Jump to content

Te veel afval


Recommended Posts

Ik ben relatief nieuw in het dampen en heb al veel gelezen en geleerd maar zit toch met wat vragen en dus stel ik ze op dit forum.

 

Ik maak sinds een paar weken mijn eigen liquids en ik vind het leuk om te doen, lekker knutsellen en eigen smaakjes maken MAAR!....

ik maak wel eens smaakjes die nou niet echt een voorbeeld van lekker zijn (en ik blijf hier netjes).. dus gooi ik weg wat ik gemaakt heb.

 

Er is dus een hoop dat er fout gaat en dat word nogal duur op die manier dus ben ik eens gaan kijken wat er zo al mogelijk is op het forum...

 

Voorbeeld als ik een RDA zou nemen kan ik daar een minimale hoeveelheid liquid op testen, bevalt het maak ik meer, bevalt het niet jammer gooi ik de cotton weg dry burn de coil en begin opnieuw..

 

Maar dan komt de vraag en daar verschillen de vele postings nog al, wat heb ik als nieuwe damper nou nodig?

 

een RDA en tools, weerstanddraad en katoen..

Nergens kon ik en lijstje vinden van wat je echt nodig hebt en ik wil niet opgescheept worden met een gereedschapkist vol met tools die je never gebruikt, of met 40 rollen draad die overbodig zijn.

 

Belangrijk is om te weten dat ik totaal nieuw ben en dus al mijn info van dit forum haal over het maken van coils het wikken en de rest (wet van ohm e.d)..

 

wie o wie kan er een lijstje maken en dan zo compleet mogelijk maar niet over de top.

Link to comment
Share on other sites

Toch wel een weegschaaltje. Ik heb er eentje die tot 500 gram kan wegen, op 0,01 gram nauwkeurig. Dat is vooral belangrijk als je kleine hoeveelheden liquid wilt maken.

Voor je coils heb je een stangetje nodig om ze rond te wikkelen, of liever een paar van verschillende diktes. Zo'n stangetje is ook makkelijk bij het plaatsen van de coil. Of een coil-tool.

Een goede pincet bij het wicken van de katoen en een schaartje. Verder natuurlijk de juiste schroevendraaiers. Koop normale en gooi dat speelgoed weg wat bij een tankje geleverd wordt.

Ik gebruik vaak de juice-calculator van steam-engine.org en de coil-calculator.

Etiketjes om op de flesjes liquid te plakken.. 

zo kom je al een heel eind.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wat je echt nodig hebt  voor een RDA is de RDA zelf, draad of voorgedraaide coils en wickmateriaal.

De rest heb je waarschijnlijk gewoon al in huis nl. iets om je coil om te draaien (staafje van wattenstokje bijv of uiteinde schroevendaaier) een kniptangetje/nagelknipper, schroevendraaier, iets om de weerstand van de coil te meten bijv een mod. 

Overige hulpmiddelen zoals een pincet kunnen handig zijn, echt nodig is het niet..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Als je liquid maken leuk vindt maar je gooit veel weg, maak dan echt kleine hoeveelheden, eventueel losse smaken, meng die steeds  per ml., liefst met een weegschaaltje, maar als dat te duur is gebruik dan 1 ml. spuitjes die je bij elke apotheek kunt kopen voor een kwartje of zo.

 

En gebruik een goede RDA om te proeven. De RDA uit het voorbeeld is in het begin wat lastig om het draad goed vast te zetten, maar dat went snel, en de smaak is onovertroffen. Neem wel de SXK uit mijn voorbeeld, want de anderen zijn beduidend minder goed.

 

Hieronder een lijstje waarvan de weegschaal + calibreergewicht, de Ohm-meter en de Coil Master set (je kunt ipv deze de 'coil jig' van $1,56 gebruiken) niet per se nodig zijn, maar wel erg handig om te hebben. Laat je dat weg dan heb je een boodschappenlijstje van ongeveer € 30 (Let op, dat is te duur om in één keer te bestellen, verdeel dat over twee bestellingen van max € 22, ivm BTW en inklaringskosten)

 

De 4 meest gebruikte draadsoorten, die in dit lijstje staan, heb je voorlopig genoeg aan, kost bijna niets. Het katoen koop je in grotere pakken veel goedkoper, maar 25 pads is prima om mee te beginnen. 

