Jump to content
Steamboy

Verbod dampen in de auto (NL) ?

Recommended Posts

1 minute ago, Leo Bak said:

Een paar pufjes links of rechts zouden geen probleem hoeven te zijn.

Sjuust. Ik blaas altijd slechts kleine dampwolkjes, ben allesbehalve een cloud chaser. 

Maar er bestaan mensen die angstig worden zodra er een dampwolkje door een mens wordt uitgeblazen.

Precies zoals @Leo Bak zegt, dat iets onschadelijk is wil niet zeggen dat iemand er geen last van kan hebben. Als ik op een terras zit en iemand met veel te veel parfum op gaat naast mij zitten dan ben ik ook niet blij. Misselijkmakend vind ik dat.

Daarnaast hebben we het als dampers al lastig genoeg qua acceptatie. Daarom vind ik ook dat we er best rekening mee mogen houden hoe niet-dampers op onze wolkjes reageren. 

@Matung   De ene vindt dat parfum heerlijk ruiken, de ander vindt 't smerig.

Maar dan kun je nog steeds een ander niet verbieden om dat parfum te gebruiken.

Zelf kan ik er met de pet niet bij, dat niemand er iets van durft te zeggen zodra een ander een uur in de wind stinkt naar zweet.

1 minute ago, Marianna said:

een ander een uur in de wind stinkt naar zweet

Kan dus ook parfum zijn.

Onverdraagzame mensen hier... als iemand veel parfum op heeft is het omdat die niet wil stinken. Is daar iets mis mee? Als je enkel dingen mag doen waar niemand zich aan stoort kan je beter stoppen met ademen. Mensen die zich aan alles en nog wat storen vind ik maar egocentrisch.. iedereen heeft een positieve intentie, zelfs madam parfum.

29 minutes ago, Matung said:

Alsof de damp van onze dampers hetzelfde van samenstelling is als damp die ontstaat bij het koken. 

Nee, e-damp is zelfs minder schadelijk; dat heeft iedereen die al jarenlang dagelijks dampt, al lang ondervonden. 

Rauw vlees dient eerst op hoog vuur aan beide kanten dichtgeschroeid te worden...

En volgens mij zijn er in NL ook bar weinig  tegenstanders van rookvlees en rookworst

Edited by Marianna

13 minutes ago, Leo Bak said:

Kan dus ook parfum zijn.

Heb jij 't nu over parfum die naar zweet stinkt ?      :weetnie

Noem je mij nou onverdraagzaam en egocentrisch, @Stekke? Dan trek je m'n woorden nogal uit z'n verband hoor. Ik maak slechts een analogie naar iets anders dan dampen wat onschadelijk is maar waar men toch last van kan hebben.

14 minutes ago, Stekke said:

. als iemand veel parfum op heeft is het omdat die niet wil stinken. Is daar iets mis mee? 

Nee, dat vind ik althans niet, en het mag van mij  ook after shave zijn, 

zolang ik nog geen parfum of aftershave ben tegengekomen die naar knoflook ruikt 

5 minutes ago, Matung said:

......... maar waar men toch last van kan hebben.

.. maar er bestaan tegenwoordig mensen waarvan je nog niet eens tijdens een heerlijke zomeravond mag barbecueën

En mijn moeder mocht bij een bepaalde windrichting haar afzuigkap niet gebruiken, omdat de buren dan last hadden van die lucht

Edited by Marianna

Zolang t op gas is, heb ik er geen problemen mee. Mijn buren melden t meestal als ze gaan bbq-en, zodat ik mn ramen en deuren dicht kan doen. Ik hoest me anders n slag in de rondte

Fijne buren madman!

Matung, het was niet persoonlijk op jou, eerder een boodschap van algemeen nut. 😀

Als je bij iedereen de positieve intentie probeert te achterhalen ga je nog wel merken dat je je niet zo hoeft te storen aan veel dingen. En ook dit is een boodschap van algemeen nut. 😅

Aight @Stekke, point taken. Helaas zijn er meer mensen niet-Zen dan wel-Zen en zijn er dientengevolge altijd mensen die zich, al dan niet terecht, ergens aan kunnen ergeren. Ik vind daarom dan ook redelijk ongepast dat er dampers zijn die te pas en te onpas dampen waar ze willen, ongeacht of een ander daar -wederom al dan niet terecht- last van heeft. Rekening houden met je omgeving is een mooi ding.

11 minutes ago, Madman said:

Zolang t op gas is, heb ik er geen problemen mee.

