Jump to content
Aaruman

Nog veilig?

Recommended Posts

Misschien een beetje overdreven voorzichtig, maar ik neem het zekere voor het onzekere. Aan de bovenkant van mijn batterij zit een klein scheurtje in de wrap. Is dit nog veilig om te gebruiken?

IMAG0088.jpg

Ja, maar door gebruik zal de beschadiging van de wrap alleen maar groter worden dus zoals gezegd; vervangen van de wrap is aan te raden.

De hele metalen buitenkant van de batterij is de minpool. Het meeste metaal in de mod, behalve de pluscontacten, is ook verbonden met de min dus het risico is beperkt.

Posted (edited)

Als dit de onderkant (minpool-kant) van de batterij is, geen probleem (je schrijft "bovenkant" van de batterij, maar ik zie geen inkeping/gleuf/ring rond de batterik, dus optisch zou ik denken dat het om de onderkant van de batterij gaat

Als dit echt de bovenkant (pluspool-kant) van de batterij is, zou ik het niet meer gebruiken... Te dicht bij de pluspool

Edited by the martin

die van mij is net ook beschadigd maar dan wel bij de pluspool, precies op het randje..... 
@the martin bedoel je dan met niet meer gebruiken, weggooien? of een nieuwe wrap eromheen? 

Posted (edited)

@Aaruman, hieronder een kleine uitleg wanneer en waarom een beschadigde wrap gevaarlijk kan zijn.

Een batterij bestaat uit een metalen buisje, dat in z'n geheel de min-pool is, met aan de bovenkant de enigszins bolle kop, dat de plus-pool is.

Links op de foto is het metalen buisje van de min-pool te zien en rechts op de foto is de bolle plus-pool te zien.

2a9rxy0.jpg 

Aan de bovenzijde komen de min-pool en de plus-pool heel dicht bij elkaar. Er zit vaak maar een millimeter of soms nog minder, tussen de plus- en min-pool. (zie pijltjes)

Ze zitten zelfs zo dicht bij elkaar, dat tijdens het in de mod zetten of uit de mod halen van de batterijen, kortsluiting zou kunnen veroorzaken, door b.v. het pluscontact van je mod. Om te voorkomen dat er kortsluiting tijdens deze handelingen ontstaat, is er een witte of zwarte kunststof of papieren isolatie ringetje om de plus-pool geplaatst en is om de rest van de batterij een kunststoffen hoesje geplaatst, die de hele min-pool isoleert en tevens dat isolatie ringetje op de plaats houdt. Daarom is het zo belangrijk dat vooral de isolatie in de buurt van de plus- en min-pool, volledig intact is. Kleine beschadigingen, zoals op jou batterij foto te zien is, of aan de rest van de isolatie zijn niet gevaarlijk. Dus let vooral op de staat van de isolatie aan de bovenzijde van je batterij. En natuurlijk, wanneer je batterij wrap meerdere en/of grovere beschadigingen heeft, gewoon effe vervangen.

Edited by Steamboy

Wraps vervangen kost ook geen drol. Ik heb er ooit 50 of 100 in een zakje bij de Chinees gekocht, voor minder dan 2 euro.

Oude wrap verwijderen, opletten dat je het plastic of papieren ringetje niet weggooid, nieuwe huls erom, ringetje terug op z'n plek en met de fohn de wrap laten krimpen.

Gaat geheid de eerste keer scheef of mis, dan trekt je die wrap er weer vanaf en begin je opnieuw. Tweede keer gaat vast wel lukken en daarna heb je van die 2 euro nieuwe wraps nog voor jaren genoeg in de kast liggen.

Ik heb ze besteld, dacht eerst naar een shop te gaan om het daar te laten doen. Maar daarna via youtube wat filmpjes bekeken en dacht ik dat moet zelf ook wel lukken. 

Posted (edited)

Ja, is absoluut niet moeilijk, en zo als @Raycoupe al schrijft, een beetje oefenen en je bent dan al snel de wrap kampioen......:bang

En om een heel mooi resultaat te krijgen, is onderstaande hetelucht blower, helemaal perfect. Het ding is z'n geld dubbel en dwars waard.

https://www.fasttech.com/p/6348202

2w2jukn.jpg 

Deze sleeves in alle gangbare kleuren en wat vellen met zwarte en witte ringetjes, daar kun je jaren mee vooruit........

https://www.fasttech.com/products/5668200

15nvq79.jpg

Edited by Steamboy

Misschien een domme vraag hoor maar doe je de nieuwe wrap over de oude heen of haal je eerst de oude eraf? Lijkt me best eng, dat laatste.

Zoals ik het gelezen gezien en begrepen heb, halen ze eerst de oude eraf. 
Lijkt mij ook eng, vooral met ringen om. En ze pakken de batterij alleen aan de zijkant vast, dat gaat bij alle filmpjes goed. 

