Jump to content
Quotiquette Carnaval, ook jij doet mee! Read more... ×
Betty

Nationaal Preventie Akkoord

Recommended Posts

Gisteren presenteerde Paul Blok-aan-mijn-been dan eindelijk zijn Heilige Graal: het Nationaal Preventie Akkoord.
Voor degene die dit niet mee hebben gekregen een korte samenvatting van het akkoord:

Goede nieuws: speciaalzaken worden uitgezonderd van het uitstalverbod (echter niet van het reclameverbod).
Slechte nieuws: de e-sigaret valt per 2021 onder het rookverbod. Vanaf dat moment moet je maar met je klanten buiten gaan staan.
Oh. Wacht. Dat mag ook niet.

Ok Betty, wat ik niet begrijp is, wat houd "het rookverbod" in.  Volgens mij weinig tot niks, toch ?  Ja, je mag niet in openbare gebouwen roken, niet in de bus, trein of tram. Ook wil men in de toekomst roken op straat, in de buurt van scholen e.d., verbieden. Ze doen maar.......ik vind het niet erg. Maar, tot nu toe, valt het toch allemaal nog wel mee. Wanneer wij een dampmeeting organiseren, mag er, ook na invoering van de nieuwe wet, gewoon gedampt worden.  Ik bedoel, naakt op straat lopen mag ook niet, maar als wij een nudistenmeeting houden, mag iedereen er naakt aanwezig zijn.

Ik weet, dat er op dit moment meerdere misselijkmakende, onbenullige, plaag wetjes in het leven geroepen zijn, maar dat houdt het dampen niet tegen, we zijn te groot om gestopt te worden, dat lukt ze niet, wat ze ook verzinnen.  Maar wanneer we nu kijken naar de status van wat wij allemaal, kunnen en mogen, hebben we toch geen klagen. Iedereen kan alle gewenste dampgear krijgen. We kunnen alles krijgen wat we nodig hebben om liquid te maken. De dampshops puilen uit met honderden merken, soorten en smaakjes liquid.

Dus, wat willen we nog meer ? En wat veranderd de nieuwe wet hier aan ? Volgens mij, helemaal niks...........

Het is in dit specifieke geval de ondernemer die het heel moeilijk gemaakt wordt. Voor de gebruiker die zijn weg via het internet weet te vinden zal er inderdaad niets van te merken zijn.

Voor ons is het in ieder geval een onwerkbare situatie om nog maar te zwijgen wat klanten er van vinden. Zie je het al voor je dat we bij elke klant die eerst wat smaken wil proeven moeten zeggen: hiero heppie je kuleremaaizer met je smaakje en nou als de sodemieter naar buiten ermee.

Een aantal klanten zal dit blijmoedig opvatten en denken van hee, da’s nog eens leuk om zomaar een gratis clearomizer te krijgen zeg!

Maar even alle gekheid op een stokje. Dit is gewoon onwerkbaar. Hoe moeten we dat bijvoorbeeld doen bij een nieuwe klant die we gewoonlijk eerst een aantal verschillende systemen laten uitproberen om tot een goede keuze te komen? Ik zie ons toch niet elke keer naar achter lopen om je jas aan te trekken, vervolgens alle systemen die je met de klant wil doorlopen onder je oksels te persen om daarna buiten op de stoep te staan blauwbekken terwijl je de klant uitlegt wat de onderlinge verschillen zijn?

Ow ja, en daarna herhalen we hetzelfde ritueel want de klant moet tenslotte ook nog tot een smaakkeuze komen.

En wat te denken van welk signaal hiermee afgegeven gaat worden?

>>>>> Dat dampen is hartstikke schadelijk joh, je mag het niet eens binnen gebruiken! <<<<<<

Tel daarbij op dat er op liquids zonder nicotine zo te lezen valt: “Dit product schaadt uw gezondheid”, terwijl dat godnondeju niet eens op liquids met nicotine hoeft te staan! 

Daar valt alleen maar te lezen hoe onwijs vreselijk wanstaltig verslavend nicotine niet is. Dus ja, vergeef me als ik zeg dat ik dit niet echt als ‘plaagwetjes’ zie. 

Zou ik bijna de kers op de taart vergeten: vanaf 2022 gaat ook voor de e-sigaret plain packaging verplicht gesteld worden. Nou hoe leuk is dat zeg!

Overigens nog een saillant detail uit het Akkoord: in een coffeeshop mag je zo alleen nog maar een joint opsteken wanneer er geen tabak aan toegevoegd is. Ehm...iets met schadelijkheid en rookverbod?

Dus sjah. Persoonlijk hoop ik dat er een foutje in de tekst is geslopen, juist gezien het feit dat je wel een joint IN een coffeeshop mag opsteken zolang er maar geen tabak in zit. Maar goed, daar gaan we nog mee aan de slag natuurlijk....weer met de moed der wanhoop zo onderhand, bleghh.

Het is hemel schreiend dat "iedereen" zelfs maar begint te wennen aan al die prutregeltjes.
Elk stapje van verboden en verplichtingen is weer een zet van het dictatoriaat.
Het is toch bij de beesten af, dat je wel een tabakloze joint in je smoel mag steken, maar een damper niet.
Je mag met alle beperkingen nog een product met smaak verkopen, maar Proeven, hohoho, eruit hier.
Waar zijn ze GVD toch mee bezig….

Ze noemen het nationale preventie akkoorden, maar ondertuissen wel die rare mensen toelaten in het politiek.
beetje met 2 maten meten

Het enige wat ze voorkomen is dat zij zonder inkomsten en accijnsheffing zitten. Het is toch gewoon niet normaal. 

Dampen red levens , dus laten we het kapot reguleren 😞 

@Cyber_Huub zo groot zijn we niet. Dan waren bijvoorbeeld de grotere merken zoals Eleaf en Joyetech allang opgekocht door een tabaksreus. Maar die zien er vooralsnog geen omzet in.

14 hours ago, Betty said:

de e-sigaret valt per 2021 onder het rookverbod. Vanaf dat moment moet je maar met je klanten buiten gaan staan.

Is een vapeshop niet voor het verbod te vergelijken met een koffieshop. Het rookverbod houdt toch ook niet in dat er niet meer 'gerookt' mag worden in koffieshops?

edit: Ach, laat maar. ik zie dat dat ook verboden is (geeft wel aan hoe vaak ik daar kom:grins) en dat dat alleen in een aparte rookruimte mag, die ze ook willen gaan verbieden.

Edited by Bobby

Waar is het tolerante Nederland van vroeger gebleven? Mensen bemoeien zich overal mee, over de kleinste dingetjes wordt enorme ophef gemaakt terwijl er nog genoeg problemen in de wereld zijn die wel aandacht verdienen. 

Leef en laat leven zeg ik altijd maar, mensen zijn nou eenmaal verschillend. Laat elkaar met rust en hou op met dat gemierenneuk over alles en nog wat. Laat mensen lekker roken, drinken, dampen, blowen en een gebakje eten als ze dat willen. Zolang je er verder niemand mee lastig valt moet er niet gezeurd worden. Nergens voor nodig. 

We moeten tegenwoordig allemaal langer leven, zodat we langer kunnen werken, langer kunnen betalen, zodat bedrijven en overheden nog meer geld van ons kunnen vangen.

En dan heb je ook nog een groep die "vind dat je genotsmiddelen etc niet nodig hebt"  en de groep die denken dat je alleen maar goed kunt leven als je continue aan je gezondheid denkt, die hun mening aan iedereen willen opleggen.

Een goed leven heb je door te genieten van het leven. Mensen zijn verschillend, dus hebben een verschillend idee over een goed leven.
En dat ik door mijn idee van een goed leven een paar jaar eerder dood ga, heb ik er graag voor over!
Leuk dat die gezondheids-freaks, geheelonthouders en veganisten hun manier van leven willen promoten.
Het blijft toch altijd MIJN keuze om te leven zoals ik wil.
En ja, daar hoort een dampje, drankje, vette hap en ander wat minder gezond lekkers bij!!

4 minutes ago, DaNova said:

We moeten tegenwoordig allemaal langer leven, zodat we langer kunnen werken, langer kunnen betalen, zodat bedrijven en overheden nog meer geld van ons kunnen vangen.

En dan heb je ook nog een groep die "vind dat je genotsmiddelen etc niet nodig hebt"  en de groep die denken dat je alleen maar goed kunt leven als je continue aan je gezondheid denkt, die hun mening aan iedereen willen opleggen.

Een goed leven heb je door te genieten van het leven. Mensen zijn verschillend, dus hebben een verschillend idee over een goed leven.
En dat ik door mijn idee van een goed leven een paar jaar eerder dood ga, heb ik er graag voor over!
Leuk dat die gezondheids-freaks, geheelonthouders en veganisten hun manier van leven willen promoten.
Het blijft toch altijd MIJN keuze om te leven zoals ik wil.
En ja, daar hoort een dampje, drankje, vette hap en ander wat minder gezond lekkers bij!!

Precies! Het is nu al zo erg aan het worden dat als ik op werk een schepje suiker in m'n thee gooi het haast wel lijkt alsof ik er rattengif ingooi. Niet normaal toch! Mensen zijn flink aan het doorschieten op het gebied van gezondheid, zelfs zo ver dat het eigenlijk niet gezond meer is! Ik vind het bijna niet meer leuk!

33 minutes ago, Pazmaster said:

Waar is het tolerante Nederland van vroeger gebleven? Mensen bemoeien zich overal mee, over de kleinste dingetjes wordt enorme ophef gemaakt terwijl er nog genoeg problemen in de wereld zijn die wel aandacht verdienen. 

Leef en laat leven zeg ik altijd maar, mensen zijn nou eenmaal verschillend. Laat elkaar met rust en hou op met dat gemierenneuk over alles en nog wat. Laat mensen lekker roken, drinken, dampen, blowen en een gebakje eten als ze dat willen. Zolang je er verder niemand mee lastig valt moet er niet gezeurd worden. Nergens voor nodig. 

Nederland was wel tolerant, de EU echter is een dictatoriale staat.
Die menen zich werkelijk overal mee te moeten bemoeien.
Het ergste van die club is het meten met 2 maten.

2 minutes ago, Cyber_Huub said:

Nederland was wel tolerant, de EU echter is een dictatoriale staat.
Die menen zich werkelijk overal mee te moeten bemoeien.

Wat mij betreft is het tijd voor een Nexit!

Just now, Pazmaster said:

Precies! Het is nu al zo erg aan het worden dat als ik op werk een schepje suiker in m'n thee gooi het haast wel lijkt alsof ik er rattengif ingooi. Niet normaal toch! Mensen zijn flink aan het doorschieten op het gebied van gezondheid, zelfs zo ver dat het eigenlijk niet gezond meer is! Ik vind het bijna niet meer leuk!

Het "grappige" is dat we al te gezond leven.

We leven tegenwoordig al zo "steriel" dat we ziek worden van dingen waar we 100 jaar geleden niets van merkten.

Wij in het moderne westen gaan bijna dood aan dingen die in 3e wereldlanden geen issue zijn.

Alles wordt zo erg bespoten, bestoven en bestreden dat we geen weerstand  opbouwen tegen alledaagse bacteriën.

Pak daar ook bij dat de meeste kids van tegenwoordig niet meer in de modder spelen, geen stootje meer mogen hebben en bij het minste geringste vol gedouwd worden met medicatie.

Zo zet je een omgekeerde evolutie op gang🙄

2 minutes ago, DaNova said:

Het "grappige" is dat we al te gezond leven.

We leven tegenwoordig al zo "steriel" dat we ziek worden van dingen waar we 100 jaar geleden niets van merkten.

Wij in het moderne westen gaan bijna dood aan dingen die in 3e wereldlanden geen issue zijn.

Alles wordt zo erg bespoten, bestoven en bestreden dat we geen weerstand  opbouwen tegen alledaagse bacteriën.

Pak daar ook bij dat de meeste kids van tegenwoordig niet meer in de modder spelen, geen stootje meer mogen hebben en bij het minste geringste vol gedouwd worden met medicatie.

Zo zet je een omgekeerde evolutie op gang🙄

Helemaal mee eens.

3 hours ago, Cyber_Huub said:

Wat ze voor ons "Eu-burgers" (bestaat zoiets) willen laten gelden, geldt niet voor hen zelf.

Zo is het enige restaurant in Brussel waar gerookt mag worden..............Jawel!.............Het restaurant van het Europese Parlement.

51 minutes ago, balling said:

Wat ze voor ons "Eu-burgers" (bestaat zoiets) willen laten gelden, geldt niet voor hen zelf.

Zo is het enige restaurant in Brussel waar gerookt mag worden..............Jawel!.............Het restaurant van het Europese Parlement.

Is dat serieus?

2 hours ago, hyena said:

Is dat serieus?

Ik heb dat een paar jaar geleden eens gelezen, misschien wel op dit forum.

@The Modder?

@Betty en @Cyber_Huub, ben het helemaal met jullie eens dat het echt te gortig voor woorden is, wat men ons allemaal probeert op te leggen, zeker de betuttelende ondertoon van het hele gebeuren. Ook de valse voorwendselen, dat men bezorgt is om onze gezondheid, zijn een regelrechte giller. Alles draait om geld en het maakt ze niet uit wat ze daar voor moeten doen, ze gaan gewoon aan alle schaamte voorbij.

Maar mijn stelling blijft wel staan. Voor de damper, heeft alle gerotzooi met allerlei klote plaagwetjes, tot nu toe, geen enkel effect gehad.

En nu, @Betty, de winkeliers. Dat het de winkeliers niet gemakkelijk gemaakt wordt, is misschien het understatement van het jaar. Maar ook hier, ik heb drie stenen dampshops redelijk dicht in de buurt liggen. Ik heb met alle drie de eigenaar regelmatig contact en mag ook hier stellen :  de business gaat, meer dan, uitstekend. Ook zij klagen dat ze onderhand horensdol worden van allerlei flutregels, maar het gaat ze goed, ze draaien goede omzetten en de verdiensten zijn goed.

Wanneer ik nu dampshops en hun gedragingen tegen het lamplicht houdt, is het eigenlijk een totaal afwijkende bedrijfsvoering t.o.v. andere winkels. Ik hoef niet naar Appie Heijn, kruidvat of hema te gaan en te vragen of ik effe aan verschillende flessen shampoo mag ruiken, of dat ik zeg, dat ik een bepaald soort koekje effe wil proeven, voor ik het koop. En bij meneer MediaMarkt, hoef ik ook niet aan te komen met het verhaal of ik een tosti-ijzer even eerst wil uitproberen voordat ik over ga tot kopen.

Ach, bij de kaasboer mag je ook een stukje proeven voordat je het koopt en schoenen mag je ook eerst passen in de schoenwinkel en soms staat in de supermarkt ook een tafeltje met toastjes met een smeerseltje er op dat je mag proeven. Een dampwinkel is geen slager en je kunt dat niet met elkaar vergelijken.

Ik vind die regelgeving wel pesterij. Als je in het buitenland gewoon tanks kunt kopen met een grotere inhoud dan 2 ml, waarom moet het hier dan verboden worden? En hoe durft men nog regels te geven voor het dampen terwijl ze boven ons de lucht dicht strooien met chemtrails. Bah

Helemaal mee eens, de vergelijking gaat inderdaad niet helemaal op. Waar ik eigenlijk meer op doel is, dat het ons dampers nog steeds prima af gaat. We kunnen krijgen wat we willen, ondanks de pesterijen. We komen niks te kort. En de winkeliers, degene die ik ken, gaat het ook allemaal prima mee, ondanks de meest onzinnige regeltjes. Dus waar hebben we het over.

Edited by Steamboy

5 hours ago, Steamboy said:

En de winkeliers, degene die ik ken, gaat het ook allemaal prima mee, ondanks de meest onzinnige regeltjes. Dus waar hebben we het over.

We hebben het over de controle van de roverheid die het normale leven zo moeilijk maakt.

Alle lol wordt verboden. Dan bedoel ik gewoon de onschuldige lol, bramen plukken, vissen, tegen een boom plassen, een aantal wietplanten in de tuin enz.

Zodra er een wet is die die dingen regelt, kan de roverheid ingrijpen als iemand tóch lol beleeft. Soms kan je het afkopen door accijns te betalen of vergunnningen en dan mag je in beperkte mate toch een beetje lol beleven, maar alleen op door de overheid vastgestelde plaatsen. Je moet dan al om je heen kijken of je niet bespioneerd wordt omdat je misschien iets onschuldigs doet wat door de wet als 'verkeerd' bestempeld is.

Het gaat om de onredelijkheid van die regelgeving omdat men met twee maten meet. Ik mag straks niet eens dampen op straat en boven me wordt allerlei chemische troep uitgestrooid. De auto's van de bewindslieden produceren meer damp en die is nog schadelijk ook, dan mijn damper. 

Ja het gaat nog prima met de dampindustrie maar de beperkingen zijn onlogisch en onredelijk.

24 minutes ago, KeesB said:

We hebben het over de controle van de roverheid die het normale leven zo moeilijk maakt

Als je in je klaagzang dingen gaat beweren zoals "Alle lol wordt verboden" en dat "men met twee maten meet" en daarvoor argumenten gaat gebruiken zoals dat de "roverheid" via "chemtrails" "allerlei chemische troep" uitstrooit en "De auto's van de bewindslieden produceren meer damp en die is nog schadelijk ook"... sorry, maar dan heb je voor mij alle geloofwaardigheid verloren.

In beginsel is het doel kinderen te ontmoedigen om met roken en/of dampen te beginnen niet verkeerd. Met de huidige wetgeving en ideeën frustreren ze echter rokende volwassenen in hun vrijheid. Verder gooien ze wat betreft dampen, het kind met het badwater weg: ze torpederen de harm reduction mogelijkheid voor rokers, frustreren de dampende volwassenen in hun vrijheid en bemoeilijken de ondernemers en de ontwikkelingen in de dampindustrie. Dit door oneerlijke regelgeving gebaseerd op emotie en het selectief negeren van onderzoeken, ingefluisterd door lobbyisten en subjectieve adviseurs. 

7 minutes ago, Bobby said:

Dit door oneerlijke regelgeving gebaseerd op emotie en het selectief negeren van onderzoeken, ingefluisterd door lobbyisten en subjectieve adviseurs. 

Het is me nog niet duidelijk wat die lobbyisten en adviseurs influisterden, maar het is dus toch een soort complot :-). Er worden maatregelen getroffen zonder goede argumenten.

11 minutes ago, Bobby said:

Als je in je klaagzang dingen gaat beweren zoals "Alle lol wordt verboden" en dat "men met twee maten meet" en daarvoor argumenten gaat gebruiken zoals dat de "roverheid" via "chemtrails" "allerlei chemische troep" uitstrooit en "De auto's van de bewindslieden produceren meer damp en die is nog schadelijk ook"... sorry, maar dan heb je voor mij alle geloofwaardigheid verloren.

In beginsel is het doel kinderen te ontmoedigen om met roken en/of dampen te beginnen niet verkeerd. Met de huidige wetgeving en ideeën frustreren ze echter rokende volwassenen in hun vrijheid. Verder gooien ze wat betreft dampen, het kind met het badwater weg: ze torpederen de harm reduction mogelijkheid voor rokers, frustreren de dampende volwassenen in hun vrijheid en bemoeilijken de ondernemers en de ontwikkelingen in de dampindustrie. Dit door oneerlijke regelgeving gebaseerd op emotie en het selectief negeren van onderzoeken, ingefluisterd door lobbyisten en subjectieve adviseurs. 

'is ongeveer hetzelfde als wat @KeesB zegt en ik ben het voor mijn doen redelijk met je eens.

Die snaai richting Kees had echter niet gehoeven. Maakt ook jouw verhaal als reactie op, ongeloofwaardig.

4 minutes ago, KeesB said:

Het is me nog niet duidelijk wat die lobbyisten en adviseurs influisterden, maar het is dus toch een soort complot :-). Er worden maatregelen getroffen zonder goede argumenten.

Kees, die lobbyisten en adviseurs zijn de regering!