Jump to content

Recommended Posts

Ik lees dat tankjes best gekuist worden in een ultrasoon reiniger maar helaas heb ik zo'n reiniger niet in huis. Misschien koop ik er later eentje maar voorlopig wil ik ze reinigen in een kommetje water in de microgolf. Ik denk dat ik dan best het tankje zover mogelijk demonteer in losse onderdelen maar wat met de rubber ringetjes, mogen die erbij of beter niet? Of kan het volledige tankje er zo in?

Wat dacht je van gewoon een warm sopje. Metaal in een magnetron lijkt me niet zo verstandig.

Het reinigen met een ultrasoon is een eigen leven gaan leiden.
De industrie en de gevorderde hobbyist gebruiken het om hardnekkig vuil te verwijderen.
Dan komen die krengen op de markt om brillen en sieraden te reinigen.

Ineens ziet men een toepassing om tankjes te gaan reinigen.
Producten worden verkocht met de kreet ultrasoon gereinigd :gek
Leuk als hebbeding, maar vraag je eens af wat er mis is met de warme kraan of sopje.
btw, metaal reinigen in de magnetron?
Het moet niet gekker worden.

5 minutes ago, Tamara said:

Metaal in een magnetron lijkt me niet zo verstandig.

Zolang ze onder water liggen in een kommetje zou het perfect kunnen (denk ik)? Maar een sopje kan ook, heb ik tot nu toe gedaan.

Ik zou het niet proberen maar laat vooral weten hoe het is gegaan :grins (ff serieus, ik zou het echt niet doen!)

Gewoon met warm water uitspoelen, meer heb ik nog nooit nodig gehad. VG en PG, lipgunk lost allemaal uitstekend op in water.

Ik leg mijn  tankjes, RTA's en RDA's altijd in een warm sopje met een beetje afwasmiddel. Daarna goed afspoelen en laten drogen.

Ik spoel mijn tankjes ongeveer eens per week uit onder de warme kraan.

Alleen als ik er heel sterke smaken in heb gedampt (zoals menthol, anijs etc) en ik ben van plan er iets heel anders in te gaan dampen dan laat ik alles gedemonteerd een paar uurtjes in een sopje met afwasmiddel staan.

Een tandenborstel, verschillende maten ragertjes en wat Dreft, zijn perfect om alle tankjes grondig te reinigen, misschien wel grondiger dan een ultrasoon prul. Heb twee ultrasoon reinigers mogen uitproberen. Na een kleine twintig minuten herrie, haalde ik een sterk vervuild tankje eruit en was er nog steeds bruine aanslag sporen te zien. Dus ik hoef zo'n ding niet.

Het andere grote voordeel van handmatig reinigen is,  dat het in elk geval vele malen stiller en sneller is.

Ik spoel ze af met warm water. En gebruik wattenstokje voor de schoorsteen.

gaat uitstekend.

Ik spoel mijn tank 1x per week af onder de kraan. Ik weet niet of dit voldoende is maar ben bang dat als ik afwasmiddel gebruik, de smaak van afwasmiddel erin blijft zitten. Iemand hier misschien nog tips voor?

Gewoon na het wassen goed afspoelen. De smaak van afwasmiddel blijft toch ook niet in je glazen en op je borden aanwezig.

@ChrisBiz, inderdaad zoals @Tamara al schrijft, daar hoef je absoluut niet bang voor te zijn. Ik doe dit al jaren, heb nog nooit een vreemde smaak hierdoor geproefd.

Maar zoals @Zedd schrijft, gewoon goed reinigen met warm stromend water, is ook prima.

Voordeel van afwasmiddel gebruiken, is dat wanneer er nog wat vet of machine-olieresten zijn, deze oplossen in de zeep. Dat is met water vaak niet zo

Ja, daar heb je wel een punt.

Zelf gebruik ik altijd wat afwasmiddel en borstel en rager er op los. Resultaat is altijd een prachtig fonkelende tank........:shock

@Madman daar heb je een punt. Misschien wekelijks maar eens doen. Ik spoel ze bijna dagelijks als ze leeg zijn Savonds 🤣.

rest mij een vraag, zijn ze vaatwasmachine bestendig ? Heeft vast al iemand geprobeerd hier.

Edited by Zedd

Zelf spoel ik het altijd gewoon met lauw-warm water af en haal ik er even een borsteltje overheen, daar worden ze prima schoon van, dus geen afwasmiddel nodig. Nieuwe tankjes met afwasmiddel schoonmaken doe ik ook altijd, maar als de (eventuele) machineolie weg is zie ik verder de meerwaarde van spoelen met afwasmiddel niet.

@Zedd Het tankje opzich kan ws wel tegen de afwasmachine maar voor de rubbers is het denk ik niet zo goed.

Mwoah.......silicone ringetjes en afdichtingen, kunnen er wel tegen........

Edited by Steamboy

Heb je dat zelf ook geprobeerd? Die afwasblokjes zijn wel heel wat sterker dan een gewoon afwasmiddel namelijk.

Ik gebruik al eens een tablet voor tanden te poetsen.

Toch iets aangenamer als de smaak van dreft of zo.

En poetsen doet het óók heel goed.

Tis een geboren dwarsligger hij heeft die naam niet voor niks 😛

Maar die komt er ook wel met wat goede adviezen hier en daar... beetje dwarsliggen is niks mis mee 😛