 6 en 12 te mixen? Ik ben niet bang om teveel nicotine binnen te krijgen vanwege kanker/etc. Meer omdat de verkopers mij dat aanraadde en toen ik met een vriendin de Justfog aanschafte zij op dezelfde nicotine hoogte zat en nu inmiddels in nog geen 3 maand tijd van 12 naar 3 en soms zelfs nicotine vrij is gegaan. En ik mij dus aan het afvragen was of ik niet inmiddels ook al op 3 moet zitten. Maar goed, is mij allemaal veel duidelijker nu! Wat ik alleen wel persoonlijk heel vies vind is de tabaksmaken. Die vriendin had dus de zogenaamde overeenkomende camel liquid. Ik vond het niet te doen, zo smerig! Nu vape ik eigenlijk voornamelijk met fruit en menthol smaken. Dus als ik iets hoger ga zitten krijg ik dus ook de throat hit, die ik nu mis en mij heeeel af en toe doet breken en een sigaret rook, terug?

@VVape Meer nicotine is inderdaad meer throathit. Ik zou me verder niet teveel richten op de ervaring van die vriendin. Je hoeft niet te zakken, het is vooral de bedoeling dat je niet weer gaat roken. Mijn vriend zit na 2 jaar nog steeds op 12 mg/ml restricted DL (best hoog dus), ik ben van 6 naar 3 gezakt omdat de throathit me plotseling teveel werd.

Je kunt mijns inziens überhaupt op geen enkele manier je rook-quotom 1:1 omzetten naar een nicotine-dampquotum omdat daar ten eerste zeer veel andere factoren bij komen kijken dan alleen dat nicotinegehalte, (bijvoorbeeld hoe vaak trek je aan een sigaret en hoe diep inhaleer je), maar ook omdat niet iedereen in gelijke mate verslaafd is aan de nicotine, maar vaak veel meer aan de handeling zelf.

Ik heb om en nabij de 80 shaggies per dag gerookt. 80 sigaretten zou ik echter nooit overleefd hebben (financieel vooral), want van twee sigaretten na elkaar werd ik al licht in mijn hoofd. Terwijl er bij mijn weten in shag toch echt niet beduidend minder nicotine zit dan in sigaretten. Ik ben begonnen met non-stop dampen op 24 mg, en dat was al heel snel te veel. Met een week zat ik rond de 12, en na een dikke maand op de 6 omdat ik had gemerkt hoe duur nicotine is, en hoe lastig shots. Ik ben met het zakken van de nicotine absoluut niet één enkele trek minder gaan dampen.  En als ik eens een liquid zonder of op 1,5 te pakken heb, of 3 in de mtl damper, damp ik ook niet méér. (Wat technisch gesproken volgens mij ook onmogelijk is, of ik moet de damper rechtstreeks op mijn luchtpijp aansluiten en ook ´s nachts doordampen).

Voor mensen die merken dat ze meer gaan dampen naarmate ze minder nicotine in de liquid hebben is het duidelijk ; als je dat niet wilt, nicotinegehalte verhogen. Voor de rest van ons is het gewoon dampen naar behoefte, of die behoefte nu hoog of laag is. Hoeveel je gerookt hebt is daarmij mijns inziens eigenlijk irrelevant. Vaak dampen mensen een beetje meer dan ze gerookt hebben., omdat dampen op meer plaatsen en tijden kan. Of omdat het beter smaakt en ze zich er niet schuldig over voelen. Maar soms ook minder, omdat je in plaats van een hele peuk ook twee of drie trekkies kan nemen. Wil je minder dampen, dan zit er toch echt niets anders op dan `gedragstherapie`, door je gewoontes te veranderen. 

In een klein mtl-dampertje als de Justfog met een 1,6-1,8 ohm coil, is 10 ml liquid ongeveer gelijk aan twee a drie pakjes sigaretten , en bevat ongeveer 5 tankvullingen. 1 tankvulling is dus ongeveer een half pakje. Maar welk gehalte aan nicotine je nodig hebt om je spiegel op het gewenste peil te houden, is vrees ik maatwerk. Ik damp ongeveer 12 ml weg, en dat klopt wel met de ca drie pakjes die ik rookte. Maar van 6 mg nicotine overstappen op 12, maakt niet dat ik ineens nog maar de helft wil. 

