Jump to content
Marianna

✏ Europees burger initiatief Vaping is not tobacco

Recommended Posts

Heel interessante ontwikkeling maar nog lastig te zeggen of dit beter of slechter voor vapers word.

Het gedeelte van controle op productie etc. is natuurlijk een heel positief iets maar verder lastig te schatten hoe dit allemaal uitpakt.

Ik ben benieuwd !

Voorlopig is de landelijke politiek voor ons schadelijker dan de europese..

Zal wel een foutje van het zalige europa zijn maar toch..

Had u deze in de tekst al gelezen:

"De Commissie kan vervolgens beslissen om het verzoek al dan niet in te willigen".

De e-cig zit nu in de TPD en die is aan herziening toe na de verkiezingen van mei. Dit is een schot voor de boeg van de commissie dat dampers de e-cig uit de TPD willen en in een eigen directieve los van tabac en pharma. Perfecte timing om dit te lanceren in de aanloop van de verkiezingen, maar in 2015 heeft zulk een initiatief (van EFVI) slechts 181 000 handtekeningen weten te verzamelen. Ben benieuwd...

Edited by The Modder

Ons Dampforum heeft slechts 8464 leden en als ze hun partner weten te motiveren om mee te doen, worden dat er 16928. Als de Nederlands-talige dampers ook nog een paar familieleden en vrienden weten te motiveren, worden het misschien 33856 handtekeningen.

Ik wil niet pessimistisch zijn, maar is dit gewoon niet het zoveelste iets waarvoor ze willen dat je tekent, wat gewoon weer in de kiem gesmoord wordt ?

Voel me onderhand een soort van "gekke Henkie" en ben een beetje moe van het zetten van de zoveelste handtekening.........

De invloed van big tobacco en de farmaceutische industrie is te groot, ze maaien onze, met veel moeite, verzamelde handtekeningen, zo van tafel, al waren het een miljoen handtekeningen.

Geld is macht en met macht zet je de wet naar jou hand. Kunnen wij niet..........

Vergeet niet dat dit een Europees burgerinitiatief is en de dampgemeenschappen van Duitsland, Frankrijk, de UK, e.a. ongetwijfeld ook hun dampers zullen mobiliseren.

Edited by Bobby

@Bobby, begrijp ik, maar reken effe door. De Europese unie heeft 512 miljoen inwoners, deze worden vertegenwoordigd door het Europese parlement. Wanneer wij nu 2,5 miljoen handtekeningen verzamelen, is dat de mening van 0,5% van de totale bevolking.............dit stelt helemaal niets voor.......

@Steamboy

Voor de Commissie is het gewoon het afvinken van de "to do list".

Burgerinspraak: Gedaan........Next.

"De Commissie kan vervolgens beslissen om het verzoek al dan niet in te willigen".

't zal dus wel niet worden als al het quotum gehaald wordt.

Laat onverlet dat "niet geschoten altijd mis" is dus straks tekenen, joh!

Weet ik wel Alex, maar met de wetenschap dat het geen flikker uitmaakt.....heb ik het moeilijk.....:f45

@balling Ja, ook als Brexit niet uitgesteld wordt behouden de UK bewoners nog steeds de mogelijkheid het initiatief te tekenen tijdens de transitieperiode die tot december 2020 duurt.

@Steamboy Voor dit soort zaken heb je een lange adem nodig maar een veldslag uit de weg gaan is een kans niet benutten en zal de oorlog niet winnen. 

@Steamboy

Ik heb je geliket in de wetenschap dat je weet hoe de hazen lopen en dat is helaas een pad van corruptie en opportunisme.

Vraag blijf natuurlijk hoe het mogelijk is dat we dit soort lui in het zadel houden. 

EU Health Commissioner Arūnas Vinčiūnas:

“There are scientific reports saying that e-cigarettes are less harmful than cigarettes,” he said about e-cigarettes.

But it’s still tobacco. You can drink less poison, but it is still poison in the end,” 

(Aan dit soort nono's draagt Nederland als nettobetaler dus 6,9 miljard per jaar af).

•  

Jullie hebben gelijk, niet geschoten is altijd mis, is een motto dat ik ook, bij tijd en wijle, bezig.

Kunnen we gewoonweg niet een rel veroorzaken, waarin burgers hun rechten weer terug pakken en de bemoeizucht van regeringen en het Europese parlement nietig verklaren ?

Dan gaan we gewoon opnieuw beginnen, een echt Utopia.......:bang

we kunnen wel blijven zeuren dat het allemaal niets uitmaakt, maar als je niets doet weet je zeker dat er niets zal veranderen.

de rechtzaak van swedish match en new nicotine aliance gaven al aan dat de argumenten tegen dat verbod steeds onzinniger worden omdat er steeds meer bewijs komt.

de reden dat zweden het laagste aantal rokers heeft volgens de ¨experts¨ die voor het verbod zijn kwam bv doordat zweedse mannen langer zwangerschaps verlof hebben dan de rest van europa. 😖

zo ook bij de e-sigaret, uit interne documenten blijken echt niet alle landen zo anti te zijn als we denken, maar helaas houden die te vaak hun mond dicht.

en er veranderen wel degelijk dingen achter onze rug die positief zijn, ipv anti is de vereninging van huisartsen nu voorzichtig voor dampen.

we moeten dus blijven rammen op die deuren, en de boel wakker blijven schudden.

en maak je maar geen zorgen, dampers uit heel europa (en daar buiten) komen dit te weten.

ook de grote onderzoekers die we allemaal kennen, ik hoorde hiervan via INNCO dus dat zit wel goed.

Remove Article 20 of Directive 2014/40/EU and replace with bespoke scientific, evidence-based legislation in line with the functioning of the internal market that distinguishes vaping products from tobacco & pharmaceutical products; Ensure new legislation based on mandatory compliance with robust product quality, safety & manufacturing standards, together with responsible marketing practices that ensure youth protection; Vaping policy should foster innovation and ensure smokers and vapers have clear information and access to tobacco-free less harmful alternatives.

hij staat wel gemarkeerd als open maar er is nog geen link om te tekenen.

meer info volgt.

Steun- en financieringsbronnen:

Laatst gewijzigd: 20/12/2018

Naam sponsor Datum[1] Bedrag in euro's[2]
Imperial Brands Brussels Office 08/10/2018 10.000

Initiatief gefinancierd door Fontem Ventures (Imperial Tobacco - Hon Lik), maar de petitie-tekst lijkt ruim genoeg om de "kleintjes" niet kapot te willen reglementeren.

Tsja! @The Modder

De nicotine moet toch ergens vandaan komen.

Per slot levert BigT ook de nicotine voor de pleisters, spray's en kauwgum aan BigPh.

ik probeer de mensen achter dit gebeuren te bereiken en wat meer info los te krijgen.

Ze verwachten 1 tot 2 weken nodig te hebben om het stem gebeuren en de verdere informatie klaar te hebben voordat ze live kunnen gaan

Edited by plopnl
Meer informatie gekregen