Jump to content
Gea

Reinigen Justfog Q16 coils

Recommended Posts

Damp sinds anderhalve maand de justfog q16 en het bevalt me prima.

Heb een vraag; kun je de coils ook reinigen en opnieuw gebruiken? Zo ja; hoe gaat dat in zn werk? 

Hoi @Gea,

Ik heb dit zelf geprobeerd met alcohol en uitkoken. Ik vond uitkoken het minst slecht werken. De smaak wordt een stuk minder en je verlengt het leven van de coil maar een beetje. 

Op joetjup zijn hier filmpjes over te vinden. 

Misschien eens nadenken over een rta? Is makkelijker dan het schoonmaken van fabriekscoils en stukken goedkoper! 

Ja hoor gewoon een nachtje in de alcohol leggen, daarna heel goed spoelen met warm water, laten drogen en je kan nog even langer met je coil, wat @Cumulus zegt klopt helaas wel, je verlengt de levensduur maar een klein beetje en de smaak is aanzienlijk slechter.

Maar t werkt wel

Je kan ze uit elkaar halen en als je niet bang bent voor een beetje priegelen opnieuw coilen en wicken. Coil kanthal 28ga, 1,5id, 10 wikkelingen. Laat het wick materiaal dat aan de buitenkant zit zitten, dat spoel je goed uit. Heb het toen ik nog de Q16 gebruikte een aantal keren gedaan, gewoon weer nieuw.

Een justfog coil schoonmaken heeft alleen maar nadelen en zal de dampbeleving negatief beïnvloeden. De structuur van het organisch katoen veranderd wat lekkage kan veroorzaken en het absorptievermogen gaat hard achteruit.

@Roken Ben het helemaal met je eens dat schoonmaken geen optie is. Ik heb het geprobeerd en het werkt niet. Maar opnieuw een coiltje draaien en er een piepklein wickje infröbelen werkt wel degelijk. Of kom ik nu aan je broodwinning? 😎

Ik zou gewoon de overstap maken naar een RTA. Geen dure coils meer, een betere smaak en het is nog leuk om te doen ook! En zo moeilijk is het allemaal niet, er staan genoeg tutorials op Youtube en natuurlijk zijn wij er om je op weg te helpen mocht je ergens niet uitkomen.

Euh, oké, nieuw hier hè 😄 Wat is een RTA

Een Rebuildable Tank Atomizer. Dat wil zeggen dat je zelf je coils draait van draad en van katoen voorziet. Lijkt misschien ingewikkeld maar het valt echt mee. Bekijk anders het Youtube kanaal van Oom Kobus  eens, hij legt alles op een leuke manier uit. 😎👍

@Gea Kleine tip vooraf, als er een woord staat wat onbekend is en er staat een stippellijntje onder? Beweeg de muis op dat woord en er zou normaal een korte uitleg tevoorschijn komen.

Andere tip: Onbekend woord, copy en youtube openen en plakken in de zoekbalk.

Nu even over de coils van de q16, of anders de coils van justfog.

In het begin met overgang van roken naar dampen, zal men veel dampen om de verslaving te bevredigen, dit laat langzaam na.

Gewoon nicotine blijven gebruiken, kun je nog altijd afbouwen, maar is niet nodig, ja als we de puntjes op de I zetten, dan is het nodig, maar pfffff. dat is een andere discussie.

Ik heb nooit de coils voor een justfog schoongemaakt, gewoon weggepleurd als ze verbrandt smaken. 5 stuks voor 9,95 kon ik makkelijk een dikke maand voorruit. Goedkoper dan 5 smok coils van 16,95 tot zelfs 23,95

Ikzelf gebruik de 1,2ohm coils (standaard zitten 1,6ohm coils bij de justfog) die iets langer meegaan dan de 1,6ohm. De 1,2ohm coils hebben een rood ringetje i.p.v. een zwart bij de 1,6ohm.

Ik heb wel wat backup tankjes en accu's gekocht. desnoods een complete q16 erbij, voor het geval dat, maar ook dat ik altijd even de accu kan wisselen en de lege kan opladen.

Nu even over RTA, Na verloop van tijd begint je kennis uitgebreider te worden over dampspul etc.

MTL, DL,RTA,RDA,RDTA,MECHMOD,MOD,MESH.

Meeste zelfbouw tankjes (RTA) gebruiken vaak 2 coils, maar je hebt er ook van 1 coil., ik koop kant en klare gloeidraadjes, 50stuks voor dikke 10euro

wicken, katoen in je gloeidraadje, even oefenen/youtube kijken en dat lukt ook, pincetje en schaartje en katoen gewoon een merk, kan later nog goedkoper.

Er zullen mensen zeggen: coils zelf draaien, kapperkatoen gebruiken, china bestellen..dat kan allemaal, maar hoeft niet meteen vanaf dag één..

speur rond wat allemaal mogelijk is..een DL RTA, of een Subohm tank, een MTL RTA..Welke accudrager (MOD) welke accu's. Gebruik Youtube en dit forum.

Neem de tijd, met de justfog bespaar je hoogstwaarschijnlijk al, dan dat je uitgaf voor je peuken, en het is lichamelijk veel minder schadelijk voor je.

Schoonmaken kun je proberen, niemand houdt je tegen, je krijgt alleen veel tips en truukjes.

En dan hebben we ook nog de woordenlijst in onze Wiki, waar je trouwens nog veel meer kunt opsteken.

Zijn mooie instappers die q16's ook mee begonnen...

maar zijn duur in gebruik die coils gaan niet zo lang mee, tenminste als je voorheen een zware roker was wel..

