Jump to content
Quotiquette Carnaval, ook jij doet mee! Read more... ×
Aaruman

Mod en RDA

Recommended Posts

Of ik snap het niet, of er gaat hier iets totaal mis met de juiste informatie verstrekking.

Je cut off spanning in een gereguleerde mod is enkel en alleen om je batterij te beschermen tegen diep ontladen. Dus heeft niks te maken met het toegepaste wattage naar je coil. Wanneer je een batterij zo veel belast dat het voltage zakt naar de cut off spanning (doorgaans 3,2 volt) dan is deze allang naar de gallemiezen en te heet om vast te pakken. 

Elke gereguleerde mod heeft een Max amp belasting. Dat wil zeggen dat hij bij een bepaald aantal getrokken ampheres (vaak rond de 20amp) in zijn amp beveiliging schiet. Of hij geeft je niet de optie om hoger in wattage te gaan omdat er teveel amps worden getrokken door de combinatie van gevraagd wattage en ohmage van de coil. Dit is om je batterijen te beveiligen tegen over belasting. Dus niet je cut off beveiliging!

Wanneer je een gereguleerde mod koopt zorg je er voor dat de cdr van de batterij overeen komt met de maximale ampheres die de mod leveren kan.

Wat er wordt gezegd over de coils. Ik denk dat je bij @Oomkobus een beetje tussen de regels moet lezen. Bij een gereguleerde mod is de weerstand van je coil niet belangrijk. Hier wordt deze betrekkelijk zinloze waarde steevast gebruik als maatstaf voor dampmethodieken en geadviseerde wattages.. Als ik een tijger clapton whatever 10 keer rond een 5mm staaf wikkel kom ik uiteindelijk wel uit op 1ohm.... Wanneer ik hier 60watt in knal gebeurd er helemaal niks. Ding wordt misschien net lauw. Wat telt is het formaat van de coil die je bouwt. Dus binnendiameter, aantal wikkelingen en dikte van het draad. Dus nogmaals. Voor een gereguleerde mod is de weerstand van je coil een zinloze waarde. Het zegt niks.

@Ome Droogmole die max amp is tegenwoordig wel een stuk hoger hoor bij veel mods. Big clouds for days en dat soort dingen. Daarbij is er nauwelijks een winkel in nederland die echt verstand heeft van batterijen. Bij mijn lokale vape shop word de vtc6 als "goeie batterij" en de vtc5a als kwalitatief mindere batterij verkocht(bedoel maar als voorbeeld.)

Over die mod die te heet is om vast te pakken is ook wel grappig veel mensen denken dat de temp van de batterij word gemeten en hij dan niet meer vuurt, eigenlijk is dit de temp van de chip die word gemeten. De batterij is nog veel heter.

De Max amp rating van een dual batterij mod kan hoger liggen ja. De waarde wil nog wel eens wat verschillen per mod. Bij een mod met een DNA chip kun je deze rating zelf instellen via de computer. Dat is handig want dan kun je hem matchen met de cdr van je batterij. 

Board temperatuur wordt door vele mods inderdaad gemonitoord. Dit om te voorkomen dat je board niet beschadigd wanneer je deze over belast. Dus staat inderdaad los van je batterij. 

Maar er is wel iets mis wanneer je batterij warmer wordt dan het board. En hier moet je echt voor waken. Stap 2 van het overlijdings proces van je batterij is venting en daarna vuur of explosie.

Oorzaken hiervan kunnen zij 

- over belasting van de batterij (niet matchend met de mod

- ouderdom waardoor de interne weerstand op loopt.

Vtc 5A en vtc6 zijn beide top batterijen. Als cloudchaser op hoge wattages koop je waarschijnlijk een vtc5a. De mensen die genieten van een resticted dl of een subtiele mtl. Zullen een vtc6 prefereren.

1 hour ago, Ome Droogmole said:

Of ik snap het niet, of er gaat hier iets totaal mis met de juiste informatie verstrekking.

