Jump to content
Jim

Vapefly Brunhilde RTA review.

Recommended Posts

Vapefly heeft terug een samenwerking gedaan met het German 103 design team, zijn dezelfde mensen die ook de Vapefly Core RTA hebben ontworpen.

Hoe dat German 103 team juist in elkaar zit weet ik niet want ik volg niets van Duitse YouTubers of Facebook groepen, ik spreek amper vijf woorden Duits dus heb daar dan ook niks te zoeken.

Het is een tank in de stijl van Vapor Giant of de Corona, een enorm hoge tank die stalen kabels gebruikt om liquid aan te voeren.

Top coiler RTA is de naam van zoiets blijkbaar.

Beginnen doe ik met een YouTube filmpje, hier laat ik je alles zien en voorzie ik de RTA natuurlijk ook van coils en katoen.

Je doet me plezier door het filmpje even aan te klikken of te bekijken, elke view👁️/subscribe☑️/like👍/comment🖊️ op mijn kanaal weet ik erg te appreciëren.

De verpakking.

Uk04Lpn.jpg

De spares:

- Handleiding en wat zelfpromotie van Vapefly en German 103 team.

- Reserve o-ringen en schroefjes en reserve glas.

- Reserve stalen kabel.

- 510 driptip adapter.

- Inbussleutel.

- Twee stukjes katoen en twee fused clapton coils (ni80/kanthal mix)

tTq7ArG.jpg

De looks van de tank daar moet je voor zijn natuurlijk, tank is heel hoog en zal dan ook lelijk staan op de meeste mods.

Het logo, afwerking en het kooi design rond het glas is wel mooi gedaan en afgewerkt.

Vwfzbpt.jpg

NVFeG1I.jpg

KPF361e.jpg

FohIWXD.jpg

Wat info onderaan en als deze 510 pin niet hybrid safe is dan is geen enkele andere dat, steekt dan ook erg ver uit.

c6l3LOy.jpg

Een 810 driptip krijg je en bij een zwarte tank moet dat blijkbaar een rode driptip zijn.

Ergens is dat een standaard geworden om bij zwart een rode driptip te combineren, zullen veel mensen dat misschien mooi vinden maar ikzelf vindt het afschuwelijk.

Je krijgt ook een 510 driptip adapter in de verpakking als vraag ik me af waarom je op dit soort tank een 510 driptip zou gebruiken.

pGM5kgm.jpg

Airflow heb je meer dan genoeg bij deze RTA, het is dan ook een echte DL tank en van restricted DL ofzo is hier geen sprake.

rrxvrg0.jpg

Je kan de airflow gaten rij per rij afdichten, zo met één rij dicht is wat ik persoonlijk verkies bij deze tank.

cxeZbOc.jpg

En alsof de airflow opzij nog niet voldoende is is er in het build deck zelf nog airflow voorzien, daar dient dit gat aan de zijkant voor.

cxeZbOc.jpg

De topcap langs binnen, de topcap is bijna identiek als een doorsnee topcap bij een RDA.

VnJDKBT.jpg

Het tankje kan je uit elkaar schroeven, zo kan je aan de stalen kabels want die moet je natuurlijk ook kunnen uitspoelen.

De inhoud van de tank is maar liefst 8ml, waarvan minstens 1ml onbruikbaar is maar daarover later in de review meer bij mijn bevindingen.

H6XbJJW.jpg

De stalen kabels die je liquid aanvoeren.

Ik weet niet of hier veel verschil in is op gebied van kwaliteit ofzo, zijn de kabels van de echt high-end merken beter zijn of niet weet ik dan ook niet.

1C14jpS.jpg

Dit is de vulopening, om je tank te vullen moet je het gat dat gebruikt worden voor de airflow aan het build deck draaien naar de andere kant.

Daar zie je drie druppeltjes staan op de tank en daar zit je vulopening.

Deze vulopening is wel maar gemaakt voor bepaalde types van flesjes en zowat de helft van mijn flesjes kan ik hier niet gebruiken.

Men had dit gat gerust wat groter mogen maken en het zal niet lang duren voor ik zelf een boor neem en dat gat wat groter ga boren.

Cmge7Ej.jpg

Het build deck is eigenlijk een Velocity stijl deck maar waar dat normaal tussen de posts open is hebben ze dat hier opgevuld met extra airflow.

