Jump to content
Joe

E-cigarettes are harmful to your immune system and lungs

Recommended Posts

Ik ben benieuwd naar de commentaar hier op.

Het is voor een deel bangmakerij. Waar hij eindigt met arseen dat gevonden is maar men weet niet waar het vandaan komt, dat is toch raar om het dan te gebruiken alsof het uit de vaper komt? 

Hij beweert hier ook dat er lood in de coils zit, want hoe kan je anders een hogere concentratie lood in de damp krijgen als er in de liquid zit? Ik lijk wel een alchemist zo, die lood maakt uit rvs. Oh dan zit de lood in de katoen! Daarom is een kilo katoen zwaarder dan een kilo veren!

Ik mis de vergelijking met normale cigaretten, hoe de verhouding van de schadelijke stoffen van een cigaret is ten opzichte van die uit damp. 

Ik keek ff op hun webpagina maar kom meteen al fantasieverhalen tegen over een universum vat 13.8 miljard jaar bestaat blabla dus het zijn gewoon lui die hun feiten niet kennen. Niks van aantrekken dus want zulke mensen kan je niet serieus nemen.

Nou @Steve ik geloof daar niet in. Men beweert dus sterren te zien op een afstand van 13,8 miljard lichtjaar en zegt dat het universum daarom zo oud is (en neemt de Aarde daarbij blijkbaar als middelpunt). Maar men meet ook dezelfde temperatuur overal aan het eind van het heelal. Dat is vreemd want dan moet de temperatuur aan beide overstaande zijden van het heelal uitgewisseld zijn en dat moet dan al een afstand van 27,6 miljard lichtjaar afleggen. Hoe oud is het heelal dan echt? Maar goed, er is genoeg te vinden op het internet dat die hoge leeftijden tegen gaat. Ik vind het maar bluf als men zegt dat het zo en zo oud is. Dat is gewoon napraterij en daarom neem ik de rest ook niet serieus.

Tja, we weten nog een hoop niet. Vooral singulariteit en het uiteinde van het heelal is natuurlijk een vreemd fenomeen. Maar ik geloof zelf iig de laatste stand van zaken wel op dit gebied, er is een hoop onderzoek naar gedaan. En voorlopig zijn de nerds het er wel zo'n beetje over eens dat het ~13.8 miljard jaar is.

Mocht je interesse hebben in astronomie dan kan ik de filmpjes van Anton Petrov op YouTube van harte aanbevelen, elke dag een nieuwe, zeer interessant wat mij betreft

Maar dit is nogal offtopic denk ik

Posted (edited)

Ik wilde alleen maar aangeven dat ik de bron van @Joe niet geloof omdat die ook andere dingen zegt die ik onzin vind. Als jouw buurman nog in sinterklaas gelooft, hoe serieus kan je dan de rest nemen van wat hij zegt? Zo ligt het dus. Voor de discussies over de leeftijd van het heelal moet iedereen zelf maar naar youtube gaan.

Ik denk er het mijne van en als iemand iets anders beweert alsof het de waarheid is, eigenlijk liegen zoals het gedrukt staat, zonder aan te geven hoe men aan die mening komt, dan is het voor mij gewoon een domme naprater en zijn stukken van die hand niet de moeite waard om te bekijken.

Edited by KeesB

Ach, dit is gewoon een video van big tobaco. Die hebben weer wat gemaakt aan de hand van een studie die gedaan is met 8jaar oude cartomizers. 

Het is duidelijk een Amerikaanse video. 

En je mag niet vergeten dat het health care systeem daar liever heeft dat je ziek bent. + dat verschillende staten er groot belang bij hebben dat de verkoop van sigaretten niet daalt.

Ik had wel meer respons verwacht dan alleen maar "het zal Big Tobacco wel weer wezen!"

Ik heb op Youtube de comments onder het filmpje even gelezen maar dat zijn ook niet de meest intelligente antwoorden.

Komt dit omdat we hier geen goed en onderbouwd antwoord op hebben? Hebben we aantijgingen als deze te vaak gezien en hebben we geen puf meer om hierop te reageren?

Of is het omdat we dit niet willen horen en de kop in het zand steken? Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier ook geen antwoord op heb, maar er zijn toch vast wel wat knappe koppen die zich wel in deze materie hebben verdiept? Ik hoop wel dat er nog wat goed onderbouwde tegenargumenten geplaatst gaan worden, ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Er zijn talloze bangmaak filmpjes met allerlei onzin te vinden op internet. Je kunt beter naar betrouwbare onderzoekers luisteren.

Tja, het nadeel van die filmpjes is natuurlijk wel dat mensen die niet op de hoogte zijn bang gemaakt worden.

En de optie van de damper aan de kant schuiven.

