Jump to content

Zelf aroma maken.

YvonneSp
 Share

Recommended Posts

Ik ben begonnen met zelf aroma's maken.

Heel simpel en klein.

Mijn eerste aroma die ik gemaakt heb is vanille.

Later kwamen daar anijs en kaneel bij.

Smaken alle 3 goed en dampen lekker voor mij .. het 2de portie staat weer te stepen.

Kokos moet nog enkele dagen voor ik die kan proberen.

Wil deze week citroen en sinaasappel proberen.

Vroeg me af of er meer mensen zijn die hun eigen aroma maken?

En hoe het jullie bevalt om je eigen aroma te maken?

• Like 1

Ik heb eens koffie geprobeerd omdat ik dat ergens in een youtube filmpje zag, maar ik vond de smaak tegenvallen, of het was niet sterk genoeg. Er bleef wel wat achter op de katoen maar een volgende keer zal ik het beter filteren dan door een koffiefilter.

Daarna heb ik kruidnagel gemaakt en dat is wel aardig. Toen had ik het samen met een beetje vanille (aroma) gemengd en dat leek net honing.

Verder heb ik nog niet geëxperimenteerd maar ik wilde ook al eens kaneel maken. Hoe deed je dat? En is het dan sterk genoeg om als aroma te gebruiken?

En inderdaad, aan sinaasappel heb ik ook al gedacht. Het zou wel leuk zijn als die dingen goed lukken!

Ik vraag me nog wel af of je echt sterke aroma kunt maken, of dat je gewoon een smaak trekt in glycerine en dat zo dampt.

• Like 1

@KeesB

Leuk dat diy ..kruidnagel nog niet geprobeerd lijkt me ookniet echt lekker.

Maar kan natuurlijk wel heel erg lekker zijn.

Koffie is ook een leuk idee.

Ga ik ook proberen als ik sinaasappel en citroen ga proberen.

Wordt vervolgd.

Hoe ik heb gedaan heb:

Enkele kaneel stokjes fijn gestampt met de vijzel.

In een kleine weckpot gedaan en 50:50 toegevoegd.

Dit regelmatig geschud.

Na 1 week in de flessen warmer 30 minuten verwarmd op ongeveer 37 graden onder af en toe roeren.

Weer terug in de weckpot en verder laten rijpen.

Na 2 weken in een dubbele koffie filter gezeefd.

Later door een spuit met watten gefilterd.

Nog 1 week laten staan en vanavond gebruikt om te dampen. 

Smaakt een beetje naar appeltaart/appelflap😀

Ik heb het puur gedampt ( lekker maar 1 tankje is ook genoeg) , mijn zoon heeft het gemixt met vanille aroma,  mijn man heeft een paar druppeltjes bij zijn adv in gedaan en vond het ook lekker.

We testen nog een beetje.

Vanille heb ik gemaakt met vanille peulen en 50/50 base en wat rum in een weckpot.

En hetzelfde gefilterd als de kaneel.

Anijs heb ik gedaan met anijs sterren en base...filteren op dezelfde wijze als bij de kaneel.

Ik heb de anijs sterren wel kapot gemaakt in de vijzel.

@Madman

Nee ik probeer het echt zelf te maken en niet uit potjes mixen.

• Like 1

3 minutes ago, YvonneSp said:

Ik heb het puur gedampt

@YvonneSp bedankt voor de snelle reactie! Ja puur gedampt dan is het dus niet echt aroma waarvan je maar een paar procent toevoegt. Het maakt natuurlijk niet uit als de ingrediënten goedkoop zijn zoals van sinaasappel(schil?) maar vanille is behoorlijk duur en ik denk dat ik daar maar gewoon aroma van zal kopen.

Ik maalde de kruidnagels fijn, nou ja, ik stampte het fijn en deed dat met wat PG in een schaaltje en dat liet ik een half uurtje trekken au bain marie. Misschien was dat te kort.. maar ik dampte dat niet puur hoor 🙂

Misschien kan ik in de zomer wat munt vinden om te laten trekken. In een fles VG zal het misschien wel lukken en dat zal dan ook wel direct gedampt kunnen worden.

En nu zullen er ook mensen gaan schrijven dat er schadelijke stoffen in blijven zitten die je niet aantreft in aroma's. Ach dan mag je ook niet aan de ingrediënten ruiken. 

• Like 1

Drop plant blaadjes ook een leuk idee.

Die ruiken al naar drop als je ze maar aanraakt. 

Zoveel leuke dingen om te proberen.

Misschien moet ik ze nog wat langer laten staan voor echte aroma...of wat meer kaneel, anijs of vanille peulen gebruiken om een echt sterk aroma te krijgen.

Ik ga deze proberen batch die ik vandaag gezet heb langer te laten staan..wie weet is het dan sterker.