Wel heel simpel om te builden met dit deck.

Gebruik je coils met platte beentjes of flatwire dan zullen die door dat Velocity stijl deck wel verdraaien.

YHWbOc7.jpg

THb2tkA.jpg

dqJ00Nh.jpg

Dit zijn de coils en het Vapefly firebolt  katoen dat je krijgt, het doet me plezier dat men tenminste op de verpakking aanduid welk type draad er gebruikt is voor de coils.

Deze coils en katoen heb ik dan ook in mijn filmpje gebruikt.

IIdefZt.jpg

Dit was mijn eerste build bij deze tank, ook twee gewone ni80 fused clapton coils van Coilology.

8vJw4xg.jpg

cGWL8IH.jpg

Het wicken van deze tank is een heel belangrijk punt, als je denkt van ik prop gewoon wat katoen op die stalen kabels dan ben je eraan voor de moeite.

Een fout die heel veel mensen blijkbaar maken want als ik in de Brunhilde Facebook groep ga kijken daar staat het vol met vragen van mensen die hun tank niet gewickt krijgen.

Zelfs de man die van zichzelf denkt dat hij de beste reviewer is op Youtube (Jai Haze) beging in zijn review van deze tank dezelfde fout.

Ook hij bleef maar zagen dat deze tank niet wickt terwijl zijn manier van wicken totaal fout was bij deze RTA

Daarom dat ik ook in mijn filmpje erg veel tijd besteed heb aan het wicken om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

In het filmpje zie en hoor je me ook chainvapen tot ik bijna licht in het hoofd was van de nic rush, maar ik laat dan wel duidelijk zien dat mijn manier van wicken werkt want mijn katoen blijft dan ook echt kletsnat na het chainvapen.

Je moet je katoen wat uitkammen en moet zorgen dat enkel de puntjes van je katoen rusten op de stalen kabels, het katoen hangt er bij manier van spreken maar net boven/tegen.

Die stalen kabels brengen de liquid wel naar je katoen, prop je het katoen boven op de kabels dan zal het niet goed wicken.

1ia8ag9.jpg

BRf9nIL.jpg

cMTkofY.jpg

yEwtzZv.jpg

Deze Rincoe Manto X is de enige mod die ik heb waar deze tank iets of wat mooi op staat.

Een Asmodus Minikin v2 zou ook nog mooi zijn voor deze tank.

UYzYoxS.jpg

qImbSYj.jpg

Mijn bevindingen:

- Dit is geen tankje voor iedereen, het moet je al bevallen dat gedoe met stalen kabels en ook dat de tank dan zo hoog is.

De tank korter maken heeft ook weinig zin want dan kun je evengoed gewoon met katoen wicken zoals bij een RDTA.

- Smaak is goed, heb ik weinig over te klagen.

- Airflow is er meer dan voldoende, volledig open is voor mij persoonlijk dan ook echt niks want dan heb je enkel wolken en amper smaak (mijn mening natuurlijk).

De airflow in het deck brengt net zoals bij de Core RTA voor mij persoonlijk ook weinig extra bij.

- Heel makkelijk om je coils te plaatsen in dit oldskool Velocity stijl deck.

- Het wicken is wel een puntje dat erg van belang is bij dit soort tanks met stalen kabels, hier is wel een beetje oefening voor nodig.

Wat voor mij beter kon:

- De vulopening mocht iets groter zijn, je moet al echt flesjes gebruiken met een fijne mond anders kan het een vettig boeltje worden.

- Van zodra ik bij de laatste +- 1ml tank inhoud kom moet ik verplicht terug vullen.

Maakt niet uit hoe ik wick of wat ik doe dat laatste beetje liquid krijg ik niet uit de tank.

Dit zou kunnen liggen aan de kwaliteit van de stalen kabels, ofwel is deze lengte van kabels de limiet voor het aanzuigen van liquid naar je katoen.

Van zodra ik bij dat laatste stukje inhoud kom merk ik dat mijn katoen droog komt te staan en het duurt dan ook erg lang voor je katoen terug nat staat.

Posted (edited)

Mooie review weer jim al snap ik de hele hype om dit ding totaal niet.

Maar goed zoals je zegt smaken verschillen.

