Jump to content
Zen Master Jay

Magneet roerder met verwarmingselement

Recommended Posts

Hallo allemaal. 

Gister avond zag ik hier twee topic onder iemand een magneet roerder te hebben gemaakt. Ik wist niet dat het zo simpel kon zijn. Qua elektronica ben ik een noob, vandaar dat ik het hier plaats zodat we samen over kunnen sparren. Degene die zo'n ding had gemaakt liep tegen het probleem aan dat het niet kon verwarmen. Door een warmte deken te plaatsen zou dit opgelost kunnen worden. Wat ik mij gelijk afvroeg is of dat deken dat tussen de ventilator en de roerflo dat je in de fles hebt het nog wel kan draaien. Ik lag gisteren in bed en dacht. Wat heb ik liggen, dat een ventilator heeft en ook nog kan verwarmen. Twee weken geleden was onze haardroger stuk dus had een nieuwe besteld. De oude stonk naar verbrand haar. Maar draait nog en verwarmt. Afijn, vandaag dat ding uitgehaald. Ik hoop dat jullie gaan begrijpen wat mijn doel is. 

Oud stukje plexiglas 

25w27bkmmdn.jpg

In tweeën gezaagd 

4quncqjf.jpg

Aan de rechterkant zie je de onderkant van de oude haardroger. Hier heb ik de hendel van stuk gezaagd zodat ik dit als voetstuk kan gebruiken. Achteraf kan dat niet want de ventilator zit net op de verkeerde kan dan ik het wilde hebben. 

Toen ben ik verder gaan knutselen. 

mfotfnf5c.jpg

td3432b0e0.jpg

Bovenop dit voetstuk wil ik dus het plexiglas hebben. Ik denk namelijk dat plexiglas niet zo snel smelt en is mooi dun zodat de roerflo aangedraaid kan worden. 

r03irkhl.jpg

Hier zie je de verwarmingselement dat kerstboom achtige ding. Die spiralen heb ik er tussenuit gehaald. En die kerstboom metaal achtig ik weet niet wat voor spul het is. Denk wel hittebestendig anders zou het gaan branden. Wil ik dus doormidden halen en deze verwerken om de ventilator heen. Daarboven komt de plexiglas (ruimte tussen verwarmingselement en plexiglass zal zo'n 6cm zijn). Wat denken jullie gaat dit werken? En hebben jullie ook tips voor mij loop een beetje vast namelijk. Die verwarmingselement ziten vast met van die popnagels zon apparaat heb ik niet. Maar wil ze wel van dat kerstboom ding afhalen omdat ik ze moet inkorten. Is nu te lang denk ik. Maar ik weet niet of ik het los kan knippen en dan vast solderen? Ik heb overigens van de föhn de toerental schakelaar, althans 3 standen. En 3 standen koud, warm en heet. Graag jullie advies als het kan. 

g4danx2.jpg

Is het een geniaal idee, of is het dom? 

Ik weet het niet @Zen Master Jay. Als elektronica-noob, zoals je zelf zegt, is de kans van slagen denk ik niet zo groot. Dus als je echt heel graag een verwarmde mageneetroerder wilt dan zou ik gewoon voor deze sparen. Dat is de goedkoopste verwarmde roerder die ik heb kunnen vinden. Ik heb hem zelf dus ook. In eerste instantie niet voor het mixen van juice, maar daar gebruik ik hem af en toe natuurlijk ook voor.

Ik vrees dat je heel snel zal merken, dat de thermische beveiliging gaat werken.
Ook zal het de nodige energie gaan vreten.
Daarbij zul je de warme lucht dusdanig moeten laten blazen, dat je niet oververhit.
Daar heb je weer een thermische schakeling voor nodig.
Ik zou kiezen om het niet te doen.

Heel leuk idee om een haardroger te pakken !

