Jump to content

Recommended Posts

Heb de zoekfunctie gebruikt maar niets kunnen vinden onder 'dry hit.'

Is een coil nog te gebruiken na een 1x dry hit met een MTL damper? Zou zonder zijn om de cool weg te gooien.

Een coil? een mtl damper? Bedoel je een RTA? of een tankje met fabriekscoils? Mijn ervaring met vooral de laatste is dat met een dryhit de coil naar de klote is, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen, niet? 😉

Verschilt per coil, kleine justfog mtl Coils bijvoorbeeld kunnen inderdaad overlijden door een enkele dryhit maar grotere smok of eleaf multicoils voor gebruik op 80 watt of zo kunnen wel wat hebben, gewoon proberen, coil eruit en even goed nat maken

7 hours ago, TheRich said:

Een coil? een mtl damper? Bedoel je een RTA? of een tankje met fabriekscoils? Mijn ervaring met vooral de laatste is dat met een dryhit de coil naar de klote is, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen, niet? 😉

Het is een Joyetech Ego, met fabriekscoils.

7 hours ago, Oomkobus said:

Verschilt per coil, kleine justfog mtl Coils bijvoorbeeld kunnen inderdaad overlijden door een enkele dryhit maar grotere smok of eleaf multicoils voor gebruik op 80 watt of zo kunnen wel wat hebben, gewoon proberen, coil eruit en even goed nat maken

De damper is op zich wel fijn, maar zodra de tank op zo'n 1/3 leegte is reikt de vloeistof waarschijnlijk de coil niet meer. Wel een minpuntje.

Hangt echt af van het type coil. Sommige coils kunnen wel eens een dryhit verdragen terwijl anderen gewoon meteen naar de vaantjes zijn.

Kan je maar op 1 manier weten: testen. Proeft hij nog ok of niet?

Best wel altijd maximaal 14 dagen met een coiltje doen. Zelfs als de smaak nog goed is ga je zien dat na 14 dagen het katoen er aardig vies begint uit te zien 🙂

Wordt altijd jaloers als ik lees.... 2 weken met een coil ,gebruik zelf de coil Q16 van Justfoc 12ohm,

Die is echt na 4 dagen overleden.

Nu heb ik de indruk dat een 16 ohm  langer mee gaat,zou dat kunnen?

Damp niet eens zo veel ongeveer 4 mill per dag.en dat met 50/50 pg/vg.

@burgos dat ligt aan je manier van dampen, ben je een rustige zuiger dan zal de coil minder lang meegaan, hij wordt sneller heet omdat je minder lucht gebruikt, hijs je harder, dan trek je meer lucht langs de coil en blijft ie koeler.

In principe niet @Urbanized als (delen van) de watten zijn aangebrand is het toch beter om een nieuw coiltje te gebruiken.

Rook van verbrand katoen is niet gezond. Liquid kan ook te heet worden en breekt het zijn chemische componenten af waardoor formaldehyde kan vrijkomen. 

Hou je tank altijd gewoon goed gevuld 🙋‍♂️

Ik heb nu een vloeistof besteld van liqua, 35/65 pg/vg en gebruik de justfog q16, nu hoor ik hier en daar dat die niet geschikt is voor deze vloeistof, ivm de coil, is dit waar?

Dat klopt inderdaad. In een kleine MTL-verdamper zoals de Justfog, kun je het beste liquids gebruiken met een hoger PG-aandeel, in elk geval niet meer dan 50 % VG.

65 % maakt de vloeistof waarschijnlijk iets te dik, waardoor je coils veel korter meegaan, maar je vooral ook niet echt vlot achter elkaar door kunt dampen zonder een dry-hit te krijgen of zelfs het risico te lopen je coil te verbranden. 

Oke, dank je voor je antwoord! ik heb ze nog niet geopend, dus kan ze nog ruilen. Ik vind de crème smaakjes erg fijn, maar vaak zijn die smaakjes met een hoog vg. Het merk Millers vind ik wat scherp, weet niet of dat komt door een hoger Pg, ik hoop hier wat tips tegen te komen. Moet eerst al die termen van hier leren, ☺️

Ja, dat scherpe kan zeker veroorzaakt wordewn door de hogere PG, maar ook door de hogere nicotine die je in een dergelijk apparaatje doorgaans nodig hebt. 

Maar cremesmaakjes zijn inderdaad heel vaak hoog VG-sapjes, omdat dat type smaken zich wat beter leent voor een DL-verdamper. 

oke, nu heb ik even hulp nodig wat is een dl-verdamper? zou ik moeten overstappen op een ander systeem? of zijn er andere coils voor de justfog q16 die beter geschikt zijn voor deze vloeistof? 

