Jump to content
MarcoPolo

Vapeshaker DIY liquid reken en administratie tool

Recommended Posts

Er zijn al een heleboel calculators om een DIY liquid te berekenen, maar ik wil toch deze met jullie delen.
Dit is niet alleen een gratis calculator maar ook een administratie tool voor eigen gemaakte liquids en voorraad.

http://www.vapeshaker.nl

Ik weet dat een hoop ervaren liquid makers al hun eigen voorkeur voor een specifieke app/programma/werkwijze hebben, maar voor degene die nog iets zoeken is dit misschien ook iets.

Iets van achtergrond,
Ik ben 3 maanden geleden begonnen met het zelf maken van liquids, en heb ook gezocht naar iets van software wat ik hierbij kon gebruiken. Wat ik zocht moest eenvoudig werken, maar wel voor enig overzicht zorgen.
Ik ben heel veel (Engelstalige) programma's, websites en apps tegen gekomen, maar het was het allemaal net niet voor mij.
Uiteindelijk gebruikte ik een programma voor de berekeningen, en spreadsheets, post-its e.d. om me aangemaakte liquids en voorraad te administreren. Dit was wel een bijhoud en uitzoek werk iedere keer, waarvan ik dacht dit kan eenvoudiger 🙄.

Vapeshaker is dus mijn eigen gemaakte app en bied/doet het volgende op een mijn inziens eenvoudige manier:

Recepten berekenen, inclusief fout controle en advies mocht er iets niet kloppen.
Daarnaast kan men dus iedere base gebruiken die men wil, losse PG en VG, gemixte PG/VG, PGA alcohol, water, etc.. Maar ook al deze bases in combinatie met elkaar.

Een soort base is wel pas te gebruiken als men ook die bepaalde base in de voorraad heeft. (niet te complex als het niet hoeft)
Een onbeperkt aantal aroma's kunnen toegevoegd worden, waarbij ook direct aroma's uit de voorraad geselecteerd kunnen worden.
Recepten kunnen uiteraard bewaard en uitgeprint worden. Er kunnen ook meerdere recepten tegelijk uitgeprint worden, waarbij er ongeveer 4 recepten op een dubbelzijdige print kunnen. (ook iets wat ik niet kon vinden)

Liquid statussen kunnen eenvoudig bijgehouden worden.
Vanuit het recepten gedeelte kan men eenvoudig aangeven dat men een liquid aanmaakt met het recept.
Hierna staat deze in het het liquid overzicht en kan men zien hoelang de steeptijd is e.d.
Tevens kan men hier ook specifieke gegevens zien van de aangemaakte liquid, zoals ingrediënten en kosten.

De voorraad wordt automatisch bijgehouden, afgaande op de aangemaakte liquids.
In het voorraad overzicht, wordt het verbruik van de ingevoerde artikelen getoond zodat men weet of er iets bijna leeg is.
Ik zelf heb nu meer dan 50 aroma's staan, en hield dit allemaal op een spreadsheet bij, vandaar dat dit er ook bij zit.

Een kleine persoonlijke noot...
Ik ben zelf +25 jaar programmeur geweest en doe dit nu alleen nog maar als hobby, en besloot op een gegeven moment zelf een app voor eigen gebruik te maken, om wel gewoon iets werkbaars voor mezelf krijgen.

Nadat ik de app gereed had en deze alleen op me lokale servertje draaide, zagen vrienden deze en wilde hem ook gebruiken.
Ik heb hem toen voor internet aangepast, gelijk maar een naam bedacht, een website gemaakt, en helemaal algemeen en door iedereen te gebruiken gemaakt. (in 2-3 weken tijd..)
Op 1 of andere manier schiet ik altijd door in zulke dingen, en wil wel iets netjes en  goed werkend draaiende hebben als iets openbaar gaat.  (al is het maken nu een hobby van me)

Ik hoop sowieso dat iemand hier wat aan heeft 🙂

(wel eerst even het info gedeelte doornemen)

Netjes......zal morgen een account aanmaken en ff proberen

Ziet er goed uit man. Netjes!
Alleen is de website blijkbaar niet voorzien voor mobiel gebruik? Je moet nogal wat opzij scrollen.
Straks op de laptop eens bekijken

Ja, ziet er handig uit, accountje aangemaakt, werkt handig, bedankt. 

Misschien nog een etiket print optie toevoegen, lijkt me ook handig.

Ziet er zeer goed uit en alles werkt. Kreeg alleen 1x een foutmelding op de knop 'Liquid maken' maar daarna werkte t prima.