 

 

 

         
22mm, SS, Silver (SXK) SXK Hadaly Styled RDA Rebuildable Dripping Atomizer FREE SHIPPING
22mm, SS, Silver (SXK)
SKU 6228800: Ships next day
$11.58   $11.58 Remove
Curved, 1.5/2±0.05mm, Silver + White Stainless Steel + Ceramic Curved Tweezers for E-Cigrettes (2-Piece) FREE SHIPPING
Curved, 1.5/2±0.05mm, Silver + White
SKU 2163900: In stock
$3.92 
2-pack
  $3.92 Remove
Aluminum, Silver Aluminum Stand for 510 Atomizers FREE SHIPPING
Aluminum, Silver
SKU 1579701: Ships next day
$1.07   $1.07 Remove
#170, Flush Cutter PLATO #170 Flush Cutter for Rebuildable Atomizers FREE SHIPPING
#170, Flush Cutter
SKU 1243300: Ships next day
$2.16   $2.16 Remove
Blade Length: 28mm, Black WLXY Mini Professional Long Nose Pliers FREE SHIPPING
Blade Length: 28mm, Black
SKU 1244207: In stock
$3.30   $3.30 Remove
SS - B Vaping Coil Winding Jig Tool for Rebuildable Atomizers FREE SHIPPING
SS - B
SKU 1986902: Ships next day
$1.56   $1.56 Remove
V4, 1.5+2+2.5+3+3.5+4mm, Aluminum Alloy, Black Coil Master Styled V4 6-in-1 E-Cigarette Wire Coil Winder FREE SHIPPING
V4, 1.5+2+2.5+3+3.5+4mm, Aluminum Alloy, Black
SKU 5978700: Ships in 3 business days ETA: 4/19/2019 (4 days)
$7.01   $7.01 Remove
Black Atomizer Resistance Tester (Ohm Meter) FREE SHIPPING
Black
SKU 1897900: Ships next day
$4.61   $4.61 Remove
500gx0.01g, Silver I-2000 500g x 0.01g Digital Scale w/ Weighing Tray FREE SHIPPING
500gx0.01g, Silver
SKU 2050005: In stock
$13.35   $13.35 Remove
5g 5g Calibration Weight for Digital Scale FREE SHIPPING
5g
SKU 1453700: In stock
$1.23   $1.23 Remove
Kanthal A1, 26 AWG, 0.4mm*10m Authentic UD Kanthal A1 Heating Wire for Rebuildable Atomizers
Kanthal A1, 26 AWG, 0.4mm*10m
SKU 2675200: Ships next day
$1.61   $1.61 Remove
Kanthal A1, 28 AWG, 0.32mm*10m Authentic UD Kanthal A1 Heating Wire for Rebuildable Atomizers FREE SHIPPING
Kanthal A1, 28 AWG, 0.32mm*10m
SKU 2675100: Ships in 3 business days ETA: 4/19/2019 (4 days)
$1.35   $1.35 Remove
316L SS, 26 AWG, 0.4mm*10m Authentic UD 316L Stainless Steel Resistance Wire for Rebuildable Atomizers FREE SHIPPING
316L SS, 26 AWG, 0.4mm*10m
SKU 3237700: Ships next day
$1.69   $1.69 Remove
316L SS, 28 AWG, 0.32mm*10m Authentic UD 316L Stainless Steel Resistance Wire for Rebuildable Atomizers FREE SHIPPING
316L SS, 28 AWG, 0.32mm*10m
SKU 3237600: Ships next day
$1.53   $1.53 Remove
Cotton, 60*50mm, 25-Pack (Muji) Authentic Muji Rectangle Cotton Wick for RBA Atomizers (25-Pack)
Cotton, 60*50mm, 25-Pack (Muji)
SKU 3759803: Ships next day
$2.86 
5-pack
  $2.86 Remove

 

 

Je hebt vast nog wel schroevendraaiers en een schaar, misschien wel tangetjes, dan kun je die achterwege laten, maar meer dan dit lijstje heb je niet echt nodig.

 

Hier kun je samples van aroma's kopen voor weinig: https://www.savevape.nl/nl/samples-1ml/

Ze hebben ook 1 liter flessen PG en VG, redelijk goedkoop, mocht je die nog niet hebben, die zijn binnenkort verboden. Liefst wil je ook lossen nic-base, daar zijn wel topics over op dit forum.

