Jump to content
tspic

Single of Dual coil RDA?

Recommended Posts

Hallo,

Wat is nou het echte daadwerkelijke verschil tussen een single of dual coil RDA? Is het de smaak? Is het de hoeveelheid damp?

Alvast bedankt!

Bij dual heb je 2 warmtebronnen en meestal een lagere weerstand.
Waarschijnlijk meer smaak en een hoger liquid verbruik.

Veel meer damp sws, want meer liquidverbruik, meer toegevoegde lucht.

Smaak valt over te twisten, je kan met een single coil wat mij betreft meer smaak krijgen, maar het moet je ding zijn. Dat is dus van jou afhankelijk en wat jij wil

Wat @TheRich inderdaad zegt. Dual of single coil is sterk van jezelf afhankelijk. De een vind single een betere smaak geven en de ander dual.

Met dual kan je in potententie wel een warmere vape krijgen als single.

Ik ben lui dus ik heb alleen single coils :grins Verder is alles al gezegd. Liquid verbruik staat me ook tegen en met zulke wolken moet ik buiten gaan staan van vriend.

Het verschil tussen dual en single coil is één coil( 2-1=1).

Nee grapje ik heb beide en heb niet speciaal een voorkeur.

Veel hangt af van het soort rda .

Er zijn veel verschillen qua inhoud ,airflow en dat bepaalt mede de smaak ervaring.

Bij een dual coil verbruik je voornamelijk meer stroom. Je hebt misschien iets meer damp maar in mijn beleving is dat te verwaarlozen, in mijn Zeus single coil doe ik vaak een flinke alien coil van 4 mm en daar komt me toch een partij damp van af, het liquid verbruik is dan ook enorm. Qua smaak hangt het voornamelijk van de tank af, bij mijn OBS Enginge v2 (dual) heb ik een prima smaak maar met mijn Serpent mini (single) krijg ik ook een uitstekende smaak, alleen verbruikt deze minder stroom en liquid. Ik begin de dag altijd rustig met mijn Serpent mini en switch in de loop van de dag van tanks, ik eindig de dag altijd met de Zeus of de OBS Engine v2. Maar het is maar net wat je prettig vindt.

En het gemak van een single coil is ook niet onbelangrijk vind ik. Voor een beginnende builder is het netjes voorgloeien van 1 coil niet zo'n probleem lijkt me, terwijl ik (als half gevorderde) nog steeds af en toe wel loop te klooien om een dual coil goed te krijgen

Sommige mensen beweren ook dat een 22mm rda meer smaak geeft en aangezien rda's zo klein zijn, gaat het hier vooral om singe coilers. Echter vind ik  persoonlijk deze bewering niet altijd opgaan. Zelf ben ik nu eenmaal het meeste fan van dual coilers, maar er zijn een paar single coils die me ook kunnen bekoren zoals de entheon, recurve en skyfall rda. Ik moet wel zeggen dat ik van de entheon en de skyfall enkel de clones maar geprobeerd heb. Dus ik denk dat het in de meeste gevallen wel een kwestie van persoonlijke ervaring is.

Met een dualcoil kun je in theorie in kortere tijd meer damp in je giechel krijgen, dat is eigenlijk het enige verschil. Al het andere wat hierboven beschreven wordt, ligt aan de build die erin gaat.

De smaak van je damp wordt bepaald door de juiste verhouding lucht en damp. Die verkrijg je door bijvoorbeeld je coils op de goede plek in de airflow te plaatsen en de coils en airflow aan te passen aan de grootte van de verdampingskamer.

On 11-4-2019 at 21:01, Maickie said:

Met dual kan je in potententie wel een warmere vape krijgen als single.

Ook getrouwde mensen kunnen in potententie ( 😛 )  een warmere vape krijgen hoor. 😛 

Je burgerlijke staat zegt niet zoveel over de warmte van je damp 🙂 

5 hours ago, Pazmaster said:

Bij een dual coil verbruik je voornamelijk meer stroom.

Een dualcoil op 0.2 ohm verbruikt evenveel als een singlecoil op 0.2 ohm lijkt me? Of ik heb niet goed genoeg opgelet vroeger bij natuurkundeles

Posted (edited)

@Madman,  met jou stelling dat je per tijdseenheid, bij een dualcoil setting, veel meer damp produceert, ben ik het helemaal eens. Ook de stelling dat een singlecoil en een dualcoil setting, beide een warme vape kunnen leveren, is een waarheid als een koe. Bij jou derde stelling twijfel ik een beetje, want je kunt op veel manieren een weerstand bereiken van 0,2 Ohm. Maar er is wel een verschil in benodigd vermogen, tussen een dual coil van b.v. 0,81mm draad en een single coil van 0,81mm draad. Bij de dual heb je veel meer massa te verwarmen.

Of zie ik dat verkeert ?

Edited by Steamboy

Mijn persoonlijke ervaring is dat het vooral aan het type coil ligt en welke soort ss316l/ni80/kanthal etc etc voor single of dual set up 

@Steamboy niet per definitie. Hangt af van verschillende materialen. Als je een ni80 dual coil van 0.2 heb is deze 2x zo klein als een single coil ni80. Alleen je hebt er 2 dus het vermogen wat erin gaat is hetzelfde en verdamp je dus hetzelfde.