Enige verbeterpuntje wat ik tot nu toe zag....... Met het toevoegen van je aroma aan t recept, zou t fijn zijn als de aroma's uit je stash automatisch aangevuld werden tijdens het typen, zodat je deze kunt aanklikken voor automatisch aanvullen. Maar dat is nitpicking.

Netjes gedaan man!!

Posted (edited)

Ik heb altijd de grootste bewondering voor mensen die belangeloos dingen maken. Zo ook deze vapeshaker. 

De applicatie ziet er goed doordacht en gemakkelijk te gebruiken uit. Ik ga het dan ook zeker een kans geven.

De activatie mail kwam trouwens bij mij in de spam-box

Als ik dan toch een negatief puntje mag aanroeren. De Engelse vertaling is echt abominabel. Een Nederlandse zin-constructie één op één in het Engels vertalen levert vooral "steenkolen" Engels op en dat is wat mij vooral opvalt.

Je verontschuldigt jezelf al, maar m.i. is het een goed idee om de Nederlandse tekst door iemand die de Engelse taal voldoende beheerst te laten omzetten.

De tijd en moeite, die je in deze applicatie gestoken hebt, verdient een internationaal publiek :thumbs up:

Ik zal in ieder geval mensen doorverwijzen naar deze applicatie als er vragen over het mengen zijn ipv de welbekende e-liquid calculator of de steam engine calculator

Petje af

Edited by cybmov

Posted (edited)

Dank voor de reacties, nogmaals ik hoop dat mensen die iets zoeken er net zoveel aan hebben als ik zelf.

@MadmanIk weet wat je bedoeld, ik zal kijken met een volgende update of dat te doen is. 🙂

@cybmovDat van de spambox kan kloppen. Ik heb de naam vapeshaker ongeveer 3 weken geleden aangenomen, maar ik kwam er daarna achter dat de hosting aanbieder mijndomein, deze naam al in zijn spam filter had staan. Waarschijnlijk komt dat daar door. Ik heb ze al aangeschreven om hem daaruit te verwijderen, maar het is afwachten hoelang dat duurt. (ik heb zelf nooit iets gespamd, zeker niet met deze naam 😀)

En het engels..🙄  Het had niet mijn hoogste prioriteit, maar je hebt helemaal gelijk. Ik ben totaal geen taalwonder, maar ik zal uitzoeken hoe en of ik iemand kan vinden om dat te verbeteren.

Edited by MarcoPolo

Posted (edited)

Alle lof en kudoos dat je je eigen tool onbaatzuchtig beschikbaar stelt.

Het idee (recepten/calculator, voorraadbeheer en bijkomende tools in 1 programma) beantwoordt precies aan mijn behoefte maar de huidige versie nodigt mij nog niet uit over te stappen van DIYjuicecalculator, welke niet cloudbased is, hetzelfde doet, makkelijker werkt en daarnaast nog meer functionaliteit/tools heeft. (zie https://www.dampforum.nu/topic/38252-hoe-markeren-jullie-je-flesjes/?tab=comments#comment-879220).

Dit neemt niets van mijn lof weg want je ontwikkelt jouw app ongetwijfeld nog door.

Edited by Bobby

Posted (edited)

Ja het blijft wel dat als ik wat kan toevoegen/verbeteren, de app uiteraard uitgebreid wordt om de zoveel tijd.

Ik wilde hemzelf wel cloud based hebben, aangezien ik dan eenvoudig overal dezelfde gegevens heb. Ook als ik niet thuis ben.

En zoals ik in me opening post al zei, ik begrijp dat ervaren liquid makers al hun eigen app/programma/werkwijze hebben en daaraan gewend zijn. (heb ikzelf ook met bepaalde ander soortige programma's 🙂)

Edited by MarcoPolo

Kleine update gedaan, met wat kleine verbeteringen en toevoegingen.

Dit doe ik regelmatig zodra ik iets tegen kom, of iets hoor wat me ook wel handig lijkt.

Niet te gek, want het moet wel eenvoudig en werkbaar blijven 😀

@fxs81Basis etiketten printen zit er nu ook bij. Bij het liquid gedeelte, links van de naam staat een label knopje.

Ik heb het wel redelijk flexibel gemaakt, aangezien de gebruikte teksten voor naam en beschrijving aardig kunnen verschillen.

Hiervoor kan je ook de teksten handmatig 'uitlijnen', mocht dat nodig zijn.

@MadmanHet automatisch vinden van aroma's tijdens het typen van een aroma naam is ook toegevoegd.

