Jump to content
Quotiquette Carnaval, ook jij doet mee! Read more... ×
Pimmm

Welke eenvoudige beginners rta?

Recommended Posts

Voor nu damp ik mtl met de nautilus mini, en de ijoy elf, beiden op een Eleaf Pico 75W, voor de mini 1.8 aspire coils en voor de ijoy 0,7 aspire coils.

Beide tankjes bevallen goed, maar de ijoy is voor mij de grote winnaar...de lossere trek en meer smaak vind ik persoonlijk prettiger. Ik damp 6 mg nicotine overigens.

Doorgaans meng ik zelf mijn sapjes op 50/50, maar begreep dat de ijoy toch liquids met hogere vg percentages aan kan. Wat shake & vapes geprobeerd,  en die zijn toch veel smaakvoller dan mijn eigen one shot brouwsels.

Ik wil natuurlijk weer te veel tegelijk en bedacht me laatst dat ik maar eens dl moest gaan proberen, uiteindelijk geen nieuw tankje gekocht maar de airflow vd ijoy wat meer open...das ook oke.

Nu ga ik wel sneller door mijn 0,7 coils heen en al met al wordt het dan best prijzig, dus ik ben steeds meer filmpjes ah kijken mbt het diy gebeuren v coils etc.

Hier en daar al wat namen voorbij zien komen maar weet het nog steeds niet...maar ben wel helemaal klaar met de fabriekscoils.

In eerste instantie zoek ik een rta voor op mijn pico 75 w ( max 23 mm), een tankje met een lossere treken vergelijkbaar met de ijoy, mag via buitenlandse site zijn, pre build coils om mee te beginnen,en wat nog meer? Welke katoen schaf ik dan aan en ik zie bij verschillende rta’s al kleine tools inbegrepen, dat hoef ik niet aan te schaffen dan?

Ik ben begonnen met een oud boortje, een nagelknipper, een coctailprikker om het katoen te modelleren en watten die in de badkamer rondslingerden, je kunt met zo goed als niets starten.

Maar je wilt MTL met een iets wijdere trek? En wat voor smaken damp je?

@Leo Bak ja mtl met een wijdere trek vind ik fijner, ik hou van zoete smaken,  bakery/custard/ desert.

Vooral niet te moeilijk om mee te beginnen.

Blijft heel persoonlijk, ik probeer regelmatig nieuwe tanks, maar dat is maar een fractie van wat er op de markt is. Ik kan je wel iets aanraden maar dat is mijn smaak. De enige restricted DL tank die mij echt bevalt is de Kayfun 5, maar die schijnt dan weer tegen te vallen voor jouw smaakjes.

Hoe dan ook heb je voor zelfbouw alleen maar wat draad nodig, iets om het draad omheen te wikkelen, een kniptangetje (of nagelschaartje), wat katoen, een schaartje en een pincet of of stokje om wat te pielen met dat katoen. Meestal zitten er bij rta's inderdaad  gereedschapjes om het draad vast te zetten. Een coil draaien kan echt iedereen, kant en klare kopen hoeft niet, maar kan natuurlijk wel.

Veel mensen hier dampen vergelijkbare smaken, misschien heeft iemand een goede tip voor een rDL rta.

Ik heb de kayfun v3 mini ( clone) op mijn pico's ,  ik draai m'n coils op 0,8 ohm,met een simpel stukje muji cotton er doorheen, pico op 18 watt.

Is echt een klein tankje ( 19 mm) maar een grote smaakbom. 

@a3 bedankt vd tip! Kan ik daar alle pre build coils v gebruiken of moet ik op zoek naar iets specifieks?

@Pimmm Hoewel de V3 een goede tank is, is dit geen aanrader voor jou. De airflow is echt strak en omslachtig in te stellen. Daarnaast heeft ie een priegel deck met lastige ieniemini schroefjes, niet echt geschikt voor beginners.

Je zou er coils in moeten zetten die in verhouding staan tot het deck, dus niet al te groot en met zeer beperkt vermogen ivm de beperkte airflow.

38 minutes ago, Pimmm said:

@a3 bedankt vd tip! Kan ik daar alle pre build coils v gebruiken of moet ik op zoek naar iets specifieks?

Het handigste is om zelf je coils te maken, dan kun je ze helemaal aanpassen aan je deck tot het (voor jou) perfect is. Koop gewoon een rolletje draad met wat katoen in een vape store of webshop. Gewoon simpel beginnen met 24 of 26 awg draad met 5-8 wikkelingen, daarna nog ff katoen erin en klaar is kees! Of Pimmm 😄

Als je het echt goed aan wilt pakken kun je kits kopen om het coils maken nog makkelijker te maken. Er zit dan ook een Ohmreader bij zodat je de weerstand kunt meten voordat je het op je mod plaatst. Niet persé nodig maar ik vind het wel handig

Edited by Pazmaster

7 minutes ago, Leo Bak said:

@Pimmm Hoewel de V3 een goede tank is, is dit geen aanrader voor jou. De airflow is echt strak en omslachtig in te stellen. Daarnaast heeft ie een priegel deck met lastige ieniemini schroefjes, niet echt geschikt voor beginners.

