Jump to content
OmeWillem

Welke oplader?

Recommended Posts

Ik heb een oplader gekocht met de specificaties in de bijgesloten foto. Er zit geen adapter bij voor in het stopcontact. Mijn vraag: welke wandadapter moet ik er nu bij kopen? Ik zie dat ze worden verkocht met 0.5 mA en 1A. Welke van die twee kan ik erbij gebruiken? Ik heb er al een van 0.5 mA. Kan ik die gewoon gebruiken if krijgt de oplader dan de helft te weinig input?

CA845DEC-B69D-490B-8F48-86CD80878DB6.jpeg

0.5 kun je gewoon gebruiken, maar dan laden de batterijen ook max op 0.5A, met een 1A lader heb je het volledige bereik.

Maar wat betekent dat dan, dat ze op max 0.5A laden? Dat het langzamer gaat? En 1A gaat dan sneller?

Edited by Sub-Ωhm
❗ https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/❗

Er staat toch echt duidelijk input 5v en 

1 ampere.

@Oomkobus als hij er een 0,5 A lader op aansluit laden de batterijen maar op 0,25 A !

Helaas zelfs met een 1A lader haal je maar 0,5 A per batterij.

Geeft verder niet maar t laden gaat wel erg laaaangzaaaam 🤣

Ik mag een boon zijn maar met een 1A adapter laadt mijn xtar 2 cellen op 1A, met andere adapters of via een pc USB schiet het scherm naar 0.5 en laadt ie tergend langzaam.

Nou kobus als jij van 1ampere ,

2x 1A weet te maken (met zelfde voltage) moeten wij maar zaken gaan doen want dan worden we stinkend rijk 🤣

Ik zou nooit beneden het aangerade amperage gaan voor een voeding: het is amp-pull en niet amp-push

De lader trekt het dus uit je voeding, als je niet weet welke stroom er loopt, ga dan niet lager met je voeding.

Als hij meer wil trekken als de voeding kan leveren, overbelast je de voeding, hij wordt heet, de elektronica kan kapot gaan etc.

Haal een knappe voeding veel chinees goekoop spul hebben vaak een slechte scheiding tussen het hoogspanningsgedeelte en laagspanningsgedeelte van de voeding

Een voeding van een fatsoenlijk smartphone merk levert tegenwoordig vaak 1,5 - 2A en zijn gekeurd.

Weet je, ik ga het morgen checken, ik gebruik de xtar alleen voor nood op t werk en zou zweren dat er een 1A blokje aan hangt, begin nu wel te twijfelen.

33 minutes ago, JurKos said:

Ik zou nooit beneden het aangerade amperage gaan voor een voeding: het is amp-pull en niet amp-push

De lader trekt het dus uit je voeding, als je niet weet welke stroom er loopt, ga dan niet lager met je voeding.

Als hij meer wil trekken als de voeding kan leveren, overbelast je de voeding, hij wordt heet, de elektronica kan kapot gaan etc.

Haal een knappe voeding veel chinees goekoop spul hebben vaak een slechte scheiding tussen het hoogspanningsgedeelte en laagspanningsgedeelte van de voeding

Een voeding van een fatsoenlijk smartphone merk levert tegenwoordig vaak 1,5 - 2A en zijn gekeurd.

Eerhhhmmm...Niet helemaal. Je hebt gelijk bij van die bagger goedkope voedingstekkers. Maar bij de wat betere worden ze gewoon op hun maximum belast en zijn ze het meest efficiënt. Over het algemeen is het zo dat hoe minder belast een voeding wordt, hoe minder efficiënt deze is

Met efficiency wordt doorgaans het vermogen bedoelt dat de voeding neemt en dat hij uiteindelijk levert, het verlies daartussen bepaalt de efficiency. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat het niet handig is, om een voeding te gebruiken die een maximale rating heeft van 500ma waar een apparaat aangeeft dat het tenminste 1A nodig heeft, het kan natuurlijk zijn dat dat ding niet altijd 1A gebruikt, maar er kunnen wel spikes zitten in de stroom of hij trekt constant die stroom of net even meer

Edited by Oomkobus
Quotes verwijderd; https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/?tab=comments#comment-1013097

Ok, het lijkt erop dat ik het beste een 1A adapter koop dan. Is dit dan bijvoorbeeld de juiste? Er staat 220v bij, wat mij dan weer in verwarring brengt.

Nou wat komt er bij jou thuis uit het stopcontact dan ? 🤣🤣

Nah die lader is prima hoor.

