Jump to content
Quotiquette Carnaval, ook jij doet mee! Read more... ×
Rdb

Tweede damper.

Recommended Posts

Hoi,

Deze week op dit forum terecht gekomen na een probleem die ik ervaarde.

Ik heb de stick basic van eleaf en ben een flinke dampen waardoor mijn coils maar 2 dagen meegaan. Ik ben bewust dat dit mede komt door mijn smaak (appeltaart). In plaats dat ik om de dag een nieuwe coil koop wil ik liever investeren in een alternatief beter/luxer apparaat. Want duurkoop is vaak goedkoper. Nu is mijn vraag of deze bredenering ook klopt? 

Mocht het antwoord hierop ja zijn dan wil ik een nieuwe dampen aanschaffen. Een wat grotere die ik nu kan gebruiken zonder er teveel aan te sleutelen en die ik later dan kan upgraden. Hiervoor is veel informatie te vinden etc. Ik ben zeker niet te beroerd om dit te onderzoeken maar zie door de bomen het bos niet meer..

Hopelijk kunnen jullie mijn adviseren. Ideaal zou 3 opties zijn!

Groetjes,

Een gestopte fanatieke roker die zich maar alteraan fanatieke dampen wilt noemen.

Ruud

Er zijn hier vast wel mensen die kunnen en komen adviseren over fabriekscoils die langer mee gaan. Ik weet daar weinig van, na 5 dagen dampen had ik al een RTA besteld. Heb je dat overwogen? Zelf coilen en wicken? Niet moeilijk en zo gedaan en spotgoedkoop.

Als je voor een rta gaat moet je geen coils meer kopen.

Jim heeft daar een heleboel van getest.

Gewoon hier op het forum even kijken.

Maar welke Mod is dan toegankelijk? En zijn er ook "grote" coils voor stevige dempers? Die wel een week mee gaan? 

Jammer dat er slechts tanks van 14mm op de basic passen, dan zit je al snel aan een nieuwe mod inderdaad. Maar de mod is minder belangrijk, het gaat om de tank of RTA die je erop schroeft.

Wil je fabriekscoils blijven gebruiken of overstappen op een RTA? Welke weerstand coils gebruik je nu? Of beter gezegd: damp je DL of MTL?

Om te beginnen waardeer ik echt jullie reacties! Het is echt een lastig 'ding' om in te komen. En jullie blijven mensen helpen en vragen beantwoorden. TOP!

ik damp MTL. De reden dat ik ben gaan dampen was voor mij financiën. Ik vind daarbij aanschaf bedrag niet erg. Hier wil ik dus ook op blijven letten Dus als die fabriekscoils 3 euro per week kost vind ik het niet erg. Maar momenteel is het dus 7 tot 10 euro! Daarnaast heb ik nog niet veel geëxperimenteerd met liquid samenstellingen. Ik vind de appeltaart tabak (Colinss Amber) lekker smaken en ga in de toekomst dit uitbreiden. 

Terug op de vraag Coil of RTA. Het liefst nog maandje of 2/3 met een coil en dan naar RTA. Als dit 'verstandig' is.

Daarnaast benoem je dat de mod minder belangrijk is. Ook hierin is de keuze er reuze en is het moeilijk om daarin keuzes te maken. 

Dan zou ik voor een nautilus tank gaan. De Aspire coils gaan geloof ik redelijk lang mee

Qua mod zou ik voor een pico gaan. De 75W, 25 of 21700. Ze staan bekend om hun betrouwbaarheid.

Het is waarschijnlijk de pg/vg verhouding van 40/60 die je coil zo vlug om zeep helpt. Ik denk dat bijvoorbeeld @L33ntje je wat goede adviezen kan geven om de dikkere vloeistoffen te dampen. Ik weet zo 1-2-3 geen k&k-coil die dat goed kan voor MTL.

Als je eenmaal zelf wilt bouwen, zijn er opties te over om MTL te dampen met dikke liquids.

Ik betrapte mezelf om weer dankbare woorden te typen! 

Dan toch maar misbruik maken van jullie ervaring. Voor jullie waarschijnlijk makkelijk te beantwoorden vragen en voor mij een hoop zoekwerk.

Wat zou je adviseren Coil of zelfmakende ding (afkorting kwijt)?

Bij die Zelfmakende moet ik daarvoor gereedschap kopen?

Hoe "gemakkelijk" is het om te doen / hoe vaak?

Groetjes!

