Jump to content

Mod en RDA


Aaruman

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ga lekker beginnen met een RDA en vroeg mij af of mijn mods eigenlijk wel compatible zijn met een RDA (DROP)..misschien een stomme vraag, maar better be safe than sorry!

 

Ik heb een SMOK QBOX TFV8, een SMOK X-PRIV (200Watt), een Joyetech Evic Primo en een Vaporesso Cascade one plus SE. 

Link to comment
Share on other sites

Bij een lage build zal je meer vermogen nodig hebben dus je moet kijken of je mod voldoende Watt kan leveren. Kan hij dat niet dan kom je daar ook snel genoeg achter, weinig damp dan :grins

 

De meeste mods kunnen volgens mij zo laag als 0.1 of 0.15 Ohm. Als je erg laag gaat zitten heb je dus kans op een foutmelding.

Edited by Tamara
Link to comment
Share on other sites

De watts en ohms gaan het waarschijnlijk wel redden zolang je de build niet te gek maakt.

Maar een rda hoort natuurlijk eigenlijk een squonker onder zodat je niet steeds loopt te druppelen ??

 

Maar goed dat kan altijd nog toch ?

Link to comment
Share on other sites

Heel simpel, je kan iedere coil met weerstanden van 0.05 tot 1 ohm gebruiken, op ieder wattage,
Een weerstand van 0.05 hoeft echt niet per se op hoog vermogen en 1 ohm ook niet op 10 watt.

Echter, met 1 ohm heb je de mogelijkheid dat je mod bij 60 watt z'n max voltage bereikt en dan kun je ineens niet hoger, dus beter maak je een 0.5 ohm weerstand, kun je ineens tot 120 watt dampen!

Hetzelfde geld voor hele lage weerstand, daarbij schiet je amperage omhoog, en als je mod het plafond bereikt heeft kun je gewoon niet hoger.

Belangrijker is de afmeting van je coils, en dan bedoel ik de BUITENdiameter, en het aantal wikkelingen, of eigenlijk, de breedte van de coil,
Grote diameter (+5mm) betekent hoog wattage, want veel materiaal
Kleine diameter (-3mm) betekent laag wattage, want weinig materiaal, vergelijk het met een haardvuur en een kaarsje.

Zet ze zo direct mogelijk voor de airflow, dan krijg je een lekkere damp en als dat nou op 20 watt is of op 200, dát is heel persoonlijk.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Oomkobus said:

Heel simpel, je kan iedere coil met weerstanden van 0.05 tot 1 ohm gebruiken, op ieder wattage,
Een weerstand van 0.05 hoeft echt niet per se op hoog vermogen en 1 ohm ook niet op 10 watt.

Echter, met 1 ohm heb je de mogelijkheid dat je mod bij 60 watt z'n max voltage bereikt en dan kun je ineens niet hoger, dus beter maak je een 0.5 ohm weerstand, kun je ineens tot 120 watt dampen!

Hetzelfde geld voor hele lage weerstand, daarbij schiet je amperage omhoog, en als je mod het plafond bereikt heeft kun je gewoon niet hoger.

 

Dat klopt niet wat je zegt. Gereguleerde mods (ts heeft reg mods) hebben een bepaald max wattage ingesteld, voor single-battery mods gemiddeld 60-100W. Afhankelijk van wat voor batterij je erin stopt haal je een bepaald wattage. Een batterij met een lage cdr zal nooit in de buurt komen van dat max wattage, een hoog cdr batterij wel. Dit staat echt los van wat voor weerstand je coil heeft.

 

 

18 minutes ago, Oomkobus said:

Zet ze zo direct mogelijk voor de airflow, dan krijg je een lekkere damp en als dat nou op 20 watt is of op 200, dát is heel persoonlijk.
 

 

Ook dit is geen algemeen geldende regel en is erg afhankelijk van je tank/rda en airflow.

 

 

18 minutes ago, Oomkobus said:

Heel simpel, je kan iedere coil met weerstanden van 0.05 tot 1 ohm gebruiken, op ieder wattage,
Een weerstand van 0.05 hoeft echt niet per se op hoog vermogen en 1 ohm ook niet op 10 watt.

 

Misschien bedoel je dat dat niet gevaarlijk is, maar op zich is er meestal een verband tussen weerstand en vermogen, wil het lekker werken.

Edited by Leo Bak
Tyops
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Oomkobus said:

Heel simpel, je kan iedere coil met weerstanden van 0.05 tot 1 ohm gebruiken, op ieder wattage,
Een weerstand van 0.05 hoeft echt niet per se op hoog vermogen en 1 ohm ook niet op 10 watt.

