Jump to content

TC dampen op Vaporesso Tarot Nano met ceramic coils

Recommended Posts

Ik liep even vast met mijn standaard EUC coils die maar tot zo'n 35-40 W wilden dampen (0.3 ohm), terwijl ik eigenlijk wel meer wou. Toen kwam mijn vraag, zijn er van een ander merk wellicht coils die in mijn VECO tank kunnen die een hoger wattage aankunnen? Die vraag is nog open, maar jullie hebben mij wel geholpen een andere koers te gaan varen. TC dampen!! Ik zeg jawel!! 

** vraag me ook echt af wat ik dan moeilijk zat te doen met dat Wattage gebeuren 

Heb flink op internet gestruind, maar helaas niet alles kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie me helpen. 

Voor de VECO tank kan je ceramic of traditional clapton coils kopen. Klopt het dat die clapton van kanthal zijn? Dan wil ik daar niet mee TC dampen.

Nergens worden de advies temperaturen gegeven voor de coils, of uberhaupt de coil en TC in een adem genoemd door Vaporesso. Met een 0.3 ohm of een 0.5 ohm coil, heb je een andere weerstand, zit hier een max. temperatuurbereik aan vast? ** edit, SS bereik is 80-200** dan maakt de weerstand van de coil hierin niet uit? 

De slijtage van de coils, is die op TC dampen hoger dan op wattage? Dan bedoel ik met het dampen op een temperatuur van ca. 200 gr en hoger ten op zicht van het 35- 40 W dampen.

Niet dat ik van het TC dampen afstap als de slijtage van coils hoger is, maar dan hou ik mijn voorraad coils wat scherper in de gaten. Ik kan me voorstellen dat de coil die in no time van koud ineens naar 200 graden gaat dit niet zo gezellig vind? Anderszijds als ie al warm is en je lurkt nog even door, dat het dan weer minder lijdt?

De ceramic coil van 0.3 ohm werd door de MOD aangegeven met een 0.44 ohm. Viel me op. Heb me er nog niet druk over gemaakt. Moet ik dat wel doen?

Mijn Vaporesso Tarot Nano mod heeft de volgende standen voor TCR: TC-Ni, TC-Ti TC-SS.

Ik ben even in een niet heldere modus geweest, want de TC modus heeft op TC-Ni gestaan, met mijn ceramic coil. Heb ik hiermee een van de 2 kwaad aan gedaan? Mijn coil zat er al even in, maar die heb ik er gisteren lichtgrijs uit kunnen halen met een licht verbrand smaakje. Nu weet ik niet of dit ongeveer ook de vervangingsdatum is of toeval. 

Met die ceramic coils hoor ik de modus op TC-SS in te stellen, toch?

Dan nog een verwarring...  ik las op het forum dat je niet met kanthal en Ni zou moeten willen dampen op TC. Waarom heeft mijn box mod daar een modus voor? of is dit op een andere manier onschadelijk? 

Alvast dank voor jullie moeite!

Edited by Miss Foggy

Zoveel vragen....ik ga je quoten en dan in rood antwoord (proberen te)  geven

3 hours ago, Miss Foggy said:

Ik liep even vast met mijn standaard EUC coils die maar tot zo'n 35-40 W wilden dampen (0.3 ohm), terwijl ik eigenlijk wel meer wou. Toen kwam mijn vraag, zijn er van een ander merk wellicht coils die in mijn VECO tank kunnen die een hoger wattage aankunnen? Die vraag is nog open, maar jullie hebben mij wel geholpen een andere koers te gaan varen. TC dampen!! Ik zeg jawel!! 

** vraag me ook echt af wat ik dan moeilijk zat te doen met dat Wattage gebeuren 

Heb flink op internet gestruind, maar helaas niet alles kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie me helpen. 