Ik ben alleen bang dat dit in de praktijk niet gaat werken ,

Inkorten van de gloeispiraal kan niet zonder ook een lager vermogen aan te bieden anders krijg je een hele grote gloeispiraal waar alleen nog een paar pakjes katoen doorheen hoeven 😂

(Korter = lagere weerstand = lager vermogen nodig)

Ik heb wel goedkopere nette verwarme mixers gevonden op wish.

Ongeveer 5 tientjes incl. Verzenden !

Mss is dat nog een optie voor je.

Zou ik de ventilator nog wel kunnen gebruiken? Ik heb de bedrading van de gloei spiraal eraf gehaald en de ventilator vast gezet op de plexiglas en aangezet. Draait nogal ruig, dat ding stijgt nog net niet op. Vraag me af of het met magneten niet te raar gaat? 

IMG-20180801-215922-BURST001-COVER.jpg

Heb nog wat onderdelen liggen 

ziet er ongeveer zo uit (heeft geen verwarming)

deze gebruik ik zelf

IMG-20180801-220008-BURST001-COVER.jpg

onderdelen heb ik nog wel

mini voeding, ventilator ,regelbordje  netsnoer schakelaar magneten

dus ik hoor wel van je

Ik ben verder gaan knutselen met dit apparaat en heb een grote magneet bovenop de ventilator vast gemaakt. Zit als een huis. Echter als je de moter aanzet op de laagste stand dan stijgt dat ding bijna op. Weet iemand hoe ik dit kan omzeilen? Ik heb er nu nog de schakelaar aan vast zitten van de föhn zelf. Ik zag al een pwm toerental regelaar maar is dit mogelijk erop te zetten? Wie weet iets? 

Afhankelijk van het type motor, zet je er een potmeter, of een frequentieregelaar tussen.
Als je geluk hebt kan je afregelen met een potmeter of dimmer.
Het nadeel kan zijn dat je behoorlijk krachtverlies krijgt.

1 hour ago, Zen Master Jay said:

Ik zag al een pwm toerental regelaar maar is dit mogelijk erop te zetten? Wie weet iets? 

Een pwm, pulse width modulator, is voor gelijkspanning. Dan maak je pulsjes, een blokgolf, waarmee je door de lengte van de pulsjes kunt regelen. Voor een wisselspanning kan je een diode proberen maar dan heb je maar het halve vermogen tot je beschikking en misschien zit het zo al geschakeld en dan heb je er niks aan. In het slechtste geval draait er niks meer 🙂. Een dimmer zoals Huub zegt, is nog niet zo'n gek idee. 

Ik gebruik een pwm bordje 12volt  met geïnstigeerde aan uit schakeleer

aangedreven door een 12volt 3 ampère mini voerinkje

werkt ook prima maar je moet de magneten wel goed uitlijnen

naar het model roervlo. anders vliegt hij uit de bocht

op de Chinese sites  staan er genoeg te koop tussen de 1,50 tot 6 euro

1 hour ago, Zen Master Jay said:

Wie weet iets? 

Ik heb even snel gekeken naar het schema van een 3-speed föhn:

MoSqb.jpg

De motor is een gelijkstroom motor, dus als je tussen de motor en de condensator een pwm regeling zet zou het kunnen. Maar:

On ‎31‎-‎12‎-‎2018 at 13:27, Zen Master Jay said:

Qua elektronica ben ik een noob,

zegt me dat de kans dat dit eindigt in de geur van verbrande elektronica en doorgeslagen stoppen groot is dus wees voorzichtig.

• Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 2

Ja maar Jay gebruikt de motor uit een haarföhn en dat werkt zo niet. Met een computerfan gaat het natuurlijk wel.

de eerste die ik een tijdje gemaakt heb werkt prefect

je moet er natuurlijk niet gelijk een wasemmer met vloeistof op zetten:gek

en vg is zeer stroperig dus ik verwarm het even voor

13 hours ago, Cyber_Huub said:

Afhankelijk van het type motor, zet je er een potmeter, of een frequentieregelaar tussen.
Als je geluk hebt kan je afregelen met een potmeter of dimmer.
Het nadeel kan zijn dat je behoorlijk krachtverlies krijgt.