Wat een toeter zeg , ik mis nog wat maten in je review dat zou nog mooie aanvulling zijn al weet ik al dat ik hem veel te hoog vind  😁

Edit: laat maar zag t in je filmpje 😳

Edited by Kurmit

De kabels die men mee levert is inderdaad nogal wat commentaar op, het schijnt niet "je van het" te zijn. Volgens mij kan je ze wel behandelen zodat ze beter wicken. Ik meende even draaien oid zodat de spanning op de kabel wat minder wordt en de capillaire actie wat beter is. Gezien het enorme aanbod (nu al) van 2e hands in Duitsland denk ik dan men er niet helemaal happy mee is.

Ja lees er ook niks dan miserie over, maar vaak als ik die posts zie op Facebook denk ik van mensen doe nu eens iets meer moeite!

"het wickt niet dus de atty is slecht, ik heb al alles geprobeerd"

Nee je heb niet alles getest, stop wat moeite in je wicken.

Als ze dan een foto plaatsen zie je zo dat heel dat deck aan de kabels volgepropt is met katoen, het katoen hangt zo wat zielig uit de coil dus niet uitgekamt of niks...

Ik kan deze tank letterlijk chainvapen en het katoen blijft kletsnat tot ik aan de laatste +-1ml inhoud kom en dan is het gedaan.

Dat heeft volgens mij met de kabels te maken.

Moet er zelf nog eens aan prullen want het enige wat ik gedaan heb is de kabels direct na het uitpakken een stevig ultrasoon badje gegeven, want zo een stukje kabel dat ergens in China gemaakt is wil ik wel eerst zuiver hebben voor ik het gebruik.

Heb de tank nog in gebruik nu maar binnen enkele dagen als ik ze terug ga uitkuisen dan ga ik de kabels eens wat losser proberen maken.

Ik heb de Brunhilde nu om en nabij een maand, en tot mijn verbazing is het mijn nieuwe favoriet geworden. Mijn ervaring met topcoilers -die inderdaad in het Duitse taalgebied erg populair zijn, denk aan de Corona, de Vapor Giant Extreme en de Bugatti- is over het algemeen goed eigenlijk en ja, ik vind het absoluut mooi, zo'n hoge tank. 

Het bewatten is juist zo probleemloos als maar kan, en de tank is best vergevingsgezind, alleen echt proppen zorgt voor problemen, doordat je dan de capillaire werking van de watten verstoort. Gewoon korte lontjes netjes op het dek pakken en gaan; nooit een probleem mee gehad. 

Waar ik wel wat problemen signaleer is bij het willen 'ketting'dampen (meer dan 1 hijs per minuut) met heel , heel hoog VG. (80-90%). Met de zucht naar grote dikke Testosteronwolken dampen veel jongens graag heel hoog vg (als in alleen VG op het aroma kieperen) en ja, dan krijg je navloeiproblemen. Dat proberen ze dan met veel poeha en blabla te ondervangen door de staalkabels te ontkernen.  Persoonlijk vind ik dat onzin. Een beetje PG in je sap doet wonderen (ik damp ca 60% vg), en ik kan de tank dan ook leegdampen (Ad fundum) met vier, vijf hijsen per minuut.

De luchttoevoer is zelfs per gaatje te verstellen, al damp ik ze net als jij met alleen de onderste vier open. Belangrijk, ook voor de smaak, is dat je in elk geval het grote luchtgat tegenover de vulopening open hebt.

De kabels zijn overigens van Duitse makelij, de tank is alleen in China in elkaar gezet om de kosten laag te houden. Vergelijkbare topcoilers kosten om een nabij het dubbele tot drievoudige.

Ik heb mijn Brunhilde inmiddels op een Augvape Foxy Druga, een voor mij ideale accudrager waarbij je alleen volt of watt kunt instellen en geen door mij nooit gebruikte menu opties om doorheen te scrollen. Vooral de quick-release knop voor de verdamper is de droom van elke vapeshop-medewerker die elke dag weer mensen, ook grote sterke kerels, aan de balie krijgt die hun tank niet meer van de mod krijgen.....Dat zouden alle mods moeten hebben. 

Posted (edited)

En weer een mooie review.

