Jump to content

Recommended Posts

Ik weet niet of ik het juiste subforum heb gekozen voor dit topic, dus moderators mogen het zeker verplaatsen.

Ik kwam op het forum een oud topic (2017) tegen dat ging over mtl vs dl. De mtl'ers bleken toen de grote meerderheid te zijn en hadden het blijkbaar niet zo begrepen op de dl'ers. Vooroordelen dat dl'ers hun Mod beschouwen als 'e-penis' en mensen afgunstig willen maken met gigantische wolken werden (al dan niet voor de grap) in het rond geslingerd.

Zelf kan het me niet schelen hoe iemand anders vape't en kijk ik nergens op neer. Tenslotte willen we in de eerste plaats allemaal gewoon gezonder zijn en van de sigaretten blijven op de manier die ons het beste ligt. Voor mij is vapen dezer dagen wel iets meer geworden en is het echt een hobby.

Nu was ik wel eens benieuwd hoe de ratio dezer dagen op het forum is. Wie verkiest mtl en wie dl en waarom?

Zelf verkies ik dl. Ik ben begonnen met mtl maar vrij snel overgestapt op sub ohm dl. Het feit dat het verder afstaat van sigaretten is voor mij alvast een pro. Verder heb ik graag veel dikke damp omdat ik hem dan bijna kan 'opeten'. Voor mij geeft sub ohm dl in de meeste gevallen meer smaak als mtl omdat de damp zo dik en rijkelijk is. Verder verkies ik heel hoge vg waardes en dat lukt moeilijk met mtl.

Hoofdreden bij mij is overigens dat ik sub ohm dl in de eerste plaats gewoon veel bevredigender vind dan mtl. Kan echt genieten van een dikke teug.

Ik kan ook genieten van grote wolken, maar zal in het openbaar nooit overdrijven met gigantische wolken, laat staan om er iemand 'afgunstig' mee te maken. Kan me niet voorstellen dat iemand daar afgunstig van wordt, denk dat de wolken eerder als storend worden ervaren. Als ik bijvoorbeeld op de trein sta te wachten zet ik me ergens alleen op het einde van het perron en ook dan hou ik een rem op m'n damp. Ik vape wel altijd sub ohm, maar de echte wolken hou ik voor thuis als ze niemand storen en daar kan ik er wel van genieten.

Verstuurd vanaf mijn DRA-L21 met Tapatalk

Ik denk dat er een goede mix is van MTL en DL hier op het forum, maar denk dat MTL hier een beetje de voorkeur is van de meeste "regulars" die iets posten.

Van de andere 8000 die zelden tot nooit posten is het niet geweten natuurlijk.

Ikzelf damp alles, van echte DL 0.0...ohm tot MTL van 1ohm of meer.

Kan uit beide stijlen voldoening halen en kan genieten van een MTL pufje op 10w tot een wolkenblazer op 150w.

@ctrl Ik vind Weetjes & vragen wel een betere rubriek. Het betreft niet een specifieke mod of mech.

Wat je ook had kunnen doen, of als nog kan doen, is er een poll over openen :ja

@Tamara Mijn excuses. Nog niet lang aanwezig op het forum. 🙂

Heb zelf overigens geen idee hoe het te verplaatsen.

Verstuurd vanaf mijn DRA-L21 met Tapatalk

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

Je kan zelf niet verplaatsen. Mocht je nog een poll willen aanmaken dan verplaats ik deze posts wel daarheen.

Excuses is niet nodig hoor 🙂

Edited by Tamara

Ik ben zelf een DL met builds rond de 0.1-0.16 max. De wolken boeien me eigenlijk niks, heb ze zelfs liever niet maar de hit vind ik erg bevredigend. Gek genoeg al lijkt het in de verste verte niet op vind ik de hit nog het meeste op roken lijken wat ik vroeger deed(het gevoel dan, als ik het zo goed beschrijf😂)

Heel af en toe kan ik dan nog wel eens genieten van een restricted dl of airy mtl. Kayfun 5, danm vape fresia is een beetje de max.

Hier alleen DL en restricted DL. Weerstand tussen 0.2 en 0.5

Toen ik begon met dampen kon ik in de lokale shops alleen mtl-devices krijgen. En ook al bestel ik gadgets en electronica uit China al ongeveer vanaf dat er internet in Nederland was, ik kwam jarenlang niet eens op het idee om dampspullen via internet te bestellen. Pas toen ik een eGo One had gekocht kwam ik enkele maanden later op dit forum terecht. 

Daarna alle mogelijke fases doorlopen, heen en weer, en weer heen. Ook tijden gedacht dat dl'en mijn definitieve stijl zou zijn. Zo dacht ik ooit ook dat ik nooit meer iets anders dan een Subtank mini zou gebruiken, kocht daarvoor zoveel onderdelen dat in een klein dorp iedereen er mee kan dampen.