Edited by Leo Bak
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Leo Bak ik heb die kniptang ook maar eigenlijk zijn de bekken te zacht. Op het handvat staat ook: max 1 mm koper.

Het zal wel even werken en tegen de tijd dat de tang slecht wordt, is er misschien een betere gekocht, als die bestaan.

Ik heb zelf een weegschaaltjes dat ik met een gewicht van 500 gram moet calibreren. Blijkbaar verschilt dat per weegschaal, dus even op letten bij aankoop.

Een rolletje 24 AWG draad is misschien ook wel goed om te hebben. Dat is net iets dikker en je bereikt er iets lagere weerstandswaarden mee.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, KeesB said:

@Leo Bak ik heb die kniptang ook maar eigenlijk zijn de bekken te zacht. Op het handvat staat ook: max 1 mm koper.

Het zal wel even werken en tegen de tijd dat de tang slecht wordt, is er misschien een betere gekocht, als die bestaan.

Ik gebruik hem al een jaar of drie probleemloos en intensief. Er bestaat altijd beter maar dit is een prima starttang. 1mm koper of 0,5mm staal lijkt me redelijk aan elkaar gewaagd, maar ik knip ook behoorlijk wat exotisch draad ermee en dat gaat ook al jaren goed.

 

1 hour ago, KeesB said:

Ik heb zelf een weegschaaltjes dat ik met een gewicht van 500 gram moet calibreren. Blijkbaar verschilt dat per weegschaal, dus even op letten bij aankoop.

Dat ligt aan wat voor gewicht je voornamelijk zal wegen, als je tegen de max gaat wegen dan idd 500gr, maar TS wil juist kleine hoeveelheden wegen, dan is een klein calibreergewicht nuttiger. Als je hem op 500 gram calibreert is ie op 10 gram onnauwkeuriger.

 

1 hour ago, KeesB said:

Een rolletje 24 AWG draad is misschien ook wel goed om te hebben. Dat is net iets dikker en je bereikt er iets lagere weerstandswaarden mee.

Ik noem juist alleen de populaire draden omdat TS schrijft:

9 hours ago, seccondbest said:

40 rollen draad die overbodig zijn.

 

Natuurlijk is 27AWG super, en 25AWG ook, maar je moet ergens beginnen en 24AWG Kanthal is mij te sloom, terwijl 24AWG SS prima is voor dikkere builds, maar in een Hadaly kun je beter 26 tot 28'gebruiken, dat is meer in verhouding tot de airflow en capsize.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Met die weegschaal calibreren bedoelde ik eigenlijk dat ik op mijn weegschaal niet het gewicht kan ingeven wat op de schaal ligt. Er zit alleen een calibratie-optie in waarbij het maximale gewicht van 500 gram gebruikt moet worden. Als je zelf het gewicht kunt opgeven dan werkt 50 gram natuurlijk prima, zolang je tot 50 gram weegt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mogelijk kun je dat ook op jouw weegschaal instellen, standaard staat deze uit het lijstje ook op 500 gr, maar je kunt ook 1 gr of 5 gr etc etc instellen. Heeft ie een M en een T knop? Dan kun je je gewicht kiezen met de T knop, nadat je M hebt ingedrukt gehouden en er bij jou 500 verschijnt.

Edited by Leo Bak
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, KeesB said:

 zal wel even werken en tegen de tijd dat de tang slecht wordt, is er misschien een betere gekocht, als die bestaan.

Heb ook een aantal kniptangetjes gehad, tot ik deze kocht, kost wat maar dan heb je ook wat, inclusief draadvanger

https://shop.romex.nl/wiha-electronic-zijkniptang-z-40-1-03.html

Bij Hornbach onder de €20,-, gebruik hem nu een jaar of drie en is nog als nieuw.

 

93268138_0_4.jpg

 

Zodra je deze hebt gebruikt weet je het verschil tussen kwaliteit en Chinese "kwaliteit" ? 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik nooit een weegschaal, omdat het met een pipet-dop, of een injecteur / injectienaald veel makkelijker gaat

en dan hoef ik niks uit te rekenen, mik bij de basisvloeistof gewoon een paar druppels aroma. 

