Jump to content
Steamboy

Verbod dampen in de auto (NL) ?

Recommended Posts

Per 1 juli van dit jaar wordt door minister Cora van Nieuwenhuizen, een tekstuele wetswijziging doorgevoerd, waarmee dampers, die dampen in hun auto, eigenlijk vogelvrij worden verklaard.

Ik citeer :

Het wordt per 1 juli sowieso verboden om tijdens het besturen van alle voertuigen een mobiel elektronisch apparaat vast te houden. De term ‘mobiel elektronisch apparaat’ is ruimer dan de huidige term ‘mobiele telefoon’ om alvast rekening te houden met de toekomst. 

Bron :  AD, donderdag 31-01-2019

Einde citaat.

Aangezien onze mods "mobiele elektronische apparaten" zijn, kun je er natuurlijk op wachten wanneer, door een overijverige diender, een dampende chauffeur op de bon geslingerd wordt. 

Edited by Steamboy

Het is bij wetgeving altijd belangrijk 2 zaken te onderscheiden: naar de letter van de wet en naar de geest van de wet.

Naar de letter van de wet is deze wijziging heel bijzonder en oneindig toepasbaar. Wanneer je in context gaat kijken en naar de geest van de wet behelst het hier verruiming van het begrip. Denk aan navigatiesystemen, tablets en zelfs laptops. (tsja, wat mensen al niet doen achter het stuur, te bizar voor woorden. Zelfs scheren en haar drogen). Het is belangrijk om dit artikel te zien in context met het artikel dat aangeeft dat een bestuurder ten alle tijden in staat geacht wordt om het voortuig onder controle te hebben en andere zogenaamde “kapstok” artikelen die te maken hebben met veiligheid en gevaar uit de wegen en verkeerswetten.

Even een super helder voorbeeld. De wet zegt nu dat het in de hand hebben verboden is. Naar de letter van de wet mag ik dus met rechts (ik mis m’n rechterhand volledig) de telefoon tegen mijn hoofd houden en vrolijk bellende rondrijden. Naar de geest van de wet ben ik gewoon het haasje als ik aangehouden wordt.

@VapoLux, wie zegt of waar staat dat deze wet alleen apparaten betreft waarmee je kunt bellen of appen ? geloof me, wanneer je hiervoor een bekeuring krijgt, sta je juridisch zeer zwak.

Overijverig voor de inkomsten zijn ze al steeds meer geworden, persoonlijk zal ik er geen last van hebben temeer ik niet damp in de auto, maar idd het kan heeeeeeel breed uitgelegd worden, gaat het dan nog om de verkeersveiligheid? Welnee joh daar gaat het al jaren niet meer over, wel om de cashflow bij CJIB, dat dan wel weer natuurlijk, ja toch.

Ah, dus dat je apparaten niet meer in de hand mag houden om ze te bedienen heeft geen zak te maken met verkeersveiligheid natuurlijk en is echt alleen maar om geld te kloppen.. Sorry, maar: wat een onzin...

Ik vind het alleen maar goed dat het spectrum uitgebreid gaat worden. Dat dit toevallig ook het dampen raakt is dan echt pech en ik vind ook dat er een uitzondering gemaakt mag worden, maar vooralsnog mogen de meeste slingerende verkeershufters met een tablet, laptop of navigatiesysteem in de hand rijdend in de auto giga beboet worden, laat staan het leed wat ze een ander aandoen door niet op te letten. 

Ik heb een paar jaar geleden zelf aan den lijve ondervonden hoe het is om een ongeluk te veroorzaken door afgeleid te zijn en ondanks dat dat maar een klein ongeluk was en ik in de laatste 10 jaar ruim een half miljoen veilige km's heb gereden, zit een ongeluk echt in een klein hoekje. Mijn voorbeeld was met lage snelheid, maar ik moet er niet aan denken als ik dat had gehad met 100 km/u of harder..

