Jump to content
Nicotiana Tabacum

Hoe gaan jullie om met binnen dampen en huisregels?

Recommended Posts

Goeden avond!

Ik ben nieuw op het forum hoewel ik een aantal jaar geleden al een keer een kijkje heb genomen.

Nu dampen in Nederland niet onder het rookverbod valt vroeg ik mij af hoe jullie om gaan met het binnen dampen.

Niet naar buiten hoeven met koud en guur weer is vanzelfsprekend een groot voordeel ten opzichte van roken. Als de huisregels het verbieden zoals in het openbaar vervoer of de het vliegtuig dan houdt ik mij hier aan (Hoewel ik toe moet geven dat ik in een rustige coupe soms denk wat niet weet wat niet deert). Ik ben persoonlijk nog nooit er op aangesproken dat ik ergens niet mocht dampen maar doe dit dan ook vrij discreet. Hoe gaan jullie hier mee om? Ga je er vanuit dat het standaard niet mag? Of juist wel? Vraag je er overal naar? Ik ben benieuwd welke kant de publieke opinie en wetgeving de komende jaren op zullen gaan.

Welkom @Nicotiana Tabacum

Bij deze nodig ik je uit om jezelf voor te stellen in onderstaand topic. Leuk om iemand wat beter te leren kennen.

Posted (edited)

@Nicotiana Tabacum, dampen is wettelijk gelijkgesteld aan roken. Dus overal waar een rookverbod geldt, mag je ook niet dampen. Ik damp nooit stiekem.

Wanneer ik niet zeker weet of ik ergens mag dampen, vraag ik het even. Ben ik een "brave hendrik", nou niet echt, maar hanteer wel ruime fatsoensregels.

Als we willen dat dampen sociaal-maatschappelijk geaccepteerd wordt, moeten we geen aanleiding geven voor negatieve beeldvorming. 

Edited by Steamboy

@Steamboy Bedankt voor je reactie! Weet je misschien waar ik kan vinden dat het wettelijk gelijk gesteld is aan roken? Voor zover ik weet is dat namelijk niet het geval. Ik ben het geheel eens dat wolken blazen in het openbaar tot een negatief beeld zou kunnen leiden maar denk je niet dat door het gelijk te stellen aan roken dampen juist gestigmatiseerd wordt waar dit niet zou moeten?

Dat roken bijna nergens meer mag heeft primair met gezondheid te maken, dat kan ik alleen maar goedkeuren. Maar omdat dampen misschien wel minder ongezond is wil dat nog niet zeggen dat je het daarom overal zou mogen doen. Ikzelf als damper vind veel damp best vies ruiken, ook het mistig/bewolkt maken van een ruimte lijkt me niet per se wenselijk. Ik heb me daarom er bij neergelegd dat ik in principe buiten damp, of in een ruimte binnen waar ik niet met anderen ben. Dat je in openbare ruimtes niet mag dampen vind ik inmiddels normaal. Zo ook in het openbaar vervoer, bij mensen thuis, in de horeca, in bijzijn van kinderen en dieren. Op mijn werk tootle puff ik een beetje, maar zeker niet de hele tijd, en benadruk altijd dat als iemand er last van heeft dat ik dat graag hoor en er alle begrip voor zou hebben.

Ondertussen neem ik om de haverklap kleine hijsjes, binnen en buiten, in de tram/bus/vliegtuig, even op de gang bij iemand thuis, in de supermarkt (nou oké daar niet, maar bijna), bij iemand in de auto, op het voetbalveld, in de sportschool etc etc., zolang niemand het merkt.

De vraag waar je dat kunt vinden, zou je beter kunnen vragen aan een shopeigenaar of ander forumlid of zo. Ik weet het zo snel niet te vinden.

Ik damp natuurlijk buiten en wanneer ik buiten damp en er niemand mee hinder, blaas ik, zonder enige vorm van discretie of schroom, enorme wolken. Ik ga me als damper niet echt "low profile" gedragen. Ik heb ook rechten, als damper.......

