Jump to content
Gijsdezwart

Vandy vape Pulse X TC SS316L coils

Recommended Posts

Beste mede dampers.

Ik ben al een tijdje bezig om mijn vape zo te bouwen dat ik de ultieme smaak ervaring heb. Zo ben ik er ook op gekomen om in TC te vapen zodat ik de temperatuur kan afstellen naar wensen. Ik heb voor de grap wat goedkope UD SS316L clapton coils 0.5ohm gekocht. De coil heb ik in mijn YFTK skyfall RDA geplaatst. en de coil komt uit op 0.54 ohm. Toch even hotspots verwijderd op een lage watt (25W). vervolgens even gewacht tot mijn coil afgekoeld is naar kamer temperatuur. vervolgens de RDA er af geschroefd en er opgedraaid en mijn mod in TC gezet. Ik kon de wattage instellen in TC en heb deze op 45W gezet. Nu merk ik dat wanneer ik mijn mod vuur. de temperatuur op 100C begint en snel oploopt naar de 210C die ik ingesteld heb. Terwijl mijn temp stijgt vliegt mijn Ohm ook  langzaam omhoog naar de +-75 ohm. De smaak is overigens erg goed. maar nu heb ik de volgende vragen.

Is het normaal dat mijn temp begint bij 100C en waarom begint hij niet op bijvoorbeeld mijn kamer temperatuur +- 20C ?

Waarom vliegt mijn ohm's omhoog?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij deze vragen. Ik heb ondertussen coilology coils besteld vanuit Engeland besteld omdat ik het niet helemaal vertrouw. (fused clapton SS316L).

Groetjes, 

Gijs

De weerstand van de coil neemt toe als het warmer wordt. Dat is ook de enige manier waarop de mod de temperatuur kan inschatten.

Misschien zit er een grafiek ingebouwd zodat de temperatuur langzaam stijgt en daarna constant blijft.  Soms kan je dat aanpassen, hoe snel de coil op temperatuur komt.

Je zal wel 0,75 Ohm bedoelen?

Uit je vragen blijkt dat je nog niet heel goed begrijpt waarom en hoe dampen op temperatuur precies werkt. 

In het kort werkt het omdat als de temperatuur van dit soort weerstandsdraden verandert, de weerstand ook verandert. Deze waarde is constant en dus kan daar een coëfficient aan gehangen worden. Als jij de weerstand vastzet op kamertemperatuur, begint hij vanaf daar te rekenen en kan hij bij een bepaalde weerstand weergeven welke temperatuur op dat moment bereikt is.

Wat betreft je andere vraag: Het is niet alleen en kwestie van de te bereiken temperatuur en weerstand op kamertemperatuur intellen, maar ook het gebruikte vermogen. Op zich maakt dat niet uit, omdat je toch niet over de ingestelde temperatuur heen gaat, maar voor de beleving kan het wel uitmaken.. Het geeft namelijk wel aan hoe snel de ingestelde temp wordt bereikt en kan zodoende wat schelen in beleving. Richtlijn is het wattage (bij SS) wat je op vermogen dampen zou gebruiken. en daar omheen kan je dan wat spelen, afhankelijk van je gewenste beleving.

Waarom geeft hij dan geen 20 graden weer? Zeer waarschijnlijk omdat je mod dat niet kan. Ik denk dat de teller bij 100 graden begint.  Zo simpel is het warrschijnlijk. Het heeft ook niet heel veel zin en het maakt niet uit voor de berekening

Edited by TheRich

bedankt voor de snelle reacties en bedankt voor de info!

het klopt inderdaad dat ik TC nog niet echt onder de knie hebt.  en het gaat inderdaad over 0.75 Ohm 

Ik heb nog een vraag ik merk dat mijn temp niet hoger uit komt dan de 170C maar op 170 graden is de damp al aardig warm. Maar ik las dat de smaak ervaring pas vanaf 200C echt optimaal is. Dus nu denk ik eigenlijk dat mijn vape de temperatuur niet goed weer geeft. want wanneer ik hem op 50W zet tikt hij wel de 200C maar de damp is dan zo warm dat het niet meer plezierig is om te vapen. 

Al die cijfertjes maken geen donder uit. Als jij je damp t lekkerst vindt op 170 graden, dan is dat toch goed? Waarom dan naar n ander kijken die n andere smaak heeft dan jou en blijkbaar ook n andere pijngrens 😁