Jump to content
Darksand

Nation wide flavor ban USA.

Recommended Posts

Ik hoorde vanochtend op een teststream van onze virend GrimmGreen dat er een nieuwe bill is geopperd voor een totale flavor ban in de USA. De bill is nog niet ingevuld maar er zijn bronnen (welke ik nog niet kon vinden) die beweren dat deze bill dit gaat doen.

https://www.congress.gov/bill/116th-congress/house-bill/293/related-bills

Hier de stream:

Edited by Darksand

Ik heb hier in mei ook over gehoord. Had toen ook een petitie getekend om ze een handje te helpen, tevergeefs...

Wat een onzin dat dit door gaat. Dit is puur de big tobacco dat gewoon geen verlies wilt maken.

Hopelijk draait het FDA een beetje bij en beginnen ze door te krijgen dat Vapen zooooooooooo veel minder schadelijk is dan roken.

Het betreft dit voorstel:

https://www.congress.gov/bill/116th-congress/house-bill/293/related-bills

4 minutes ago, Dampende DJ said:

Wat een onzin dat dit door gaat. Dit is puur de big tobacco dat gewoon geen verlies wilt maken.

Het zijn voornamelijk de diverse staten (de regering zeg maar) die hun inkomsten uit de MSA (Master Settlement Agreement) op pijl willen houden. M.a.w. de overheid wil dat men blijft roken, anders krijgen ze hun begroting niet rond en moeten ze aanvullende en vooral impopulaire belastingmaatregelen treffen. Dan moet ineens iedereen bijdragen in plaats van dat ze een specifieke groep kunnen exploiteren. Dat kost stemmen en dat willen ze niet. 

In de USA is het gewoon eng. Wat ik er van begrepen heb zit het zo in elkaar.

In het verleden waren er veel rechtszaken tegen Big tobacco door mensen die rokerziekten kregen.

Dat is op een of andere manier afgekocht door de politiek, en de staten krijgen daarvoor per jaar vele miljoenen (of meer??). Zij moeten daarvoor zaken doen die het roken tegengaat. Ik neem aan dat dit geld ook gaat al die  stoppen met roken instanties die erg hard tekeer gaan tegen het dampen, en ook naar de zogenaamde onafhankelijke onderzoeken tegen dampen.

Nu geeft de politiek in de toekomst te krijgen geld meestal direct uit. Dus is men ook hier bezig gegaan met geld dat men nog moet krijgen uit te geven.

Ook hebben de meeste staten van dit "toekomstig te krijgen" geld belegd in "enge" constructies belegd, en staat men op verlies. Dus moet men meer betalen, dan men in de toekomst krijgt.

Dit alles heeft er voor gezorgd dat de politiek in de USA een nog veel groter belang heeft dat mensen moeten blijven roken voor de tax inkomsten, dan alleen het ondersteunen van Big tobacco en Big pharma .

Mocht ik het niet goed begrepen hebben, dan svp verbeteringen. Ik volg namelijk die politiek niet erg diepgaand.

Edited by elja

Bizar. Straks krijg je over tien jaar een aflevering van 'Locked up abroad' omdat iemand 100ml Vanilla Bean Icecream van Capella in zijn hol had verstopt 

1 hour ago, elja said:

In de USA is het gewoon eng. Wat ik er van begrepen heb zit het zo in elkaar....

Je hebt de essentie redelijk te pakken.

Na een enorme nationale rechtszaak is de Tobacco Master Settlement Agreement tot stand gekomen. De essentie hiervan is dat de diverse tabaksproducenten (voor het gemak BigT) de verschillende staten een bedrag betalen, gebaseerd op het aantal rokers in die staat. De bedoeling is dat deze betaling de verschillende staten compenseert voor de schade die ze ondervinden als gevolg van hun  zieke rokende inwoners en hun mee-rokers (primair ziektekosten en verlies aan belastinginkomsten als gevolg van vroeg overlijden van deze (mee)rokende inwoners). De staten zouden deze inkomsten vervolgens gebruiken om het roken van tabak te minimaliseren. 

Als tegenprestatie zou BigT niet langer lastig gevallen worden met extra rechtszaken gevoerd door de staten. M.a.w. hiermee kochten ze de weerstand af en bleef tabak vrij verkrijgbaar en waren ze niet langer aansprakelijk voor geleden schade.