Ik denk eerder dat je over wat dingen heen leest:

21 hours ago, Bobby said:

De mod weet niet welke accu je erin stopt en zal ook met een lage CDR accu, het ingestelde vermogen proberen te halen. Je overbelast alleen wel de lage CDR accu en deze zal bij voortdurend vuren met een te hoog ingesteld vermogen, enorm heet worden met grote kans op een thermal run-away

Wat er gezegd is over de cut-off spanning was een verklaring waarom @Matung in zijn experiment met zijn Pico op 100W en een 10A accu, een 'low battery' melding zag.

20 hours ago, Bobby said:

Dat ligt meer aan de accu en hoe ver de accuspanning instort door de te hoge belasting. Als je gelukt hebt zakt die zover dat die onder de cut-off spanning komt en de ontlaadbeveiliging van de mod triggert (low battery) of zover dat de spanning te laag is voor de elektronica om te werken (uitval/herstart)….

…. Precieze werking is wat koffiedik kijken maar een 'Low battery' betekent dat de elektronica een accuspanning ziet die lager is dan de cutt-off spanning, dus bij de Pico trigger deze beveiliging. De elektronica van de Evic zal waarschijnlijk gevoeliger zijn dan de andere twee betreft de werkspanning en de Knight zal waarschijnlijk de accuspanning niet monitoren tijdens het vuren. Bj de laatste heb je dus het grootste risico op een thermal runaway met ondermaatse accu's.

11 minutes ago, Bobby said:

De mod weet niet welke accu je erin stopt en zal ook met een lage CDR accu, het ingestelde vermogen proberen te halen. Je overbelast alleen wel de lage CDR accu en deze zal bij voortdurend vuren met een te hoog ingesteld vermogen, enorm heet worden met grote kans op een thermal run-away

Dit klopt als een bus. 

12 minutes ago, Bobby said:

instort door de te hoge belasting. Als je gelukt hebt zakt die zover dat die onder de cut-off spanning komt en de ontlaadbeveiliging van de mod triggert (low battery) of zover dat de spanning te laag is voor de elektronica om te werken (uitval/herstart)….

Dit is alleen een beetje krom. Je praat dan over voltage drop in de batterij. Dit is echter maar een paar tiendes bij normaal gebruik. Is de batterij al bijna leeg (zeg 3,4V) dan is het inderdaad logisch dat je cut off wordt aangesproken. Maar wil je een voltage drop genereren die meer dan 1volt (4,2 - 3,2) is dan ben je de batterij gevaarlijk aan het over belasten. En op dit moment zal de batterij niet meer vast te houden zijn. Maar wellicht wist jij dit ook al en heb je er daarom "als je geluk hebt" er bij getypt. Het kwam op mij over alsof de cut off als meetwaarde werd gebruikt om de belastbaarheid van je batterij te bepalen. En dat klopt niet. 

Aangezien we het hier over een stukje veiligheid hebben, is het van belang dat dit soort zaken niet verkeerd worden geïnterpreteerd. Wat dus wellicht bij mij het geval was. 

2 hours ago, Bobby said:

Dat ligt meer aan de accu en hoe ver de accuspanning instort door de te hoge belasting. Als je gelukt hebt zakt die zover dat die onder de cut-off spanning komt en de ontlaadbeveiliging van de mod triggert (low battery)

En dat lijkt inderdaad zo te zijn, zit net met NToolbox te kijken wat er gebeurd met het voltage van m'n 10A batterij als ik er teveel van vraag (mod is Pico Squeeze 2 met ArcticFox firmware):

drop.thumb.png.668293abbb788fedd0eec0098c8edace.png

Mod staat ingesteld op 100W, maar hij begint zo te zien lager. Maar daar waar hij begint is het al te veel voor de batterij: op 68W en 4.17V zou de batterij zo'n 18A moeten leveren. Lukt niet en dus Omdat deze batterij daar niet voor geschikt is knikkert het voltage in elkaar. Tot onder de cut-off dus. Resultaat: Low battery waarschuwing.

4 hours ago, Ome Droogmole said:

Wanneer je een batterij zo veel belast dat het voltage zakt naar de cut off spanning (doorgaans 3,2 volt) dan is deze allang naar de gallemiezen en te heet om vast te pakken. 

Dat is dus niet waar. Batterij is helemaal niet heet, de mod grijpt in. Deed 'ie dat niet (zoals mijn eerder aangehaald voorbeeld van de Knight v2), dan zal de batterij wel heet worden en naar z'n grootje gaan.