Later ontdekte ik dat je heel slechte DL atomizers hebt en heel goede MTL atomizers én omgekeerd. Nu gebruik ik alles doorelkaar, maar sta niet op met een 0,2 Ohm build op 80W, dat is voor mij meer iets voor na een aantal borrels. Ik zit momenteel in een Dvarw kick waarbij ik 1,3 Ohm op 12W damp, heerlijk. Maar een paar weken geleden dampte ik uitsluitend met een Kennedy waar ongeveer tien keer zoveel damp uit komt.

Alleen DL of restricted DL. Die grote wolken heb ik schijt aan, op werk zijn ze er al aan gewend dat het rookhok blauw staat als ik er zit. Ik kan er wel om lachen eigenlijk en mijn collega's vinden het prachtig. Voor de rest damp ik buiten en ben ik niemand tot last.

Ik damp allebij mtl en dl. Er is alleen 1 draak van een tank waar ik niks mee kan. Kayfun v5... Het is eigenlijk geen van bijde naar mijn idee. 

Ik ben met MTL begonnen zoals de meesten en toen vrij snel naar DL over gegaan. Denk zo'n 1,5 jaar uitsluitend DL gedampt, maar op een gegeven moment weer terug naar MTL gegaan. Denk dat het ook wel te maken heeft met dat er destijds erg weinig op MTL gebied was, en ontzettend veel op DL gebied. Als je een beetje wilde experimenteren enproberen kon je je ei meer kwijt in het DL gebeuren.  Alleen ging ik op een gegeven moment steeds meer Restricted DL dampen wat eindigde in weer MTL

Nu is er gelukkig veel meer keuze in MTL RTA's en RDA's en damp ik weer lekker MTL en heel af en toe nog eens DL.

Dat e-penis verhaal kan ik me wel weer in vinden, ben nu een dik jaar aan het dampen en de wolken zijn alleen maar groter geworden, betrapte me er laatst zelfs op dat ik longoefeningen stond te doen om nog meer lucht naar binnen te kunnen harken,

Serieus, het kan me niet groot genoeg zijn en ook in het openbaar, niet in je gezicht maar wie achter me loopt heeft pech, tot nu toe trouwens alleen maar leuke reacties en daar groeit de e-penis ook wel weer van hoor, streelt toch je ego als mensen dingen roepen als 'seauuu heeeejj' of wanneer kinderen tegen hun vader zeggen 'zo groot zijn die van jou niet pap', ja da's leuk.

Zeg trouwens nooit nooit, dit is wat ik nu leuk vind maar de geschiedenis heeft reeds uitgewezen dat ik nogal een draaikont ben wat hobbies, smaak en levensovertuiging betreft, wie weet ga ik over een maand wel diehard op de podsystemen weetikveel.

Roken niet meer, sowieso alleen al omdat ik nu van mensen hoor dat m'n adem lékker ruikt, alleen daarom zou je al gaan dampen toch.

Ik heb lang MTL gedampt, maar ik damp tegenwoordig meer restricted DL en DL. Dat geeft mij meer smaak en voldoening.

De eerste 5 jaar uitsluitend MTL, DL kon me niet bekoren.

Toch, nieuwsgierig als ik ben/kan zijn toch af en toe eens wat DL tankjes aangeschaft maar dat liep telkens op een teleurstelling uit.

Totdat ik op een dag van een door mij zwaar gewaardeerd forumlid een paar exotische coils kreeg. Deze geinstaleerd in een luchtige drippert en allejezus, ik was (lees; ben) om!

Dit gebeurde vorig jaar eind januari, daarna nooit geen MTL teug meer gehad.

Ik barst nog van het MTL getuig dus op zeker dat ik nog wel eens MTL zal dampen maar DL verdient nu zeker mijn voorkeur en dan de luchtige en warme variant met imo de irritante wolken van dien..

Hier ook voornamelijk gericht op dl.
Lekker lomp en grote wolken, met lekkere smaak voldoen bij al snel.
Ik heb voor de gein weleens een rba mtl setje aangeschaft, het is wel lekker maar geen voldoening.
In de buurtkroeg mag ik gewoon volop dampen.
De cafébaas vind de geur lekker en mensen zijn altijd wel geintereseerd.
Ook tijdens optreden verzorg ik zo mijn eigen rookmachine .
Hoewel daar wel weer sneller gezeik komt vanwege normies die graag klagen.
Achja ik geniet, heb wel betere dingen te doen dan naar een zielloos figuur te luisteren.

Hier alleen nog maar MTL gedampt, maar ik ben met mijn 3 maanden dampen natuurlijk ook nog maar een beginner. 

Onlangs mijn eerste RTA MTL aangeschaft zodat ik de coil zelf kan maken en zoek nog mijn 2e mod. Begin er zo steeds een beetje meer in te rollen dus wie weet.........als de RTA goed bevalt is de stap naar een keer een DL RTA niet zo groot meer.

