Jump to content

Kurmit's Modderpoel


Kurmit

Recommended Posts

Haha dank jullie wel !

Er zit inderdaad telkens een hoop werk verstopt achter een foto ja.

Mensen zien niet dat ik met tong uit mn mond met een nagelvijltje de uitsparingen aan t maken ben voor knopjes en scherm etc. ?

Monnikenwerkje is het soms maar toch leuk !

Inmiddels eerste laagje olie er op zitten trouwens en dat brengt het echt tot leven !

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Omdat mn frees opstelling toch niet zo zuiver is ?

Zoals eerder opgemerkt is heeft de boormachine te veel speling op de as waardoor freesjes heen en weer zweven.

Hapt zomaar ineens een mm opzij dus voorlopig met het handje vijlen.

 

Ik kijk met arendsogen naar die mini freesbank die eerder gelinkt werd maar dat is toekomstmuziek voor nu.

Link to comment
Share on other sites

Een mal word lastig met steeds wisselende maten mods maar je idee van een vaste tafel waar freesje uitsteekt is eigenlijk super !

Daar kan ik nog wel verstelbare geleiders op knutselen ook.

Hmm thanks kees daar kan ik wel wat mee !

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Kurmit said:

vaste tafel waar freesje uitsteekt

Ieder zijn manier van werken natuurlijk maar op die manier heb je niet veel zicht op de frees omdat je werkstuk er overheen gaat.

Ik heb een aantal aanloopringen en beiteldiktes en zo kan je met 1 malgat een aantal maten gaten frezen, door frezen en ringen te combineren.

Maar voor een rond gat hoef je alleen een groter gat in een mal te boren. Het is dan alleen zaak dat de mal goed vast zit aan het werkstuk, zodat dat niet schuift, maar dat moet de handige knutselaar zelf maar bedenken ?

Als je dan ook nog linksom freest, dus tegen de normale freesrichting, zullen er ook minder snel stukjes uit springen. Of desnoods alleen even voorloopt, dus maar een kleine diepte de verkeerde kant op freest.

Link to comment
Share on other sites

Owh je bedoelt freesje met verschillende lagertjes die op de kop gaan .

En die lagertjes rollen over je mal terwijl frees door je werkstuk gaat.

Daar heb ik al een setje van in bestelling staan.

Heb alleen geen bovenfrees meer die is poosje geleden overleden.

Tja ga ik dan weer een bovenfrees aanschaffen of pak ik dan maar gelijk die mini freesbank...

 

Handig dingetje trouwens @Johannes Koning , houdt ie scherm ook goed vast ?

zo ja zou ik daar ook eens een zooitje van moeten laten maken !

Link to comment
Share on other sites

Nee geen lagers, dat wordt veeel te groot. Als je een gaatje van 4 mm wilt maken voor een knopje dan zou ik max een 3 mm frees gebruiken. Als je een ring gebruikt (bij festool heten ze weer kopieerring) van bijvoorbeeld 10 mm dan moet je een gat in de mal maken van 11 mm.

En voor een gat voor een usb aansluiting maak je een gat met dezelfde vorm maar dan zoveel groter.

Met zoiets dus:

Die ring past in de frees en de beitel steekt er doorheen als je het laat zakken.

a093a246-0208-11e9-80f4-005056b31774_800_533.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Die plaatjes heb ik ook hier ja.

Maar deze faceplates kun je niet boren helaas.

Dat is net wat te grof geweld waardoor je beschadigingen krijgt of scheurtje.

Met boren word het niet strak , moet echt gefreesd worden.

Link to comment
Share on other sites

Zie smiley ?

 

ik heb geen bedrijf meer maar alleen nog wat gereedschapjes thuis. 

Een kolomboor met kruistafel is wel aardig voor rechthoekige gaten als de machine maar een hoger toerental zou hebben dan een boormachine.

Voor de overige gaten is dat gewoon ongeschikt. Nou ja je kunt nog met een frees van de juiste dikte in 1 keer een gat maken maar veel anders is niet mogelijk. Je moet dan voor iedere maat gat een frees kopen. Een gaatje voor een usb aansluiting kan je zo niet maken. Met een bovenfreesje ben je veel meer variabel in wat je kunt maken. Bijvoorbeeld een figuurtje uitfrezen en daar een andere houtsoort in lijmen.

Het hoeft niet zo veel geld te kosten. Onder de meeste freesmachines kan je zelf een andere onderplank maken met een bus die er door steekt of zoiets.

Link to comment
Share on other sites

Post vandaag uit rusland , altijd feest die pakjes.

2 mooie stukken stabwood en het speciale resin blokje , dat wit is erg sjiek en superglad.

Verder ook de magneetjes binnen gehad en dus maar gelijk aan het lijmen gegaan.

De kracht van deze magneetjes was zo sterk dat ik ze niet als paspennen uit laat steken maar gewoon vlak.

Er is geen speling op het deurtje en zit bijzonder stevig.

Hierna nog laagje olie aangebracht nu kappen we er maar weer even mee.

20190418_214145-1546x1134.jpg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...