Een opmerking: op ongeveer 0.44 heb je het over de donaties die ze doen. Je zegt $1.25 maar op de doos staat $0.25. Zijn ze toch een stukkie zuiniger dan jij denkt.

Edited by Moppersmurf

Posted (edited)

Bedankt weer voor de review @Jim 👌ik ga het toch riskeren om em aan te schaffen, als ik em nog ergens te pakken krijg.

Edited by germanaaizer

Ik heb op verschillende plekken gelezen dat de kabels met de laser gesneden zouden zijn (weet niet of dit klopt) en dat daardoor de aparte losse draden soms aan elkaar zitten op zo'n manier verlies je natuurlijk heel wat wickende werking van die kabels ik heb zelf een kayfun bt clone gehad en die kreeg ik bijna tot op de druppel leeg.

Even een afdwaling naar die Druga alstublieft niet zo'n 510 op elke mod, ik begrijp dat het als vapeshop medewerker prettig kan zijn,

maar ik durf er haast vergif op in te nemen dat er binnen no-time ook mensen komen met gesloopte 510 aansluitingen.

Persoonlijk zit ik er niet op te wachten op een knop waar de tank ineens mee lost komt, ik zie het als een single point of failure.

@germanaaizer probeer eens een Duitse facebookgroep, het aanbod is daar enorm.

Ik wil hem sowieso maar wacht ff op mensen die er niet mee op kunnen schieten😇

Tegekke review(s) Jim.

@Jim, mooie review, echter toch even een opmerking. Je schrijft dat de Brunhilde absoluut geen restricted DL tank is. Echter niets is  minder waar, de Brunhilde is zeer zeker wel een restricted DL tank. Wanneer ik de airflow vergelijk met m'n Smok TFV8 en TFV12 en TFV12 Prince tankjes, is deze bij de Brunhilde beduidend minder.

De Brunhilde heeft wel een zeer prettige airflow, lekker smooth en ruim voldoende om heerlijk te kunnen dampen, ook op hogere vermogens ! Maar absoluut wel restricted....

In de mijne heb ik een setting zitten van 0,61mm Kanthal parallelcoils, van elk 7 wikkelingen, met een ID van 4,5mm, op 0,12 Ohm en 142 Watt, wat resulteert in een overheerlijke vape...:bang

Min-puntje vind ik de silicone afdichtringen van het glaasje. Het zijn lip-ringen met een wel heel erg subtiel opstaand randje. Toen ik de mijne uit de verpakking haalde, zat de onderste ring op twee plaatsen dubbel geklapt. Heb dit wel gecorrigeerd, maar ik zou gekozen hebben voor een iets robuustere uitvoering of echte O-ringen.

Oh ja, en een setje afdichttringen wordt niet los verkocht.

Wat voor u restricted is , is dat voor een andere niet...

Allemaal zo persoonlijk hoe iemand airflow kan ervaren.

Ik heb deze zelf net ontvangen en een buildje ingemikt. Heb die RVS staafjes niet eens gebruikt en hij wickt prima zo! Ik behandel het dus meer als een RDTA dan een RTA denk ik, maar echt een prima apparaat inderdaad 🙂 (naast dat ontiegelijk kleine klote vulgaatje waar geen enkele unicorn fles in past tot nu toe)

Interessate review. 
Heb nu de Dvarw24 mm DL met de 3,5 insert, en die is super.
Waar zou ik deze in NL of de EU kunnen kopen?

In NL bij e-wolk, kwam als eerste boven bij Google search.

Bij Dampfabriek ook zag ik (goedkoper dan bij bovenstaande)

Het zal wel een heel verschil zijn met de Dvarw DL.

Nog een kleine maar toch opmerkelijke mededeling. Valt me tegen dat VapeFly en German Team 103 toestaan dat er ook B-keuze te koop wordt aangeboden.

Hoezo "Deutsche gründlichkeit" ?

image.thumb.png.a94d4b4d61240d0393a759e051fac681.png

Ken de site niet maar heb het inderdaad zien staan, maar kan het haast niet geloven, het is voor het eerst dat ik dit zie/hoor,....trouwens Hilde wordt gewoon in China gemaakt, als de Rta bij de buren was gemaakt had ie 120euri gekost.