Voor de VECO tank kan je ceramic of traditional clapton coils kopen. Klopt het dat die clapton van kanthal zijn? Dan wil ik daar niet mee TC dampen. Met kanthal kun je geen TC dampen. TC dampen doe je met Nikkel, SS of titanium

Nergens worden de advies temperaturen gegeven voor de coils, of uberhaupt de coil en TC in een adem genoemd door Vaporesso. Met een 0.3 ohm of een 0.5 ohm coil, heb je een andere weerstand, zit hier een max. temperatuurbereik aan vast? ** edit, SS bereik is 80-200** dan maakt de weerstand van de coil hierin niet uit?  In principe maakt de weerstand weinig uit, zolang je m maar goed laat uitlezen op kamertemperatuur voordat je m vastzet in TC. Het wattage waarop je je mod instelt, bepaalt alleen hoe snel ie op temperatuur is.

De slijtage van de coils, is die op TC dampen hoger dan op wattage? Nee, minder juist Dan bedoel ik met het dampen op een temperatuur van ca. 200 gr en hoger ten op zicht van het 35- 40 W dampen. Op 35-40 W heb je misschien ook wel 200 graden, maar dan weet je t niet

Niet dat ik van het TC dampen afstap als de slijtage van coils hoger is, maar dan hou ik mijn voorraad coils wat scherper in de gaten. Ik kan me voorstellen dat de coil die in no time van koud ineens naar 200 graden gaat dit niet zo gezellig vind? Op wattage gaat ie ook in no-time naar 200 graden  Anderszijds als ie al warm is en je lurkt nog even door, dat het dan weer minder lijdt? Dan is ie eerder op temperatuur en heb je sneller de damp die je wilt

De ceramic coil van 0.3 ohm werd door de MOD aangegeven met een 0.44 ohm. Viel me op. Heb me er nog niet druk over gemaakt. Moet ik dat wel doen? Dat is wel een groot verschil, misschien kun je m wat beter vastdraaien?

Mijn Vaporesso Tarot Nano mod heeft de volgende standen voor TCR: TC-Nikkel, TC-Titanium TC-StainlessSteel.

Ik ben even in een niet heldere modus geweest, want de TC modus heeft op TC-Ni gestaan, met mijn ceramic coil. Heb ik hiermee een van de 2 kwaad aan gedaan? Mijn coil zat er al even in, maar die heb ik er gisteren lichtgrijs uit kunnen halen met een licht verbrand smaakje. Nu weet ik niet of dit ongeveer ook de vervangingsdatum is of toeval. 

Met die ceramic coils hoor ik de modus op TC-SS in te stellen, toch? Dat ligt eraan van welk materiaal de draad is, niet of het ceramic of katoen is.  

Dan nog een verwarring...  ik las op het forum dat je niet met kanthal en Ni zou moeten willen dampen op TC. Waarom heeft mijn box mod daar een modus voor? of is dit op een andere manier onschadelijk? Je box heeft geen TC stand voor kanthal, wel voor Ni(kkel). Nikkel wil je niet op wattage dampen, want dat kan giftig zijn 

Alvast dank voor jullie moeite! AJB

• Like 2
On 27-11-2018 at 23:10, Miss Foggy said:

ik las op het forum dat je niet met kanthal en Ni zou moeten willen dampen op TC

Waarschijnlijk haal je Nikkel (Ni200) en NiChrome (Ni80 ed) door elkaar. Met de eerste moet je op TC dampen en met de tweeede moet je op Wattage dampen. Zie ook de dampwiki:

• Like 1

De CC coils voor de Veco tank zijn SS-316. Die sloop je dus met TC mode op iets anders dan SS 🥴

Mijn ervaring met de CC coils van Vaporesso is erg goed. Ze gaan ruim 2000 puffs mee (1 puff bij mij is gemiddeld 4s DL trouwens)

TC met gloeidraad tegen de watjes is anders dan TC met ceramic trouwens. De ceramic verwamt veel gelijkmatiger. Ceramic kan zonder problemen veel hitte hebben. De watjes zullen eerder verschroeien dan je ceramic 😉

Waarom zou je op hoger wattage willen dampen? Het wattage zegt bij TC mode niet zo heel veel. Bepaald hoe snel de temp bereikt kan worden en hoe gelijkmatig dit vastgehouden kan worden.