• Like 1

Wil wel eens proberen om een tabaksaroma (NET) te gaan maken. Er staan zat tutorials op youtube. Het kan vrij simpel van een goeie sigaar gemaakt worden. Lijkt me wel eens leuk om te proberen, of het lekker gaat zijn is vraag twee. Er is op dit moment al een forumlid mee bezig, ben benieuwd wat diens bevindingen zijn. 

Edited by Pazmaster
  • Like 2

@Marina bedankt. 

Ik ga sinaasappel , citroen en koffie proberen op pg basis.

Had al wel gelezen en yt gezien op wodka zetten.

Ik had geen wodka in huis heb bij de vanille rum gedaan.

Die damp je niet zo😳.

Hoelang moet ik het volgens jou dan minimaal laten rijpen/stepen voor een beter resultaat? 

@Pazmaster die filmpjes heb ik ook gezien op yt.

Pijp tabak dacht dat het sailing of zo hete vond ik altijd wel lekker ruiken als kind.🤫

Maar smaken is een hele andere beleving natuurlijk.

Wou/wil dat in de toekomst ook wel eens proberen met pijp tabak of sigaar.

Maar ben begonnen met wat ik in huis had en dat was niet zoveel 😂

@Marina moet een sigaar zolang stepen? (6 maanden)🤔

Dan mag je een aardige voorraad aanleggen.😀

3 hours ago, Pazmaster said:

Wil wel eens proberen om een tabaksaroma (NET) te gaan maken

op dit forum staan er ook in elk geval al 2 Posts hoe je NET liquids kunt maken.... die Post is ergens aangemaakt in ik dacht 2013 ??

In deze Posts gingen (of dwaalden we af van enkel NET's )... we praten ook  over hoe we experimenteerden met andere natuurlijke stoffen als koffie, munt,

aardbeien, kiwi etc... Ik denk dat t voor @YvonneSp ook wel leuk is om te lezen.... vooral nu ze zelf zo lekker aan t experimenteren is... wellicht helpen de Tips

van de anderen, (waaronder die kwal van een Camikease) wel eraan mee, om nog meer plezier van je experimentjes te krijgen....

De beste resultaten krijg je als je de (overwegend) PG verwarmt in de Au-Bain-Marie (of flessewarmer) in combinatie met de gekozen smaakrichting..

Bijv. Koffie en de PG ff lekker verwarmen naar een graad of 80-90.. kwartiertje - 30 min. erin laten trekken en dan het geheel inkl de koffiedrap een paar weken

wegzetten op een donkere plek, 3-4 per week ffkes goed schudden, na het rijpen met de drap, de boel zuiveren en dan wel gelijk dampen of nog ff zonder de

drap een paar week wegzetten om te steepen (rijpen), al naar gelang de smaak naar tevredenheid is...

Door de verwarming van de Base met de gekozen smaak richting trek je de smaak er beter in... het narijpen met de drap erin, zal de smaak donkerder maken...

waardoor je deze dan als ofwel Aroma'kunt gebruiken of wel gelijk kunt dampen....

wil je echter Nicotine erbij in zul je dat apart moeten toevoegen NA het verwarmings proces... of indien gewenst pas het gehele rijpings proces...

Indien je de gemaakte smaak wilt gebruiken als een Aroma, dan geen nicotine toevoegen...

Of je wandelt ff door mijn geschiedenis heen... daar zul je het denk ik eerder vinden..... hoef je maar 71 Pagina's door te ploeteren ipv bijna 1500...

https://www.dampforum.nu/profile/98-camikease/content/

Edited by Camikease
  • Like 2

gevonden, je hoeft niet meer te zoeken...mag natuurlijk wel....als je andere interesante topics zoekt...

en speciaal voor @Pazmaster

Misschien wil je proberen om eerst bestaande NET Liquids te kopen en te proeven, kijk dan eens hier..zijn niet de goedkoopste liquids...

https://nieuwesigaret.nl/shop/black-note-puur-tabak/

En ze verkopen ook NET aroma's - wederom niet de goedkoopste... https://nieuwesigaret.nl/shop/puur-tabak-la-tabaccheria/

en heb ze zelf nog niet geprobeerd, was dit wel van plan maarja... sta op een vape budget en kan maar een x bedrag per maand eraan besteden en met t uitkomen van zoveel

nieuw en leuk speelgoed, tja dan wordt de keuze moeilijker....en kies ik sneller voor een nieuwe toy...

keuze uit verschillende smaak richtingen... de site voorziet van alle informatie kwa smaken.... en je kunt natuurlijk ook de aroma's onderling nog eens mengen om tot een

volledige eigen mix uit te komen.... dat was ik in elk geval van plan te doen... En als klap op de vuurpijl, kun je natuurlijk ook bestaande aroma's eraan toevoegen

om ze nog eens extra van je eigen "Smaak-noot" te voorzien... " de sky is the limit of your imationation.... "

Edited by Camikease
  • Like 2
  • Thanks 1

• 7 months later...