@Dampende DJ, ben je handig met boren slijpen, voor het vulgaatje, of een goeie verzinkboor,

ff recht raken en klaar en btw,  lijkt me een gepriegel met het katoen, mmmhhhaaahh, als je de 10e foto van onder ziet heb je genoeg vlees om de 4 naar 5.5mm te boren...schat ik.....draai je um open of douw je het katoen erdoor?

@Tilltheman Ik ben daar niet echt handig mee nee 😂

En ik douw het katoen door de gaatjes heen, net zoals bij een RDTA. Gepriegel viel wel mee, maar het was niet bepaald makkelijk ofzo 😅

Ik ben inmiddels drie maanden onderweg met de Brunhilde, en het is nog steeds de eerste verdamper die ik meepak als ik me verplaats. Heb er inmiddels wel coils in met ene wat hogere weerstand (0,47) maar ye blijft naar volle tevredenheid dampen en smaken. En ik blijf er bij dat tze makkelijk te wicken is . Kam de watten niet eens uit, gewoon door de coil proppen , op het dek leggen en gaan. 

Wel heb ik twee kleine ergernissen ontdekt ; de bovenste o-ring gaat nogal makkelijk kapot door het deksel (twee keer gebeurd inmiddels, maar mijn voorraad universele oringen is inmiddels zo groot dat het ook niet meer dan ergerlijk is) , en dat te kleine vulgat. Met de 100 ml-flessen die we in Ahaus verkopen geen enkel probleem, heb ik binnen een minuut de tank vol, maar met Gorillaflesjes en andere flessen met shortfills lukt het me nauwelijks of helemaal niet, of het kost minimaal vijf minuten en een hoop kracht die ik niet heb. Dat zal ongetwijfeld de reden gaan worden om de Bruni aan de wilgen te hangen als ik een alternatief heb (overweeg de Vapor Giant V6). 

En tja, Chinezen kunnen ALLES namaken, vragen daar geen toestemming voor en zijn ook niet aan te pakken. Dat weet iedereen die wel eens geprobeerd heeft zijn copyright te claimen. Alle fora waar ik geklaagd heb dat mijn patronen (en die van een collega-patroonontwerpster) gratis werden aangeboden zonder mijn toestemming, ben ik gewoon geband. Doen ze niet moeilijk over. Dus als je definitief een kloon wilt (en dat kan ik zeker niet altijd afraden) is dat je site. Wish biedt vrijwel geen authentic spullen aan. Op Gearbest en Fasttech worden wel originele aangeboden, maar dan ook gewoon voor de normale prijs. Okee, in dollars, dus ietsie goedkoper. 

Kun je dat vulgaatje niet gewoon iets opboren @L33ntje?

Als dat de enige reden is dat ie aan de wilgen bungelt straks is dat vast wel op te lossen.

Posted (edited)

Ja, het vulgaatje kun je gewoon met een verzinkboor een beetje groter maken.   (In dit filmpje te zien vanaf ongeveer  2"40)

Maar.....tot serienummer 60.000 is serie 1, vanaf 60.001 is het serie 2 en zijn er kleine aanpassingen doorgevoerd.

1.   Het vulgaatje is iets groter gemaakt.

2.   De sponningen van de O-ringen van de topcap, zijn iets minder diep gemaakt, zodat de O-ringen iets meer uitsteken en de topcap iets vaster op het chassis zit.

Edited by Steamboy

@L33ntje, vreemd dat bij jou telkens de O-ringen stuk gaan. Ik heb nu vier Brunhildes, eentje uit serie 1 en drie uit serie 2. Maar heb bij geen enkele een O-ring probleem.

Is de jouwe uit serie 1 of 2 ? Je schrijft dat je al drie maanden met de Brunhilde bezig bent, dus ik schat in, serie 1.

Posted (edited)

Het zij gevoelige o ringen hoor, maar als ik toch een typ mag geven, een heeeel klein likje vaseline bij nieuwe o ringen en altijd als het open is en je de airflow ring of top cap draaiend aanbrengen, want in 1 keer erop drukken heeft de ring niet de kans om zich te vormen en als het ware blijft haken. 

@L33ntjeje man heeft vast wel een oude boor 8mm slingeren, ik heb um ongeveer op 55a 60 graden geslepen even een paar rondjes draaien en klaar!

Edited by Tilltheman