Wat ik wel heel dom vindt is dat de wetgever weer verzuimd om mobiele apparaten in een houder onder de wetgeving te laten vallen.. Naar de letter van de wet (uitspraak ook in hoger beroep) is het niet verboden om een telefoon te bedienen als deze in een houder zit, je hebt 'm immers niet in de hand. (en nee, ook niet direct onder artikel 5, alleen als echt direct geconstateerd wordt dat je de verkeersveiligheid in gevaar brengt).

Edited by TheRich

Dan is het eind toch zoek, als je apparaten in een houder ook al niet mag bedienen? Dan kan je ook geen richtingaanwijzer meer bedienen of de verlichting en mag je zelfs geen remlicht meer hebben. Of men moet weer uitzonderingen bij die wet beschrijven en dan worden er vast weer dingen vergeten. Waar zijn we nou mee bezig.

Ik moet dan maar een driptip met bitje maken waar ik mijn tanden in kan zetten zodat ik de mod niet meer in mijn hand hoef te houden. Of er komen tankjes met zuigbediening, waarbij de mod aanschakelt als je er aan zuigt zodat ik het ding gewoon aan een touwtje om mijn nek kan hangen.  Er is overal wel weer een oplossing voor.

richtingaanwijzers, verlichting e.d. zijn natuurlijk geen mobiele apparaten @KeesB

Vraagje aan de wetgever: Definieer 'mobiel'? Tesla mag je dan ook niet meer besturen dan. Die is mobiel, elektrisch en het is een apparaat.

Ik denk dat onder mobiel verstaan moet worden: apparaten die niet bij de vaste installatie van het voertuig horen.

Echter, waar bijvoorbeeld nu ook voor bekeurd wordt, is een mobiele telefoon in je capuchon leggen en bellen op de speaker. Of je telefoon klemmen tussen je oor en je hoofddoek.

Dan roepen ze ineens: je wordt bekeurd voor het niet-hand-held-bellen met de mobiele telefoon. Terwijl de wetgeving zegt dat je ze niet mag vasthouden. Dus het is voor mij ook niet altijd helder.

Maar aan oom agent vragen dan als je staande gehouden wordt: Ik mag niet dampen? Maar wel mezelf kapot roken? Beide zijn nagenoeg dezelfde handeling.

Edited by Ronnie

Het zal best wel dichtgetimmerd worden.. En niet zo fatalistisch, @KeesB, je bent slim genoeg om te bedenken dat je door het bedienen van een mobiele telefoon in een houder net zo hard afgeleid wordt en net zo hard niet je aandacht bij het verkeer hebt. Op deze manier beweringen schreeuwen is waar extreme groeperingen groot mee zijn geworden, het siert je ook niet.

Edited by TheRich

31 minutes ago, Ronnie said:

Via een ander forum op deze PDF aangekomen 

Even vluchtig gekeken, maar lijkt inderdaad overeen te komen  met de wettekst uit de wegenverkeerswet. Welke je overigens gewoon online kunt raadplegen. 

Edit: Het betreft de Reglement verkeersregels en verkeerstekens

De PDF van @Ronnie is een 1-op-1 kopie als het voorstel zoals gepubliceerd op de website van de rijksoverheid en is zeer waarschijnlijk de tekst zoals deze zal worden geïmplementeerd.

Edited by Sledge
Toegift

5 minutes ago, TheRich said:

En niet zo fatalistisch, @KeesB

Ik kan het wel met @TheRicheens zijn, maar denk dat @KeesBgelijk heeft. Het is onhoudbaar een dergelijk verbod uit te smeren over het dashboard.

Maar gelukkig hebben we daar het kapstokartikel voor. De oplossing zit 'm niet in de wetgeving, die is niet zo verkeerd. Pakkans verhogen, dat is de truck. Dan zou zelfs nog de hoogte van (sommige) boetes naar beneden bijgesteld kunnen worden. 