Als het een nieuw aroma is, maak ik eerst 3 proefflesjes, met in ieder flesje een pietsje meer aroma. 

En ga dan testen welke ik de lekkerste vind.

Iemand anders kan toch niet voor mij bepalen wat ik wel of niet lekker vind. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, seccondbest said:

Voorbeeld als ik een RDA zou nemen kan ik daar een minimale hoeveelheid liquid op testen

 

Als je een RDTA neemt, dus een RDA met een tankje eronder, kun je langer blijven dampen.

Bijvoorbeeld een Nectar waar 4,5ml liquid in past. 

Link to comment
Share on other sites

Dit is echt helemaal TOP!...

 

sommige dingen heb ik reeds (schaal - cal. gewicht, tang en kniptangetje) schroevendraaiertje heb ik ook nog liggen dus met een kleine aanpassing en de aangeboden links kan ik alles gaan bestellen en dan gaan we los!..

 

dank dank dank aan allen die hier hebben gereageerd wederom een schat aan info !

 

 

P.s.... ik heb nog een doos vol met spuitjes van 2 Ml 5 Ml en 10 Ml alsmede naalden met een stompe uiteinde..

Edited by seccondbest
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, seccondbest said:

P.s.... ik heb nog een doos vol met spuitjes van 2 Ml 5 Ml en 10 Ml alsmede naalden met een stompe uiteinde..

 

Super, haal dan alleen nog 1ml spuitjes voor aroma's om redelijk precies kleine hoeveelheden liquid te kunnen maken.

5 hours ago, DutchMrD said:

Die kniptang is levensgevaarlijk daarvan vloog laatst de helft zowat in me gezicht, tevens de ceramic curved tweezers braken al binnen 2 seconden kapot.

 

 

Je bent gewoon te sterk, neem een betonschaar.

  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Marianna said:

Ik gebruik nooit een weegschaal, omdat het met een pipet-dop, of een injecteur / injectienaald veel makkelijker gaat

en dan hoef ik niks uit te rekenen, mik bij de basisvloeistof gewoon een paar druppels aroma. 

 

 

Duurt alleen een kwartier langer en je hebt een zooitje afwas. Weegschaaltje is gewoon het handigst en nauwkeurigst. Probeer het nog een keer zou ik zeggen

Link to comment
Share on other sites

Klopt. Aan de ene kant wel te appreciëren dat ze bij haar eigen werkwijze blijft, aan de andere vind ik dat beginnende mixers het zo makkelijk mogelijk moet worden gemaakt. Het is niet voor niks dat alle (top)mixers op bijv YouTube het gewoon met een weegschaaltje doet (bij hoeveelheden tot ~300ml)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Steve said:

Duurt alleen een kwartier langer en je hebt een zooitje afwas. 

 

Nee hoor, doe ik al 10 jaar op deze manier, gaat heel snel. En ik zou niet weten wat er afgewassen zou moeten worden.

Al zou er een minuscuul beetje vloeistof achtergebleven zijn in een oud flesje of pipetje... dan is dat zelfs na 10 jaren in een donkere kast nog steeds niet bedorven.

Deze kennis heb ik mede te danken aan een apothekaresse.

 

Edited by Marianna
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Steve said:

 Het is niet voor niks dat alle (top)mixers op bijv YouTube het gewoon met een weegschaaltje doet (bij hoeveelheden tot ~300ml)

 

Tja, ik vind 't nogal zielig om een half uur te doen over het mengen van poeder met vloeistof, enz. Daar kan ik niet eens naar kijken.

 

Als iemand een zeer goed smakende liquid zelf heeft gemaakt in een 10ml flesje, is het geen hogere wiskunde om met datzelfde "recept" 100ml te maken, 

of indien gewenst een hele liter. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sub-Ωhm said:

wat @Marianna niet kent dat eet ze niet. ? 

 

Ik eet zowel paella als zarzuela, spaghetti, macaroni, rijst, bami, boerenkool, zuurkool, bloemkool, witlof, andijvie, sla, spinazie, spruitjes, tomaten, komkommer, courgette,  en veel vis of garnalen en alle soorten vlees, ook wel gehakt en rookworst. En een wijntje erbij lust ik ook wel.  :lootje

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...