Jump to content

Blijf zin houden in een gewone sigaret


arie1962

Recommended Posts

Ben sinds drie weken aan het dampen, wil graag stoppen met roken.

Maar de zin in een sigaret gaat niet weg.

Heeft iemand voor mij wat tips om te helpen, moet ik misschien meer dampen om de nicotine in mijn lichaam op te schroeven, zodat ik geen zin krijg in een sigaret?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Welk nicotine gehalte damp je nu?

Overigens is het wel normaal dat je een tijdje die drang naar een sigaret blijft behouden, je lichaam (vooral je hersens) heeft een hele tijd nodig om de switch te maken.

Hoe langer je gerookt hebt hoe langer het duurt is mijn ervaring.

Edited by Jim
  • Like 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Hoi Arie,

 

Trek is heel normaal. Jaren lang is je sigaretje je manier geweest om even tot jezelf te komen. Dampen is een mooi alternatief maar dat betekend niet dat iedereen in een keer, zonder moeite de overstap maakt. De trek wordt wel steeds minder is mijn ervaring. In de eerste weken was het er nog continu, en naarmate de weken vorderde had ik voornamelijk trek op psychisch moeilijke momenten. Het is ook wel eens gebeurd dat ik dan aan die trek toegaf en een peuk bietste. Ik was daarin niet te streng voor mezelf.

 

Maar de vraag is denk ik, hoe graag wil je stoppen met roken. Het kan wel zo zijn dat die eerste sigaret oppakken, het lastiger maakt om die 2e niet te nemen.

 

Voor mij, als ik er op terug kijk, was het overstappen naar dampen uiteindelijk niet zo heel moeilijk. Maar ook ik heb zeker trek gehad in sigaretten. 

 

Echter, als ik nu een hijsje neem van een sigaret, vind ik het gevoel in mijn keel nog wel prettig maar de nasmaak is echt super ranzig en is het het echt niet waard.

 

Om terug te komen op je vraag over nicotine, als je mouth to lung (MTL) dampt (net als bij een sigaret eerst hijst en daarna inhaleerd), raad ik zo'n 9 a 12 mg nicotine aan. En bij direct lung DL 3mg nicotine.

 

Ik heb ook pas de sigaretten helemaal weg kunnen doen toen ik ben overgestapt op DL

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring is dat als je jouw benodigde hoeveelheid damp en het juiste nicotinegehalte hebt gevonden dat even dampen de trek in een sigaret wegneemt. Doet het dat niet dan moet je het in een van de twee, of allebei, zoeken.

 

Zo heb ik geprobeerd te stoppen met een E-roll en een Kangertech Evod (lang geleden) en dat lukte niet ondanks 18mg/ml. Ik heb ook wel de q16 van een vriendin geprobeerd en daarmee was het me ook zeker niet gelukt. Toen ik echter een pico 75W setje met Melo 3 mini kocht was de trek zo weg. Ik heb blijkbaar meer damp nodig. In tijden van stress komt de trek trouwens wel terug maar dat is echt een mentaal dingetje.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Een damper is geen wondermiddel, je moet het wel willen natuurlijk. Daarnaast zitten er heel veel stoffen niet in je dampvloeistof die wel in een sigaret/sjekkie zitten en daar heeft je lichaam dan toch ook tijd voor nodig om hier aan te wennen. Dus dat je trek houdt/hebt is niet zo vreemd. Waar damp je nu op qua nic mg/ml en wat voor apparaat en tankje gebruik je? Als het te weinig is kan de trek daar bijvoorbeeld door komen... Er zijn allerlei antwoorden mogelijk.
Zou je wat meer info kunnen geven?

Edited by Quidam
foutje
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

eergisteren passeerde ik bij de krantenwinkel en dacht " ik zal nog eens een paar flesjes millers french tobacco kopen 18mg in de uitverkoop 1€/stuk" (normaal mix ik zelf op 3mg).