Ik zal vanmiddag even langs de elektronica winkel om zo'n potmeter dit lijkt me geschikt voor zo'n föhn. Ik zag op Google dat je verschillende vermogens hebt. Als ik het goed heb moet ik wel eentje hebben voor 220V toch? En ik denk dat je de pluspool moet afknippen en in verbinding moet maken met zo'n pod meter toch? Leuk klein dingetje, nog niet eerder van gehoord. Dus dank voor het meedenken! 

@Bobby

Als ik jou schema goed begrijp is de onderste gedeelte de regelaar toch? Dus de zwarte en blauwe draad doorknippen van de föhn. Zwart en blauw in de regelaar en dan vanuit de regelaar blauw en zwart weer vast zetten op de föhn toch? Ik vraag me ook af of ik de bedrading rechtstreeks op de moter kan bevestigen dus de aan uit schakelaar met 3 standen van de föhn er helemaal af halen. En in plaats van die schakelaar een regelaar tussen is dit mogelijk? Ik heb daar namelijk niet zoveel mee met die schakelaar die er nu op zit. Zoals ik al zei ben ik niet zo technisch, maar probeer altijd wel te denken vanuit de theorie. Maar als ik nu zit na te denken zit er al een schakelaar tussen die de snelheid al regelt. Want ik heb op de föhn 3 standen snelheden. Als ik daarop weer een regelaar zet die de snelheid regelt dan gaat dat niet goedkomen toch? Ik bedoel, je remt al de snelheid af door de standen van de föhn. Komt nog een regelaar tussen dus rem je het twee keer af. Krijgt de motor nog wel genoeg stroom binnen vraag ik mij dan af? Of zie ik dit nou verkeerd. Vandaar dat ik zeg is het misschien mogelijk de föhn schakelaar helemaal af te halen, en daar een regelaar rechtstreeks op zet? 

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

@Zen Master Jay Het random schema dat ik als voorbeeld vond is van een 3 standen 110V revlon föhn dus niet blind op staren. Zeker niet omdat ik op de foto zie dat jouw föhn 2 schakelaars heeft en dat op de motor 230V/50Hz staat dus jouw föhn heeft duidelijk een ander ontwerp en dus ook een wisselstroommotor. 

Je kan dus de motor aan een dimmer (die voldoende vermogen aan kan) op 220v proberen (hou wel je reserve stoppen bij de hand) maar hebt kans dat de motor niet zo langzaam kan gaan als je zou willen.

@Bobby Daar kan ik ook nog altijd naar kijken idd een dim regelaar voor in stop contact. Dan hoef ik ook geen draden te knippen en door te voeren. Enkel een stopcontact regelaar in stopcontact. En daarin de föhn stekker en klaar. 

Edited by Tamara
FBT - quote verwijderd (https://www.dampforum.nu/topic/43718-quotiquette-ongeschreven-regeltjes-mbt-quoten/ )

Net bij de elektro winkel geweest. Ben alweer stuk wijzer. Leuk dat je even in het echt met een vakkundig iemand over kunt sparren. Zo'n dimmer die je in stopcontact steekt, en daarin de föhn moter aansluit word niks. Dit gaat vaak tot maar 100 wat. Zo ook de kabeldimmer die @Cyber_Huub aangaf. Ben bij 3 winkels geweest en daar gaan deze kabeldimmers tot hooguit 150w. En ik denk dat mijn föhn iets van 1000 a 1200w is? Ieder geval te hoog om dat aan te beginnen. De winkel had wel een compleet bouwpakket dat geschikt is voor 220 aansluiting. Is een bordje waarvan je de componenten nog zelf op moet solderen en kostenplaatje was 40 euro. Dus daar begin ik niet aan. Ik ben bang dat het niks gaat worden. Ook de pwm regelaar is ook niks. Dit is alleen geschikt voor constante stroom, en dat is volgens mij hier ook door iemand genoemd. Ik ben bang dat het niks wordt met dit type motor. 