Hai Marco, ik wil binnenkort beginnen met zelf eliquids maken, en ben alvast alles aan het uitrekenen. Ik ben echt enorm blij dat ik je programma heb gevonden! Echt top dat je daar je tijd in hebt gestoken. Het heeft goed uitgepakt! Ik heb alleen wel 1 vraagje, stel dat ik een base bestel van een liter hoe moet ik dat dan precies afmeten? Laten we zeggen dat ik dan een Nic shot heb 50\50 20 mg en een base van 70\30. Ik wil uitkomen rond 70\30 en 6 mg eliquids. (Alles is vg\pg)

Posted (edited)

Hallo Jasper,

Ten eerste, goed om te horen dat het programma nuttig voor je is 🙂

Je kan gewoon de doel waardes invoeren, 70\30 PG\VG en de doel nicotine van 6 mg. Het programma zal zelf de juiste verhoudingen berekenen.

Echter aangezien de nic 50\50 is en ieder aroma bijna altijd 100% PG, zal je met een base van 70\30 nooit in de buurt van die doel 70\30 komen.

Bij de genoemde mixed base heb je als tegenhanger van de aroma's en nic PG, altijd 100% VG nodig om op 70\30 te kunnen komen.

Ik zelf gebruik losse PG en VG. Bij de verhouding waar jij op richt heb je maar een klein flesje PG (240ml) nodig, en iets grotere VG (1 liter).

Je kan dan een hele tijd vooruit, en je kan precies (of heel dicht in de buurt) de verhouding maken waar je op richt.

Als je de mixed base al hebt, hoef je alleen een klein flesje VG erbij te nemen voor aanvulling.

(als je beide bases in de voorraad hebt gezet, zal het programma zelf aangeven hoeveel VG je moet aanvullen)

Als het je om het fysiek afmeten van de verhoudingen gaat, dan raad ik aan om het op gewicht te doen.

Je hebt dan wel een precisie weegschaaltje nodig, wat tiende of honderdsten grammen kan wegen. (me eerste was 14,- via bol.com geloof ik..)

Edited by MarcoPolo

@MarcoPolo, mooi werk geleverd, man !!  Chapeau, een welgemeend compliment, eenvoudig van opzet, makkelijk en duidelijk. Geen overbodige toeters en bellen.

Kind kan de was doen, hoe makkelijk wil je het hebben. Een echte aanrader, zeker ook voor de beginnende DIY-er.

Hier ook even een veer in je reet, mooie duidelijke en handige site! Ik zal deze zeker gaan gebruiken! 

Een nieuwe toevoeging/update gedaan.

Voordat je een recept gaat maken, kan je al zien of alle ingrediënten (base, nicotine en aromas), voldoende op voorraad zijn.

Dit door middel van een kleur aanduiding voor het ingrediënt, en een tekstuele aanduiding in de recepten lijst.

Zoals gezegd, dit miste ik zelf dus bij deze ook toegevoegd. (ik ging een recept maken en kwam net wat aroma tekort...🙄)

Posted (edited)

Heb mij ook aangemeld. Hele mooie calculator. Enige wat ik niet snap is hoe de voorraad bijgehouden wordt. Heb een recept aangemaakt, druk op bewaren en vervolgens op Liquid maken. In het recept komt niets in voorraad controle te staan en het word ook niet bij voorraad er afgehaald.

Of heb ik het verkeerd begrepen dat dit automatisch kan en dat je je voorraad handmatig moet bijwerken?

Edited by Huub

Sorry. Zie het al, bij voorraad geeft het aan hoeveel % je verbruikt hebt. Aantal ml die je van een aroma hebt blijft gelijk. 

Bedankt, ben blij met deze tool!

Posted (edited)

Hallo Huub,

Goed om te horen dat de tool bevalt.

En dat klopt inderdaad wat betreft de voorraad.

De inhoud is de (originele) verpakking inhoud, en het (op)gebruikte percentage hiervan staat daar achter.

Als je je muis op het percentage houd, zie je ook het aantal verbruikte ml.

De voorraad wordt wel pas automatisch bijgewerkt op het moment dat je een liquid op steeping zet.

ps.

Binnen het recepten gedeelte staat ook voor ieder ingrediënt een gekleurd indicator streepje.

Als je hier je muis op houd zie je ook hoeveel ml nog in voorraad is.

Edited by MarcoPolo

Hallo Marco Polo

heb een account aangemaakt op je site

Maar hij geeft alleen maar aan foute inlog vanuit de mail die ik gekregen heb

account johannes2019