Posted (edited)

Een DL of direct lung-verdamper is een apparaat (tank meestal) waarbij je rechtstreeks over de longen inhaleert, zoals een waterpijp of shisha. Daar moet je natuurlijk niet op overstappen, maar het is wel leuk om uit te proberen ; met die techniek komen smaken totaal anders tot hun recht, en vaak smaken verschillende typwen smaken beter in het ene of in het andere systeem - al is niuks zo persoonlijk als smaak. Voor de Justfog echter zijn geen coils te krijgen waarmee dat een optie is.  De justfog is namelijk een uitgesproken MTL (mouth to lung /mond naar long)verdamper. Zoals je een sigaret rookt zeg maar. 

Zou je dat willen uitproberen , dan heb je inderdaad een zogenaamde DL-setup nodig. Die worden overigens met enige regelmaat aangeboden in de koopjeshoek, dus het hoeft de wereld niet te kosten. 

Edited by L33ntje

@L33ntje dank je! ik moet nog veel leren op dit gebied haha. Maar als ik nadenk rookte ik een sigaret op beide manieren.. en idd Shisha kan haast niet anders dan direct naar de longen...

Heb ik met de justfog wel een goede keuze gemaakt dan? want ik prefereer merk ik wel de crème smaakjes (ook al las ik dat die weer ongezonder zijn..😒) maar zie idd dat de meeste een hoger vg gehalte hebben... kan ook niet echt vinden welke e-smoker dan beter is..

Of je een goede keuzre gemaakt hebt kan ik natuurlijk niet beoordelen. Ik weet ook niet of je je in een winkel hebt laten voorlichten of op aanraden van bekenden of zomaar iets hebt uitgezocht. Er leeft nog wel eens het idee dat MTL dampen voor 'beginners'  is en veel damp voor 'gevorderden' , maar dat is onzin en soms zelfs andersom ;-). Er is een soort 'schaal' van hoe langer mensen gerookt hebben, hoe groter de kans dat ze (bij voorkeur) MTL-dampers zijn, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. 

Ik heb vrijwel vanaf het begin beiden gedaan. DL eerst gewoon voor de lol, om uit te proberen, daarna omdat het mijn werk is geworden en je voor je werk alle facetten van het vak goed moet kennen. Toch heb ik het eerste jaar vrijwel uitsluitend MTL gedampt, zeker in mijn eigen tijd. Langzaam maar zeker is dat meer en meer DL geworden, en sinds ik weet welke soort DL-verdampers goed bij me passen (single coil, enigszins restricted, rond de 0,3/0,4 ohm) damp ik nog slechts bij gelegenheid MTL. Ook omdat die 'sigaretten-behoefte'  blijkbaar is afgenomen. 

Ik kan je dan ook zeker aanraden te kijken voor een DL-verdampertje (en dan liefst nog een zelfbouwertje) , al heb je daarvoor ook wel een eigen accubox nodig, want de Justfog past niet veel op aan tanks. Afwisseling is de beste smaak in dampen, maar afwisselen van technieken maakt het zowaar NOG leuker. Pas op : groot gevaar dat je er een hobby bij oploopt. 

Posted (edited)

@L33ntje De 1,2ohm coil voor de justfog q16, kan 35PG/65VG liquid gewoon aan, alleen niet als je chainvaped, maar met chainvapen krijgen de meeste coils het moeilijk..

Justfog heeft de 1,2ohm coil just geproduceerd om liquids met hogere vg waardes te dampen.

30/70 gaat ook gewoon, maar als je continu blijft hijsen loop je inderdaad snel tegen een dryhit, maar uit ervaring krijg je dat ook met 45pg/55vg in de justfog q16.

@burgos Staar je niet blind op die 2 weken. Hoe lang damp je? gebruik je alleen een justfog om je oude rookverslaving op te vangen?

Het is afhankelijk van je liquid, welke verhouding, of er zoet in zit en welke voltage.

Ik damp de justfog met 1,2ohm, een mix van tabak en fruit (amper zoet) op de laagste stand (3,4v) in een verhouding van 40pg/60vg

Op het werk damp ik dan 2ml per dag, dan haal ik 10 dagen met één coil (2 werkweken).

Maar ik MOET wel erbij schrijven dat ik thuis nog eens 5ml weg damp in mijn RTA.

Dus dampen die mensen alleen maar met de justfog en dan 2weken met één coil? Of gebruikt men nog een andere damper erbij?

Maar nogmaals staar je niet blind op wat andere mensen hebben of halen, je bent van het roken af, of tenminste minder aan het roken..daar gaat het om.

Het is geen wedstrijd..relax en damp lekker i.p.v. roken...

Ik wilde iun het begin ook eens hele dikke wolken proberen en wat bleek, niet mijn ding. wolkjes, ja, maar geen mistbanken..

Edited by DDDsprayshop