Jump to content
Marianna

GPs recommend vaping to smokers as it IS safer than cigarettes

Recommended Posts

MANY GPs and pharmacists are reluctant to recommend vaping to smokers due to confusion about safety, research suggests. For smokers attempting to quit, vaping can be a good alternative to cigarettes as it delivers the nicotine without other toxic substances like tar.

However, a worrying 93 percent of healthcare professionals were unaware of Public Health England’s position that vaping is at least 95 percent less harmful than smoking.
Despite 64 percent of those surveyed saying they were “very likely” to advise patients to quit smoking, only seven per cent were as likely to recommend trying e-cigarettes.

Martin Cullip, a trustee of the New Nicotine Alliance, a charity which raises awareness of safer nicotine products, said more education was needed for doctors.

“The is a common theme I’ve come across before where many GPs believe vaping to be harmful,” he said.

“Vaping takes most of the harmful chemicals out – any that are left in there are at very low levels - so you’re delivering the nicotine in a much cleaner form.
“There’s no reason why doctors cannot recommend these devices but if they are not aware of the reduction in harm then they’re not going to do that.”

Sixteen percent of those polled were also “not familiar at all” with Nice guidelines on e-cigarettes and smoking harm reduction, while 38 percent knew the guidance existed but were “not very familiar” with it.

The survey of 500 GPs and pharmacists was commissioned by tobacco company Philip Morris.

Mark MacGregor, the company’s director of external affairs, said: “This new research shows that in 2019, there is still a lack of knowledge around smoking alternatives and the options that are available for smokers who want to quit.

“While health professionals across the country have a huge awareness of e-cigarettes there is still a need for them to get more information about the alternatives available that could help smokers to quit.

“With GPs and pharmacists being the first port of call for many smokers seeking support to quit, it’s vital that they are kept fully informed on what alternatives are available.”

Bron: 
https://www.express.co.uk/news/uk/1108760/GPs-recommend-vaping-smokers-cigarettes

In Nederland zal het niet veel beter zijn aangezien de gezondheidsinstanties hier ronduit anti-dampen zijn.

Wat wel schrijnend is, is dat huisartsen zo slecht geïnformeerd zijn.

Als dat exemplarisch is t.a.v. andere gezondheidszaken dan hou ik m'n hart vast............

Nederland moet altijd het wiel opnieuw uitvinden, pas als RIVM het bevestigt is het waar. 

En die doen altijd hun best de boel een negatieve draai te geven. 

Verstopt in hun IQOS rapport bevestigen ze dat de waardes die PMI opgeeft kloppen maar geen woord daarover in het abstract. 

En laat 99% niet meer lezen dan het abstract 😖

Posted (edited)
On 5-4-2019 at 20:27, balling said:

Wat wel schrijnend is, is dat huisartsen zo slecht geïnformeerd zijn.

Mijn huisarts zegt dat we alleen frisse lucht mogen inademen.  

Dan maar emigreren naar Spanje ? 

Even uitzoomen:   http://aqicn.org/here/

Edited by Marianna

Posted (edited)

@Marianna

Ik snap nu wel waarom ze zo moeilijk doen in België wat betreft dampen..😏

Maar ik twijfel wel iets aan de juistheid, ik woon aan de kust met hoop zuivere zuurstof en dat met een waarde van 72?

Als ik de dichts gelegen stad in rij, ruik ik de uitlaat gassen en daar staat een bordje 38?

Edited by MarcoPolo

@MarcoPolo

Als je op dat kaartje uitzoomt, zie je dat ze in een groot deel van Duitsland gezonde lucht hebben....

en daar geloof ik ook geen snars van. 

On 6-4-2019 at 21:39, plopnl said:

Verstopt in hun IQOS rapport bevestigen ze dat de waardes die PMI opgeeft kloppen maar geen woord daarover in het abstract. 

En laat 99% niet meer lezen dan het abstract.

@plopnl Heb je het over een rapport of over een onderzoek?

Ik kan wel deze vinden, die ook bevestigt wat je zegt. Dat ze hetzelfde vinden als bij onderzoek dat Philips Morris zelf doet.
(en dat zou dus 90% minder gevaarlijke stoffen zijn).

https://www.rivm.nl/documenten/factsheet-nieuwsoortige-tabaksproducten

Maar ik weet niet waar ik een onderzoek kan vinden.

Heb jij een link daar naar toe?

