Jump to content
tspic

Single of Dual coil RDA?

Recommended Posts

2 hours ago, Steamboy said:

Dan moeten we bij een dual setting toch veel meer draad verwarmen en hebben we toch veel meer vermogen nodig...........

Volgens wat mij ooit verteld is niet.

Warmte is eigenlijk energieverlies, maar wij maken er handig gebruik van in onze dampers. En zo is ook ooit het licht uigevonden, lijkt  me 🙂 (de gloeilamp dan he)

Die warmte ontstaat omdat de stroom weerstand ondervindt in de draad. 

@Madman, probeer eens terug te denken aan de Vamo tijd. We hadden toen een Vamootje die toch wel 15 Watt kon leveren. En dat was goed......voor de single coils.

Echter toen kwamen plotseling de dual coil tankjes op de markt en waren in één klap al die Vamo's waardeloos geworden, want je kreeg een dual coil niet warm gestookt.  

Posted (edited)

Wat @Madman zegt klinkt logisch, bij gelijke weerstand lijkt er evenveel power door te moeten om het even warm te krijgen.

Maar wat @Steamboy klinkt ook weer logisch, meer materiaal dus meer power nodig.

Het laatste is ook mijn ervaring (voor zover ik dat heb na slechts 7 maanden dampen 😄) dat ik met dual coils ik wel altijd hoger moet stoken, of dat nou komt omdat ik met dual coils meestal een lagere weerstand heb dan met mijn single coil builds of dat er gewoon simpelweg meer materiaal verhit moet worden. Ik heb dat (nog) niet getest maar zodra m'n coils vervangen moeten worden ga ik eens een poging wagen, ben nou toch wel nieuwsgierig geworden. Maar ik vermoed dat @Steamboy gelijk gaat krijgen.

Ik ben niet zo technisch maar ik vind het in dit geval wel interessant.

Edited by Pazmaster

De stroom doet er met gelijk weerstand net zolang over om erdoor te gaan, dus batterij gebruik is hetzelfde. Met meer massa moet je wel langer je knop inhouden om je damp te verwarmen, dus daar zit steamboy op t goede spoor

Mijn wasp heeft een single coil van 0,17, die gebruik ik op een mechanische mod dus het wattage is ongeveer 70-80, dat dampt voor mij goed.

Als ik nu een 0.17 dual coil build in een Goon zet heb ik van m'n mech nog steeds hetzelfde wattage maar er komt aanzienlijk minder damp af, de hoge weerstand houd de stroom tegen, mijn weerstand moet omlaag,

daarom damp ik m'n dual coils meestal rondom de 0,1, wattage komt dan uit op 120-150 en ben er vrij zeker van dat de warmte van beide setups dicht bij elkaar zit.

Nou ik heb even een test gedaan, links op de foto een kanthal single fused clapton build die op 0.24 ohm uitkomt en rechts een kanthal dual clapton build die ook op 0.24 uitkomt. 

IMG_20190414_031755.thumb.jpg.4bf65a9f639a763f04f88951b4c70b80.jpg

Ondanks de gelijke weerstand dampt de single coil build al lekker op 37.5w en de dual coil build pas vanaf 50w.

Dus het klopt dat dual coil builds meer stroom gebruiken. Je blijft leren op dit forum! Leuk! 

Het is eigenlijk wel logisch. BIj een dual coil gaat er bij hetzelfde toegevoerde vermogen, maar de helft van de stroom die er bij een single coil loopt, door een coil. De coils worden dus minder warm.

Ja dat was ook te verwachten. Ik dacht er later pas aan dat je bij de dual coil in theorie wel 75W zou moeten instellen voor dezelfde warmteopbrengst per coil. Er spelen andere dingen mee dus die 50W is niet zo vreemd.

Toch wel goed dat je het even getest hebt. Ik had er nooit over nagedacht maar heb nu toch weer iets geleerd!

Ok, dus we mogen nu voorzichtig toch wel de conclusie trekken dat een dual coil setting meer vermogen vereist om dezelfde coil temperatuur te krijgen als een single coil setting.

@Madman,   jij schrijft :  "............met meer massa moet je wel langer je knop inhouden om je damp te verwarmen.....",  eerst dacht ik, ja dat klopt..........echter, het klopt niet helemaal.

Er zitten grenzen aan jou stelling. Wanneer wij een kanthal draadje in een kaarsvlammetje houden, zal deze warm worden, misschien zelfs gaan gloeien. Echter, wanneer we een stuk betonijzer in het kaarsvlammetje houden, zal deze waarschijnlijk nauwelijks heet worden, laat staan gloeien, ook niet wanneer we het vlammetje er langer onder laten staan.

Die betondraad heeft toch een veel lagere weerstand en kan de warmte toch veel sneller afvoeren? 

Die meer massa theorie gaat wel op alleen de factor airflow zit daar niet bij, door te zuigen ontstaat koeling, bij een dikke draad net zo veel als bij een dunne, dat is al te zien als je je coils gloeit en er tegenaan blaast, gloeien ze ineens niet meer

On 11-4-2019 at 21:03, Tamara said:

..........en met zulke wolken moet ik buiten gaan staan van vriend.

Zelfs in de vrieskou?  Ik zou die "vriend" buiten zetten.   

@Maickie, nee, nee, nee, de enige slimmer vaper hier is @Marianna, die puft lekker op 8 Watt aan d'r coiltje  gemaakt van 1,5cm Kanthal draad.........doet volgens mij 7 weken met haar  single 18350 batterij van 250 mAh.........:trilt:lol.....en hoort, zacht schuddend met haar hoofd, ons gezwam over vermogen, koeling en stroom, weemoedig aan..:bloem 

Edited by Steamboy