Jump to content
Lorraine

Mod en tank onderweg... Wat nu? /)o_o(\

Recommended Posts

Als een vervente roker van 1,5 pakje gauloises per dag, is het onderhand mogelijk om met esmoken al tenminste te minderen naar de helft daarvan. Ik vrees echter wel dat m’n huidige starters-esmokers niet tegen het kettingdampen opgewassen zijn. M’n justfog q16 en vaporesso aurora, raken snel heet en leeg. Ik wil meer rook, meer smaak, dus is het tijd voor een upgrade.

Er is zo’n overdaad aan keuze en meningen en de variaties daarin, dat het speuren naar m’n nieuwe kit vermoeiend, verwarrend en daarmee ook eigelijk niet meer zo leuk was. Uiteindelijk ben ik maar van m’n eigen logica uitgegaan: Voor een krachtige ervaring, schaf ik het krachtige geschut aan. Sterkere apparatuur is beter opgewassen tegen intensiever gebruik... Toch?🤔

En het moet bij m’n haar passen👾 

(Ok, ik begrijp dat mensen daar hun hoofd bij schudden, maar voor mij is dat nou eenmaal belangrijk.)

Ik heb dus de smoant naboo in blauwpaars en de wotofo serpent elevate in gunmetal, waarop ik een paarse smalle driptip wil zetten en rainbow bubble glas. Dan heb ik dus iets krachtigs én prachtigs.

Dit is mijn redenatie aan de hand van wat ik tot nu toe denk te weten, ik hoop dat ik het een beetje goed heb en correcties zijn zeker welkom: 

Gezien de specs van de mod is het nogal overkill, omdat de mod in de eerste instantie gezien de power geen MTL-mod is... Máár niet onveilig zolang ik gewoon de het wattage, volt en ohm goed instel. Volgens deze handige calculator (https://www.misthub.com/blogs/vape-tutorials/76788933-tutorial-ohms-law-and-vape-safety-calculator) kom ik technisch gezien in mijn wensen uit op 1.00ohm, 5 volt en 25watt. Als ik de beschrijving op de website van smoant bekijk, moet dat volgens mij goed mogelijk zijn;

“- Output range: 1 – 225 W

Output modes: VW (Min,Normal, Max)/ VW Curves / Temp (Ni, Ti, SS) / TCR / TC Curves
- Resistance range: 0.1 – 2.0 Ohm for TC mode / TCR mode / TC Curves
0.1-3.0 Ohm for VW / VW Curves”

Ik ben de serpent elevate in 2 sites tegengekomen als geschikt voor MTL gebruik, en ik denk zelf dat het met een smalle driptip en een passende coil te proberen valt. (Tenzij iemand zegt dat het onveilig is) Mijn idee was om in de rta premade coils diameter 3mm en daarbij de gebruikelijke 50/50 vloeistof te gebruiken. In ieder geval totdat ik er aan toe ben om ze zelf te maken.

Volgens de beschrijving ondersteunt de mod geen gebruik van kanthal draad. Dus lijkt het me riskant om dat te gebruiken. Ik zou dan voor nichrome of SS moeten en clapton of enkel draad gaan omdat deze het best aansluiten bij ohm’s van 1.00 en daarboven.

Welke premade coils zouden jullie aanraden, is er ook ervaring met een specifiek merk en/of europese webwinkel daarbij?

De batterijen voor de mod kan ik gewoon aanschaffen in 18650 3000amh met 30a van elk willekeurig merk, of is daar een algemene voorkeur in?

Ben benieuwd naar de feedback hierop🤗

Posted (edited)

Gaat prima hoor met de Serpent Elevate op die mod, op 25w gaan je batterijen dan ook lekker lang mee. Ik heb ook deze tank en het is meer een (restricted) direct lung tank, maar misschien gaat mtl ook wel als je de airflow bijna dicht draait en een heel smalle driptip erop zet. 

Kanthal moet die mod wel kunnen hebben, alleen is kanthal niet geschikt voor temperature control (TC) . In power mode (VW) moet het gewoon kunnen. 