Oke heb nu wel genoeg duidelijkheid over dat ik het niet moet gaan vergelijken met echt roken wbt de nicotine.... De vraag van mij, terwijl ik mij sws wat geneer om misschien een domme vraag te stellen, is zijn punt nu al wel voorbij. Ik heb al meerdere keren uitgelegd dat het zo ging ivm de verkopers die mij verkeerd in lichtten. Maar er blijft op gereageerd worden dat het onzin is, helemaal niet klopt, etc. etc. waardoor ik nu bijna helemaal niet meer topics/vragen durf te stellen in de toekomst. Mijn vraag was over hoe ik de Uwell het beste in kon stellen. Nu krijg ik ineens van allerlei kanten te horen dat het onzin is om het te vergelijken, dat het bizar is dat ik het dampen vergelijk met sigaretten, dat het raar is dat ik het dampen wil vergelijken met ouderwetse peuken. Beste mensen, jullie zijn ook ooit als leken begonnen. Het is niet zo leuk als er wordt doorgegaan over het al dan niet ophogen van nicotine/vergelijken onzin is/etc. Ik ga naar een winkel met in de hoop goed voorgelicht te worden. Dat dat niet is gebeurd, is niet mijn schuld en kon ik ook niet weten dat het advies niet klopte bij wat ik zocht. Vandaar mijn gestelde vraag hier op het dampforum. Sommige leden hebben hierboven erg behulpzaam en vriendelijk gereageerd. Maar sommige reacties vind ik spijtig. Iedereen is begonnen bij 0. Als het zo dom is om sigaretten te vergelijken met dampen, kan dat best zo zijn. Dat kan ik als leek niet weten. ik zocht een hulpmiddel om te stoppen met roken. Dat is mij voor 99 procent gelukt. Die laatste 1 procent hoopte ik af te kunnen leren dmv een betere oplossing. Weet niet of ik mij nog waag aan een topic openen of vraag te stellen, maar denk ajb een beetje na op de manier hoe je iets brengt. Of kijk naar de reacties, of er al genoeg informatie of verwijzingen zijn gegeven vooraleer je iets plaatst. Dan voelt degene zich niet als een domme doos weggezet.

Zo, dat moest ik ff kwijt. ✌️

@VVape Je moet het je niet zo aantrekken. Dit is een forum. 

Mensen reageren niet alleen op u maar ook op elkaar. En iedereen heeft nu eenmaal zijn mening. En er zitten er een paar tussen die wat kort door de bocht gaan.

Als je wat meer leest hier haal je er die wel uit 😉

Kijk gewoon welke info voor u van toepassing is en hou je vooral niet in om nog vragen te stellen!

@VVape Op een actief forum krijg je vaak veel reacties, die dan ook wel op elkaar kunnen lijken. Sommigen zullen het misschien tactischer verwoorden dan anderen maar ik denk niet dat het iemands bedoeling is om jou je dom te laten voelen. Onbegrip over hoe verkopers dit verkopen aan klanten, dat wel. Ik hoop dat je je niet laat ontmoedigen. Ik ken dit forum en zijn leden vooral als erg behulpzaam.

@VVape, ach, je moet maar zo denken, er zijn hier gewoon teveel mensen die je graag willen helpen en dan vliegen ze wel eens uit de bocht met goede raad. Gewoon niks van aantrekken en alleen die dingen eruit pikken die voor jou van belang zijn. Het is in ieder geval beter dan als er niemand zou antwoorden, toch? :wink

Tuurlijk fijn dat er mensen reageren! En er zijn er ook zat waar ik wat aan heb, daar niet van. 't Is alleen niet zo tof als je een vraag stelt, de antwoorden beginnen af te wijken, je legt uit hoe je bij die stelling (de verhouding van de gewone sigaretten) komt, en mensen daarover blijven doorgaan, alsof ik de eerste reacties zelf niet had gelezen. Ik leg uit dat ik het van de verkopers heb, maar ben absoluut welwillend om bij te leren! Vandaar mijn vraag hier. Minder fijn als er dan weer dezelfde antwoorden op BLIJVEN komen terwijl ik daarjuist nog heb uitgelegd hoe ik er bij kom. Maar goed, zal mij er niks van aantrekken en zoals gezegd er de goeie dingen maar uitpakken zeker? 😉

@VVape tja, ik vrees dat dat is zoals @sxt zegt: mensen reageren ook weer op elkaar. Waarschijnlijk niet zo zeer naar jou bedoeld dus maar ik snap dat dat anders opgevat kan worden. Goed dat je dat uit.

Zeker goed dat ze dat zegt. 

Maar het is natuurlijk een forum, Iedereen kan zijn mening uiten op eendere welke gestelde vraag. 

Er kan niet verwacht worden dat er maar 1 antwoord komt en dat dan meteen voor haar het juiste antwoord is.

De hoeveelheid en hoogte nicotine is namelijk toch verschillend voor iedere ex-roker. 

En het is natuurlijk internet. Sommige mensen denken niet zo hard na over hoe dat ze iets neerpennen. ( Heb ik zelf ook al gedaan hoor) Soms leest iets verkeerd terwijl het helemaal niet zo bedoeld is. 

@sxt Ik heb juist graag dat mensen advies geven of eigen meningen. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Waar ik alleen niet op zit te wachten is oordelende reacties. Dat het raar/dom/vreemd is etc. Daarom dat ik zei in mijn vorige post: Denk mss iets beter na hoe je iets neerzet. Ik, en zo zullen er meerdere zijn die alleen meelezen maar graag zouden mee schrijven en niet durven, zien ook zulke reacties. Zo heb ik zelf ook een lange tijd gewacht met aanmelden. Maar goed, jouw punt is duidelijk, het mijne ook. Verder scheelt er niks. Wilde dat alleen toch gezegd hebben.