Jump to content
DutchMrD

Suikers in sap invloed op gebit?

Recommended Posts

Hoi even een vraagje damp al geruime tijd en probeer zoveel mogelijk suiker uit me leven te verbannen , wat goed afgaat en toch vandaag 2 gaatjes moeten laten maken.

Nu is mijn snelle gedachten kunnen de suikers in sap geen invloed hebben gehad in deze kwestie, misschien dat er ook al in deze ervaringsdeskundige aanwezig zijn ? 

Ach, het kán/zal natuurlijk wel invloed hebben, maar die invloed zal denk ik heel weinig zijn. Het percentage suikers/zoetstoffen in onze liquids is maar heel weinig en dan gebruik je ook maar een paar ml liquid per dag. Stel dat je 1% zoetstof in je liquid hebt en je gebruikt 10 ml per dag, dan heb je dus 0,1 ml zoetstof binnen. Ik verwacht dat de suikers/zoetstoffen (verborgen en niet verborgen) in je eten en drinken veel meer is en dus ook veel meer invloed hebben.

Ja dat denk ik eigenlijk ook ben ook zeer bewust met voeding om aan het gaan,  en soms ontkom je er niet aan wegens valse vermelding of zelfs geen.....

Kook vers etc etc maar het blijft bij voeding zeer goed opletten idd, nu waren het 2 mini gaatjes maar toch ik dacht ff checken 😉

11 minutes ago, Moppersmurf said:

De meeste dampers hier hebben vooral last van gaten in hun hand als ik de aankopen zo lees.

Dat heet tegenwoordig chronische PayPaleritus 🌡️

Posted (edited)
7 hours ago, DutchMrD said:

Hoi even een vraagje damp al geruime tijd en probeer zoveel mogelijk suiker uit me leven te verbannen , wat goed afgaat en toch vandaag 2 gaatjes moeten laten maken.

Nu is mijn snelle gedachten kunnen de suikers in sap geen invloed hebben gehad in deze kwestie, misschien dat er ook al in deze ervaringsdeskundige aanwezig zijn ? 

Het is een fabeltje dat cariës alleen veroorzaakt wordt door suiker. Cariës kan allerlei oorzaken hebben en suiker kan daar 1 van zijn. Vruchtensappen zijn bijvoorbeeld ook erg schadelijk voor je gebit, door hun hoge zuurgraad, waardoor ze het glazuur aantasten en je tanden cariës kunnen ontwikkelen. Maar het kan net zo goed een andere lichamelijke oorzaak hebben, waardoor een gebit verzwakt. Roken bijvoorbeeld (en dat hebben de meeste dampers enthousiast jarenlang gedaan) is ook funest voor je gebit.

Verzwakt of ontbrekend glazuur krijg je niet meer sterk of terug. Dus zelfs al zou je 100% met alle suikers stoppen, dan nog kun je cariës ontwikkelen. Ik ben helaas een enorme ervaringsdeskundige als het gaat om een slecht gebit en heb hier uitgebreid over gesproken met diverse tandartsen. Conclusie was dat het niet uit te sluiten is dat de damp invloed kan hebben op je gebit. Maar met een goede mondhygiëne valt niet te verwachten dat het significant meer schade aanricht dan wanneer je rookt of zelfs nog nooit eerder gerookt hebt en bent gaan vapen. Alles valt of staat met de huidige staat van je gebit, je dieet, je gezondheid en het onderhoud dat je aan je gebit pleegt (poetsen e.d.). En dan nog kun je ook gewoon domme pech hebben.

Overigens bevatten de meeste damp-liquids (zo niet alle) geen suiker maar een zoetstof.

Edited by Chasepoes

Ja mijn tandarts zei ook dat ik erg gevoelig voor gaatjes ben helaas, kwa fruit klopt prop alles 1 maal daags in de blender om het niet over de hele dag te verdelen.Verder is me gebit op orde maar heeft extra aandacht nodig om ook mooi te houden. Roken vroeger heeft geen goed gedaan nee dom dom dom afijn het is al wel veel mooier wit geworden dan vroeger. Koffie en thee is ook nog een puntje maar moet echt wel me bakkie hebben s,ochtends. Afijn poetsen waar ik kan zelfs op het werk na de lunch...