Elke gereguleerde mod heeft een Max amp belasting. Dat wil zeggen dat hij bij een bepaald aantal getrokken ampheres (vaak rond de 20amp) in zijn amp beveiliging schiet.

Waar haal je die info vandaan? Lijkt me niet juist, dat zou betekenen dat geen enkele single battery mod op de markt met een uitgangsvermogen van >75W z'n specs zou halen. 

Of hij geeft je niet de optie om hoger in wattage te gaan omdat er teveel amps worden getrokken door de combinatie van gevraagd wattage en ohmage van de coil. Dit is om je batterijen te beveiligen tegen over belasting.

De enige keer dat je van je mod niet hoger in vermogen màg gaan is als het uitgangsvoltage hoger zou worden als dat de chip kan leveren. Heeft niets te maken met hoeveel Ampère je van je batterij vraagt, maar alles -zoals je zelf al zegt- met gevraagd vermogen en weerstand van de coil. Zoals @Bobby al aanhaalde: de mod weet niets van wat de batterij aan kan (op DNA mods na; daarbij kan je de firmware limiteren op max input current (Ampère dus), zoals we gezien hebben).

Bij een gereguleerde mod is de weerstand van je coil niet belangrijk.

Nou spreek je jezelf tegen (zie quote hier boven) en terecht ook. Weerstand van de coil bepaalt niet de stroomsterkte die je van je batterijen vraagt, dat doet het gevraagd vermogen en het voltage van de batterij, maar de weerstand van je coil bepaalt wèl het maximale vermogen wat je er door kan jagen. Want sqr(P*R) mag niet hoger zijn dan het maximale uitgangsvoltage van de chip.

Edited by Matung
typo's

2 hours ago, Matung said:

Weerstand van de coil bepaalt niet de stroomsterkte die je van je batterijen vraagt, dat doet het gevraagd vermogen en het voltage van de batterij, maar de weerstand van je coil bepaalt wèl het maximale vermogen wat je er door kan jagen. Want sqr(P*R) mag niet hoger zijn dan het maximale uitgangsvoltage van de chip.

Ja dat lijkt me goed omschreven en had ik moeten schrijven ipv tegen @Oomkobus te zeggen dat weerstand totaal niet meespeelt.

5 hours ago, Ome Droogmole said:

Je cut off spanning in een gereguleerde mod is enkel en alleen om je batterij te beschermen tegen diep ontladen. Dus heeft niks te maken met het toegepaste wattage naar je coil. Wanneer je een batterij zo veel belast dat het voltage zakt naar de cut off spanning (doorgaans 3,2 volt) dan is deze allang naar de gallemiezen en te heet om vast te pakken. 

Lijkt me niet, 3.2V is een vrij veilige marge, ik denk dat @Bobby bedoelt dat zodra je onder de nominale spanning zit, dus zeg tot aan 3.5V en lager, je al snel een zodanige voltage-sag krijgt dat je in het cutoff gebied komt, waardoor je mod een low-battery warning kan geven, ook al is de werkelijke spanning van de batterij dan nog hoger.

Elke gereguleerde mod heeft een Max amp belasting. Dat wil zeggen dat hij bij een bepaald aantal getrokken ampheres (vaak rond de 20amp) in zijn amp beveiliging schiet. Of hij geeft je niet de optie om hoger in wattage te gaan omdat er teveel amps worden getrokken door de combinatie van gevraagd wattage en ohmage van de coil. Dit is om je batterijen te beveiligen tegen over belasting. Dus niet je cut off beveiliging!

Ummm, het gaat niet om de amps die worden getrokken, het gaat om de amps die je coil ingaan, die worden gegeven dus, adhv je weerstand en het ingestelde vermogen: de uitgangsspanningsgrens. En volgens mij gaat dat niet zozeer om je batterij te beschermen maar je board. Maar misschien bedoel je dat ook en zet het woord 'getrokken' me op het verkeerde been.

Wanneer je een gereguleerde mod koopt zorg je er voor dat de cdr van de batterij overeen komt met de maximale ampheres die de mod leveren kan.