I know, I know, wishfull thinking

Maar laten we eerlijk zijn .... een idioot bedrag voor vasthouden GSM met minimale pakkans zoals nu. Of een verhoogde pakkans en een boete van een paar tientjes.

Het zou bij mij wel werken (ware het niet dat ik m'n GSM al een tijdje niet meer gebruik in het verkeer) en minder weerstand tegen de handhavers geven, terwijl je de schuld gemakkelijker bij jezelf legt.

We hoeven mensen niet een weekloon af te nemen om ze wat bij te brengen, toch?

@SledgeDan verschillen we van mening en dat kan.. Bediening van telefoon of navigatie mag wat mij betreft er ook onder vallen en is wat mij betreft net zo gevaarlijk.. Het maakt niet uit of je iets in de hand hebt of niet.. Op het moment dat je je aandacht niet daar hebt waar het moet zijn en op het moment dat jij dat dan bewust doet, mag dat best beboet worden.

En dat is lastig, net zo lastig als die pakkans voor een communicatiemiddel in de hand houden, misschien nog wel lastiger, maar dat dan maar laten omdat het te moeilijk is? nèh.. Als je als agent kan spotten of iemand een telefoon in z'n hand heeft, kan je ook spotten als hij zijn telefoon bedient als hij in de houder zit..

We kunnen daar inderdaad best over van mening verschillen, al ben ik het op dat vlak niet geheel met je oneens (al hebben we nog steeds een kapstokartikel 5 wanneer iemands rijvaardigheid/rijstijl dusdanig verstoord door wat dan ook). Punt is meer de voortschrijdende techniek, bijvoorbeeld -zoals vaak genoemd- de Tesla, waar een groot deel van de besturing via een touchscreen gaat. Bijvoorbeeld om de kachel een beetje bij te stellen. In die zin, denk ik dat een dergelijke maatregel juridisch onhoudbaar wordt.

Waar het mij omgaat, is niet het wellis/nietis spelletje of je iets wel of niet mag. Wanneer deze wet van kracht wordt, zijn wij  vogelvrij en kun je van iedere oetlul met een pet zomaar een bekeuring krijgen, omdat deze handelt volgens zijn interpretatie van die wet. Dat betekend een hoop rompslomp, je kunt het aanvechten, maar ik wordt er moe van....als ik er al aan denk.

Wanneer ik rijdt, zal ik nooit de telefoon gebruiken. Niet omdat het niet mag, maar gewoon omdat echt gevaarlijk is. Ik ben geen heilig boontje op de weg, maar je moet wel je koppie erbij houden. Ook het bedienen van een autoradio, zonder stuurbediening, zorgt ervoor dat je afgeleidt bent en dus het overzicht kwijt bent van het verkeer om je heen.

4 hours ago, Ronnie said:

Via een ander forum op deze PDF aangekomen (goed nieuws voor ons 🙂 )

http://www.myforumfiles.nl/Flitsservice/Aanpassing_RVV61a.pdf

9 minutes ago, Steamboy said:

Wanneer deze wet van kracht wordt, zijn wij  vogelvrij

Niet dus, het gaat om communicatiemiddelen, een kleine nuancering

Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.

In dit geval gaat deze verruiming om het beboeten van appen en bellen op de fiets of brommer. Dat geldt dan ook gelijk voor de auto

Wat als je de vape aan een oplader hangt via de aansteker.... Dan zit hij met bedrading toch  vast en is hij niet 100% mobiel lol XD

Edited by Wed

Hmm, inderdaad, als ik dus bel in de auto met de blauwe tand heb ik dus een mobiel elektronisch communicatiemiddel in m'n tengels.. Fcuk, dit gaat verder dan ik dacht! Scherp @Stekke!

Edited by TheRich

Hmmm…. Iets met spijkers proberen te vinden in zee gedurende een specifieke stand van de maan icm. de fatalistische perceptie van de TS:wink:grins