5 hours ago, Zen Master Jay said:

Dit gaat vaak tot maar 100 wat.

Ik zei ook: "Je kan dus de motor aan een dimmer (die voldoende vermogen aan kan) op 220v proberen". Dus niet de hele föhn. De verwarmingsspiralen van de föhn vreten het meeste aan vermogen, de motor zelf valt wel mee.

@Bobby Even voor mijn denkbeeld. Ik heb nu dus alleen de motor. Die verwarmingselement is er al af. Denk je dat, dat wil? Heb nooit bij stil gestaan inderdaad dat de elementen de meeste wattage gebruiken. En wat voor dimmer raad je me dan aan? Heb je een link of iets? 

Edited by Tamara

@Zen Master Jay Ik denk dat elke 100-150W dimmer voldoet maar Google gaf boven de zoekresultaten deze als goedkoopste koopoptie aan:  https://www.hornbach.nl/shop/Tussenstekker-met-dimmer-tot-max-280-Watt-wit/8042621/artikel.html en die kan zelfs meer vermogen aan.

Edit: Netsnoer aan de motor solderen (of beter kroonsteentjes gebruiken en vergeet de aardaansluiting niet), stekker in de dimmer, veiligheidsbril op, oren dicht, brandblusser bij de hand en in stopcontact steken. 

Edited by Bobby

@Bobbythanks voor de link! Heb gelijk besteld. Moet je voor de aardigheid die reviews eens lezen. 5 keer dezelfde vraag die gesteld wordt. Denk dat die medewerkers zolangzamerhand een punthoofd hebben. 

@Zen Master Jay en mocht het niet werken (zie mijn disclaimer: "maar hebt kans dat de motor niet zo langzaam kan gaan als je zou willen."), ben je maar 1 tientje kwijt. Het is sowieso een beetje onbehouwen oplossing die op z'n best wat hakkelend zal werken. Een PC fan en traploze PWM regeling zoals  @Johannes Koning is een stuk eleganter maar het is natuurlijk leuk om zelf te recycle-knutselen.

@Bobby bedankt voor het meedenken, en @Cyber_Huub bedankt voor de snoer toerenregelaar idee. Echter werkt het jammer genoeg niet. Ik kon niet wachten op hornbach want het is nog niet verstuurd. Ben vandaag een winkel binnen gelopen die een snoer regelaar heeft. Kabel doorgeknipt, stekker ertussen, en het werkt. Wat niet werkt is de magneet die niet draait. Eerst dacht ik dat het lag aan een brede 1 grote magneet die ik bovenop de ventilator heb geplakt. Toen dacht ik het ligt aan de magneet die ik gebruik in de liquid, dat deze te breed is (4cm). Toen dacht ik hij trekt waarschijnlijk niet max vg. Nu kwam ik op het laatste idee met de hand de ventilatorvin te draaien. En ja hoor de magneet in de fles draait. Ik denk dat hij op de laagste stand nog te hard draait. Zie hier maar het resultaat. En kijk niet naar de lijm die ik gebruikt heb. Ik moest dat ding op één of andere manier vast zetten.

Nu nog een andere vraag aan jou @Bobby. Gisteren toen ik in de Electra winkel was zag ik verschillende koelvins staan. Ik vroeg hem naar de grootste, toen had ik nog het idee om die pwm toeren regelaar erop te zetten. Dit kon niet omdat dit een 220 vin is. Hij vertelde mij ook dat je twee soorten hebt. Eentje met koolborstels en eentje met (naam ben ik vergeten). Deze laatste had hij liggen. Zou niet op een regelaar kunnen omdat iets met constante stroom toevoer of zoiets. Nu mijn vraag. Is het mogelijk een ventilator van een pc die 220 is aangevoerd deze op de bedrading van de föhn. Uiteraard de föhn motor eraf halen. Ik denk namelijk dat zo'n ventilator langzamer draait dan de föhn motor dus kan deze op laagste stand waarschijnlijk wel draaien. Wat denk jij? 

Edited by Sub-Ωhm
Gebroken video verwijderd