Ik denk dat je met name de cdr kiest die bij het vermogen past dat je wilt gebruiken. Maar alweer, misschien bedoel je dat ook.

Met betrekking tot de max amp INPUT (ik zet dit even dik gedrukt) current van de mod. Hier heb ik inderdaad een fout gemaakt. Yihi en Evolv lijken de enige te zijn die een max input current beschrijven voor hun boards. Bij evolv is deze in te stellen naar je batterijen. Dicodes en onder andere wismec (ook niet bij elke mod) geven wel hun max output current aan. Bij de asmodus minikin collassal (single 18650) is dit een beukende 35Amps vind ik erg veel. Maar dit is dus de output current en geeft niet direct aan hoeveel current er uit de batterij wordt getrokken. Wat wel bij elke mod omschreven staat, is de weerstand band, max voltage en wattage. Dus jullie hebben gelijk mijn eerdere statement om de batterij bij je mod uit te zoeken adhv de max amp input gaat niet op daar de meeste fabrikanten deze niet specificeren. Het is inderdaad beter om de batterij uit te zoeken bij de manier waarop je dampt

Van de voltage drop die je me laat zien schrik ik wel een beetje. ik had niet verwacht (geloofd) dat dit mogelijk was. Zoals je zelf al aan geeft, als deze belasting op deze specifieke batterij te lang blijft (hoe lang weet ik niet) zal deze dus wel heet worden. wellicht was mijn aangeven tijdsduur (als in van meteen) nogal paniekerig. Maar dat maakt niet dat ik geheel naast de pot heb gepist. Op dit punt ben je dus wel ten dege je batterij aan het over belasten en dat maakt dat de batterij (al dan niet meteen) wel warm wordt en kan beschadigen.

14 hours ago, Matung said:

Waar haal je die info vandaan? Lijkt me niet juist, dat zou betekenen dat geen enkele single battery mod op de markt met een uitgangsvermogen van >75W z'n specs zou halen.

Dit klopt deels. Er zijn niet veel single 18650 batterij mods die hun gepretendeerde 100Watt ook daad werkelijk halen. De meeste zijn dan ook 75 tot 80watt. Nu met de opkomst van de 20700 en 21700 batterijen gaat dit wel. Deze batterijen hebben doorgaands een hogere belastbaarheid. 

14 hours ago, Matung said:

De enige keer dat je van je mod niet hoger in vermogen màg gaan is als het uitgangsvoltage hoger zou worden als dat de chip kan leveren. Heeft niets te maken met hoeveel Ampère je van je batterij vraagt, maar alles -zoals je zelf al zegt- met gevraagd vermogen en weerstand van de coil. Zoals @Bobby al aanhaalde: de mod weet niets van wat de batterij aan kan (op DNA mods na; daarbij kan je de firmware limiteren op max input current (Ampère dus), zoals we gezien hebben).

Dit is inderdaad wat de mod je laat zien op je scherm. Maar het komt uiteindelijk neer op het getrokken ampherage uit de batterij. het CDR is immers wat de belastbaarheid van een batterij bepaald. We zoeken onze batterijen dan ook uit op hun belastbaarheid en hoeveel ampies er in passen.  Ik ga hier nog even mee aan de gang zodra ik klaar ben met deze post. Geef me de kans om het te bewijzen en laten zien. (ik ben stiekem namelijk nog steeds van mening dat elke mod een max input current moet hebben maar ik twijfel nu) 

Ik blijf bij mijn punt dat de weerstand van een coil niet belangrijk is voor een gereguleerde mod. Ja het geeft aan wat je er maximaal doorheen kan stuwen. Maar dat is dan ook het enige wat je er uit halen kan. de weerstand bepaald in deze niet of dat je met deze coil alleen kan DL dampen of MTL de weerstand bepaald ook niet exact het wattage dat er doorheen gaat. zoals dit wel het geval is met een mechanische mod. Daar is de weerstand van het grootste belang. Het bepaald de belasting van je batterij, temperatuur van je vape en op wat voor wijze je dampt.

even als voorbeeld.