Ik ben begonnen met mtl, want dat paste toen het best bij me, en ik ben er binnen een maand mee van 80 naar 1-3 per dag gegaan. Al vrij snel gaan spelen met dl, maar dat was hoewel leuk en lekker, geen sigarettenvervanging. Bijna jaar heb ik 80-90% mtl gedampt. Toen kreeg ik een dl-verdamper in handen die perfect bij me paste (restricted, single coil) en sindsdien zijn de verhoudingen omgekeerd. Wat bijdroeg is dat ik beetje uitgedampt raakte op de tabak, en mijn smaakprofiel gevonden had ; fruitig fris met zurige en kruidige tonen. (Thee, citrus, komkommer, koolada, vleugje drop soms). 

Ik merk dat de behoefte aan het sigaretten-gevoel (strakke trek) sterk is afgenomen, en ik het dl-dampen inmiddels bevredigender vind. Had ik echter niet in een dampwinkel gewerkt, dan was ik misschien wel bij mtl gebleven. Anders had ik nooit zo veel verschillende verdampers en smaken geprobeerd. 

Ik damp mtl, meestal in RTA’s (Beserker, Kayfun, Hussar, GeekVape Ammit) en ook in de pods. De trek varieert van best wel strak naar lekker luchtig. DL damp ik ook wel, maar alleen menthol in de Ello. Maar daar doe ik toch iets niet goed mee, want het nicgehalte van de menthol is 18mg/ml en dat moet je officieel niet kunnen hebben. Als ik per ongeluk een DL-achtige hijs neem met een tabakssmaak ga ik wel hoesten, dus misschien ligt het toch aan de menthol.

14 hours ago, hyena said:

Ook tijdens optreden verzorg ik zo mijn eigen rookmachine .

Ik had een tijdje een universele afstandbediening voor rookmachines, daar heb ik gruwelijk veel lol mee gehad tijdens optredens en dance-avonden.

Ik damp nu een 2tal maanden, waarvan 3 weken rookvrij. Ik gebruik sub-ohm coils voor MTL, wat voor mij de ideale combi is tussen smaak en toch een sigaretten-trek. De innokin plexus z coils zijn erg goed (stuk beter dan de 0.8 en 1.6) en voor mijn Siren V2 gooi ik ervan alles in om te proberen. Erg tevreden met een fused clapton op 22W. 

Daarnaast was ik iets te enthousiast om DL te proberen op 6 mg en moesten mijn longen letterlijk een maand bijkomen😉

Ik ben mtl begonnen op een justfog c14, hierna snel dl met eerst de melo 3 op een picootje. Hierna nog grotere wolken met de smok prince tank en een aantal dual coil rta's. De laatste twee weken eigenlijk alleen nog maar aan de berserker mini. Weer lekker mtl 

Ik ben nu 12 weken aan het dampen. Nu 11weken rookvrij.

Met een Eleaf Istick Trimm begonnen op MTL coiltjes. Lukte me gewoon niet. Dampte 9 op de 10 hijsjes op de DL manier. Na twee weken een Pico25 gekocht met DL tankje dat was voor mij echt veel bevredigender. Nu al vijf DL RDA en RTA'S. vindt het heerlijk. En een goede vriendin is nu zeer blij met de Istick Trimm 😉

@Richard1972 ik ben net zo begonnen, ook met die Eleaf en ik vond het ook veel te beperkt, maar daar kom je pas achter als je het gebruikt. Ik heb een smok alien gekocht met tvf8 tankje en dat was een openbaring! Ik damp nu alleen nog maar DL. Ik kocht ook al een paar RDAś en zelfs een sqonk-mod en dat is ook weer zoiets waar je door het gebruik pas achter komt wat er beter aan kan, dus als ik zo'n betere mod kan vinden dan koop ik die misschien ook weer. De handel moet ook blijven..

@ctrl  Ik ga buiten niet stiekem ergens dampen waar geen mensen bij zijn want dat doen de rokers ook niet. Aan het eind van mijn straat is een winkelplein met in het midden een kinderspeelplaats en er staat een bord voor dat het daar verboden is om te roken. Een sigaret met een kruis er door. Nu wil ik de confrontatie wel eens aangaan dus ik loop daar gewoon te dampen. Laat iemand er maar iets van zeggen, dan vraag ik wat roken is, wat hij me verbiedt om te doen. Maar helaas, niemand zegt er iets van 🙂 alleen een klein Turks jongetje van een jaar of 7 die zei: is dat goeie shisha? Wablief? Ja ik wil later ook gaan roken, zei hij. Dat is goed voor mijn longen. Hij wist vast wel beter 🙂 maar alleen al de kreet over shisha, waarvan ik niet eens wist wat het is. Iets voor waterpijpen, las ik ergens. Nou mijn binnenzak is daar niet groot genoeg voor..

En bij een bushalte kwamen twee dametjes aanlopen en eentje zegt iets over die wolk damp. Oh, zegt de ander, dat is zo'n elektrische! En dan komt er een praatje en blijkt dat de dochter van die dame ook is gaan dampen. Dus ga je niet verstoppen hoor, dat is nergens voor nodig.

En ondertussen rijden er zoveel auto's langs die veel meer stinken.