Voor batterijen zou ik gaan voor de Sony vtc6 of de Samsung 30Q aangezien je niet hoog gaat stoken. Als je ooit hoger gaat stoken (90w of hoger in een dual battery mod) zou ik de Sony vtc5 batterijen gebruiken, die kunnen dat wat beter handelen. Wel altijd een externe lader gebruiken en niet via je mod de batterijen opladen. 

Over premade coils durf ik niks te zeggen, ik heb daar geen ervaring mee want ik maak ze altijd zelf. Leuk om te doen en stukken goedkoper. 

Edited by Pazmaster

Idd gewoon lekker kanthal draad op wattage mode is geen probleem.

Als batterijtjes de vtc6 is gewoon goede batterij en bestellen bij nkon.nl scheelt weer wat knaken.

Maar met jouw wensen van meer damp (geen rook foei) lijk je me wel een DL damper die t aleen nog niet weet 😏

En qua kleuren kun je je tegenwoordig helemaal uitleven dus go nuts ! 👍

Veel plezier met uitkiezen van je nieuwe setup dat gaat vast goed komen en voor je het weet wil je die stink stokken niet eens meer.

Posted (edited)

Met een heel wat mindere beginnersset heb ik als kettingroker 

950  50 gram shag per dag)in 2012 probleemloos de volledige overstap naar dampen gemaakt in 10 minuten.  

Met jouw setje zou het zeker moeten kunnen en met die mod kun je ook in de toekomst alle kanten op qua tankjes. Erg goeie aanschaf!

Let alleen wel op dat je begint met voldoende nicotine. 18mg is in een mtl setje echt geen overbodige luxe.

Edited by Moppersmurf

@Lorraine, welkom op dit forum en goed dat je de stap gezet hebt om (gedeeltelijk) te gaan dampen. Zonder meer een goede, gezonde keuze. :bang

Ik zal proberen jou wat tips te geven om een goede start te maken.

Je dampgear :

De mod die je gekozen hebt, is prima. Meer dan voldoende vermogen en mogelijkheden. Hij kan alle draadsoorten aan, ook Kanthal A1. Bij jou keuze van batterijen, zijn er eigenlijk maar drie grote merken die echt veilig en betrouwbaar zijn.  (Samsung, LG en Sony)   Met deze mod kun je gewoon MTL dampen, maar ook heftig DL dampen. Goede keus, dus. 

Het tankje dat je gekozen hebt, is wat minder geschikt om MTL te dampen. Het gehele ontwerp van de tank is gericht op het blazen van redelijk grote wolken. Elke tank is ontworpen met een bepaalde airflow, wanneer jij die airflow kunstmatig verstoord, door het plaatsen van een hele kleine driptip, zul je b.v. merken dat je damp mogelijk te warm wordt. Houdt hier rekening mee.

Je Liquid :

Er bestaat niet zoiets als een "standaard" liquid. Buiten de smaak, kun je ook wat experimenteren met de verhouding PG/VG. Wil je wat meer "throathit" kies je voor b.v. 70% PG, wil je wat minder "throathit", maar meer damp, dan kies je voor b.v. 70%VG.

Nicotine :

Als beginnend damper zou ik bij MTL dampen, kiezen voor een zo hoog mogelijk nicotine gehalte (12 of 18 mg) om de nicotine receptoren tevreden te houden.

Coils :

Ik zou beginnen met eenvoudige enkel draad coils van Kanthal A1, SS316 of NI80 draad. In elke Chinese of Nederlandse winkel, kun je pre-made coils krijgen. De coils zijn echter niet het moeilijkste punt. Het aanbrengen van het wickmateriaal in minsten, zo niet, belangrijker dan de kwaliteit van een coil. Bij het niet goed wicken, kun je zomaar een steekvlam krijgen, tijdens het inhaleren. Dus vraag hulp en uitleg over hoe te wicken.

1 hour ago, Moppersmurf said:

950 gram shag per dag

Zo dan .. de hoogovens zijn er niks bij:lol

Zeer bedankt voor al jullie nuttige reacties.