En die batterijen van die dingen zijn bijna net zo duur als het hele ding 🙂

Tuurlijk kun je zo'n ding uit elkaar prutsen, en dan weer in elkaar frummelen, als je dat leuk vind, en verder niks te doen hebt, maar wat heeft dat voor zin?

Zijn die dingen ook helemaal niet voor bedoeld.

Blijf dat dingetje gewoon nog een tijdje dampen, gooi er af en toe een coiltje in als die op is en geniet ervan... 😛

Als je dan over een tijdje nog steeds aan de E-pijp hangt, en het bevalt allemaal nog wat, heb je een hoop poen bespaard.

Dan ga je hier weer eens lekker neuzen... koop je een leuke mod die je aanspreekt, vraag je die jongens hier ff advies.

Leuk tankje erop.... kun je wisselen bij die dingen.... zelfbouw of fabriekscoils..

Neem je een zelfbouw dan maak je zelf een spoeltje, en daar komt wat katoen in

eerst een hoop gevloek, maar daarna is het hetzelfde als het draaien van een shagje, word 2 de natuur..

Dan heb je geen fabriekscoils meer nodig... lekkerder, en stuk goedkoper.

Later zelf je vloeistofjes maken,  en je dampt voor een appel en een ei ......

Kortom, geniet ervan 😛

@junkiexl Ook jij hebt gelijk, het plan om die Q16s opnieuw te coilen en wicken was ook direct verdwenen toen ik mijn eerste Kayfun Prime binnen kreeg.

Dan realiseer je ineens wat de mogelijkheden zijn en het verschil tussen zo'n pennetje en een RTA. Maar het kan, ik heb het een keer of 3 gedaan en het was zo gebeurt en de Q16 dampte weer prima, als nieuw. Nu draai ik zelf coils en mix mijn eigen vloeistof. Die pennetjes leen ik nu uit als ik weer eens iemand heb kunnen overhalen tot dampen onder het mom probeer het eerst maar eens uit voordat je er een aanschaft. Leuke bijkomstigheid, ik vul deze met mijn eigen mix en die bevalt de meeste overstappers zo goed dat zij deze bij mij afnemen. Ik damp hierdoor zo goed als kosteloos.

hey Hansy,

Snap ik ook wel hoor, ik heb ook wel eens zo'n gast op tube gezien die dat deed...

Maar ik weet nog wel toen ik met een MTL RTA begon... ik dacht wat een gepriegel.... Nu doe ik het bijna op de tast.

En zo'n q16 dingetje, das helemaal klein, dan mag je wel de ogen van een specht hebben 😛

Ik snap topic starter ook wel, die denkt, als dat kan is dat mooi meegenomen en scheelt weer wat poen.

Poen is poen, dus das een goede eigenschap, je kan het maar 1 keer uitgeven, en weg is weg.

Maar als dit dingetje wat bevalt, och paar coiltjes erin ( bij mij vlogen ze er doorheen), en lekker doordampen

Als dat allemaal wat smaakt en bevalt dan ontstaat vanzelf wel de vraag naar wat anders, wat meer smaak geeft, en door het zelf maken van de coils en mogelijk later ook de vloeistofjes nog stukken aantrekkelijker word.

Beetje prutsen blijft leuk hoor, daar niet van, doe ik ook....

ps mooie tank is dat trouwens.... prijzig dingetje maar wel heel mooi... net ff op tube bekeken...

Toch verleng ik het gebruik van de coil q 16 wel met een paar dagen.

Ik doe wat water, en een heel klein beetje azijn in een beker, en zet

het spul 4 minuten in de magnetron., lekker laten koken.

Druppel er wat vloeistof in en dan kan ik weer een dag of 3.

Aaaah magnetronnen en dampers....

@burgos je weet dat vrijwel de meeste metalen niet in de magnetron kunnen toch? 

Óf je legt uit hoe je dat precies doet óf ik verwijder de tip, ik wil het niet op m'n geweten hebben dat een argeloze voorbijganger dit leest op ons forum en daarmee z'n magnetron verneukt.

Wat is dat toch, die behoefte om water te koken in de magnetron? En dan ook nog met metaal erin. Ja, het kan goed gaan met kleine metalen voorwerpen maar waarom het risico lopen? Wat is er mis met een pannetje water op een fornuis zetten?

Metaal in de magnetron... deze discussie hebben we recent ook al gehad, sommige zeggen van wel, sommige van niet.

Ik was tot die discussie 100% overtuigd dat het niet kon en vond toen dit filmpje...

Kijk en leer

Interessant filmpje @Sub-Ωhm maar op het eind word toch gezegd om beter geen metaal in de magnetron te doen dus laten we dat met zn allen ook uitdragen op t forum om veiligheids redenen 👍

Ik denk dat hij alleen de vloeistof in de magnetron doet en dat dan in de coil druppelt. 

Naast het gewone sopje kook ik mijn spullen ook regelmatig eens af in de magnetron, bedekt met water, werkt gewoon prima.

4 hours ago, Tamara said:

Wat is er mis met een pannetje water op een fornuis zetten?

Zelfde resultaat maar gewoon trager.

Heb het ooit eens gedaan bij een vaporesso nrg coil en vond dat al kutwerk.

En die krengen zijn groter, lijkt me nog meer tijd rovender met die justfog coils.

Nou het lukt prima hoor,vraag me af wat is er mis mee?

Het water kookt alleen maar, zou het vonken moeten geven?

Nou geen vonk te zien hoor.

Bevalt mij prima, m,n coils zijn weer super schoon.