Jump to content
Frags4Breakfast

Batterij geschikt?

Recommended Posts

Ik gebruik een iStick Pico 25 naar volle tevredenheid. Nu heb ik om te proberen er een HW-3 coil erin gedaan, maar ik vraag me af of de batterij wel geschikt is. Ik heb er een Sony VTC6 in zitten, en hij dampt niet zo heel lekker. Volgens de instructies moet deze coil vanaf 50 watt worden gestookt, maar het resultaat valt tegen... Andere batterij nodig?

Nee hoor deze batterij kan er prima in. Als ik het goed heb is de hw-3 0.3ohm en samen met 50 watt kom je op 12.91 ampere.

Kan deze batterij makkelijk hebben.

Probeer vanaf 50w stap voor stap hoger te gaan tot je tevreden bent van de vape.

De VTC6 of een andere batterij gebruiken zal niks veranderen aan de kwaliteit van je vape.

@Maickie, de weerstand van de coil heeft bij een gereguleerde mod niets te maken met hoeveel A er van je batterij gevraagd wordt, zie: 

Dat kan dan wel zo zijn @Maickie, maar dan nog is het wel van belang dat de informatie die je geeft juist is. De berekening die jij maakt gaat niet op voor een gereguleerde mod.

@Matung wat ik gaf was een gemiddelde 3.7-3.8v berekent. Laten we heel eerlijk zijn 95% van de box mod gebruikers weet dit niet en tenzij ze erom vragen boeit het ze verder weinig ook. Maar goed misschien heb je gelijk in dat ik geen gemiddelde moet geven volgende keer zal ik een maximale waarde geven.

Gemiddelde... wat een kwats. Je 12.91A is exact de uitkomst van sqr(50/0.3), waarmee je dus de weerstand in acht neemt. Dat gaat op voor een mech, niet voor een gereguleerde mod.

Een vtc6 op 50 watt ? veel succes haal een paar vtc5a  (75watt) een vtc6 kan maar 45 watt leveren, lukt vast wel om even wat hoger te leveren probleem is dat als batterijen leeg raken de spanning inzakt en je mod dat gaat compenseren door meer amperes te trekken van de batterij, dat is wat regulatie doet: Proberen dezelfde ervaring te geven door te compenseren. Dat je mod tot 85 kan wil nog niet zeggen dat de batterij dat aankan of trekt

Sinds wanneer kijken we bij batterijen naar wattages? Normaal hebben we t hier over amperages die een batterij veilig kan verwerken.

Als je sec volgens wet van Ohm kijkt, kun je uit n vtc6 met een 0.2 ohm coil rond de 80Watt halen, zonder dat je boven de 20A gaat, wat nog steeds redelijk veilig is met pulsen wat wij doen als we dampen. 

Dus dan ga je de wet van ohm toepassen met een gereguleerde mod en de spanning bij een volle batterij ? dat is een totaal onwerkelijke situatie. Naast capaciteit kunnen batterijen maar een bepaald vermogen  leveren, allemaal leuk dat theoretische maar geen reëel iets. Dat een VTC6 20A kan leveren leuk, voor heel even, totdat de batterij inkakt. Het is een heel verhaal maar de wet van ohm zomaar toepassen met ideale omstandigheden is niet verstandig. Als je meer wilt weten:

@JurKos, jij stelt sec dat een VTC6 maar 45W kan leveren. Dat klopt gewoon niet, dat is afhankelijk van hoe de batterij gebruikt wordt. Zoals ik je in dat andere draadje al op wees, in een gereguleerde mod is 45W inderdaad de veiligste grens voor deze batterij wanneer je 15A als maximale stroomsterkte aan wilt houden, maar 55W (57,5 eigenlijk) voor 20A. Daar had je al kunnen zien dat jouw harde grens van 45W niet correct is. Bovendien ging dat over het gebruik van deze batterij in een gereguleerde mod.

Zoals @Madman hier boven laat zien kan een VTC6 in een mech makkelijk 80W leveren en toch onder de 20A blijven.

