Jump to content
Quotiquette Carnaval, ook jij doet mee! Read more... ×
Poohtjes

Pijn tussen de schouderbladen?

Recommended Posts

Vriendin van me is vorige week gestart met dampen, maar heeft nu al de hele week pijn tussen de schouderbladen... volgens haar ligt het aan het dampen... ik heb haar gezegd naar een huisarts te gaan, maar ben toch nieuwsgierig of iemand het herkend? 

Ik denk eerder van de spanning van het stoppen met roken en het proberen daarmee om te gaan.. Het heeft even tijd nodig om je over te geven en dat kan spierspanningen veroorzaken.. Het zou me niets verbazen als ze dat in tijden van extreme stress ook ervaart. (hoeft niet natuurlijk). Dus nee, het komt niet van het dampen, maar van het afkicken.. Geef het tijd, gaat vanzelf wel weer over..

Damp nu ruim een week. Ik merk dat ik met dampen minder nicotine binnen krijg en dus wat lichte ontwenningsverschijnselen heb. Inclusief verhoogde spierspanning (merk ik goed als ik mediteer) Dus, ja, in theorie kan die pijn tussen de schouderbladen door het - overstappen naar - dampen komen.

Neemt niet weg dat als ik een week pijn heb zonder duidelijke reden ik zonder meer even langs de huisarts ga. "Het is toevallig begonnen vlak nadat ik ben gaan dampen en een paar mensen op internet zeggen ..." is géén duidelijke reden.

Edited by Gupperdepup

11 minutes ago, Gupperdepup said:

lichte ontwenningsverschijnselen heb. Inclusief verhoogde spierspanning

Die ontwenningsverschijnselen (inclusief verhoogde spierspanning) krijg je dus door het stoppen met roken. Je zegt het eigenlijk zelf al: ontwenningsverschijnselen.

Dus .... het komt niet door het dampen maar door het stoppen met roken.

Als je níet was gestopt met roken en daarnáást was gaan dampen had je deze ontwenningsverschijnselen namelijk niet gehad. Ergo het komt niet door het dampen.

@Poohtjes zou het niet kunnen zijn dat er bij haar té veel druk op ligt, dat ze moet dampen terwijl ze zelf nog niet echt overtuigd is? Niet echt klaar voor is?

Ontwenningsverschijnselen.
Na vele jaren vergif, moet je lichaam zich weer aanpassen.
Pijn op de borst/rug, droge mond enz enz.
In den beginne ruim voldoende drinken tot je lichaam weer aangepast is.

Hoe dampt ze? Ik hoor dit namelijk regelmatig van startende dampers die een stevig dl-damper tussen de tandjes hebben genomen. Door het diepe inhaleren, dat je niet gewoon bent en vooral als het frequent is, kun je domweg spierpijn krijgen. En hoofdpijn, dat ook. Heeft niks met damp of zelfs stoppen roken te maken, maar  meer met ademhalingstechniek. 

Vochttekort kan zeker ook een rol spelen. Hoe het kan snap ik niet zo goed, als notoire waterdrinker, maar er zijn (nogal wat) mensen die geen dorst krijgen als ze te weinig vocht tot zich nemen, of het gevoel niet herkennen.

@Marcel loves E6 ik druk mezelf inderdaad niet helemaal correct uit. Ontwenningsverschijnselen komen, inderdaad, niet door het dampen.

Dat terzijde: er zijn vrij vervelende aandoeningen die als symptoom pijn tussen de schouderbladen hebben. @Poohtjes heeft niet eens geschreven of die vriendin uberhaupt rookte. Dus, op basis van wat ik lees, wat mij betreft linea recta naar de huisarts.

Taaltechnisch: ik had 'overschakelen naar' in een zin moeten zetten. 

20 minutes ago, L33ntje said:

Vochttekort kan zeker ook een rol spelen. Hoe het kan snap ik niet zo goed, als notoire waterdrinker, maar er zijn (nogal wat) mensen die geen dorst krijgen als ze te weinig vocht tot zich nemen, of het gevoel niet herkennen.

Heb je enige onderbouwing hiervoor? Ik kan me nl. niet voorstellen dat 5-15 ml glycerine oraal tot dusdanige uitdrogingsverschijnselen kan leiden dat het effect heeft op de spieren. Op je keel zonder meer. Daar ontrekt het direct vocht aan weefsel.

http://www.sportsci.org/traintech/glycerol/rar.htm

Edited by Gupperdepup
Fixed typo

5 minutes ago, Gupperdepup said:

@Gupperdepup sorry, mijn fout . Ik refereerde aan de hoofdpijn die ik als tweede veelvoorkomend 'bijverschijnsel' noemde. De spierpijn kan door het diepe inhaleren komen. 