Posted (edited)
14 hours ago, Marianna said:

@MarcoPolo

Als je op dat kaartje uitzoomt, zie je dat ze in een groot deel van Duitsland gezonde lucht hebben....

en daar geloof ik ook geen snars van. 

Toch is dat vermoedelijk echt wel zo. Het Roergebied is een ander verhaal, daar kun je echt geen zuivere lucht verwachten. Maar er zijn hele stukken Duitsland waar werkelijk nauwelijks een mens woont, en daar zou de lucht nog wel eens behoorlijk schoon kunnen zijn. 

Zo lang je maar uit Belgie wegblijft zo te zien......

Edited by L33ntje

Posted (edited)
8 hours ago, L33ntje said:

Het Roergebied is een ander verhaal, daar kun je echt geen zuivere lucht verwachten

Het gaat me dus juist om het Roergebied waar op die kaart de niks-aan-de-hand-show is te zien.

Edited by Marianna

3 minutes ago, Marianna said:

Het gaat me dus juist om het Roergebied waar op die kaart de niks-aan-de-hand-show is te zien.

Daar wordt dan ook al ruim dertig jaar flink aan gewerkt om alle soorten uitstoot te verminderen, en het werkt. Al het verkeer wordt er omheen geleid, met een diesel kom je niet eens meer in de BUURT als die geen 6 op de voorruit heeft, en de vervuilende fabrieken uit de jaren 50, 60 en 70 zijn er al tijden niet meer. 

Nee, klopt, het verbaasde mij ook. (Heb me even moeten inlezen hoe dat komt. Had ik er wellicht bij moeten zetten). Wat me vooral verraste was de enorme mate van vervuiling van de lucht in heel Belgie trouwens. Had verwacht dat daar nog schone stukjes waren, maar nee. 

Posted (edited)
On 8-4-2019 at 01:55, MarcoPolo said:

Maar ik twijfel wel iets aan de juistheid, ik woon aan de kust met hoop zuivere zuurstof en dat met een waarde van 72?

Als ik de dichts gelegen stad in rij, ruik ik de uitlaat gassen en daar staat een bordje 38?

Ik krijg nergens in Zuid Holland een bordje met 72 in beeld.

Wel een geel bordje met 61 bij Maassluis.

Verder zijn in Zuid Holland alle bordjes groen. 

Edited by Marianna

On 8-4-2019 at 17:28, L33ntje said:

Zo lang je maar uit Belgie wegblijft zo te zien......

Inderdaad, gruwelijk is het daar.   Dus als de wind uit België komt, dan moeten wij binnen blijven zitten en alle ramen dicht houden. 

Bestaan er geen reglementen voor de hele Europese Unie (?) 

25 minutes ago, Marianna said:

Bestaan er geen reglementen voor de hele Europese Unie (?)

Als je daar maar genoeg voor betaald dan kun je er onderuit komen.

En slechte luchtkwaliteit in België ondanks dat er veeeeel minder PostBE-busjes rondrijden om vapepakketjes af te leveren.

Wordt bier in België ook aan huis afgeleverd?

9 minutes ago, balling said:

Wordt bier in België ook aan huis afgeleverd?

Geen idee... maar bij Appie kun je bier online bestellen...

en als een ladderzatte postbode het bier zelf heeft verbruikt, heb je pech.  

@elja het is het onderzoek wat achter die flyer zit, maar hij is voor mij ook verdwenen.

misschien hebben ze commentaar gekregen omdat alles zo verdraaid werd in de tekst.

blijft vreemd.

gelukkig heeft dr F het zelfde onderzoek gedaan.

8 hours ago, Marianna said:

Ik krijg nergens in Zuid Holland een bordje met 72 in beeld.

Wel een geel bordje met 61 bij Maassluis.

Verder zijn in Zuid Holland alle bordjes groen.

Ja, nu is alles groen...ook bij mij in de buurt.

(ik zet me gasmasker af en kan weer naar buiten...)

Posted (edited)

@Marianna

Ja ik zag het...

Ik woon trouwens niet in Zuid-holland maar in Noord-holland.

Een paar meter vanaf de zee... 😎 (strand zand ligt in me tuin...)

Edited by MarcoPolo

Op dit moment een geel bordje in Nijmegen met 60  en in Enschede een geel bordje met 55
Rondom Deventer en Zwolle worden kennelijk geen metingen gedaan 

@MarcoPolo  Aan de kust bij IJmuiden een vier gele bordjes

http://aqicn.org/here/

Edited by Marianna