Jump to content
seppie

Houdbaarheidsdatum liquid

Recommended Posts

Beste dampers,

Is liquid alleen goed tot de houdbaarheidsdatum,of nog een aantal dagen langer?.

Ik wens jullie allen een prettige Koningsdag toe!.

met vriendelijke groet,

seppie

Sommige zijn zelfs nog jaren na de houdbaarheidsdatum prima. Ziek word je er niet van, smaak gaat hooguit achteruit.

Houdbaarheidsdatum is een Europese eis. PG en VG zijn: conserveringsmiddelen, PG nog eens antibacterieel en dan hebben we ook nog de nicotine. Het kan simpelweg niet bederven. Dus als het 7 dagen of 7 jaar over datum is, gewoon dampen, hooguit is de smaak wat minder.

Posted (edited)

T.H.T.(tenminste houdbaar tot)  staat op de flessen die ik heb.Niet H.T. (houdbaar tot) Dat betekent dat je het moet weggooien.T.H.T. staat ook op een blik bruine bonen of op een pak koffie.Op een leverworst b.v. staat houdbaar tot (H.T.) en dat gooi ik direct weg na die datum.Van de koffie zou de smaak minder worden,het moet van de overheid op staan.Op een pak zout of rijst staat ook T.H.T.

Edited by richard-V

On 27-4-2019 at 17:56, richard-V said:

Op een leverworst b.v. staat houdbaar tot (H.T.) en dat gooi ik direct weg na die datum.

Ik niet, want ik bewaar dergelijke producten in het nul-graden-vak van de koelkast, krijgt geen rare bijsmaak, word er niet ziek van. 

Koffiebonen worden hier in huis voor ieder kopje vers gemalen in de espresso-machine.

Op mijn pakken zout staat nergens een THT. 

Op de rijst staat wel een THT, maar die droge rijst in een afgesloten zak, ga ik niet weggooien.

Het moet van de regering.Er is een groepje wat het weg wil hebben tegen het onnodig weggooien van eten wat nog goed is

1 hour ago, richard-V said:

Het moet van de regering.

Ja, die THT is verplicht, maar de consument is niet verplicht om voedsel onnodig weg te gooien.

Houdbaarheidsdatum is verplicht om verschillende redenen. De smaak kan juist toe of afnemen afhankelijk van de periode. Lichte smaken zal afnemen terwijl andere smaken kan veranderen in een smaakbom. Google eens op 'liquid steepen'.

Zoals @TheRich al aangeeft zal de smaak over het algemeen afnemen evenals de nicotinesterkte maar liquid dampen welke 7 jaar over datum is zou ik niet meer doen.

De fles heb je inderdaad niet veel aan 😛

Normaal gezien qua iets sterkere drank geld:

Vrijwel onbeperkt houdbaar in hele verpakking. Hoeft ook geen THT-datum te bevatten. (zolang je ze niet in de volle zon zet)