@Pazmaster Dit bericht over immuunsysteem en longen is een oudje idd, die al meermaals voorbij gekomen is. Dat zal idd de flauwe respons verklaren. Als je op de link onder het youtube filmpje klikt kom je bij weliswaar vrij recente onderzoeken uit, maar die weer verwijzen als referentie naar spul uit 2016, o.a. weer de glucan en endotoxines en de metaalconcentraties, onderzoeken die al uitgebreid bekritiseerd zijn door andere wetenschappers.

Bij veel stoffen is het vooral van belang hoeveel je ervan binnen krijgt. Deze onderzoeken hebben het bijna allen over TOD (Treshhold of Detection), iets wat dus net te meten is. Zo heeft men ook aangetoond dat er benzeen in damp zat, alleen bleek dat gewoon uit de aangezogen lucht te komen. :ja

Het is ook lastig voor wetenschappers omdat er geen gestandaardiseerde manier is om damp te analyseren. Vandaar dat er nogal eens naar de gewenste resultaten wordt toegewerkt door bv. een te hoog wattage in te stellen, te lang te zuigen, coil niet vervangen, etc. Andersom prikt Big Tobacco gaatjes in het filter om de rookanalysemachine bewust te misleiden.

Het is al met al knap lastig voor relatieve leken als wij, om al die onderzoeken door te spitten en de gebruikte meetmethodes op waarde te schatten. Zelf ben ik enigszins thuis in de wetenschap, maar beslist geen biochemicus of moleculair bioloog. Er komen heel wat vakgebieden samen in zo'n damponderzoekje. 

@Raycoupe Ik kende het gerucht over het aantasten van het immuunsysteem nog niet dus vandaar dat mijn interesse was gewekt. Het is idd knap lastig om de materie te begrijpen, we moeten maar hopen dat de onderzoeken goed gedaan worden en de onderzoeken én onderzoekers aan de kaak blijven stellen, ook als de resultaten gunstig voor ons dampers uitpakken. Het gaat natuurlijk wel om onze gezondheid. Soms ziet het er rooskleurig uit, soms ook weer niet, maar wat ik zelf wel kan constateren is dat mijn gezondheid er wel beter op is geworden sinds ik de overstap heb gemaakt naar het dampen. Over de lange termijn is het nog afwachten maar ik heb er wel vertrouwen in.

1 hour ago, elja said:

Je kunt beter naar betrouwbare onderzoekers luisteren

En welke onderzoekers zijn dat dan? De onderzoekers die ons vertellen wat we willen horen? Hoe weten we welke onderzoeken goed zijn uitgevoerd? Blijft lastig aangezien wij hier niet voor geleerd hebben.

@Joe  Dank voor het filmpje!
Nu weet ik eindelijk waarom ik dood ben na  meer dan 10 jaren dampen.   :rip

@Pazmaster  Het zal nog vele jaren duren ben ik bang, voordat er consensus is onder de wetenschappers. Alleen een niet gestaandariseerde meetmethode maakt het lastig om al die onderzoeksresultaten die er al zijn, te combineren tot een conclusie. Daarnaast worden vele onderzoeken gesponsored met als doel aan te tonen dat het reteslecht is, die moet je er ook nog eens uitfilteren. Zelfs onze eigen RIVM maakt zich schuldig aan 'toewerken naar de gewenste uitkomst'. Die hebben het gepresteerd om een overschrijding te constateren, mits je met twee DL dampkanonnen je zelf opsloot in een volledig afgesloten en niet geventileerde auto, met een kind van minder dan 30 kg op de achterbank. 

Er zijn mensen die, vanwege de onduidelijkheden alleen SS (RVS) draad gebruiken, 100%VG dampen (al wordt PG al decennia in infuuszakken rechtstreeks je bloedbaan ingeprikt) en uitsluitend aroma's gebruiken zonder een aantal stoffen waarvan bekend is dat ze in sterkere concentraties een probleem zouden kunnen zijn (bv. @Marianna)

Een bekend verhaal zijn de popcornlongen, genoemd naar een fabriek waar dit is voorgekomen onder werknemers die popcorn maakten. Die stof komt in sommige smaakstoffen om te dampen voor, maar in een concentratie die 100 x lager is dan in een gewone sigaret. Er is echter nog nooit een hele zware roker geweest die last van popcornlongen kreeg, dus ik laat me niet gek maken dat 1% dat dan plots wel doet.

@Raycoupe   

Niet vanwege onduidelijkheden, maar omdat SS316L te gebruiken is op zowel temperatuur als variabele watt modus.

En ik damp alleen VG omdat ik allergisch ben voor PG: een paar gemorste druppels op mijn huid veroorzaakt hevig jeukende rode bultjes,

waarna het bij mij 14 dagen kost voordat die plekken zijn genezen.