Het stigmatiseren van het dampen wordt door allerlei hogere machten, krampachtig in stand gehouden. Maar, we zijn jaren geleden zelf al verkeert begonnen met de kreten :  "elektrisch roken" en "e-sigaret". Hiermee is toen de grondslag voor de associatie met het roken definitief en onuitwisbaar vastgelegd. Je krijgt een niet-damper niet meer uitgelegd, dat roken toch echt iets heel anders is dan dampen. De negatieve publieke opinie is reeds vakkundig er in geramd, door regeringen en hun informatie verstrekkende gezondheidsdiensten.

Het is vechten tegen de bierkaai.......... 

Posted (edited)

Een of twee artikelen op wat nieuwssites waarin een slecht uitgevoerd onderzoek van bvb RIVM wordt besproken doet jaren dampicipatie teniet idd @Steamboy

Edited by Leo Bak
Typo

Posted (edited)

Hahahaaaa....schitterend woord "Dampicipatie"  :lol

Men blijft met droge ogen en zonder te lachen, nog steeds de al lang achterhaalde LD50 testmethode uit 1905 hanteren als zijnde de waarheid. Dit kunnen ze met enig gevoel voor fatsoen, toch niet blijven aanhouden, zonder zich belachelijk te maken naar de rest van de wereld. :nee

Edited by Steamboy

Als MTLler is het een eitje om overal waar het niet mag een stealth hijsje te nemen. En dat doe ik dus ook heerlijk.

Op straat en in open lucht damp ik er lustig op los, bij andere mensen doe ik dat dan weer niet.

Thuis en in de auto damp ik er ook op los.

Alleen in een grote massa zal ik buiten ook wel kijken van waar de wind komt en er op letten dat mijn damp geen anderen stoort.

Waarom weet ik niet, toen ik nog rookte deed ik dat niet.

Klopt, maar dan wel buiten het rokers hok als dat druk bezet is.

Ik ga niet weer naar de sigaretten ruiken.

8 hours ago, Steamboy said:

Maar, we zijn jaren geleden zelf al verkeert begonnen met de kreten :  "elektrisch roken" en "e-sigaret". 

In Frankrijk is al jaren geleden "vapoteur" (=damper) in het woordenboek opgenomen.

Waar mag je wettelijk dampen:

- In België is het gelijkgesteld met roken dus overal wettelijk verboden (er was geen noemenswaardige dampers-organisatie in België tijdens de ban).

- In Frankrijk mag het niet in het openbaar vervoer, in scholen (voor minderjarigen) en op de werkplek als het lokaal meerdere werkposten heeft. Maar dank zij Aiduce (Franse dampers-organisatie) is het nu een wettelijk recht om overal binnen te mogen dampen (behalve in voorgenoemde plekken). Dus het mag gewoon in alle horeca-zaken, maar ook in de kantine op het werk (geen werkposten) en de onthaalruimte (één enkele werkpost) , in hospitalen,...

- In Nederland net zoals de UK is bij mijn weten niets wettelijk voorzien, dus daar hangt het af van huisregels die meestal (uit gemakzucht) negatief zijn voor dampers. Huisregels, waar Acvoda in navolging van de UK voor ijvert, zijn dus zo goed als een de-facto wettelijk verbod.

onder het huidige beleid in nederland valt de e-sigaret inderdaad niet onder het rookverbod, je mag dus overal dampen behalve als de huisregels dit verbieden.

Bijzondere rookwaren e-sigaret en waterpijp

De e-sigaret valt niet onder het rookverbod omdat die geen tabak bevat. Als met de waterpijp tabak wordt gerookt, valt de waterpijp wel onder het rookverbod.

bron

het nieuwe voorstel dat P Blokhuis er door wil drukken gaat dat veranderen, en dat zou heel dom zijn.

nu al denkt meer dan 80% van de bevolking dat dampen net zo of zelfs schadelijker is dan roken, dat word dan alleen maar nog lastiger om te doorbreken.

kortom rokers blijven roken en sterven omdat de regering ze niet goed voorlicht.

In België valt het er wel onder.

Hopelijk krijgen we met de volgende regering een andere minister die wel normaal kan doen.

De kroegen waar ik binnen mag dampen genieten er gruwelijk van als het blank staat.

Sterker nog, de cafebaas loopt bij atijd even langs om even te genieten van de geur.

Maar moet dan ook wel toegeven dat de soort mensen waar ik mee omga een stuk minder nauw omgaan met die jankerige regeltjes van tegenwoordig.

We voeden liever onze nieuwe generatie goed op.