Edited by Inisiarev
typo
On 28-11-2018 at 02:20, Madman said:

Thanks Madman voor je snelle reactie en uitleg. 

Op deze site had ik het hele TC gebeuren doorgelezen, en ik las dat dampen op kanthal in de TC modus giftig is. Ik kon me ergens niet voorstellen dat de normale uitgegeven coils van Vaporesso de clapton kanthal zijn. Dat was mijn toetsvraag eigenlijk, dat zijn toch kanthal draaid coils? 

Wat is goed uitlezen van de coil? is dat een dag of wat op lage wattage of temperatuur dampen? Of de coil rustig van de laagste stand naar steeds hoger opvoeren?

Ik heb de tank beter aangedraaid, alleen valt me nu het volgende op. Als ik op TC damp, en ik druk de power button in, verschijnt er in een split second het wattage. Bv bij 100 graden verschijnt er een 60W heel vlug in beeld. Ik heb nu steeds grotere twijfels of mijn coils die maar 35-40 w aankunnen dit wel overleven? 

De ceramic coil is gemaakt van SS. Binnenin zit het keramische gedeelte.

8 hours ago, Tamara said:

Waarschijnlijk haal je Nikkel (Ni200) en NiChrome (Ni80 ed) door elkaar. Met de eerste moet je op TC dampen en met de tweeede moet je op Wattage dampen. Zie ook de dampwiki:

Klopt!! Dit schema en bijbehorende tekst heb ik gelezen en ben even in verwarring geraakt.

Spijker. Kop. 😉

2 hours ago, Inisiarev said:

De CC coils voor de Veco tank zijn SS-316. Die sloop je dus met TC mode op iets anders dan SS 🥴

Mijn ervaring met de CC coils van Vaporesso is erg goed. Ze gaan ruim 2000 puffs mee (1 puff bij mij is gemiddeld 4s DL trouwens)

TC met gloeidraad tegen de watjes is anders dan TC met ceramic trouwens. De ceramic verwamt veel gelijkmatiger. Ceramic kan zonder problemen veel hitte hebben. De watjes zullen eerder verschroeien dan je ceramic 😉

Waarom zou je op hoger wattage willen dampen? Het wattage zegt bij TC mode niet zo heel veel. Bepaald hoe snel de temp bereikt kan worden en hoe gelijkmatig dit vastgehouden kan worden.

Mja dan zou er wel eens een kans in kunnen zitten dat ik die coil van mij klappen heb verkocht door een korte tijd in de verkeerde modus te hebben gedampt. Per ongeluk. Gets.

Zojuist Madman ook verteld dat als ik bv op 100 graden damp, en op de power butten klik, er 60 w heel kort verschijnt. Welke weerstand ceramic coils gebruik jij? 

En hoe maak jij ze goed gebruiksklaar of hoe zorg jij dat ze langer meegaan dan een paar uur? 😉

Waarom zou je überhaupt in TC modus willen dampen? 99% doet het niet.

Iemand zonder ruime dampervaring kan zelfs moeilijk inschatten of het allemaal wel goed werkt. Het gaat bij jou ook niet goed, op 100 graden dampen gaat namelijk lastig, zo tussen de 200 en ruim 300 graden is normaal. Bij 100 graden verdampt e-liquid geeneens. Het zit echt niet goed met je instellingen.

Wil je toch TC dampen, 't is nu ook geen rocketscience, dan is het zaak even goed in de wiki hier te duiken, wat TC dampen allemaal met zich mee brengt en waar je op moet letten. Het materiaal van de draad is cruciaal, niet de behuizing van de coil, die is altijd van SS.

Omdat vaak de standaard TC modus toch niet helemaal bevalt, duiken mensen daarna nog eens in custum TCR settings en alsnog heb je ook wattage, die 60 watt die kort op je scherm verschijnt, daar begint hij mee en zakt dan razendsnel in als de temperatuur bereikt is.