De realiteit is echter dat staten niet verliezen op rokers, maar juist winnen (financieel gezien). Door de hoge belastingen op rookwaar (accijns) genereren rokers voor de overheden meer inkomen, dan dat zij kosten. De betalingen uit de MSA zijn niets anders dan een extra inkomstenbron, zonder dat daar uitgaven tegenover staan. Nou ja, wel enige uitgaven. De individuele staten doen braaf alsof ze aan rook(tabak)-preventie deden door stop-roken-organisaties te sponsoren en wat campagnes te lanceren. In werkelijkheid zijn ze jaren lang bekwaam geweest in het uitgekiend balanceren van accijns en campagnes op een dergelijke wijze dat het aantal rokers op ongeveer 20%-25% van de bevolking bleef. En zo genereerden ze een mooie stabiele inkomende geldstroom. En dit geld hebben ze belegd in bonds (aandelen), zijn er leningen afgesloten die volledig afbetaald worden met de MSA inkomsten, of is het merendeel van de MSA inkomsten geïnvesteerd in niet tabak gerelateerde zaken. In werkelijkheid krijgt geen enkele staat zijn begroting rond, zonder deze inkomsten.

En nu ineens daalt het aantal rokers, als gevolg van de introductie van de e-sigaret en krijgen de diverse staten hun begrotingen niet meer rond. Sterker nog, sommige staten die leningen hebben afgesloten (die ze volledig of nagenoeg volledig afbetalen met de MSA inkomsten) komen financieel zwaar in de problemen. Het geleende geld is al lang en breed uitgegeven en die leningen hebben veelal een erg lange looptijd. En dus moeten er nog jaren stevig voor betaald worden. Californië en Florida voeren op dat gebied de lijst met kop en schouders aan. 

En dus zie je dat men er alles aan doet om mensen maar te laten blijven roken. Men gaat hard anti op het vapen en draait subsidies terug. En dus helpen de malafide stoppen-met-roken clubjes/organisaties en personen (Glantz anyone?) hard mee in die anti-campagne, want zij verliezen met de subsidie en de rokers hun inkomsten en hun bestaansrecht. En buiten een paar onverbeterlijke idealisten zijn deze clubjes stuk voor stuk echt niet bezig met waar ze voor staan. Want geen enkele industrie werkt actief aan het opheffen van zijn eigen bestaan en zo ook deze stop-met-roken industrie niet.

Tel daar bij op de farmaceutische industrie (BigP) die miljarden verdient op pleisters, kauwgum, etc. (marges van >150% op dergelijke producten zijn eerder regel dan uitzondering) die bewezen niet werken, maar waarvan de schuld geschoven is op de gebruiker en niet op het middel. En de bakken met geld die ze verdienen aan de medicijnen als mensen echt ziek worden.

En dan heb je grotendeels het plaatje rond waarom er in America zo ontzettend veel weerstand is tegen het dampen.

Het gaat niet om de gezondheid van de gemiddelde Amerikaan, het gaat (zoals nagenoeg altijd)  gewoon om het grote geld. Als je het heel plat stelt kun je zeggen dat de staten en al deze organisaties over lijken gaan voor geld, goed gepraat met de retoriek dat ze lijken willen voorkomen.

#keep smoking, we need the money!

Edited by Chasepoes

59 minutes ago, Chasepoes said:

Je hebt de essentie redelijk te pakken.

Na een enorme nationale rechtszaak is de Tobacco Master Settlement Agreement tot stand gekomen. De essentie hiervan is dat de diverse tabaksproducenten (voor het gemak BigT) de verschillende staten een bedrag betalen, gebaseerd op het aantal rokers in die staat.

Nog erger dus. Des te meer rokers des te meer geld voor de staat, niet alleen door de tax maar ook extra als gift van Big Tobacco per roker.

@Chasepoes heel erg bedankt voor de uitgebreide en heldere uitleg.

Edited by elja

Flavor ban?   Mag men in USA geen taarten meer bakken?  En mogen er alleen nog smakeloze ijsjes worden gegeten?

Ze kunnen die flavor ban hoogstens invoeren bij kant-en-klare fabrieksliquids.

Jammer voor degenen die niet kunnen internetten, geen lid zijn van ECF, geen DIY-types zijn.

6 hours ago, Chasepoes said:

Het gaat niet om de gezondheid van de gemiddelde Amerikaan, het gaat (zoals nagenoeg altijd)  gewoon om het grote geld.