Je zou er coils in moeten zetten die in verhouding staan tot het deck, dus niet al te groot en met zeer beperkt vermogen ivm de beperkte airflow.

Dat zag ik inderdaad net ook al in een heel duidelijk filmpje,  ongeacht met wele rta ik uiteindelijk begin...ga me goed inlezen. Zie echt door de bomen het bos niet

Dat is volkomen normaal. Soms moet je gewoon ergens beginnen, dan heb je meer referentie.

Ik zou eens naar de Dvarw MTL v2, Berserker mini, Siren 2 of de Kayfun Prime kijken voor echte MTL.

Daarnaast de Kayfun 5 mini, Merlin MTL of de Doggystyle 2k18 voor rDL.

Wil je echt DL dan de eXpromizer V3, Kayfun 5, Augvape Merlin

Zou je een andere mod hebben dan komen er veel meer tankjes in aanmerking die passen.

Waar je voor nu op moet letten is dat de rta max 23mm is, en single coil, dan kan je Pico er goed mee overweg.

De v3 mini trekt idd wel zwaarder, maar niet super strak, tenminste mijn clones,  ik hou van mtl met een beetje een losse trek en super tevreden met de v3 mini clones.

Die gelukkig goed staan qua airflow, want volgens mij kun je de airflow niet stellen , heb het iig nog niet kunnen vinden.

Het builddeck is idd wel gepriegel maar heeft dezelfde maat als die van de prime. De prime is makkelijker te coilen ivm de haakjes, maar iets moeilijker goed te wicken, is mijn ervaring.

Ik noemde de v3 mini, omdat dat mijn 1e "doe het zelf" tank was ( ik heb hem even mogen uitproberen van iemand en was gelijk om voor de smaak).

Daarna nog meerdere tanks geprobeerd, waaronder de prime, maar niets haalt het qua smaak, voor mij, bij de v3 mini.

Het bouwen is idd wel een gepriegel maar niet moeilijk. 

@a3 Ik heb een speciale sleutel voor de mini 3

https://www.fasttech.com/product/9628916

9628916-2.jpg

Als je de 510 losdraait en het kapje verwijdert, dan kan je hiermee de binnenkant losdraaien. Daar komt dan de stelschroef tevoorschijn waarmee je de afc kunt afstellen. Je kunt die schroef ook helemaal eruit halen en dan heb je weliswaar meer lucht maar ook minder vacuum in je tank als je zuigt, en daarmee dus minder liquidtoevoer. Ik ben het met je eens dat deze tank meer smaak heeft dan de Prime.

Oh die link heb ik even opgeslagen, thanx, heb hem gelukkig nog niet nodig, maar altijd handig.

Weer bedankt vh meedenken!

Ik ga eea weer eens opzoeken, ik zou iig graag een tankje/coilsmwillen die hogere vg waarden aankan.

@Pimmm en zo worden de vereisten steeds duidelijker, heel goed.

- max 23mm

- single coil

- iets meer trek dan MTL

- geschikt voor hoog VG

- geschikt voor zoete smaken,  bakery/custard/ dessert

Speelt uiterlijk ook nog mee? Of gaat het je meer om zijn karakter?

@Pimmm op basis van het programma van eisen dat @Leo Bak zo mooi heeft samengevat in de post hierboven, kan ik je een clone van de Hussar van harte aanbevelen. De enige beperking van de Hussar is dat je er niet al te grote coils in kwijt kunt maar als je van een aspire afkomt zal dat niet direct een probleem zijn. Bovendien geldt dat eigenlijk voor de meeste MTL/RL tankjes wel. 

Deze is 22.5 mm 3ml inhoud en deze is 22mm met 5.7ml inhoud. Er zijn ook veel verschillende caps en tankjes voor te krijgen. Hij bevalt mij erg goed, prima juice flow, makkelijk te bouwen. Ik damp er eigenlijk alles in, ook bakery en dessert stuff. Zelf draai ik 0,8 ohm coils van SS 2.5mm doorsnede, 28AWG draaddikte en dan 7 wikkelingen, maar die zijn ook voorgedraaid te koop. 

De Dwarv zou ik overigens echt links laten liggen. Ik vind dat echt een zwaar overschatte en achterhaalde tank en hij is niet erg handig voor een beginner denk ik.

Persoonlijk ben ik nog steeds erg blij met de Savour RTA. Erg fool-proof, single coil, 22 mm dus past op je pico en geschikt voor RTA-beginners. Ik damp ook op 0.7 ohm (en ook gek op zoete smaakjes/bakery's/custards), wel maar 1 gaatje los op de Savour, maar er zitten wel voldoende opties op voor meer airflow. Restricted DL heb ik geen ervaring mee, maar moet wel mogelijk zijn. Er staat wel een uitgebreide review hier op dampforum en ook op youtube zijn wel goede filmpjes te vinden.