Ik heb nu kanthal coils 1.0 en muji katoen besteld. Ik ga ze uiteindelijk wel zelf draaien, maar wil ze toch up-close zien en gebruiken voordat ik zoiets na doe. De mod, mtc2 oplader en sony vtc batterijen zijn al binnen. Nu is het afwachten op de rta en het rainbow bubble glas, al zal die laatste best even duren. Oppeens blijkt overal een rainbow bubble glass voor de wotofo serpent uitverkocht te zijn en vond ik ze alleen nog in stock op aliexpress. De rta komt bij le petit vapoteur vandaan en ik verwacht die wel met een paar dagen.

Ik kon geen drip tip vinden die ik leuk maar ook functioneel genoeg vond, dus ben ik er nu een custom-made aan het bestellen via https://www.customtips.co.uk/.

Ik wil dan een drip tip met binnen diameter van 3mm (wat ik eventueel zelf nog iets kan uitvijlen als het echt te smal is). 810 zodat ik geen adaptor nodig heb en 15mm lengte zodat ik niet te hete lucht krijg.

Aah wat grappig ik wist niet eens van dat bedrijf 👍

Maar een 810 driptip is toch meestal voor DL tankjes ?

Dan word 3 mm wel erg klein denk ik.

En anders misschien een driptipje van stabwood ? ☺😋

Posted (edited)

Een (restricted) DL tank met 810 drip tip, dat gaat lastig worden als je MTL wilt gaan vapen. Ik heb het net even geprobeerd met de Elevate, met een 510 drip tip en de airflow zo goed als helemaal dicht (op een haar na), en het geeft geen best resultaat. Geen lekkere strakke trek zoals dat bij MTL hoort. Nou ja, als ie maar paars is :grins

Edited by Pazmaster

Posted (edited)

Ik had op 2 verkoopsites gezien dat de serpent elevate ook voor mtl gebruikt kan worden👀 

Zolang het maar veilig is, als het echt niet lekker is kan ik de rta vast wel ergens kwijt😊

510/810 is alleen relevant als pasmaat voor op de tank, maar uiteindelijk is de binnen diameter hetgeen wat de trek van de drip tip bepaalt toch? (Corrigeer me als ik het fout heb) Ik dacht dat als ik dan een 810 drip tip haal, die mooier aansluit op de tank dan dat ik de adapter erbij gebruik. Het is trouwens wel een tapered drip tip die ik zelf in vorm mag ontwerpen😎

Edited by Lorraine

1 hour ago, Kurmit said:

Aah wat grappig ik wist niet eens van dat bedrijf 👍

Maar een 810 driptip is toch meestal voor DL tankjes ?

Dan word 3 mm wel erg klein denk ik.

En anders misschien een driptipje van stabwood ? ☺😋

Ze hebben ook een facebook pagina en groep. Ziet er netjes uit. 

4 minutes ago, Lorraine said:

maar uiteindelijk is de binnen diameter hetgeen wat de trek van de drip tip bepaalt toch?

daar heb je gelijk in. Vapen gaat in het begin sowieso met vallen en opstaan. Helemaal niet erg, dat hoort erbij, uiteindelijk kom je tot iets waar je helemaal tevreden mee bent. Veel plezier trouwens met je nieuwe spulletjes! Goed bezig!

Ok, ik heb de drip tip nu besteld met een 4mm binnen diameter, 810 pasvorm, in een conische vorm als deze; 18369D03-55DB-4368-B12D-ED00AABC348A.jpeg.aca76e12c1776b96f079c8deca59e4d4.jpegin de kleur “Blue ghost”.

F4B6BB01-7994-4D90-B607-2D675F16E652.thumb.jpeg.6001c2fe0183e7c665b20555329af02f.jpeg

Dat gaat volgens mij fijne en mooie drip tip worden🤗

Communicatie ging vrij vlot en was uitermate vriendelijk. Totaal kwam de prijs incl verzenden a £5,99 neer op £20,99. Is niet duur voor een handgemaakte drip tip geheel naar eigen wens toch?

