Jump to content
Richard1972

Batterij opladen wanneer is dat goed?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik begrijp dat je hem oplaad als hij leeg is😜 Maar als ik s' avonds naar bed ga en er zit bij nog 30% in mag je hem dan gewoon weer op laten laden of moet hij echt weer eerst helemaal leeg zijn?

Gebruik een Golisi S2 lader trouwens.

2 minutes ago, Richard1972 said:

Hallo allemaal,

Ik begrijp dat je hem oplaad als hij leeg is😜 Maar als ik s' avonds naar bed ga en er zit bij nog 30% in mag je hem dan gewoon weer op laten laden of moet hij echt weer eerst helemaal leeg zijn?

Gebruik een Golisi S2 lader trouwens.

Gewoon opladen je hebt er niks aan dat die leeg is als je hem wil gebruiken je laat je telefoon ook gewoon op savonds en tussendoor ondanks dat ie nog 30% batterij heeft haha je zal ma zonder komen te zitten 🙈🙈

Li-Ion batterijen bijladen is niet slechter voor je batterijen, ze opgeladen in de oplader laten mogelijk wel, afhankelijk van je lader. Smartphones of tablets moet je niet 's avonds in de lader doen en 's ochtends eruit halen bijvoorbeeld.

Thnx Leo 

Mijn lader gaat uit als de batterij volgeladen is. Heb toch maar extra batterijen besteld net. Dan kan ik ze laden waar ik bij ben. Wat jij zegt de tablet en telefoon opladen s'nachts hoor je de laatste tijd wel vaker dat je dat beter niet kan doen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee😉

29 minutes ago, Richard1972 said:

Mijn lader gaat uit als de batterij volgeladen is. Heb toch maar extra batterijen besteld net. Dan kan ik ze laden waar ik bij ben.

Dan is dat positief voor de batterij (huhuh pun). Ik laat ze ook 's nachts in de lader, maar zou dat beter niet kunnen doen als ik risico's wil uitsluiten.

31 minutes ago, Richard1972 said:

Wat jij zegt de tablet en telefoon opladen s'nachts hoor je de laatste tijd wel vaker dat je dat beter niet kan doen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee😉

Sommige telefoons droppen dan steeds net onder de 100% en gaan weer bijladen, daar slijt de accu hard van, maar stukjes bijladen is niet erg.

@Leo Bak, waarom slijt een accu daar hard van ? Kun je dat verklaren ?

Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan dat het "druppelen" niet gebeurt bij een Li-ion accu. De accu wordt geladen tot 100% , het laden wordt dan uitgeschakeld/afgeschakeld. Wanneer een accu 10% aan lading verloren heeft, wordt er pas weer bijgeladen tot 100%.

@Steamboy dat zal per lader verschillen. Sommige batterijladers gaan gewoon uit als de batterij vol is, zoals die Golisi van @Richard1972. Bij oudere telefoons werden accu's ook wel een overgeladen. Sommige telefoonladers wachten bij de 90%, kijken naar je wekker, en laden pas de laatste 10% voordat deze afgaat. Weer anderen blijven de hele tijd bijladen zodra je onder de 100% komt, ongetwijfeld zijn er laders die pas vanaf 90% weer gaan bijladen. Sommige fabrikanten beweren dat door een continue spanning de batterij extra slijt, ook al laadt deze niet. Sony en Apple gebruiken inmiddels hun eigen varianten van adaptive charging. Dus een oerwoud van verschillende laders, methoden/technieken en mythes daarover. Genuanceerder zou inderdaad zijn als ik zou zeggen dat je dat bij sommige smartphones niet moet doen. Maar een complete mythe is het dus ook niet.

Wat 18650's betreft, die laat ik meestal de hele nacht in de lader, ook al weet ik niet zeker wat mijn Nitecores en Xtars doen, maar zo duur zijn die batterijen nu ook weer niet, en ik merk tot nu toe geen extreme achteruitgang. Mijn smartphones en tablets laad ik eigenlijk alleen overdag en meestal maar gedeeltelijk, maar dat heeft meer met ongeduld te maken.

THnx voor de info allemaal. ALs de batterij iets eerder vervangen moet worden vind ik geen ramp voor die 12 a 13 euro. Maar het moet wel veilig zijn zeg maar.