Bij je bestelling krijg je wat je nodig bent om te starten, behalve katoen. Een tweezer (en prebuild coils en katoen) heb ik er zelf direct bijgekocht, verder "behelp" ik me nog steeds door de uiteinden van de pootjes van de coil te draaien i.p.v. knippen en dat werkt ook prima. Dat draaien wat ik bedoel kun je vinden in een filmpje op youtube van P. Bussardo over de Ares. Een schaartje om het katoen te knippen heb je vast wel ergens liggen. Er zitten trouwens ook 2 "luchttoevoer-openingen" bij die je kunt verwisselen voor meer MTL of meer DL ervaring.

Succes met je zoektocht en keuze!

On 26-11-2018 at 23:29, Pimmm said:

Welke katoen schaf ik dan aan 

Een pakket ongebleekte >  Muji cotton  < , genoeg voor vele jaren dampen, waarbij je voor iedere coil steeds van ieder plakje een sliertje katoen afknipt.

Ik damp al jarenlang circa 85% VG-( = met gedemineraliseerd water verdunde VG-basisvloeistof) en voeg daar VG-aroma aan toe.

Met die percentages neem ik 't niet zo nauw, aangezien er later nog een beetje extra demi-water of extra VG toegevoegd kan worden.

Edited by Marianna

20 minutes ago, Marianna said:

Een pakket ongebleekte >  Muji cotton  < , genoeg voor vele jaren dampen, waarbij je voor iedere coil steeds van ieder plakje een sliertje katoen afknipt.

Of gewoon een pakje Cotton Bacon. Is iets duurder maar op jaarbasis zal het allemaal niet echt veel schelen. Ik doe nl. ook ongeveer een jaar met zo'n pakje. Hier krijg je er meteen een fijn tangetje bij om je draad te knippen. 

Flash wicks v2, 17 gram in een pakje, kost de helft van Cotton bacon. Qua werking en functionaliteit nauwelijks verschil, maar als zelfs mijn lief na 1 hijs zegt dat ze niet anders meer wil, weet ik Genoeg. Zeer smaakneutraal en geen inrijtijd. Beetje jammer dat ik ook net 5 pakjes Cotton Bacon had gekocht.. 🤔 Nog steeds niet slecht en Ik hou zeker een pakje op voorraad, maar fw v2 gaat voor mij boven alles. Alleen in China te krijgen overigens. En wat al gezegd is: met zo'n pakje doen wij met zn 2en 4 maanden mee. Dat komt neer op zo'n 37 cent per persoon per maand. Daar ga ik niet voor lopen klooien met muji pads. Ieder zn meug natuurlijk, maar dit vind ik makkelijker en. Beter

Edited by TheRich

Ik zelf bestel zon pak van 180 vellen katoen bij alieexpress. Kost iets van 8 euro en doe je een eeuwigheid mee. Voor mtl dampen heeft @Dis een Innokin Ares te koop staan voor mtl zijn deze ideaal en ook super makkelijk te herbouwen. Een van de makkelijkste die ik ooit ben tegen gekomen. Zelf gebruik ik de eleaf lemo 2 heel veel kwa smaak heel goed je moet alleen goed herbouwen anders lekt ie aan alle kanten

Net als jij stapte ik over op de nautilus mini....

En daarna op jacht naar een mtl rta tankje.

ik kwam op deze uit,,,, geweldig ding... vol van smaak, en de airflow is te regelen van redelijk los tot behoorlijk strak.

https://www.fasttech.com/p/9650047

dat ding is geweldig.... het is mijn eerste rta ook dus ik kan hem niet vergelijken, maar ding is super... tank is 3 ml en er zit ook nog een extra glas bij voor 5 ml

On 1-12-2018 at 20:43, Maurice1974 said:

Voor mtl dampen heeft @Dis een Innokin Ares te koop staan voor mtl zijn deze ideaal en ook super makkelijk te herbouwen.

Bij mijn weten is die groter dan 22/23 mm en past die niet (mooi en zonder heatsink) op de pico 75. Verder hoor ik daar ook veel goede verhalen over.

Ook over de Vapefy Galaxies, die wel 22 mm is. 

De muji waar @Marianna het over heeft bevalt mij ook prima. Ik heb direct in het begin (25 mei jl.) van m'n prille "bouwcarriere" een pakketje van maar liefst een eurie of 5 bestelt (😂) en kan er nu nog zeker een half jaar mee (vermoedelijk veel langer,  zo'n anderhalf tot 2 jaar als ik de voorraad bekijk), dus nog geen ervaring met andere katoen 🤣. En ik ben een zuunige Nederlander, maar niet als het aan komt op m'n katoen.