23 minutes ago, OmeWillem said:

Ok, het lijkt erop dat ik het beste een 1A adapter koop dan. Is dit dan bijvoorbeeld de juiste? Er staat 220v bij, wat mij dan weer in verwarring brengt.

Die JoyEtechs heb ik er ook een paar van, en ook al doen ze het prima, de vraag is hoe betrouwbaar ze zijn. Voor een bedrijf als Apple of Samsung is het veel belangrijker betrouwbare adapters te leveren omdat ze er miljarden van hebben verkocht, ik zou eerder zo'n telefoonadapter gebruiken. Een goede lader kijkt trouwens naar de input en gaat niet meer A's trekken, wat jurkos denk ik bedoelde met zijn/haar post hierboven. Dus als je 0,5A een adapter hebt van een betrouwbaar merk en die gebruikt icm een goede lader is er niets aan de hand en kun je dat gebruiken, je batterijen laden dan wel langzamer. Is het een merkloze adapter waarvan je de herkomst niet meer weet dan zou ik deze niet gebruiken, ook al trekt je maar 0,5A met je Xtar.

daar ben ik het helemaal mee eens Leo

en hoe sneller je een batterij oplaad  1AMP  2Amp  hoe meer ze slijten

niet dat dit niet kan mijn Xstar pocket  kan op 0,5 1, en 2Amp laden

kunnen maar twee batterijen in.

Bij meerdere batterijen tegelijk gebruik ik mijn balanslader die ik ook voor lipo baterijen gebruik

deze kan er 6 tegelijk laden laden

Ik bedoelde echt geen 0,5A voeding gebruiken met een apparaat dat aangeeft 1A nodig te hebben, zeker als je niet weet welke stromen er lopen.

Volgens mij kan je er ook geen simpele som op loslaten dat hij dan met 0,25 ampere gaat laden met een 0,5A voeding, het circuit in de batterijlader gebruikt ook stroom.

Met batterijen houden we safety in acht,waarom niet met de apparaten die we gebruiken om ze op te laden.

Waarom kwam ik als voorbeeld met die goedkope laders?

Vaak offert men een goede scheiding tussen het 220Volt gedeelten en het 5 Volt gedeelte op vanwege kosten,

maar het kan als gevolg hebben dat er 230 Volt op de usb connector komt te staan, als de voeding faalt.

Niet alles wat geimporteerd word is even goed gecontroleerd of gekeurd een CE keurmerk betekent bijvoorbeeld dat het alleen aan de minimale eisen voldoet

En ja wij hebben ook gewoon 230 Volt in Schoorl, er zit alleen wat meer pit in vanwege de zoute zeelucht  🤨😁🤣

Geen idee waarom er nog zo vastgehouden wordt aan die 220 Volt ?

het is al even 230 maar het is zo ingeburgerd, ik zeg het vaak ook nog

8 minutes ago, JurKos said:

Ik bedoelde echt geen 0,5A voeding gebruiken met een apparaat dat aangeeft 1A nodig te hebben

Lig dus aan het apparaat. In de meeste gevallen lijkt me dat een verstandig advies, maar sommige batterijladers gaan slimmer om met de input. Volgens Xtar zelf passen hun laders de stroom voor de batterijen aan aan de input.

Is it safe to use 1A adapter to charge MC1?

Yes, it’s safe. MC1 can automatically adjust the most suitable current for the batteries.

So it is compatible with all 5V USB power supply including USB wall adapters, cell phone chargers, solar panels, PC USB, etc.

http://www.xtar.cc/lxwm/changjianwenti/20180812/82.html

Ik zie inderdaad dat xtar geen restricties heeft, had misschien wat eerder moeten zoeken op mc2, scheelt wat typen 😂

Je bent  wel een tijdje zoet met een 0,5A voeding

Doe jezelf en je oplader een plezier en koop een 2A of hoger adapter, kan je een flinke tijd mee vooruit, verkopen ze wel ergens in je buurt, en anders heb je HIER een mooie keuze.

Zelf gebruik ik DEZE (niet meer in voorraad) voor mijn single laderke, voor mijn 2 en 4 batt laderkes ben ik slimmer geweest en er gekocht met (ingebouwde) adapter en EU stekker.

@teddy Ik zou ook zeker voor de 2A adapter gaan. Om dezelfde reden als hierboven. De batterijen krijgen dan wat ze maximaal kunnen hebben. Er zit een beschermingscircuit in de batterijen en waarschijnlijk ook nog in de oplader. Het zou mij meer storen dat het lang duurt voordat ze opgeladen zijn, dan wanneer ze misschien iets minder lang mee gaan. Maar dat is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken.

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )