Jump to content
Quotiquette Carnaval, ook jij doet mee! Read more... ×
Bert69

Sony/Murata Konion US18650VTC6 3000mAh - 30A

Recommended Posts

On 19-11-2018 at 17:10, Oomkobus said:

Die 2.7 op je scherm is wat jij op dat moment van de batterij trekt

:nee

Zoals je zelf al zegt:

On 19-11-2018 at 17:10, Oomkobus said:

Heeft niks met de batterij te maken

En dat klopt, want wat de meeste mods aan Ampère in hun schermpje laten zien is de stroomsterkte die door de coil gaat. En dat is een totaal nutteloos cijfertje -waarom dat weergegeven wordt is mij een raadsel; wie daar het nut van ziet mag het zeggen- want op een gereguleerde mod is de stroomsterkte die door de coil gaat niet gelijk aan de stroomsterkte die van de batterij gevraagd wordt.

En dat klopt, want wat de meeste mods aan Ampère in hun schermpje laten zien is de stroomsterkte die door de coil gaat. En dat is een totaal nutteloos cijfertje -waarom dat weergegeven wordt is mij een raadsel; wie daar het nut van ziet mag het zeggen- want op een gereguleerde mod is de stroomsterkte die door de coil gaat niet gelijk aan de stroomsterkte die van de batterij gevraagd wordt.
Ja misschien als referentie te gebruiken om je builds op dezelfde mod te vergelijken?
Ik rij een automaat, daar zit een toerenteller in, beetje hetzelfde idee, heb je wat om naar te kijken

Daar heb je een punt, entertainment value. Niet te onderschatten inderdaad. En natuurlijk; cijfertjes en statistiekjes zijn leuk, het is alleen jammer dat precies dit cijfertje zo vaak voor verwarring en verkeerde aannames zorgt.

Dampwiki en de veiligheid van een accu had ik wel gelezen maar gaf mij geen duidelijkheid over wat de mod op z'n schermpje laat zien.

Foei @Raycoupe ... Mooch heeft nadrukkelijk gevraagd geen screenies meer te post, maar slechts te refereren naar zijn site/blog, zodat er geen verouderde versies blijven slingeren op het grote boze www. Uit grenzeloos respect voor Mooch zijn werk wordt dit verzoek doorgaans gehonoreerd door de dampcommunity.

On 11/19/2018 at 4:31 PM, Bert69 said:

De Pico is niet nauwkeurig of de batterijen zijn "maar" 2.7A i.p.v. 3.0A zoals aangegeven toen ik ze kocht (en op de factuur staat)?

On 11/19/2018 at 4:38 PM, Leo Bak said:

Ik denk dat je 30A bedoelt, niet 3,0 

On 11/19/2018 at 5:10 PM, Oomkobus said:

De batterij is max 30 Ampère en daar mag je dus niet overheen gaan.

Ehrm... wat? Nee dus. Even allemaal opletten jongens. Volgens mij zouden we ondertussen wel moeten weten dat een 3000mah 18650 batterij geen 30A kan leveren.
VTC6 was de MTL batt, VTC5a de DL

10 minutes ago, Raycoupe said:

De Sony VTC6 heeft een CDR van 15 ampère, geen 30, volgens de bekende Mooch: 

Dit dus!

Edited by WaCro

4 minutes ago, WaCro said:

Ehrm... wat? Nee dus. Even allemaal opletten jongens. Volgens mij zouden we ondertussen wel moeten weten dat een 3000mah 18650 batterij geen 30A kan leveren.
VTC6 was de MTL batt, VTC5a de DL

Dit dus!

Dat beweer ik ook niet, ik zeg dat Bert dat bedoelt. Over opletten gesproken, ik zeg zelfs vlak daarna op de vorige pagina dat het ws 15 A is volgens Mooch:

On 20-11-2018 at 01:33, Leo Bak said:

Nee gewoon goed, laat die CDR nu eens los, het is echt niet zo dat je 30A moet trekken (of 15A zoals Mooch zegt), die 3000mAh (of ~2800 volgens diezelfde Mooch) is interessant voor jou en dat is geen overkill, dat heet gemak dat je minder vaak je batterij hoeft te wisselen.

42 minutes ago, Sledge said:

Foei @Raycoupe ... Mooch heeft nadrukkelijk gevraagd geen screenies meer te post, maar slechts te refereren naar zijn site/blog, zodat er geen verouderde versies blijven slingeren op het grote boze www. Uit grenzeloos respect voor Mooch zijn werk wordt dit verzoek doorgaans gehonoreerd door de dampcommunity.

Excuus, daar was ik niet van op de hoogte, ik volg dat forum verder niet.

Maar het is geen screenshot maar een link, als mooch die verandert, verandert het plaatje mee OF is de link dood.

Grappig trouwens dat de forumsoftware het niet toestaat om een link naar een plaatje te posten, hij laat meteen dat plaatje zien, hoe kan ik dat veranderen?

Edit:

Ter verduidelijking @WaCro, de CDR is het ampèrage wat een batterij continu kan leveren zonder te heet te worden. Wij vuren max 10 seconden ipv continu stroom uit de batterij te trekken. Het is gewoon een superveilige grens, waar ik zelf ook wel eens van afwijk. Bv. 2 x VTC6 in een max 200 watt mod. Ik damp echter maar op 40 watt met de ene tank en 65 met de andere. Zou ik de volle 200 watt van dat modje willen gebruiken, dan steek ik er andere batterijen in.

Een Pico 25 op vol vermogen (85 watt) trekt tegen de tijd dat de batterij bijna leeg is (nu ja leeg, 3,2 volt cut-off), 85/3,2 = 26,5 ampère (verliezen in je mod even niet meegenomen) 

Dat is niet meteen super onveilig, maar als je standaard op die 85 watt dampt zou ik andere batterijen kiezen. Hou je het op max 50 watt, dan zit je binnen alle (ruime) marges van veiligheid.

Ik ga eens kijken of dat aan te passen is @Storm

Edited by Raycoupe

8 minutes ago, Raycoupe said:

Grappig trouwens dat de forumsoftware het niet toestaat om een link naar een plaatje te posten, hij laat meteen dat plaatje zien, hoe kan ik dat veranderen?

Gewoon:

https://pbs.twimg.com/profile_images/709764029183565824/XrwL-f21_400x400.jpg

Zodra je een link van een laatje post komt er een regel onderin de editor, die geeft jou de mogelijkheid het plaatje als een link te plaatsen. 😉

1 hour ago, Leo Bak said:

Over opletten gesproken, ik zeg zelfs vlak daarna op de vorige pagina dat het ws 15 A is volgens Mooch

Voel je dan vrij om je niet aangesproken te voelen. Mijn excuses als het een beetje grof en kort door de bocht over kwam. Dat was niet mijn bedoeling.
Maar als ik mensen op een onderwerp in zie gaan, zonder gelijk daarbij wat niet kloppende ideeën recht te trekken dan gaan mijn half-autistische belletjes rinkelen. 

1 hour ago, Raycoupe said:

Het is gewoon een superveilige grens, waar ik zelf ook wel eens van afwijk. Bv. 2 x VTC6 in een max 200 watt mod. Ik damp echter maar op 40 watt met de ene tank en 65 met de andere. Zou ik de volle 200 watt van dat modje willen gebruiken, dan steek ik er andere batterijen in.

Dus het voorbeeld heeft niets te maken met wat je eigenlijk zegt? Ik weet hoe het met CDR zit en snap ook wel dat je er (bij een redelijk nieuwe batt) wel eens overheen kan zitten en het niet gelijk super gevaarlijk is. Maar de reden dat Mooch er ook zo op loopt te hameren is, omdat wij mensen gewoontedieren zijn. Voor't zelfde geld blijft iemand z'n batt pushen terwijl de interne weerstand rijst met ouderdom en slijtage dan kan dat op den duur best wel gevaarlijk zijn. En dan nog is er altijd een pannenkoek te vinden die er niet goed mee omgaat (gezien de kleurrijke nieuwsberichten die af en toe langs komen vliegen). Anyways, ik zag de titel van het topic en snapte niet helemaal wat er aan het gebeuren was. Mijn excuses als ik op tenen heb gestaan. 

@WaCro De veroudering van je batterijen heeft idd invloed. Sommigen gooien na twee jaar de batterijen in de recycling, puur uit voorzichtigheid. Wil je het echt weten, moet je de interne weerstand van je batterij meten. Er is een Opus lader die dat ook meet. Meeste laders geven deze weerstand niet weer.  

Die 'kleurrijke' nieuwsberichten, zouden er 100 x vaker zijn als media smartphones en tablets dezelfde aandacht gaven. Dat gebeurt alleen als er een specifiek type is waarvan er honderd in vlammen op gaan (Note 7 debacle bv.) en het niet meer onder de pet te houden is.

14 minutes ago, Raycoupe said:

Die 'kleurrijke' nieuwsberichten, zouden er 100 x vaker zijn als media smartphones en tablets dezelfde aandacht gaven. Dat gebeurt alleen als er een specifiek type is waarvan er honderd in vlammen op gaan (Note 7 debacle bv.) en het niet meer onder de pet te houden is.

Duidelijk. En hoe groot is het wonder dat er zo relatief weinig mis gaat?!

16 minutes ago, Raycoupe said:

Dat is geen groot wonder, centimeter of 7 denk ik. :gek

Toch blij dat mijn wonder een stuk groter is dan dat. 🤣

6 minutes ago, WaCro said:

Ik wind me er niet over op, deed ik dat wel, me opwinden ….

4 hours ago, WaCro said:

Maar daar gaat het dus wel relatief gezien af en toe mis mee? :e33

1 minute ago, Chasepoes said:

Maar daar gaat het dus wel relatief gezien af en toe mis mee? :e33

Hij krijgt soms te weinig aandacht van vrouw volk.

Als TS moest ik even terug naar mijn vraag waarmee ik dit klaarblijkelijk allemaal mee in gang heb gezet. Inmiddels heb ik het Mooch verhaal gelezen en ben ook wijzer geworden dat met de Pico 25 en MTL dampen tot ca. 20W (wat ik nu denk doe) geen enkel probleem gaat opleveren met de VTC6 batterijen die ik heb 👍.

Mocht ik in de toekomst veel hoger gaan misschien toch DL of zo dan kijken we weer verder. 

Allen dank voor de bijdrage, we zijn weer een stuk wijzer. 

9 hours ago, WaCro said:

Voel je dan vrij om je niet aangesproken te voelen. Mijn excuses als het een beetje grof en kort door de bocht over kwam. Dat was niet mijn bedoeling.
Maar als ik mensen op een onderwerp in zie gaan, zonder gelijk daarbij wat niet kloppende ideeën recht te trekken dan gaan mijn half-autistische belletjes rinkelen. 

Ik besef dat ook mijn reactie veel onaardiger over kan komen dan ik bedoelde. Dont't worry.

4 hours ago, Bert69 said:

dampen tot ca. 20W (wat ik nu denk doe) geen enkel probleem gaat opleveren met de VTC6 batterijen

Een VTC6 doet 20W met twee vingers in z'n neus. Als je zou willen dan kan je veilig tot 50W gaan. Bij het cut-off voltage van 3.2V trek je dan nog steeds geen 20A.