Jump to content
Sign in to follow this  
Bert69

Batterijen in serie

Recommended Posts

Als je een dual mod koopt en de batterijen gaan daar in serie in, moeten deze dan perse een exact gelijke lading hebben? Mijn lader laadt er 2 per keer op maar onafhankelijk van elkaar.

Dat had ik begrepen, dat het een setje moet blijven, maar dit gaat over het opladen, je hebt opladers die er voor zorgen dat beide batterijen even "vol" zitten na het opladen.

@Bert69, klopt helemaal. Wanneer je huidige lader dit niet doet, dan is er maar één advies : Lader verhuizen naar de vuilnisbak !!

Koop een goede en betrouwbare lader. De Opus BT-C3100 V2, is een bewezen, goede lader, die heel veel kan betekenen voor je batterijen. Er kunnen vier batterijen in en hij is goedkoop.

https://www.gearbest.com/chargers/pp_174044.html?wid=1433363

2qn4bv7.jpg

Over het laden van setjes batterijen :   De batterijen die een setje vormen, mogen gewoon los van elkaar geladen worden, hoor. Dus één voor één laden is geen enkel probleem.

Belangrijkste bij een setje batterijen is, dat beide batterijen even vol geladen zijn en nagenoeg dezelfde interne weerstand hebben. (dit kun je ook meten met de Opus BT-C3100V2)

Inderdaad deze staat er niet bij, echter er staat wel bij dat hij tot 72,5mm lengte aan kan. De 21700 is 70mm lang.

awyucn.jpg 

Effe vragen  :   Is er iemand die al eens 21700 batterijen heeft geladen met een Opus ? Of gaat dit echt niet ?

Edited by Steamboy

@Kurmit, Ik heb even gemeten, de Opus heeft met een 18650 batterij, nog ongeveer 8 tot 9mm ruimte over.

315em8k.jpg

Edited by Steamboy

Lekker, heb de oplader net 3 maanden, volgens mij geen slechte, de XTAR VP2 batterijlader, vlgs mij doet die niet heel veel anders dan de Opus. 

Kan alleen zien hoeveel Volt in de batterij zit, bijv. 4.2V maar heb geen mogelijkheid om het aantal mAh te zien, is dit een ramp?

4 hours ago, Bert69 said:

Lekker, heb de oplader net 3 maanden, volgens mij geen slechte, de XTAR VP2 batterijlader, 

Dat is zeker geen slechte lader en heeft een prima laad programma. 

Als je (na een langere periode) wilt weten of er wellicht één batterij is die bovenmatige slijtage vertoont ten opzichte van de andere uut het setje, dan kun je in de gaten houden of ze er net zo lang over doen om op te laden (versleten batterijen zitten sneller 'vol'). 

Gaat niet over secondes of minuten, maar vanaf een minuut of tien of meer kun je gaan stellen dat je paartje niet meer gelijkwaardig is en derhalve één van de twee harder moet werken in je mod wat een risico kan betekenen. 

Kanttekening : we gaan er hierbij wel vanuit dat de mod ze netjes even leeg heeft getrokken voor het opladen. Kortom het start voltage bij opladen zou ongeveer gelijk moeten zijn (wanneer dit stelselmatig niet zo is, is dat een andere indicatie dat één batterij meer is versleten dan de ander) 

13 hours ago, Steamboy said:

Effe vragen  :   Is er iemand die al eens 21700 batterijen heeft geladen met een Opus ? Of gaat dit echt niet ?

Uit mijn hoofd alleen in de buitenste twee sleuven. Niet vanwege de lengte, maar de dikte. 

Oké, dan is er niets aan de hand. De 4 batterijen die ik nu heb lopen nog goed samen op, maar er moet zeker nog wel minimaal een nieuw setje bij als er een extra mod komt.

Overigens is jou lader bij dampaccu.nl net zo duur als bij gearbest http://www.dampaccu.nl/laders/opus-bt-c3100-v2-2-intelligent-battery-charger-analyzer.html 😉

Edited by Bert69

@Bert69, klopt niet helemaal,  bij Gearbest kost hij € 31,29 en bij dampaccu.nl € 43,90.  Toch wel een verschilletje van € 12,61 oftewel  40% duurder dan bij Gearbest.

Daar komt nog bij dat dampaccu.nl en nkon.nl, hem de helft van de tijd niet op voorraad hebben. Kijk in het rood omlijnde, het is weer/slechts een verwachte lever datum.

w0q3w6.jpg

Edited by Steamboy

Aha, had de € 4.95 verzendkosten niet gezien bij dampaccu, ging er eigenlijk vanuit dat dit, op zo'n bedrag, gratis zou zijn. Je hebt gelijk.