Echter, met 1 ohm heb je de mogelijkheid dat je mod bij 60 watt z'n max voltage bereikt en dan kun je ineens niet hoger, dus beter maak je een 0.5 ohm weerstand, kun je ineens tot 120 watt dampen!

Hetzelfde geld voor hele lage weerstand, daarbij schiet je amperage omhoog, en als je mod het plafond bereikt heeft kun je gewoon niet hoger.

Belangrijker is de afmeting van je coils, en dan bedoel ik de BUITENdiameter, en het aantal wikkelingen, of eigenlijk, de breedte van de coil,
Grote diameter (+5mm) betekent hoog wattage, want veel materiaal
Kleine diameter (-3mm) betekent laag wattage, want weinig materiaal, vergelijk het met een haardvuur en een kaarsje.

Zet ze zo direct mogelijk voor de airflow, dan krijg je een lekkere damp en als dat nou op 20 watt is of op 200, dát is heel persoonlijk.
 

Hoewel je verhaal voor 90% klopt(ik ben het niet helemaal eens met je buiten diameter verhaal.)

 

Snap ik niet waarom en daar zijn meerdere debit aan op dit forum. Je niet aan mensen die net beginnen verteld begin lekker op 3v en ga langzaam omhoog tot je een wattage(en dus ook voltage) vind wat je prettig vind.

 

Omdat uit jou verhaal zou ik nu kunnen denken jof ik heb een 1 ohm coil 60watt erin rossen prima. Ik denk dat je snel genezen bent als je dat doet.

 

Lekker op 3v beginnen en langzaam omhoog werken zit je altijd goed.

Edited by Maickie
Link to comment
Share on other sites

 
Misschien bedoel je dat dat niet gevaarlijk is, maar op zich is er meestal een verband tussen weerstand en vermogen, wil het lekker werken.
Klopt wel wat ik zeg, zet maar eens een 1 ohm coil op een willekeurige Pico of zo, wedden dat ie niet boven de 40 watt komt?
Max voltage van de chip is gewoon 6 (gok ik zomaar hoor) volt en dan houd het op, zet je er echter 0.5 ohm op, dan gaat ie wel naar 70-80.



En natuurlijk is er wel een verband tussen weerstand en vermogen maar ik heb zelf builds gemaakt van 0.15 ohm en die op 30 watt gedampt, er zijn smok Coils van 0.15 ohm die echt lekker werken op 40 watt, dat is meer afhankelijk van de afmeting van de coil, de dikte van het draad en hoezeer het gekoeld wordt.


Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Oomkobus said:

Klopt wel wat ik zeg, zet maar eens een 1 ohm coil op een willekeurige Pico of zo, wedden dat ie niet boven de 40 watt komt?
Max voltage van de chip is gewoon 6 (gok ik zomaar hoor) volt en dan houd het op, zet je er echter 0.5 ohm op, dan gaat ie wel naar 70-80.



En natuurlijk is er wel een verband tussen weerstand en vermogen maar ik heb zelf builds gemaakt van 0.15 ohm en die op 30 watt gedampt, er zijn smok Coils van 0.15 ohm die echt lekker werken op 40 watt, dat is meer afhankelijk van de afmeting van de coil, de dikte van het draad en hoezeer het gekoeld wordt.

 

 

Ik moet toch opnieuw wicken en heb toevallig een pico met een kf van 1,12 Ohm erop. Ik zet hem voor de lol even op 60W met een HG2. Ding vuurt als een tierelier, kan het je laten zien via facetime of skype als je het echt niet gelooft, maar heb nu instant dryhit.

 

Nogmaals, je weerstand van je coil staat los van het vermogen dat je mod kan geven. Dat is alleen afhankelijk van je cdr.

Link to comment
Share on other sites

@Oomkobus lees even het stukje over gereguleerde mods op deze pagina, dan zie je in waarom het onzin is wat je zegt: http://www.steam-engine.org/batt.html

 

Quote

Regulated mods are more difficult to model. But even though they are much more complex than mechs, with some selective simplification we can safely ignore most of the complexity. So we break these mods down into two circuits and a black box. This makes our regulated mod model little more than twice as complex as our mech mod model.

The two main circuits of a regulated mod are:

  • The atomizer (output) side.
  • The battery (input) side.

And never the twain shall meet. The regulator circuit takes care of that. It can have a bunch of more or less advanced circuits in itself, and it uses a little bit of power, but for the most part we can envision it as a black box separating the battery circuit from the atty circuit.

 

Edited by Leo Bak
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Een DNA75 bijvoorbeeld kan aan de uitgang van het board max. 6.2V leveren. Bij een coil van 1 Ohm krijg je dan P=U2/R= 38.4/1 = 38.4W (maximaal).