thuis gekomen de millers in de siren2 mtl gekapt en na een paar hijsen genomen begon ik gewoon te draaien ,  voor mij te veel die 18mg

je hebt dikwijls niet veel nodig om van de sigaret af te blijven en ben er ondertussen toch al 3 jaar vanaf zonder probleem

dus als je zin blijft hebben in de sigaret gewoon de nicotine verhogen (trouwens in de kangertech nebox met rba gebruik ik hezelfde als in de siren2 en de inokin ares)

blijft in het begin een beetje uitzoeken waar je het best mee bent maar volhouden is de boodschap !!!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ik ben in een keer gestopt met de ego-c  ik begon met meloensmaak 19mg.Ik merkte het de volgende dag eigenlijk pas bij het ontbijt,na het  eerst bakkie koffie en een ,boterham komt de tweede koffie met mijn eerste sjekkie,nu had ik dat ego-c met meloen.Ik was overtuigd.¨s avonds toen ik naar bed wilde was ik zelfs vergeten dat ik ook nog aan de wiet verslaafd was.Twee vliegen in één klap.Ook dat is drastisch geminderd.Het ging dus om de tabak en niet  om de wiet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jezelf druk opleggen is denk ik het slechte stopmiddel dat er is. Er is tenslotte geen damppolitie, en de enige die bepaalt of je wilt roken ben je zelf.

Ik heb vanaf het begin gewoon iedere keer als ik een sigaret wou gerookt. In de tijd van de EGO's en aanveranten betekende dat dat ik gewoon rookte tot ik na een week of wat die hele esigaret weer vergat, maar sinds de apparaten wat vernuftiger zijn geworden en beter passen bij mijn manier van (ketting)roken, is het me met de Aspire Zelos kit wel gelukt lhelemaal van de tabak af te komen. Maar niet omdat ik per se wilde stoppen. Gewoon vanzelf. 

 

Ik kom van ca 80 sigaretten. De eerste dagen met goeie damper waren dat er 10-20, met een paar weken zat ik op 2-3 's morgens en aan het eind van de middag, toen alleen nog 1-2 's morgens, en hoewel ik nog steeds af en toe eentje opsteek (als ik bij rokende vrienden ben bijvoorbeeld), merk ik dat het me eigenlijk niet meer smaakt. Niet vies, maar ook niet meer lekker, en het doet niks meer voor me. Het laatste pakje shag dat ik gekocht heb heb ik met 's morgens 1 of 2 opgerookt, maar dan merkte ik dat de peuk in de asbak wel lag te smeulen, en ik de damper in de mond had.


Afgelopen zomer heb ik een paar weken heel veel stress gehad en ben toen automatisch weer naar de shag gaan grijpen. Macht der gewoonte. Eerst gebietst, toen twee keer een pakje gekocht, en ineens weer in drie, vier dagen een pakje weggerookt (nog niets vergeleken bij mijn 1,5 pakje per dag van vroeger, maar okee), maar toen de stress voorbij was, was de behoefte ook weer op slag weg. Het laatste restje ligt er nog, maar is inmiddels denk ik niet meer rookbaar. Bewaar het voor noodgevallen ; dan leer ik het ook meteen weer af. 

 

Hoewel ik dus nooit van plan was te stoppen met roken, is het wel gebeurd. Niet met opzet, niet met een doel, maar gewoon, omdat dampen lekkerder is. Spelenderwijs. En stukken goedkoper in mijn geval, en duidelijk beter voor mijn gezondheid. Maar had ik mezelf ooit, op enig moment , verboden om te roken, dan was het dampen inmiddels denk ik allang verleden tijd. Juist door het gewoon te laten gebeuren, is het gebeurd. Het enige stukje "wilskracht" wat er bij kwam kijken was in de eerste maanden, als ik trek had in een peuk eerst een paar hijsen van de damper nemen. Meestal was de trek dan weg. En zoniet, dan niet, dan nam ik een shaggie. Ook goed. Wat ze ook zeggen over dual use, je kunt beter 5 sigaretten roken dan 80. 

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hoi Tamara, ik heb een istick pico 25 van Eleave en is direct long, het advies is 6 mg nicotine te gebruiken en niet hoger omdat het direct in je longen komt, zo hebben ze mij verteld.

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )
Link to comment
Share on other sites

En bevalt die manier van dampen? Hoeveel Ohm is de coil? Er zijn ook uitzonderingen hoor, mijn vriend en zwager dampen allebei direct lung (restricted DL) met 12 mg/ml nicotine met een coil van 0.5 Ohm. Je zou eerst eens 9mg/ml kunnen proberen als je ook restricted DL, zeg maar rond de 0.5 Ohm, dampt.

