Jump to content
Quotiquette Carnaval, ook jij doet mee! Read more... ×
Bert69

Coil weerstand en dikte liquids

Recommended Posts

Ik heb nu een coil van 0.7 Ohm en een vloeistof van 50/50. Ik heb het idee dat deze coil te makkelijk de liquid opneemt en "verzuipt" het borrelend en spetterende geluid. Vaak al na een paar halen en enkele minuten. Maar hebben deze twee iets met elkaar te maken, hebben coils met een lagere weerstand grotere gaten om de vloeistof op te nemen?

Zag een eerdere post van je over de Nautilus 2 🙂

Heb die ook en dit kan je op de volgende manier oplossen: Best Way to Clear a Flooded Tank!

Het andere filmpje kan ik niet meer terug vinden, maar als je de tank net gevuld hebt draai je de dop erop, maar draai hem niet hellemaal vast!! net genoeg om te voorkomen dat de vloeistof gaat lekken. Vervolgens houd je hem op zijn kop en draai hem dan pas goed vast. Dit werkt bij mij prima.

Heb hem gevonden: Aspire Nautilus 2 Tank Review (kijk op 13:10 min.)

Edited by buum jansma

Dat eerste filmpje heb ik onlangs hier gezien, die 2e is er een met een zeer goede tip....dat gaan we zeker doen. Top en bedankt voor de moeite 👍

Het kan ook gewoon zijn dat je té hard zuigt, dan zuig je meer liquid in de coil dan er verdampt wordt. Als je wat minder hard zuigt is de hoeveelheid die verdampt hetzelfde als de hoeveelheid die je erin zuigt.

Denk het niet, het gespetter en borrelen begint al als ik de vuurknop indruk zonder direct te zuigen.

Een Nautilus? De X? Of de v2? En hoe hoog staat je wattage? Het komt op mij over dat dat wat aande lage kant staat. Dat zorgt voor een overvloed aan liquid en dan gaattie borrelen 

Heb de 1.8Ohm coil er in zitten (10-14W) en staat op 13W. Overigens de Nautilus 2. Zal hem eens op 14W zetten, kijken wat er gebeurt.

Ik dacht dat je de 0,7 ohm coil erin had zitten uit de openingspost? Beetje verwarrend ook, twee topics.. Zo lijkt er weinig aan de hand, 13w zou prima moeten zijn.. Dan weet ik het ook niet..

Klopt........foutje van mijn kant, heb naast de 0.7 Ohm ook nog een strip met 1.8 Ohm, in de tussen tijd even gewisseld om te kijken of dit zou helpen.

Inmiddels begint het aardig goed te gaan, heb vandaag een andere driptip geplaatst en raar genoeg lijkt dit een positief  effect te hebben i.c.m. bestaande tips.

Het lijkt erop of deze clearomizer even ingedampt moet worden, d.w.z. even een x-aantal tankjes mee wegblazen, eerdere genoemde problemen gaan weg of nemen zeker een heel stuk af. Wel even deze bovenstaande tips standaard uitvoeren na het vullen van het tankje. Wel een andere driptip erop gedaan die iets langer is, persoonlijk vind ik dit iets prettiger.

@Bert69, het "verzuipen" van een tankje ligt nooit aan het ohmmage van de gebruikte coil, nog aan de gebruikte soort driptip, ook hoeft een tankje/coil nooit een paar tankjes "in gedampt" te worden. Dus de oorzaak van jou probleem moet je ergens anders zoeken. Negen van de tien keer ligt het verzuipen van je tankje aan een luchtlekkage in het bovenste deel van je tankje. Wanneer O-ringen van de schoorsteen of topcap niet goed afdichten, kan er een verstoring optreden van de benodigde onderduk boven de liquidspiegel, waardoor de liquid teveel gaat drukken op de liquidgaatjes in je coil en er onnodig veel liquid je coil binnen dringt. Hierdoor krijg je te maken met een te natte coil, dat zich uit in borrelen en spetteren. Dus, controleer eerst of je tankje luchtdicht is. Hoe doe je dat ? Draai de base met coil uit je tankje en spoel het tankje schoon. Dicht het gat, waar eerst je base met coil zat, af met de palm van je hand en zuig vervolgens krachtig aan je driptip. Je zult nu een vacuüm moeten bereiken. Krijg je hem niet vacuüm gezogen, dat zul je moeten gaan speuren naar de reden van de lucht lekkage.

Krijg je jou tankje wel vacuüm gezogen, weet je in ieder geval dat het geen lucht lekkage is. Hoe "ruim" je een verzopen tankje op ? Draai de base met coil uit je tankje. Maak met een wattenstaafje de schoorsteen schoon en droog. Draai de coil uit de base en blaas deze van bovenaf krachtig door. Dicht ook even een keer de gaatjes aan de onderzijde van de coil af tijdens het blazen, hierdoor verwijder je het teveel aan liquid uit je wick. Spoel vervolgens de base even met wat water en maak deze helemaal droog. Draai de coil weer in de base en de base weer in je tankje. Vul je tankje en zet het vermogen voor je 1,8 Ohm coil op 15 Watt. Ongeacht de soort of lengte driptip die je gebruikt, moet je zo hard zuigen dat je alleen de aangeboden damp wegzuigt.

Succes, laat even weten of het gelukt is.  

Tankje zuigt vacuum, overige dingen ook allemaal gedaan. Tankje opnieuw gevuld, laatste stukje op de kop dicht gedraaid, maar dan moet ik hem toch weer op de kop houden en even blazen en komt er een klein beetje liquid uit de luchtgaatjes. Daarna gaat het goed.......het lijkt er toch op dat de coil die aan de bovenkant helemaal open is tijdens het bijvullen dan toch kans ziet om iets teveel lucht krijgt en daarom iets teveel liquid opneemt.