Verder lijkt 't me gezonder om geen diketonen te dampen; de smaak van het aroma wordt er niet slechter door. 

De opmerking over RVS ging ook niet over jou, alleen het laatste stukje, dat had ik beter moeten omschrijven.

Er is genoeg volk dat alleen die draad gebruikt, waaronder bekende youtubers. Waarschijnlijk onder het motto van: RVS pannen verhit je ook tot die temperaturen en daar hoor je niemand over.

1 hour ago, Raycoupe said:

Andersom prikt Big Tobacco gaatjes in het filter om de rookanalysemachine bewust te misleiden.

Ik meen begrepen te hebben dat die gaatjes in het verleden ooit door zijn gekomen op verzoek of door kritiek van de anti rook beweging. Want die zouden als gevolg hebben dat mensen minder schadelijke stoffen binnen krijgen.

@elja Ik heb zo goed en kwaad dat met mijn kennis over 'recht' gaat, redelijk wat gelezen over die rechtszaak van Benedicte Ficq en daaruit heb ik begrepen deze methode puur is om de rookmachine om de tuin te leiden. Het is weliswaar begonnen bij 'light' sigaretten die al in mijn jeugd op de markt waren.

Ach ja, grote giller, want tijdens het roken worden die gaatjes in de filter  automatisch dicht gedrukt. 

Posted (edited)

Reactie gezondheidszorg van UK door Martin Dockrell op dit onderzoek.
Martin Dockrell's response to the Birmingham University study which suggests vaping may damage lung tissue.

2 andere reacties waren op dit onderzoek.
https://nnalliance.org/blog/262-nna-reacts-to-today-s-vaping-non-story

Firstly, it was an in vitro study and the researchers found that e-liquid becomes more toxic to cells after being vaped than before. However, the study does not show evidence of that toxicity or any other clinical significance in living subjects.
Secondly – and allied to the first limitation – the researchers fail to come to any conclusion on quantifiable level of risk. It is OK to say that cells in a petri dish react poorly to vapour but without an assessment of how that translates to increased chance of harm in humans, it is of little worth. Even Prof Thickett is quoted in some articles agreeing that e-cigarettes are far safer than smoking, all that is of debate is by how much. It is quite possible that the resultant level of risk would be well within the margins of the 5% that PHE has identified. Rather than proving that “PHE is wrong” as Prof Thickett claimed during a radio appearance today, this research does nothing to

contradict the reduced risk claims of public health organisations supportive of the harm reduction prospects of vaping.
Lastly, and probably most importantly, the researchers did not compare their findings with the effect on cells of tobacco smoke. Without this comparison and coupled with the lack of an assessment of real world risk, this study adds nothing significant to our understanding of vaping as a substitute for smoking. In fact, there are worrying signs that the project has been approached from an ideological point of view rather than one of seeking the truth

http://acvoda.nl/2018/08/15/dampen-in-media-wederom-schadelijker-dan-in-realiteit/

Andere kritiek :
De vloeistof was 3,6% nicotine (iets meer dan 2% is in de EU verboden) in een 50/50 mix,
het Evod-apparaat was daar niet geschikt voor.
Je inhaleerregime van 3 seconden per 30 seconden tot de lege tank van 1,4 ml leeg is, is erg onrealistisch. en geen vergelijking met sigaretten. ==> waarbij je je af kunt vragen of hier ook weer een rookmachine gebruikt is die door ging tot dry puffs. Zoals heel veel onderzoekers blijkbaar telkens "per ongeluk" doen. En daarbij de e-sigaret oververhitten, en maar door gaan met de testmachine te laten meten en stoffen verbranden. Wat een e-sigaret gebruiker in de praktijk gewoon niet doet.
Al veel te vaak gezien bij dergelijke 2e generatie e-sigaretten. Waarom gebruiken ze niet verbeterde e-sigaretten die de laatste jaren verkocht worden?

Even verbeterd, niet de bedoeling mijn hele naslagwerk hier in het forum ..... was foutje

Edited by elja

@Raycoupe en @elja bedankt voor de verduidelijking! 👍 Toch fijn om te weten. Dampt toch een stuk lekkerder als je weet dat het wel meevalt met wat er wordt beweerd. 

Wat heerlijk om te zien hoe zo'n Britse expert, ononderbroken, z'n verhaal kan doen en dan ook nog in zo'n korte tijd zeer professioneel alle belangrijke informatie de ether in te slingeren.

Chapeau!

Helaas in Nederland ondenkbaar vanwege de "famous 17 second". Waarna de geïnterviewde wordt onderbroken door de visionaire (policor?)mening van de interviewer.