Sjuust. Altijd zo geweest.  Smoesjes verzinnen om accijnzen te gaan heffen over alles wat met dampen te maken heeft. 

15 hours ago, Marianna said:

Jammer voor degenen die niet kunnen internetten, geen lid zijn van ECF, geen DIY-types zijn.

En helaas zijn dat er heel veel. En vergeet vooral niet de rokers die nog over moeten/willen stappen. Voor hun wordt dampen een stuk minder aantrekkelijk als dit doorgaat.

Maar gelukkig zijn er in de underground ook al weer voldoende creatieve oplossingen gevonden om de FlavorBan te omzeilen

Edited by Tamara
FBT - quote ingekort (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

@Chasepoes,
Ik kan niet geloven dat men daartoe "underground" zou moeten gaan en dat er geen "food grade" aroma's voor taartenbakken meer verkrijgbaar zouden zijn. Alleen over nicotine wordt door de overheid moeilijk gedaan... behalve als het gaat om nicotine in de bekende pleisters en kauwgom, want dat is ineens héél andere nicotine   :fluit

Maar nou ja, dan bestel je de nicotine via internet uit Verweghistan.

Toen ik nog een roker was die moest overstappen, was het in 2007 al goed mogelijk. Ik denk dat VG en PG verkrijgbaar blijven, evenals "food grade" aroma's voor taartenbakken en het maken van ijsjes.

Mijn eerste damp-ding was een supersmoker, gekocht in 2007. Daarna een e-pijp waarvan ik een filmpje van Knutselpeter had gezien, en bestelde zo'n e-pijp bij Heavengifts. Ik ging al snel zelf liquids maken met aroma's van TFA die ik uit Californië importeerde, maar door de hoge porto werd me dat te duur, dus koos ik aroma's voor taartenbakken, die bij AH verkrijgbaar waren. 

23 hours ago, Marianna said:

@Chasepoes,
Ik kan niet geloven dat men daartoe "underground" zou moeten gaan en etc..

Wat ik bedoelde met de stelling dat men in de underground al creatieve oplossingen heeft was niet bedoeld om te stellen dat men als gebruiker 'undergound' moet gaan. Waar ik op doelde was dat men uit het publieke zicht en uit het zicht van de wetgevers al creatieve oplossingen heeft bedacht die straks volledig legaal toe te passen zijn en de regelgeving effectief omzeilen.

Men houdt dit alleen nog 'underground' zodat de regelgevers hun beleid er niet op kunnen aanpassen voordat het beleid 'live' gaat.

Als voorbeeld:

In Italië ging men definiëren (voor de wet) wat dampvloeistof was, om het vervolgens te kunnen reguleren. En de regel was iets in de trend van dat elke combinatie van PG en VG dampvloeistof was (ik weet de exacte regels niet meer precies). Iedereen ging op de barrières en de regelgever voelde zich daardoor gesterkt en ging door met het invoeren van het nieuwe beleid. In de 'underground' had men al lang bedacht dat je PG en VG ook gewoon los kon verkopen en daar hield men braaf zijn lippen over op elkaar. En dus toen de regelgrving van kracht werd, kwamen er 'ineens'' shake-and-vapes waarbij PG en nicotine in 1 verpakking zaten, de flavors in een andere en zo ook de VG netjes in een overmaats flesje. Alles netjes in 1 doosje. Flikker als klant alles bij elkaar in de overmaatse fles en schud ff en je kant en klare dampvloeistof op de juiste sterkte met de juiste PG/VG verhouding is klaar. En het geheel mag verkocht worden omdat het voor de wet geen dampvloeistof is door de idiote definitie.

En zo zijn er in de VS ook al oplossingen die de Flavor-ban effectief zouden kunnen omzeilen. Dat bedoelde ik ermee. 

Vermoedelijk gaan de Eliquid bedrijfjes dan verhuizen naar Canada en vandaar versturen want als consument mag je wel gewoon kopen.

Er mogen dan geen stenen of online shops meer verkopen in de USA.

Persoonlijk denk ik ook dat de commerciële industrie baat heeft bij deze ban want als de meeste rokers overstappen op de vaper dan kost dat klappen met dollars voor de economie en mensen blijven gezonder.

Best wel een zieke gedachte eigenlijk, maar vergeet niet dat dit in de EU ook gebeurt.

Money makes the word go round.