laten wij een coil bouwen van SS316L 26G ID2,5 7wikkelingen spaced (0,2mm) kom je uit op een weerstand van om en nabij 0,45 ohm volgens wire wizard. Op een mech ga je hier bij een spanning van 4,2V   (rekensom: I=U/R  I=4,2/0,45. I=9,33AMP  P=U x I  P=4,2x9,33  P=39,2watt) dus 39,2watt doorheen stouwen. lijkt me niet echt een wattage waar je MTL mee kunt dampen. Heb je een gereguleerde mod dan bouw je deze coil gewoon lekker in je MTL tankje want je kunt vervolgens de mod terug schroeven naar een heerlijke 18 tot 20watt en hier perfect mee MTL dampen. Wellicht heb ik het anders moeten omschrijven door te zeggen dat de weerstand van je coil niet bepaald op wat voor manier je damp wanneer je een gereguleerde mod gebruikt. En dus maakt het deze waarde niet belangrijk.

@Leo Bak Je low voltage cutoff spanning is wel tegen diep ontladen van de batterij en heeft verder niet echt een functie. 3,2V is ook een veilige marge en dat moet ook omdat de fabrikant zich moet beveiligen tegen alle soorten batterijen die er in kunnen worden gestopt. Overigens.. Dicodes en Evolv laten je deze cut off spanning zelf instellen. Bij meerdere soorten boards kan de cut off ook lager liggen(3 volt). Het voorbeeld van de voltage drop die @Matung aan geeft is ook tijdens een overbelasting van de batterij. Op dit punt ben je al verkeerd bezig. Een goede batterij met een CDR van 20amp zal geen volledige Volt zakken wanneer je hier 18amp van vraagt. 

Ik wou jullie nog even bedanken voor de volwassen benadering van deze discussie! top 

46 minutes ago, Ome Droogmole said:

Maar dat maakt niet dat ik geheel naast de pot heb gepist. Op dit punt ben je dus wel ten dege je batterij aan het over belasten en dat maakt dat de batterij (al dan niet meteen) wel warm wordt en kan beschadigen.

Klop, je hebt ook zeker gelijk dat overbelasting een batterij om zeep kan helpen. Alleen laat mijn mini-experiment zien dat dat niet direct gebeurd, mits de mod ingrijpt (in dit geval dus doordat het voltage tot onder de cut-off zakt). Het is jammer dat m'n Knight, die dus niet ingrijpt, niet op deze manier uit te lezen valt. Was wellicht ook interessant geweest om te zien wat overbelasting doet met de verschillende waarden.

46 minutes ago, Ome Droogmole said:

Geef me de kans om het te bewijzen en laten zien. (ik ben stiekem namelijk nog steeds van mening dat elke mod een max input current moet hebben maar ik twijfel nu) 

Ik begrijp niet zo goed wat je wilt bewijzen? Uiteraard heeft elektronica een maximum voor input. Dat is ook niet wat ik betwijfelde in je uitspraak, dat ging meer over de specifieke waarde van 'rond de 20 A'. Mij lijkt het logisch dat de maximale input hoger ligt dan wat je zou trekken indien je de mod op vol vermogen zou gebruiken met een batterij die zo goed als leeg is. Als je de specs van bijvoorbeeld een DNA75 bekijkt dan zie je dat dat ook zo is. Max input current is 32A, maar daar kom je niet aan met 75 Watt. Als ik met de specs uit die pdf reken kom je maximaal aan 75/3/0.85=29.4A, ruim onder max input current dus.

1 hour ago, Ome Droogmole said:

Ik blijf bij mijn punt dat de weerstand van een coil niet belangrijk is voor een gereguleerde mod.

Daar zijn we het helemaal over eens hoor, het is niet voor niks dat ik er ook steeds bovenop spring als ik hier weer eens Ohm, Ampère en gereguleerde mod in 1 zin voorbij zie komen. Gelukkig staat dat sinds vandaag dan ook in onze eigen Dampwiki.  