Interessant experiment Yvonne, heel vreemd dat zelf aroma's maken zo weinig aan bod komt. 

Zelf maak ik liquid op basis van munt, volgende procédé :

- vers geplukte muntblaadjes (eigen kweek) afspoelen (aarde, beestjes,stof..)

- onmiddelijk droogzwieren in slazwierder en handdoek (je wil verse blaadjes en toch zo weinig mogelijk water in je liquid)

- steriliseerbokaal vullen met blaadjes, propvol, dan langzaam vullen met base liquid (ik gebruik 80% VG : VG is uitstekend geschikt voor extract)

- 2 weken op kamertemperatuur laten trekken op donkere plaats. licht doet munt oxideren.

- bokaal open, blaadjes eruit,filteren en klaar. nicotine toevoegen als je wil..

Dit is de uiteindelijke liquid die je zal vapen, geen geconcentreerd aroma waarvan je 10% toevoegt.

De smaak is echt uitstekend (beter dan aroma's die ik tot eerder gekocht heb), kleur geel-groen en voldoende geconcentreerd als liquid.

enig nadeel is dat het filteren met koffiefilter in mijn geval niet goed werkt, wegens te fijn, loopt niet door. Hierdoor moet ik grover filteren en blijft er kennelijk wat residue.

Residue is heel fijn en niet zichtbaar, maar zorgt er wel voor dat de coil snel verstopt, na max een week aan vervanging toe

Ik doe dit nu 2 jaar en ben wel bezorgd om dat residue, waarvan ik allicht wel beetje binnenhaal in mijn longen. Geen klachten, maar jammer dat je hiervan geen objectieve wetenschappelijke informatie vindt over effecten en mogelijke gevolgen.

Uiteraard wel let--op-voor-dit let-op-voor-dat maar daar heb je werkelijk niks aan.

• Like 1

In PG kun je op die manier dus wel degelijk aroma van munt maken. Blaadjes kneuzen en overgoten met PG een week of vier laten staan. Precies het zelfde als ik eigenlijk met tabak doe, maar met veel minder residu.  Filteren door een koffiefilter wil met PG ook prima trouwens. Ik heb zogenaamde chocoladepepermunt (smaakt niet zozeer naar chocola alswel naar de papermunt die in After Eight zit). Doseren naar smaak, ik gebruik 15 - 20 %. Maak inmiddels al een hele tijd geen aroma's meer zelf, maar het is zeer zeker goed mogelijk en ook makkelijekr dan je denkt.

Cool, ga ik proberen. -> kneuzen, en puur PG ipv mix.

Als iemand artikels of inzichten ziet over gezondheidseffecten van natuurlijke extracten, dat zou me geweldig interesseren. Natuurlijk betekent niet altijd gezonder, mijn longen zijn in prima staat en wil het graag zo houden.

Thx L33ntje

Ik weet natuurlijk ook niks over de gezondheidseffecten hiervan, maar kan me wel voorstellen dat er plantaardige olie in je liquid komt op deze manier. Ik weet niet of dat wel zo goed is. Aan de andere kant......als je dit al 2 jaar doet, zal het waarschijnlijk wel meevallen. 

• Like 2

't Is geen geheim dat ik al jaren m'n eigen aroma maak van ongesausde, 100% tabak. Om e.e.a. wat te zuiveren gebruik ik de bezinkmethode, waarmee je een deel van de in de tabak aanwezige suikers kan vermijden, koekt je coil wat minder snel aan. Ook filter ik het door 1,2 micron, dat is zo'n 20 keer fijner dan een koffiefilter om nog meer kleine zwevende deeltjes af te vangen. 

Het grote probleem met het zelf aroma's maken van sommige smaken, bv kruidnagel, koffie, vanille, ctirusachtigen e.d. is dat het extract oliën bevat, want ook die lossen voor een deel prima op in PG. Iedereen weet dat oliën dampen niet zo'n goed idee is, kun je op langere termijn flinke longziektes door ontwikkelen, zoals ze nu in de VS ontdekken als je wietolie in je damper gooit.

Je zou dus de zwaardere oliën uit je aroma extract moeten halen, wil je het weer net zo veilig krijgen als reguliere e-liquid. Maar dat is zo makkelijk nog niet om thuis te doen met DIY middelen, ik heb al veel zitten denken over mogelijke methodes, maar geen daarvan haalt nu echt 95% of meer van de ongewenste delen eruit. Een centrifuge of destillatiekolom zou hier zeer welkom zijn.

Pas op met eigen extracties van bestanddelen die zwaardere oliën en vetten bevatten als je gezondheid je lief is.

• Like 6