Het word verschillend als je SS en ni80 bijvoorbeeld gaat gebruiken. Maar dat heeft meer met materiaal te maken dan met single of dual coil.

Posted (edited)
4 hours ago, Madman said:

Een dualcoil op 0.2 ohm verbruikt evenveel als een singlecoil op 0.2 ohm lijkt me? Of ik heb niet goed genoeg opgelet vroeger bij natuurkundeles

Daar heb je gelijk in natuurlijk, stom van mij😂, maar builds met dual coils vallen meestal lager uit dan builds met een single coil omdat de weerstand gedeeld wordt. Daarom moet ik vaak hoger stoken met dual coils. Maar je hebt helemaal gelijk, als de weerstand hetzelfde is verbruik je even veel stroom. 😉

Edited by Pazmaster

7 hours ago, Maickie said:

Als je een ni80 dual coil van 0.2 heb is deze 2x zo klein als een single coil ni80.

Nu is het vroeg en ben ik net wakker maar volgens mij klopt dit niet. Voor dual coil heb je twee coils van 0,4 Ohm nodig en die coil moet dus groter zijn, niet kleiner. Volgens mij kom je, bij dezelfde draad en diameter, bij dual coil dus op 4 keer de hoeveelheid draad.

Hier, beetje gemeen van me maar beide 0.09

Gemaakt met exact dezelfde coils, links gewoon dual, rechts parallel.

Enige verschil is de afstand die de lucht moet afleggen, die is in de single setup hierzo groter

1555066147035362301075189986454.jpg

Posted (edited)

@Maickie, je zit er helemaal naast, zie uitleg hieronder.

@DutchMrD, onderstaande rekenwijze is altijd van toepassing, ongeacht de gebruikte draadsoort.

@Pazmaster, wanneer je wilt dat je dual setting even warm wordt als je single setting, heb je, ondanks gelijke weerstand, veel meer vermogen nodig.

@Oomkobus, de settings die jij op de foto toont, kunnen bij gelijke draadsoort en dikte, NOOIT dezelfde weerstand hebben. Je dual setting zal altijd meer wikkelingen nodig hebben.

@Tamara, heeft helemaal gelijk, ik weet niet hoe jullie het zien, maar dit is mijn rekenmethode :

We nemen Kanthal A1 van 0,51mm, we willen een ID van 3,5mm hebben en we moeten uitkomen op ongeveer 0,5 Ohm.

Dan hebben we bij een single coil, 5 wikkelingen nodig en hebben we 7,4 cm draad nodig.  (0,55 Ohm)

Wanneer we nu een dual coil setting gaan maken, hebben we 2 coils nodig, met elk 10 wikkelingen en hebben we 27,4 cm draad nodig.  (0,51 Ohm) 

Dan moeten we bij een dual setting toch veel meer draad verwarmen en hebben we toch veel meer vermogen nodig...........

Edited by Steamboy

6uazjzw.jpg  

Zo voelt het een beetje voor me 😉 ben al blij dat ik het een beetje begrijp joh 😉

@Steamboy, daarom zeg ik ook dat het een beetje gemeen is, linker rda is dual coil, maar de rechter is single in parallel, de hoeveelheid draad is gelijk, wrapje minder maar vanwege de lange pootjes toch dezelfde weerstand.

Posted (edited)

Fuck, dat had ik niet gezien :lol.........listig..:bang

Maar ben wel blij dat in ieder geval jij ook de logica ziet, begon bijna aan mezelf te twijfelen...:grins

Is hier op het forum misschien een elektro techneut aanwezig, die in gewone Jip & Janneke taal, het hele gebeuren kan uitleggen/omschrijven ?

Edited by Steamboy

@Steamboy Vriend probeert me wel af en toe wat elektrotechniek uit te leggen maar om nu te zeggen dat het in Jip en Janneke taal is 🤔 Al kan het natuurlijk ook aan de ontvanger liggen 😂

Ok, Jip en Janneke taal,

Het grootste verschil tussen single en meer coil RDA's is eigenlijk het aantal contactpunten, dat is bij single gewoon 2, + en -.

Daardoor zou je kunnen stellen dat single coil makkelijker te bouwen is, je hoeft geen rekening te houden met de druk die je schroefjes geven op het draad voor gelijk contact, er loopt immers maar één stroom.

Bij dual of meer is het razend belangrijk dat de coils exact gelijk zijn, bij een afwijking gaat er meer stroom door de coil met de minste weerstand waardoor die veel sneller opwarmt.

Waarom kiezen voor dual? Doorgaans zijn dual decks groter en kun je  grotere coils plaatsen voor meer damp, hoe meer coiloppervlak, hoe meer damp je kunt creëren.

Waarom kiezen voor single? Goeie smaak, meer gemak en niet van die belachelijke wolken, (nog steeds groot maar niet dat je er nou een dixi mee vult in één hijs) wasp rda is mijn favoriete single coil opbouwen en wicken is een eitje en de smaak is fantastisch.

@Oomkobus.....hahahaaaa, je hebt de vraag van TS uitstekend beantwoord, chapeau !

Echter dit is niet de uitleg die ik bedoelde.......maar doen we wel een keer in een ander topic.......:grins