Wat goed helpt is om je tankje even 5 minuutjes op de kop neer te zetten en dan pas de coil los te draaien uit het tankjes. Als je de coil dan op een tissue legt terwijl je de tank bijvult zou het al heel veel moeten schelen.

Als je hard zuigt en de luchttoevoer staat afgeknepen dan zuig je ook de liquid hard door de wick en krijgt de coil niet voldoende tijd om alles goed te verdampen. Al met al is het een samenspel van veel dingen en zul je even moet uitproberen.

Iets wat ook voor de hand liggend kan zijn is dat je geneigd bent om DL te willen dampen terwijl je een setup hebt voor MTL. Dan zit je simpelweg met de verkeerde hardware voor jouw voorkeur 🥴

Een Nautilus 2 tank kun je niet (bij)vullen met de coil er uit. DL dampen doe ik niet omdat ik dit nog nooit gedaan heb, het is echt MTL. Anyway we komen er wel het is ook het een beetje leren kennen van de clearomizer. 

@Steamboy wat wel vreemd is, is wanneer ik mijn damper meeneem (altijd in een boterhammenzakje) in de binnenzak van mij jas, er altijd een beetje liquid aan de buitkant zit van het tankje en het zakje zit en beetje vastgeplakt. Ik heb dan niets raars gedaan (koprol of zo) en de mod staat uit. Ik weet het niet, later bedacht ik me; bij het testen of het tankje vacuum zuigt, dan bepaal ik natuurlijk met mijn duim de druk op het glaasje, ik weet niet of die druk gelijk is aan het weer dichtdraaien van de huls?

@Bert69, nee het is niet vreemd dat een tankje in je binnenzak begint te lekken. Stel voor, je tankje is in orde en je dampt er prima mee. In deze omstandigheden heerst er boven je liquidspiegel een minimale onderdruk, waardoor je liquid niet verder kan "zakken", je liquid hangt in een z'n eigen gewicht. Hierdoor drukt de liquid minder tegen de gaatjes in je coil. Wanneer de mod met tankje nu in je binnenzak verdwijnt, zit deze dicht tegen je lichaam en zal de lucht boven je liquidspiegel eerder opwarmen dan je liquid. Hierdoor zet de lucht iets uit, waardoor de balans situatie, ontstaan door die lichte onderdruk, verstoort raakt en je tankje zal gaan lekken. Dus, dit is een bekend fenomeen en niet raar.

7 hours ago, Bert69 said:

bij het testen of het tankje vacuum zuigt, dan bepaal ik natuurlijk met mijn duim de druk op het glaasje, ik weet niet of die druk gelijk is aan het weer dichtdraaien van de huls?

Ik weet niet goed wat je hiermee bedoeld ? Wanneer jij jou tankje gevuld hebt en je gaat de topcap weer aanbrengen, ga je met elke aandraai beweging de ruimte boven de liquidspiegel verkleinen, waardoor je een zeer lichte druk opbouw krijgt. Door tijdens dit aandraaien, je tankje op de kop te zetten, kan de lucht gewoon via je lucht intake gaten verdwijnen, waardoor je geen druk opbouw krijgt. Daarom is dit ook een beproefde en goede methode. De druk wordt niet opgebouwd, dus het is niet nodig om na het aandraaien van de topcap, de tank nog een bepaalde tijd te laten staan. Wat wel verstandig is, om meteen na het vullen, een paar teugen te nemen, om de benodigde onderdruk boven je liquidspiegel op te wekken.

Edited by Steamboy

Aha.....duidelijk verhaal en na het vullen even een paar halen nemen en het werkt zoals het moet werken. We komen er wel even wat dingen leren over dit tankje. Zag gisteren ook 3 tutorials in dit geval over de Innokin Zenith tank. Wat ik ook niet wist is wanneer last hebt van "natte" halen je de airflow gaatjes verder moet opendraaien en visa versa bij dry hits. Had in het begin ergens gelezen dat dit alleen te maken had met wat je prettig vond en niet dat deze theorie er achter zat.

Anyway....het gaat nu goed, thx!!

Edited by Bert69

@Bert69, weet je wat het is in de dampwereld ?  Er is nooit één iets wat je moet doen bij problemen. Het is altijd een samenhang van verschillende factoren. Verander je het een, moet je het ander ook aanpassen. Voor jou is het zaak om te leren begrijpen wat je doet en waarom je iets doet.

In principe heb je vijf hoofdzakelijk factoren :   

-      De mod

-      De tank

-      De coil

-      De wick

-      De liquid

Verander je iets aan één van deze vijf variabelen, heeft dit zonder meer effect op de andere vier. 

Ook zullen deze vijf, als combinatie, afgestemd moeten zijn op jou damp doelstemming.

Wanneer je vragen hebt, kijk gerust eens in onze dampwiki, zeer leerzaam, staat echt heel veel in uitgelegd...... of ........stel je vraag hier, natuurlijk.

Oh ja, even een kleine correctie :  

5 hours ago, Bert69 said:

Wat ik ook niet wist is wanneer last hebt van "natte" halen je de airflow gaatjes verder moet opendraaien en visa versa bij dry hits. Had in het begin ergens gelezen dat dit alleen te maken had met wat je prettig vond en niet dat deze theorie er achter zat.

Vergeet deze theorie compleet, hij is incompleet, deels niet waar en stelt de oplossing iets te makkelijk !!

Edited by Steamboy

Ik ga het nog eens rustig allemaal door lezen en kan ik het niet vinden dan vraag ik het 😉