Normale coils van fabrikanten zijn bijna per definitie van Kanthal, die zijn niet giftig alleen als je ze veel te hard opstookt door de verkeerde instellingen te gebruiken, je mod in TC modus heeft bij kanthal geen idee wanneer hij gas terug moet nemen.

SS draad kun je zowel in VW modus als TC modus dampen. Nog steeds met de juiste instellingen en in VW modus is dat slechts een beetje spelen met het wattage. Begin op het getal wat aangegeven wordt als laagste bij de coil, ergens in het midden is het meestal goed, maar nooit hoger dan de max aangegeven op die coil.

Edited by Raycoupe
On 30-11-2018 at 00:32, Raycoupe said:

Waarom zou je überhaupt in TC modus willen dampen? 99% doet het niet.

Ik had er in de eerste instantie ook niet aan gedacht, en dankzij hier er aan herinnerd dat mijn box mod TC ook ondersteunt, en het eens geprobeerd. En ik moet zeggen, ik vind het lekker! 

Smaak valt ook niet over te twisten he 😉

Iemand zonder ruime dampervaring kan zelfs moeilijk inschatten of het allemaal wel goed werkt. Het gaat bij jou ook niet goed, op 100 graden dampen gaat namelijk lastig, zo tussen de 200 en ruim 300 graden is normaal. Bij 100 graden verdampt e-liquid geeneens. Het zit echt niet goed met je instellingen.

Tja dat dus. De mod heeft de TC modus, en als je de juiste coil gebruikt zou het allemaal goed moeten gaan. Dat was althans mijn veronderstelling.

Dat de praktijk wat weerbarstiger blijkt te zijn. Zucht..

Het eerste waar ik tegenaan liep is dat de coil geen hoger wattage aan kunnen dan max 35-40, nu met de TC lijkt deze coil dat ook niet te trekken... Ik heb dan wel de SS ceramic coils, die andere veel verkochte EUC clapton coils zijn van kanthal en dus niet geschikt voor TC

Met deze coil begonnen zo laag mogelijk in temperatuur de coil op te warmen, en ja op 100 graden trekt ie de liquid slecht ja. 

Wil je toch TC dampen, 't is nu ook geen rocketscience, dan is het zaak even goed in de wiki hier te duiken, wat TC dampen allemaal met zich mee brengt en waar je op moet letten. Het materiaal van de draad is cruciaal, niet de behuizing van de coil, die is altijd van SS.

Thanks, dat had ik al gedaan en deze behuizing kennis heb ik ook daar mogen halen. 😉 

Omdat vaak de standaard TC modus toch niet helemaal bevalt, duiken mensen daarna nog eens in custum TCR settings en alsnog heb je ook wattage, die 60 watt die kort op je scherm verschijnt, daar begint hij mee en zakt dan razendsnel in als de temperatuur bereikt is.

Hij zakt niet en voor ik het week smaakt ie verbrand.. 😞 

Normale coils van fabrikanten zijn bijna per definitie van Kanthal, die zijn niet giftig alleen als je ze veel te hard opstookt door de verkeerde instellingen te gebruiken, je mod in TC modus heeft bij kanthal geen idee wanneer hij gas terug moet nemen.

Als het goed is zou er zelf in de Tarot Nano een automatische beveiliging moeten zitten, dat wanneer de TC modus aan staat en er zit een kanthal coil in, dat ie automatisch op W modus springt.

SS draad kun je zowel in VW modus als TC modus dampen. Nog steeds met de juiste instellingen en in VW modus is dat slechts een beetje spelen met het wattage. Begin op het getal wat aangegeven wordt als laagste bij de coil, ergens in het midden is het meestal goed, maar nooit hoger dan de max aangegeven op die coil.

Thanks, daar ben ik inmiddels ook achter. 

Jammer dat de meestverkochte coils 0.3 - 0.5 ohm max 40 W aankunnen voor een 80 w box. Er bestaan blijkbaar ook nog 0.2 ohm coils die wel 60 W aan zouden moeten kunnen, waarbij ik dan hier ook maar aanneem dat die de TC modus (mits die SS ceramic coils) dan wel overleven. 