Desalniettemin, bij twijfel altijd naar huisarts. Soms is het schijnbare verband tussen twee verschijnselen niet meer dan dom toeval. 

Overigens schijnt ä het uitdrogen die glycerine nog wel mee te vallen ; propyleenglycol lijkt wat meer uit drogen. 

Ja ze rookte, en best stevig, 30 sigaretten per dag met gemak.

ze is meteen aan de dl gegaan, ze vond mijn mtl namelijk niet bevredigend wat natuurlijk heel goed mogelijk is.

ze dampt met 70vg/30pg in een of andere smok.. nic

ik vind het verhaal van @L33ntjeergens ook wel logisch klinken als ik er zo ober nadenk. 

Ze gaat in ieder geval naar de huisarts morgen want ze nu opeens heel bang dat ze iets ergs heeft 😉

Ik ben zo iemand zo iemand waar @L33ntje het over heeft, ik kan op een warme dag me helemaal leegzweten en toch geen enkele dorst prikkel ervaren, moet dus echt bewust water drinken en wordt daar door mijn vrouw en collega's ook op gewezen.

Toen ik begon met dampen dampte ik liquids met 70% PG (Propylene Glycol), dat i.c.m. te weinig drinken zorgde bij mij voor spierpijn, naarmate ik een hogere concentratie VG ging dampen verdween de spierpijn... Dit natuurlijk i.c.m. bewust meer drinken.

Als het warm is zet ik grote glazen water op verschillende plekken in huis. Zo vergeet ik niet om voldoende te drinken 🌼

Wat ik jammer vind is dat mensen (en ik doel op niemand specifiek en ook geen 'directe' kritiek) reageren op een 'medische' vraag die wellicht helemaal niets te maken heeft met dampen of stoppen met roken.

Naar de huisarts met dit soort problemen. De beste man of vrouw kan in een consult van 10 minuten vertellen of die pijn tussen de schouderbladen door het overstappen naar dampen komt. 

Lees nu dat @Poohtjes wat meer details heeft gegeven. Hoop dat de afspraak bij de HA op korte termijn kan. Denken iets ergs te hebben is zonder meer niet prettig...

Edited by Gupperdepup

39 minutes ago, Sub-Ωhm said:

Ik ben zo iemand zo iemand waar @L33ntje het over heeft, ik kan op een warme dag me helemaal leegzweten en toch geen enkele dorst prikkel ervaren...

Ik heb ook nooit dorst, zelfs niet na langdurig zonnebaden bij hoge temperaturen, maar daardoor toch nog nooit klachten gehad. 

Koffie, frisdrank en ijsjes neem ik liever dan dat saaie kraanwater.

4 minutes ago, Poohtjes said:

Dank voor het meedenken! Ze gaat dus morgen langs de huisarts, ik zal even plaatsen wat daar werd gezegd 

Goed om te horen dat ze niet lang in spanning hoeft te zitten. Wat haar huisarts precies zegt is niet van belang. Hoop dat hij / zij bevestigt dat het de - tijdelijke - stress is van de overstap naar dampen.

(Acht de kans, gezien mijn ervaring, hoog)

Edited by Gupperdepup

Je kan van dampen wel last van je maag krijgen en dat kan dan weer uitstralen naar je rug. 

Ook kan je gaan hyperventileren door een andere manier van ademen, maar daar moet je behoorlijk veel voor dampen

12 minutes ago, Madman said:

Ook kan je gaan hyperventileren door een andere manier van ademen, maar daar moet je behoorlijk veel voor dampen

Nou damp ik denk ik net boven gemiddeld. Maar sinds ik damp heb ik ineens last gekregen van hyperventilatie tijdens het duiken. Ik heb tegelijk met die switch ook een ongelukje gehad met duiken dus mogelijk dat het niks met dampen te maken heeft hoor. Maar heb het me wel eens afgevraagd.

Dat laatste is wel raar, met ademhalingsoefeningen krijg je hyperventilatie onder controle.

Dat heeft alles te maken met een foute manier van ademen.

Dit word meestal veroorzaakt door stress.

10 hours ago, Poohtjes said:

ze dampt met 70vg/30pg in een of andere smok..

🎶Sint Nicolaas, Sint Nicolaas kom stop nou met die kankerstok en giet dan wat lekkers in één of and’re Smok🎶

Nou ze is bij de huisarts geweest: volgens de huisarts is het spierpijn en niks ernstigs. 

Volgens de arts van het stoppen met roken maar de arts had haar wel geadviseerd vooral te blijven dampen. 

Ze is gerustgesteld en gaat toch ook een mtl dampertje erbij halen 😁 hij had haar gevraagd eens voor te doen hoe ze dan dampt en hij vond dat nogal een heftige manier van ademhalen ( en zijn kamer vol damp haha)