Edited by Kostenko

On 12-1-2019 at 15:09, Chasepoes said:

...En de regel was iets in de trend van dat elke combinatie van PG en VG dampvloeistof was (ik weet de exacte regels niet meer precies).

Dat zou geinig zijn voor iedereen die géén combinatie van PG en VG dampt.    O.a. mensen zoals  ikke     :grins

1 hour ago, Marianna said:

Dat zou geinig zijn voor iedereen die géén combinatie van PG en VG dampt.    O.a. mensen zoals  ikke     :grins

Dat was ook de crux van de oplossing. Doordat alles in losse flesjes zat, waren het geen dampvloeistoffen.  Stelletje sukkels :e33

On 12-1-2019 at 15:09, Chasepoes said:

Waar ik op doelde was dat men uit het publieke zicht en uit het zicht van de wetgevers al creatieve oplossingen heeft bedacht die straks volledig legaal toe te passen zijn....

Dat woordje "straks" begrijp ik niet, want ook op de buitenlandse dampfora is men al een eeuwigheid bezig met DIY.

En men kon lang geleden ook reeds  DX-aroma's  bestellen bij TFA (afdeling van TPA)

waarvoor men tegenwoordig ook terecht kan bij savevape.nl 

Edited by Marianna

4 minutes ago, Marianna said:

Dat woordje "straks" begrijp ik niet, want ook op de buitenlandse dampfora is men al een eeuwigheid bezig met DIY.

En men kon lang geleden ook reeds  DX-aroma's  bestellen bij TFA (afdeling van tPA)

Inderdaad

On 18-1-2019 at 17:27, Marianna said:

En men kon lang geleden ook reeds  DX-aroma's  bestellen bij TFA (afdeling van TPA)

Als de FlavorBan erdoor komt, mag je geen kant-en-klare liquids met een smaakje meer verkopen. En dat is waar heel veel dampers gebruik van maken. Slecht een relatief deel doet aan DIY.

En zeer waarschijnlijk mogen losse flavors in de VS ook niet langer in vape-shops verkocht worden (ik ken de voorgestelde regels niet tot in detail).

Dus de commerciële liquid makers en verkopers verzinnen nu, of hebben in sommige gevallen zelfs al, oplossingen bedacht hoe ze toch gewoon legaal kunnen blijven verkopen. Ze hebben mazen in de voorgestelde wetgeving gevonden. Die gevonden mazen houden ze nog even onder de pet, zodat ze niet voor het live-gaan van de wet nog snel gedicht worden.

Hopelijk zo duidelijker uitgelegd.

Goed om te horen dat ze al een oplossing ervoor hebben.
Ben jij der al wel bekend mee @Chasepoes?
Hopelijk dat het in ieder geval geen grote drempel word voor nieuwe dampers

15 hours ago, Chasepoes said:

Als de FlavorBan erdoor komt, mag je geen kant-en-klare liquids met een smaakje meer verkopen.

Dan verkopen ze gewoon saaie e-liquid  +  keuze uit diverse aroma's om toe te voegen.

En als ze geen losse aroma's mogen verkopen, kiepert de consument er zelf iets lekkers in.

Bijvoorbeeld een >  DX-aroma van TFA <  of anders per tankje een paar druppels cognac, whisky, cointreau, maggi, 

of wat dan ook. 

Edited by Marianna

Ach, op het Duitse dampforum zijn ze ook niet achterlijk. Daar klutsen de doe-het-zelvers ook al jaren lang.

In de Juul zit teveel nicotine, maar die kun je weggooien en dan een andere liquid er in gieten:

Edited by Marianna

13 hours ago, hyena said:

Hopelijk dat het in ieder geval geen grote drempel word voor nieuwe dampers

Alleen voor nieuwe dampers die zelfs nog nooit een sjekkie hebben gedraaid, totaal géén doe-het-zelvers zijn, 

nooit een kwast of roller in handen hebben gehad om de muren te sauzen, nooit een naaimachine hebben gebruikt, 

niet snappen hoe een wasmachine werkt, enz.  

In Duitsland is de  nicotine in de Juul lager gedoseerd lees ik.Maar wat is die Juul zo in het filmpje te zien een rommel zeg.In de gewone dosering zit er evenveel nicotine in drie pod´s als in een slof Marlboro.En die damp je wel weg in twee dagen dacht ik.Ik vindt het nog een gluiperiger verkooptactiek dan gewone sigaretten.