Tenzij iemand hier het wel lukt om met 0.3 ohm ceramic coils fatsoenlijk te TC dampen? Ik hoor het heel graag! Wat mij betreft ziet het ernaar uit om eens te gaan kijken voor een waarschijnlijk RDA... 

42 minutes ago, Miss Foggy said:

Ik had er in de eerste instantie ook niet aan gedacht, en dankzij hier er aan herinnerd dat mijn box mod TC ook ondersteunt, en het eens geprobeerd. En ik moet zeggen, ik vind het lekker! 

Smaak valt ook niet over te twisten he 😉

Welke setting en coil gebruikte je toen, want kennelijk heb je het al eens voor elkaar gehad. Op zich maar TC of VW dampen in smaak niet zoveel uit, is mijn ervaring, ik vond het alleen handig toen ik dagelijks met de squonker in m'n handen zat en ik wel eens vergat te squonken. Op VW modus stookt het ding vrolijk door en verbrand de boel, TC modus kapt af op de verhoogde weerstand van de draad (en dus de afgeleide temperatuur) en dan heb je daar geen last van. Bij tanks en RTA zie ik het nu niet zo in en wel een hoop gedoe zoals je ondervonden hebt.

Tja dat dus. De mod heeft de TC modus, en als je de juiste coil gebruikt zou het allemaal goed moeten gaan. Dat was althans mijn veronderstelling.

Dat de praktijk wat weerbarstiger blijkt te zijn. Zucht..

(Bijna) iedere mod heeft TC modi, (Bijna) niemand gebruikt het.

Het eerste waar ik tegenaan liep is dat de coil geen hoger wattage aan kunnen dan max 35-40, nu met de TC lijkt deze coil dat ook niet te trekken... Ik heb dan wel de SS ceramic coils, die andere veel verkochte EUC clapton coils zijn van kanthal en dus niet geschikt voor TC

Met deze coil begonnen zo laag mogelijk in temperatuur de coil op te warmen, en ja op 100 graden trekt ie de liquid slecht ja. 

Waarom wil je hoger dan 35 watt, krijg je niet genoeg damp naar je zin?

Jammer dat de meestverkochte coils 0.3 - 0.5 ohm max 40 W aankunnen voor een 80 w box. Er bestaan blijkbaar ook nog 0.2 ohm coils die wel 60 W aan zouden moeten kunnen, waarbij ik dan hier ook maar aanneem dat die de TC modus (mits die SS ceramic coils) dan wel overleven. 

Tenzij iemand hier het wel lukt om met 0.3 ohm ceramic coils fatsoenlijk te TC dampen? Ik hoor het heel graag! Wat mij betreft ziet het ernaar uit om eens te gaan kijken voor een waarschijnlijk RDA... 

Meeste mods kunnen veel meer aan dan wat je gebruikt. Net als je auto, gaat waarschijnlijk wel 220, maar dat gebruik je zelden. 't Is alleen wel handig om een beetje overcapaciteit te hebben, dan constant plankgas te moeten rijden.

Je kunt naar de shop gaan waar je het ding gekocht hebt. Er zijn zo ontzettend veel mods, tankjes en dan nog verschillende coils, dat je een beetje mazzel moet hebben dat iemand precies hetzelfde als jou heeft EN dan ook op TC damp met die keramische coils.

Hoezo kan de coil maar 40 watt aan? Door ieder draadje kan onbeperkt stroom en dus wattage. Het enige wat er gebeurt is dat het warm wordt. Als dat te lang duurt of de temperatuur te hoog wordt gebeuren er vervelende dingen. Maar dat is het mooie van TC, dat zorgt er voor dat het vermogen (aantal watts) naar beneden gaat bij de juiste temperatuur.

Is die 40 watt niet het aanbevolen maximale vermogen bij VW? Het vermogen dat continu gebruikt mag worden? 

Of TC beter / handiger is kan ik weinig over zeggen. Klinkt wel interessant.