@Ome Droogmole Iedereen kent deze term idd wel als beveiliging tot hoever de batterij ontladen wordt. Verder is er een verschil tussen voltage drop en voltage sag. De drop is het verlies in het circuit, de sag is de spanning in de batterij die tijdens ontlading zakt tot onder de werkelijke spanning. Maar ook ik vraag me af of een batterij van 4,2V in een klap naar de cutoff kan zakken (sag), ook al is die 4,2V spanning ws heel kort zo hoog en zakt ie vrijwel direct naar de nominale spanning. Hoe dan ook was mijn punt dat ik dacht dat Bobby bedoelde dat je sag tot aan de cutoff kan komen ook al is je batterij in ruststand dan nog niet op dat punt. Want ook met een 'volle' batterij kun je dus een low battery warning krijgen als je weerstand te hoog is.

En die weerstand speelt dus wel mee ivm het max output voltage. Ik reageerde aanvankelijk precies als jij op dit topic omdat in realistische scenario's je er geen rekening mee hoeft te houden en de cdr van je batterij passend bij je vermogen belangrijker is. Maar ik werd er terecht op gewezen dat ik met mijn filmpje op de grens zat van het output voltage. En dat wordt mbv de weerstand berekend. Aan de batterijkant speelt die weerstand idd niet mee.

Dat je batterij zal gaan venten en beschadigen lijkt me trouwens overdreven want bij veel mods heb je de beveiligingen. Wel zal deze hard slijten, wat ook een soort beschadiging is.

Misschien tijd om dit topic op te splitsen? Ik heb geen idee meer waar de OP over ging.

Edited by Leo Bak

26 minutes ago, Leo Bak said:

Dat je batterij zal gaan venten en beschadigen lijkt me trouwens overdreven want bij veel mods heb je de beveiligingen.

De 'beveiligingen' zijn gebaseerd op de veronderstelling dat de accu's de belasting aan kunnen van het geadverteerde vermogen (of bij de DNA's en YiHi's, de ingestelde maximale stroom). Als je een ondermaatse accu gebruikt worden deze buitenspel gezet want de 100W mod zal geen van die beveiligingen triggeren als je probeert 20A uit een 10A accu te halen. Het kan dus zeker zover komen dat voortdurende overbelasting een thermal run away veroorzaakt.

De experimenten van @Matung laten zien dat bij sommige mods de cut-off beveiliging aanspreekt doordat de spanning in elkaar zakt, maar die beveiliging heeft een ander doel, of de elektronica door de te lage voedingsspanning een hardware reset uitvoert maar de accu wordt in die gevallen ook overbelast dus bij sommige mods is het risico iets minder maar is wel aanwezig.

Edited by Bobby

33 minutes ago, Leo Bak said:

Maar ook ik vraag me af of een batterij van 4,2V in een klap naar de cutoff kan zakken (sag)

Dat is hoe een accu reageert als die overbelast wordt. Hoever de spanning instort is afhankelijk hoe groot de overbelasting is. In een extreem geval (kortsluiting) zakt deze zelfs naar (bijna) nul volt.

54 minutes ago, Bobby said:

De 'beveiligingen' zijn gebaseerd op de veronderstelling dat de accu's de belasting aan kunnen van het geadverteerde vermogen (of bij de DNA's en YiHi's, de ingestelde maximale stroom). Als je een ondermaatse accu gebruikt worden deze buitenspel gezet want de 100W mod zal geen van die beveiligingen triggeren als je probeert 20A uit een 10A accu te halen. Het kan dus zeker zover komen dat voortdurende overbelasting een thermal run away veroorzaakt.

De experimenten van @Matung laten zien dat bij sommige mods de cut-off beveiliging aanspreekt doordat de spanning in elkaar zakt, maar die beveiliging heeft een ander doel, of de elektronica door de te lage voedingsspanning een hardware reset uitvoert maar de accu wordt in die gevallen ook overbelast dus bij sommige mods is het risico iets minder maar is wel aanwezig.

Ja is waar.

43 minutes ago, Bobby said:

Hoever de spanning instort is afhankelijk hoe groot de overbelasting is.

Waarschijnlijk dat de conditie van de batterij ook wel meespeelt. Die batterij waarmee ik testte is een 5 jaar oude Samsung met honderden laad-cycli achter de rug en daardoor vast niet meer in al te beste conditie. Een andere 10A batterij (of hetzelfde type maar dan nieuw) zal met dezelfde overbelasting dan niet zoveel last van sag hebben (dank @Leo Bak voor het duiden van verschil tussen sag en drop).