Jump to content
Sign in to follow this  
Damuku

Batterij info

Recommended Posts

Ik wou graag wat info inwinnen over welke batterijen ik nu wanneer moet gebruiken (Vooral data sheets en veel testen van mooch). Ik schrok er een beetje van hoe weinig er maar van de batterij-info klopt. En dan met name de ampère rating.

Ligt dit aan mij, of is dat echt zo slecht.

Even een voorbeeld:

Als ik de datasheet van een Sony VTC5A na kijk wordt hij aangegeven als een max 35A cell. Maar als ik dan kijk naar de bevindingen van Mooch komt ie uit op een 25A.

Wordt er daad werkelijk zo veel gesjoemeld met die die waarden, of mis ik zelf iets?

Inkort: als ik een VTC5A in mijn mod steek, kan ik hem dan opstoken tot 35a of 25a, of moet ik nog met andere factoren rekening houden.

PS, excuses voor de vele vragen. Maar over veel dingen zie ik tegenstrijdige info, of ronduit geen info.

Wel dat ligt aan hoe mooch test , namelijk door continue die 25 A trekken uit de batterij zonder boven gevaarlijke temperatuur te komen.

De zogeheten cdr.

(Continue discharge rating)

Maar kortstondig kun je idd 35 A uit een goede vtc5a trekken als zit je dan wel in het grijze gebied zeg maar.

Als je vaak zulke amperages vraagt van je batterij kun je beter naar apparaat met meer batterijen overstappen.

Een hijsje zal hooguit enkele seconden duren dus is die 35a geen probleem.

Verder stopt je geregelde mod er na 10sec vanzelf wel mee.

9 hours ago, Kurmit said:

Als je vaak zulke amperages vraagt van je batterij kun je beter naar apparaat met meer batterijen overstappen.

Dat dus, anders gaat de batterijlading ook maar een paar ijsjes mee. Erg onhandig dampen.

@Kurmit

Op de data sheet van die VTC5A wordt die 35A ook benoemd als cdr. Een pulse rating ga ik zowiezo niet vanuit

@Moppersmurf

Het is niet zo dat ik wil dampen op 35A met een enkele batterij, maar om het feit dat de specificaties niet kloppen. Het lijkt me zowiezo niet handig om batterijen zo hard te stressen, om maar niet te spreken over hoe vaak je de batterij dan moet vervangen.

Misschien de vraag een beetje onhandig gesteld, maar het was meer theoretische vraag.

@Damuku, er zijn eigenlijk maar drie betrouwbare merken, hier in Europa. Dat zijn :  Sony, LG en Samsung

Wanneer jij je batterijen in een geregelde mod gaat gebruiken, maakt het niets uit of je een 20A of een 35A gebruikt. Is niet zo spannend.

Wanneer je een mechmod gaat gebruiken, zul je de wet van Ohm moeten gebruiken om te bepalen welke batterij je nodig hebt.

Als jij dat zegt, zal het wel zo zijn, ik weet het niet, bepaal het rijtje niet als absolutie, hè. Ik noemde maar op wat ik betrouwbare batterijen vind en met Sanyo heb ik geen ervaring.......

@Steamboy

Die mechmods blijf ik zowiezo nog even weg, omdat ik mezelf daar nog niet mee vertrouw.

Die VTC5A is van Sony, daarom ook mijn verbazing.

@Dr.Smoke

Volgens mij mag dat idd wel, volgens mooch komen die batterijen beter uit de  test dan dat ze zelf aangeven.