Het betreft inderdaad de kant van de min-pool. Dit is zoals ik begrijp, dus niet mega gevaarlijk en kan ik nog eventjes door. Gelukkig haal ik de batterijen amper uit de mod (laad alleen als de batterijen helemaal leeg zijn en zit er een dikke behuizing omheen, zal dus niet snel verder slijten. Ga wel even die wraps bekijken/bestellen!

Posted (edited)

Ik proef uit de reacties dat mensen bang zijn voor hun batterijen, dat is helemaal niet nodig. Kijk er met nuchterheid naar, onze batterijen zijn NIET gevaarlijk of griezelig, er zijn alleen wat regeltjes die je moet respecteren. Onze batterijen zijn geen onbetrouwbare krachtbronnen, die op elk moment zo maar uit het niets kunnen exploderen of andere ellende kunnen veroorzaken. Zie onze batterijen als auto's. Auto's zijn leuke en veilige vervoersmiddelen, maar wanneer je de verkeersregels niet respecteert, kun je met een auto verschrikkelijke dingen veroorzaken. Wat kan er met onze batterijen gebeuren ? Bijna niets ! Wanneer onze batterijen in een gereguleerde mod zitten, kun je ze bijna niet overbelasten of dusdanig gebruiken dat ze zouden kunnen ontploffen. Wanneer we onze batterijen gaan wisselen, kan er ook werkelijk helemaal niets gebeuren. Je komt nooit onder stroom te staan, ze gaan niet ontploffen, ze worden niet plotseling heet, je kunt ze in alle standen in je vingers of handen vasthouden, je kunt ze zelfs in je mond stoppen, je kunt ze gerust naast een schaar leggen die toevallig ook op tafel ligt......etc. 

Wanneer worden onze batterijen dan wel gevaarlijk ?

Je moet echt moeite doen om onze batterijen gevaarlijk te maken. Een 10A batterij in een mechmod stoppen met een setting van 0,12 Ohm, is vragen om problemen. Je batterijen, samen met wat kleingeld en/of een sleutelbosje, in je broek- of jaszak stoppen, is ook niet echt verstandig. Met een schroevendraaiertje proberen een ingedeukte plus-pool omhoog te wrikken, moet je ook niet proberen. Met batterijen gooien of ze vaak laten vallen, is ook niet aan te bevelen. 

Verder zijn er eigenlijk maar vijf hoofdregeltjes, die je moet hanteren, om volkomen veilig bezig te zijn met onze batterijen.

1.     Stem je batterij vermogen af op je setting.

2.     Zorg dat je wrap, vooral aan de bovenzijde van je batterij, intact is.

3.     Laadt je batterijen op, als het effe kan, met een externe lader.

4.     Bewaar reserve batterijen ALTIJD in een doosje of siliconen hoesje.

5.     Verg niet het uiterste van je batterijen en vervang* ze regelmatig.

*Wanneer je batterijen vervangt en ze inlevert bij een verzamelpunt in een winkel, plak dan de plus-pool even af met een stukje tape of plakband.  (om ellende in de winkel te voorkomen) 

Edited by Steamboy

Ik had het gisteren met mijn vriend over het rewrappen van batterijen. Hij zei ook dat er niks kan gebeuren als je je verstand gebruikt. Hij heeft elektrotechniek gestudeerd dus zal het wel weten. 

@Tamara, wanneer je gaat re-wrappen en je verwijderd de oude wrap, snijdt dan met een scherp stanleymes, van onderen naar boven, de wrap open. Probeer niet om de omgeslagen krimprandjes open te snijden. Deze knappen vanzelf, zonder moeite, los bij het verwijderen.

22 hours ago, Tamara said:

Misschien een domme vraag hoor maar doe je de nieuwe wrap over de oude heen of haal je eerst de oude eraf? 

Mijn 18650 batterijen heb ik met transparante wrap een extra jasje gegeven.

Transparant, omdat dan alle gegevens op de batterij leesbaar blijven.

De batterijen pasten daarna nog gewoon in mijn mods.

Bij mijn mods gaat dat niet. Een minimaal dikte verschil en het batterij dekseltje sluit niet meer goed.  Drie LG HG2 passen precies in de mod, gebruik ik de Sony VTC5A, die hebben een iets dikkere wrap, sluit het dekseltje al niet meer goed.

Ok, maar jij bent ook meer van de "tootlepuff" gemeenschap, dus je zult ze sowieso nooit kopen :nee

Batterijen met een wat dikkere wraps, zoals b.v. de Sony VTC5a, VTC5, VTC6....etc., passen bijna nooit lekker in de LostVape mods. Ik zelf heb de LostVape Triade.