Je hebt het over inkakken van een batterij, bedoel je dan dat het Voltage ineens daalt? Dat zou theoretisch problematisch kunnen zijn in een gereguleerde mod, maar zeker niet in een mech. Bij het gebruik in een mech werkt het juist andersom, daar is de hoogste belasting juist bij een volle batterij; Wanneer de spanning daalt, daalt ook de stroomsterkte. 

Edited by Matung
linkje toegevoegd

45W is geen harde waarde batterijen verschillen altijd. het is een berekende waarde door mooch. Maar inderdaad in een mech is het anders alleen heeft men het hier over een pico op 50 watt die niet lekker presteert.

Ik vindt het absoluut niet gek.

We kunnen natuurlijk over mechs gaan praten maar dat lijkt me niet handig met een vraag over een pico.

Continu wordt er overal gezegd dat het allemaal maar makkelijk moet kunnen, terwijl er allerhande factoren over het hoofd gezien worden zoals sag, interne weerstand, verlies over contacten draden etc. Kwak er een batterij in en het apparaat geeft wel 75 of 85 watt, hij is toch gereguleerd

Daarnaast zegt maH "niets" omdat sommige batterijen nogal dalen in capaciteit als ze boven bepaalde stroomsterktes worden gebruikt. Dus ja met mech geef ik jullie gelijk een gereguleerde mod zit het net even anders. En die 80 Watt is leuk in geval van een mech maar dat is in een ideale situatie met een volle batterij. Wat betreft capaciteit is de vtc6 geen slechte batterij en de beste zolang je niet te hoog in wattage gaat. Als ik zelf boven de 40 ga doe ik er al een vtc5a in maar het liefste gebruik ik dan een dual battery mod.

Dus wat betreft mech ben ik het echt wel met jullie eens allen wilde ik me beperken tot gereguleerd

Wil ik aan toevoegen dat ik natuurlijk wel eens een fout maak en dat ik zo discussiëren enorm waardeer 👍😉

Je hebt helemaal gelijk dat een VTC6 niet de ideale batterij is om met een gereguleerde mod op >50W te dampen.

De weerstand die je kreeg kwam voort uit dat je stellig leek te beweren dat een VTC6 überhaupt niet meer dan 45W kan leveren. Dat is dus niet zo, dat moge duidelijk zijn inmiddels. 

Top dat je het zo op pakt, van een beetje discussie wordt niemand slechter. :duim

Ik damp mijn Nunchaku Intake setje op 50W met een vtc6 batterij en dat gaat tot nu toe prima. 45W geprobeerd n.a.v. dit topic maar dan is de ramp-up te groot. Het enige dat ik merk is dat ik de batterij moet vervangen wanneer hij nog 1 streepje heeft omdat hij minder gaat presteren.

Volgende keer zal ik er een andere coil in zetten die op 45W ook goed dampt en deze coils bewaren voor mijn 21700 mods.

50W gaat best hoor, je zal dan altijd minder dan 20A vragen met je Nunchaku. @JurKos heeft wel een punt dat de batterij dan flink belast wordt en je met een VTC5A van 2500mAh misschien wel langer door kan dampen dan met je VTC6 van 3000 mAh.

Het is een beetje zonde je batterij zo te belasten, hij gaat veel minder lang mee op deze manier. Voor iemand die het interessant vindt, heb ik een screenshotje gemaakt van een pico in actie op 60 watt met een batterij waar ik net aan 10 hits mee heb gehad (samsung 30Q) Je ziet dat de spanning van de batterij inkakt zodra je de vuurknop indrukt. De ampères die je ziet zijn de amperes die door de coil gaan en niet die van de batterij. Resultaat is dat ik de 60 Watt al niet meer red (58 watt) en met een batterij zit, die enorm heet wordt.

pico.JPG

Ter vergelijking nog een monitor screenshotje met een vtc5A met dezelfde hoeveelheid hits; de batterij blijft langer zijn spanning houden, produceert minder warmte en de sag van de batterij is veel minder (voltage is hoger met vuren)

pico1.JPG