Hoe lang duurt het bij jullie trouwens voordat de vt6 batterijen zijn opgeladen in de xtar mc2 plus? Zit er nu zo’n 4 uur in en staat nu op 2 streepjes🤔

Posted (edited)

Ziet er cool uit die drip tip! Past vast mooi bij je mod. 

Als ik m'n batterijen oplaadt duurt 1 stuk ongeveer 1 uur en 3 kwartier (dit gaat dan op 2 amp) 

Laad ik er 2 op wordt de tijd verdubbelt (1 amp) 

Laad ik er 3 of 4 op wordt het nog een keer verdubbeld (de batterijen laden dan op 0,5 amp op) 

Ik heb een andere lader maar misschien laadt jouw lader maar op 1 amp met 1 batterij en 0,5 met 2 batterijen? Kan er zo snel niets over vinden. 

Edit: ik zie net dat de xtar mc2 plus met 2 batterijen oplaadt op 0,5 amp. Dat gaat niet al te snel dus. Reken maar op een uurtje of 7.

Edited by Pazmaster

Nou dat word ander kleurtje uitkiezen bij de kapper dan 🤣

Driptip past natuurlijk niet zo 🤗

2 minutes ago, Kurmit said:

Nou dat word ander kleurtje uitkiezen bij de kapper dan 🤣

Driptip past natuurlijk niet zo 🤗

Door die parelmoer blauwe gloed juist wel, het accentueert elkaar🤗

@Kurmit: als man zeggen tegen een vrouw hoe ze dingen moet combineren op gebied van kleur enz, jij durft... 😂

Die discussie ga ik hier thuis zelfs niet aan want dat win ik nooit.

@Lorraine: ben benieuwd wat je van de Elevate in combinatie met 1ohm coils en smalle driptip gaat vinden.

Zelf heb ik er geen goede ervaring mee maar dat ben ik dan.

Voor mijn vriendin bouw ik er een 0.5- 0.6 ohm coil in, airflow bijna dicht en ze dampt die op 25w met een 510 driptip.

Ze is er tevreden van op die manier.

Het is al gezegd maar ik ben ook benieuwd hoe de Elevate mtl bevalt. Ik heb er een hard hoofd in maar hopelijk heb ik het mis.

Ik heb de coils en katoen binnen... Wat zijn die coils inieminie zeg, dat wordt prutsen met m’n worstevingertjes😆B292C2F7-B755-4C4F-9B74-E363604FA5F7.thumb.jpeg.de0d19be691f7815f588903d519d6597.jpeg

Posted (edited)

Ok, ik heb nu de serpent elevate met een 1.00ohm kanthal coil op de smoant naboo mod gezet. De mod geeft aan dat er een 0.58ohm coil op zit. Kan ik dan nog wel veilig met de voorgaande berekening van 5 volt a 25 wat aan de gang? Ook vind ik dat er best weinig damp uit komt, maar goed dat zal vast komen omdat ik nu op 2,85 volt op 14 watt zit. Ik durf niet echt hoger, want dan klinkt ie best knetterig, is dat normaal?

De smaak van de vloeistof is overigens met deze rta wel veel prominenter aanwezig dan in de justfog q16.

Edited by Lorraine

Die Elevate is toch een single coil tank? Dan zou die 0,58 Ohm niet kloppen. Op zich is 14W best laag, je kunt met gemak wat omhoog, waarschijnlijk knettert ie dan ook minder omdat de liquid beter verdampt. Maar ik zou toch nog even goed naar de coil kijken, misschien is het trouwens geen 1 Ohm coil.

Hi Lorraine, ik zit hier als newbie ook met een Elevate RTA, damp 'm nu met 50PG/50VG vol open met een clapton(*) op 0.32 Ohm, 30 Watt, dat is dan 3.1 Volt op 9.6 Ampère.

Dit gaat prima, met wat licht gepruttel. Ergens boven de 40 Watt gaat het meer richting harder knetteren en knallen... is opzich ook niet heel erg, maar daar zou je wat van kunnen schrikken :P

(*) precieze details heb ik nu niet, kan ik voor je nazoeken eventueel.