(Een DNA75C kan 9V leveren, die haalt dus wel de maximale 75W met een 1 Ohm coil).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Leo Bak met 1,12 ohm en 60W zit je met de Pico nog net rond de maximale uitgangsspanning van ~8V. Als je een 1,5 ohm coil gebruikt zal de 60W niet halen, want daar is 9,45V voor nodig. Wat @Oomkobus zegt klopt dus alleen gebruikt hij een verkeerd voorbeeld.

 

1 hour ago, Leo Bak said:

Afhankelijk van wat voor batterij je erin stopt haal je een bepaald wattage.

Dit is niet helemaal waar. De mod weet niet welke accu je erin stopt en zal ook met een lage CDR accu, het ingestelde vermogen proberen te halen. Je overbelast alleen wel de lage CDR accu en deze zal bij voortdurend vuren met een te hoog ingesteld vermogen, enorm heet worden met grote kans op een thermal run-away

Edited by Bobby
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Bobby said:

Dit is niet helemaal waar. De mod weet niet welke accu je erin stopt en zal ook met een lage CDR accu, het ingestelde vermogen proberen te halen. Je overbelast alleen wel de lage CDR accu en deze zal bij voortdurend vuren met een te hoog ingesteld vermogen, enorm heet worden met grote kans op een thermal run-away

 

Dat zal verschillen van mod tot mod. De ene wellicht wel, maar een andere mod geeft dan een low-battery melding en weer een andere valt uit/herstart zichzelf zodra je op de vuurknop drukt (feitelijk is dat ook een battery-low melding, maar dan minder subtiel ? ).

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Matung said:

een andere mod geeft dan een low-battery melding en weer een andere valt uit/herstart zichzelf zodra je op de vuurknop drukt

Dat ligt meer aan de accu en hoe ver de accuspanning instort door de te hoge belasting. Als je gelukt hebt zakt die zover dat die onder de cut-off spanning komt en de ontlaadbeveiliging van de mod triggert (low battery) of zover dat de spanning te laag is voor de elektronica om te werken (uitval/herstart).

Link to comment
Share on other sites

Dat zal inderdaad zo zijn. In elk geval wordt bij de ene mod een beveiliging getriggerd en bij een volgende niet.

 

Ik heb het net getest met een volle 10A batterij: M'n Pico Squeeze 2 zegt met 100W 'low battery', m'n Evic VTC met 75W herstart zichzelf maar m'n Knight v2 knalt er rustig 80W uit zolang ik de knop indruk. Interessant is dat de Knight een hogere cut-off heeft dan de andere twee mods, 3.2V tov 3.1V. Misschien wordt bij de Squeeze en de Evic dan een beveiliging getriggerd door de mate van voltage drop? Cut-off lijkt het niet zijn.

Link to comment
Share on other sites

Nu zullen de meeste reg mods een max uitgangsspanning hebben, dna75 misschien nog iets lager dan gemiddeld, en ja met een 0,85 build zit je op de grens van die 75W/8V van de Pico. Hoe lekker dit nog dampt en hoe goed dit voor je batterij is is een tweede, maar inderdaad speelt dan je weerstand wel mee @Oomkobus

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Matung said:

Cut-off lijkt het niet zijn

Precieze werking is wat koffiedik kijken maar een 'Low battery' betekent dat de elektronica een accuspanning ziet die lager is dan de cutt-off spanning, dus bij de Pico trigger deze beveiliging. De elektronica van de Evic zal waarschijnlijk gevoeliger zijn dan de andere twee betreft de werkspanning en de Knight zal waarschijnlijk de accuspanning niet monitoren tijdens het vuren. Bj de laatste heb je dus het grootste risico op een thermal runaway met ondermaatse accu's.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Duidelijk. Mods hebben dus in principe geen beveiliging tegen overvragen van batterijen. Maar mods die het voltage in de gaten houden zijn semi-beveiligd, maar dan alleen als het voltage van de batterij door overbelasting te ver zakt. En dan is het zeker afhankelijk van het type batterij (en de conditie ervan) hoeveel voltage drop er is bij een bepaalde belasting?

Link to comment
Share on other sites

@Matung Zover ik weet zijn de DNA mods de enige mods waarbij (door de gebruiker) de accu specificaties te definiëren zijn:

3273316.batttype.jpg

Edit: Ik heb het niet uitgeprobeerd maar het is aannemelijk dat als je bij een DNA75 beide 'Max input current's op 10A zou zetten, het ook 'veilig' is een 10A accu te gebruiken (of op 20A met twee accu's parallel).

Edited by Bobby
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...