Fijn voor jou, maar op gas krijg je never-en-nooit-niet  die lekker smaak zoals dat hoort bij saté. 

recent is er in duitsland een onderzoek gedaan om te kijken naar de niveau´s van de schadelijke stoffen in 7 verschillende auto´s.

de test omstandigheden waren zoals eigenlijk te verwachten weer eens onrealisties.

met elke auto 7 ritten gemaakt van 20-23 minuten, 1x als test met ramen dicht als controle, de test met roken, dampen en HNB is 2x gedaan, 1x met het raam 2cm open en met 5cm open.

de passagier werd gevraagt tijdens de rit

2 sigaretten te roken (elke 30 seconden 1 hijsje, met pauze tussen de peuken, 20-24 hijsjes),

2 heets (elke 30 seconden 1 hijsje, met pauze om op te laden 20-24 hijsjes),

en tijdens het dampen heel realisties 60 hijsjes van een MTL verdamper die ze DTL moesten gebruiken.

geen van de test personen had ervaring met dampen en kon dus waarschijnlijk ook niet de dry-puffs herkennen, maar kuddo´s dat ze zo konden ketting dampen met 18 mg/ml.

hoogst gemeten waardes tegenover de HSE arbeids inhalatie normen.

control rit: Benzene 0.29%

IQOS 2cm: Benzene 0.22%

IQOS 5cm: Furfural 0.22%

Ecig 2cm: Benzene 0.18%

Ecig 5cm: PG 0.13%

TC 2cm: Benzene 0.46%

TC 5cm: Benzene 0.46%

hoogst gemeten niveau voor nicotine

IQOS 2.4%

Ecig 2.0%

TC 28% 

intersante details, op PG en nicotine na waren bijna alle waardes bij dampen lager dan bij de control (2 waren ietsje hoger).

Passive exposure to pollutants from conventional cigarettes and new electronic smoking devices (IQOS, e-cigarette) in passenger cars

Edited by plopnl
link naar onderzoek vergeten

5 hours ago, Marianna said:

Fijn voor jou, maar op gas krijg je never-en-nooit-niet  die lekker smaak zoals dat hoort bij saté. 

Ik vond het ooit lekker maar na mijn laatste operatie in februari 2018 smaakt bij mij  BBQ vlees naar as en andere stoffen die niets met de smaak van lekker vlees van doen hebben, een paar maanden geleden nog een stuk kip van een spies gehad die van de BBQ kwam, niet te vreten meer, ik doe alles grillen op een grilllplaat ipv BBQ.

Mensen zijn minder tolerant geworden als het op roken en dampen aan komt, helaas is dampen en roken voor vele gewoon hetzelfde en hoe harder je je best doet om het tegendeel aan te tonen hoe meer men zich verzet.

Ga je dan overal pontificaal zitten dampen maak je die intolerantie alleen maar beroerder ipv dragelijker, de damper is samen met de roker in de minderheid en dat zal nooit geen ommekeer meer krijgen, hoe hard je je best ook doet.

Maar ik heb nog veel meer moeite met het telefoon gedrag van nu, vooral het filmen van ernstige situaties en die social media, vooral in het verkeer kan de boete niet hoog genoeg zijn.

Testen hebben uitgewezen dat handsfree ook net zo erg afleid, daar mag de notoire telefoon gebruiker veel bewuster van worden gemaakt.

Edited by The Unknown

6 hours ago, Marianna said:

@Matung   De ene vindt dat parfum heerlijk ruiken, de ander vindt 't smerig.

Maar dan kun je nog steeds een ander niet verbieden om dat parfum te gebruiken.

nuZelf kan ik er met de pet niet bij, dat niemand er iets van durft te zeggen zodra een ander een uur in de wind stinkt naar zweet.

Parfum subtiel gebruikt is niets mis mee maar wel als het zodanig veel is dat je het bijna door je eten of drinken heen proeft dan is dat overlast en dat gebeurd behoorlijk vaak, maar goed je kan ook niet op elke slak een korrel zout gaan leggen, want dan wordt het onleefbaar, maar rekening houden en tolerantie moet wel in balans blijven.

6 hours ago, Stekke said:

als iemand veel parfum op heeft is het omdat die niet wil stinken.

Moet diegene zich beter wassen en teveel parfum stinkt want een teveel aan parfum is al net zo erg als een zweetlucht.

9 hours ago, The Unknown said:

Moet diegene zich beter wassen en teveel parfum stinkt want een teveel aan parfum is al net zo erg als een zweetlucht.

Ja en Nee.

Parfum wordt meestal slechts 1 x per dag opgespoten en vervliegt vrij snel, terwijl zweet vaak de hele dag wordt geproduceerd, zoals b.v. bij bouwvakkers die deodorant beschouwen als iets voor wijven.  

10 hours ago, The Unknown said:

Ik vond het ooit lekker maar na mijn laatste operatie in februari 2018 smaakt bij mij  BBQ vlees naar as en andere stoffen

Gebruik je misschien die speciale BBQ-blokjes en geen doodgewone houtskool?

Maar ja, het kan ook een 'bijwerking' zijn van die laatste operatie.

Ik gebruikte nooit aanmaakblokjes maar een gasbrander om de houtskool aan te steken, die penetrante lucht van die blokjes is niet prettig en geeft ook veel rook, met de gasbrander had ik nauwelijks rook.

Maar goed, voor de laatste operatie kon bij mij een sigaartje lekker ruiken, nu kan ik die lucht van sigaren en sigaretten niet meer harden.

Ik vind het prima zo, laat over het algemeen de damper thuis en de telefoon op stil in de auto of op de fiets.