Edited by Tamara
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bevalt het direct lung wel?
Zou je niet een tank willen proberen die de trek van een sigaret geeft?
Je kan dan ook hoger met je nicotine, en het gevoel in de keel is wat sterker.
Wie zegt dat een damper geen wondermiddel is, spreekt voor zichzelf.
In mijn geval was ik binnen 30 minuten van de peuk af.
En dat na 45 jaar lang als een schoorsteen gerookt te hebben.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@arie1962 heb je nu met direct lung op 6mg al een flinke keelklap, of denk je dat je wel wat meer kan hebben? Dat kan alleen jij weten, maar ik wilde toen ik net gestopt was alleen maar meer. In dat geval zou je best naar 9 of zelfs 12 mg kunnen gaan hoor. Gaat het niet, dan merk je dat snel genoeg. Ik damp heel af en toe ook mijn 12mg sapjes DL en dat gaat prima.

 

Kan ook zijn dat die stijl van dampen niks is voor je en dat Mouth to Lung je beter past. Je Pico mod kun je elk soort tank op schroeven die je maar wilt dus je zou dan nog een kleine extra investering kunnen doen en een goede MTL tank aanschaffen, en daar dan 12mg of 18mg in gooien. Dan heb je een trek die een stuk meer op een echte sigaret lijkt en door hoger nicotine gehalte misschien minder trek in een sigaret.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/24/2019 at 3:25 PM, Tamara said:

Toen ik echter een pico 75W setje met Melo 3 mini kocht was de trek zo weg. 

Hier net zo.

In tijden van stress pak ik mijn mini dampertje justfog q16 en ga ff naar de 12 mg nicotine.

 

Ik wil dat niet doen in mij  pico ben bang dat het dan zo goed bevalt dat ik weer dagelijks 12 mg nicotine wil.

 

Ik moet afbouwen van mijn arts qua nicotine/roken.

Dus wil niet terug vallen naar shag.

De justfog q16 is mijn backup zeg maar voor hoger nic bij stress.

 

Zo heeft iedereen zijn eigen methode om van de shag/ sigaret af te blijven.

 

Edited by Sledge
FBT quote politie
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Cyber_Huub

 

Bloedvaten.

Ik heb nu enkele stents (etalage benen) diverse keren opnieuw gezet.(juni 2016, dec 2017, mei 2018)

Dus moet stoppen met roken.

 

Daarom ben ik zo blij dat ik het dampen heb leren kennen in juni 2018.

Na zoveel andere stop pogingen.. pleister,  kauwgum, 

Laser, champix, tabex enz enz.

 

Ik ben vanaf juni 2018 gestopt met gewoon roken in 1 week naar geheel dampen.

Rookte in de ochtend nog 2-4  shaggies in de eerste week.

 

Ik starte op 18mg en damp nu over het algemeen op 4 mg... zonder stress.

 

Ik voel wel dat ik hier even op moet blijven staan voor ik weer een stapje terug kan.

 

 

 

Edited by YvonneSp
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kijk, doktoren hebben nog een peukenmentaliteit.
Die van jou dateert nog uit het tijdperk, nicotine is slecht.
Klopt, zolang het in een peuk zit.
En dan nog is de nicotine niet de boosdoener, maar die andere 3999 stofjes, waaronder teer.
 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, YvonneSp said:

Bloedvaten.

Ik heb nu enkele stents (etalage benen) diverse keren opnieuw gezet.(juni 2016, dec 2017, mei 2018)

Dus moet stoppen met roken.

Join the club.

Nicotine heeft geen reet met etalagebenen te maken, roken wel. Maar vooral cholesterol.

Helaas kennen artsen alleen het stofje nicotine. Terwijl er duizenden wel gevaarlijke stoffen in sigaretten zitten noemen ze alleen de nicotine. En dat is nou net geen boosdoener.

Een gevecht tegen etalagebenen kan een lange knokpartij zijn. Succes daarmee!

  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Vaper69 said:

@arie1962 heb je nu met direct lung op 6mg al een flinke keelklap, of denk je dat je wel wat meer kan hebben? Dat kan alleen jij weten, maar ik wilde toen ik net gestopt was alleen maar meer. In dat geval zou je best naar 9 of zelfs 12 mg kunnen gaan hoor. Gaat het niet, dan merk je dat snel genoeg. Ik damp heel af en toe ook mijn 12mg sapjes DL en dat gaat prima.

 

Kan ook zijn dat die stijl van dampen niks is voor je en dat Mouth to Lung je beter past. Je Pico mod kun je elk soort tank op schroeven die je maar wilt dus je zou dan nog een kleine extra investering kunnen doen en een goede MTL tank aanschaffen, en daar dan 12mg of 18mg in gooien. Dan heb je een trek die een stuk meer op een echte sigaret lijkt en door hoger nicotine gehalte misschien minder trek in een sigaret.

Ga ik proberen, dank je wel voor de informatie

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...