Zelfbouwen, makkelijk en goedkoop. RTA heet dat. Coilology heeft voorgedraaide coils en wire voor MTL. Verder heb je nodig: wick materiaal, schaar, keramisch pincet, tangetje om de pootjes af te knippen en als je zelf wil draaien een coil jig

Ik ben een dl damper maar had eens voor een collega een tankje besteld nl de manta mtl (rta) ,simpel te coilen en super smaak.

Als je kant en klare coils koopt (voor gedraaide) is het voldoende om een nagelknipper ,een schaartje en een pincet.

Een pakje wick kost óók niks.

Ach @balling, ik heb de 5e onderweg (de Minifit niet meegerekend) maar mijn vriend heeft er na 1,5 jaar nog steeds maar 1. Het kan dus wel :grins

De pico is een heel toegankelijke mod. Eenvoudig en degelijk. Afhankelijk van het model kun je 22 mm tanks of 25 mm tanks erop schroeven.

Als je een eenvoudig te bouwen MTL RTA wilt, kan ik de Savour aanbevelen. Met mijn twee linkerhanden was zelfs het eerste prutswerkje al redelijk succesvol en meteen te gebruiken. Prima smaak, degelijk gebouwd en behoorlijk "vergevingsgezind" wat wicken betreft: je hebt niet snel teveel of te weinig wick. Op youtube staan ook stap-voor-stap instructievideo's over hoe je deze bouwt. Een doosje kant en klaar voorgedraaide coils van Ambrose kost op fasttech een paar euro per 100 stuks (verschillende ohm-waardes, dus kies je voorkeur). En wickmateriaal doet het in de kosten ook niet. Bij de Savour krijg je (o.a.) een tooltje, daarmee draai ik de coil los en vast, dan de wick erdoor, even bijwerken met een schaartje en dan met een tweezer (keramiek) de wick in de kanalen drukken. Enige wat ik erbij gekocht heb is die tweezer. Een tooltje om de uiteinden van de draad van de coil af te knippen kan handig en makkelijk zijn, maar die heb ik dus niet. Ik draai wat aan de pootjes, nadat ik ze vast heb geschroefd en dan vallen ze er wel af (filmpje op youtube van Bussardo over de Ares zag ik dat in en dat gaat prima). 

Wat fabriekscoils betreft. De coils van aspire (nautilus) gaan inderdaad relatief lang mee. Ik hou ook van "zoete troep" en kon toch wel een dag of 7 met een coil doen. Nu met zelfbouwen doe ik zo'n 3 dagen met een coil en vervang ik meestal dagelijks de wicks, terwijl ik dan de coil even schoon burn. Niet dat het perse nodig is (afhankelijk van welke smaak ik damp), maar een vers watje vind ik dan weer even lekkerder smaken 😁. Coil vervangen na drie dagen idem, nog niet nodig, maar voor mij meer een gevoelsdingetje.  

13 hours ago, Madman said:

Het is waarschijnlijk de pg/vg verhouding van 40/60 die je coil zo vlug om zeep helpt. Ik denk dat bijvoorbeeld @L33ntje je wat goede adviezen kan geven om de dikkere vloeistoffen te dampen. Ik weet zo 1-2-3 geen k&k-coil die dat goed kan voor MTL.

Als je eenmaal zelf wilt bouwen, zijn er opties te over om MTL te dampen met dikke liquids.

De enige manier om zonder echt veel kosten dikkere liquids danwel hoog VG te dampen in een MTL- damper, is eigenlijk : een zelfbouwer. Natuurlijk heeft het daarin OOK effect op je coil, maar die vervang je dan voor een paar cent. Even het trucje leren, het is écht geen rocket science, en je kunt je onbeperkt te buiten gaan aan elke liquid die je maar wilt. Persoonlijk vind ik hoog VG qua zoetheid niet zo geschikt voor MTL, waarbij de smaak behoorlijk geconcentreerd wordt, maar dat is een kwestie van smaak .

De grote, dikkere coils met grote gaten van de Aspire Pockex en de T18/T20/T22 van Innokin kunnen an sich wel 50/50 of zelfs iets dikker aan, maar eerlijk is eerlijk, kettingdampen is er dan niet meer bij. De watten in een fabroekscoil zijn doorgaans compacter dan wat je zelf in een coil kan stoppen, en dikke vloeistof heeft nu eenmaal tijd nodig om door een dikke "filter" te kunnen stromen. Uiteraard kun je de vloeistof iets verdunnen met wat water of alcohol zodat deze makkerlijk stroomt, maar het vervuilende effect van de VG zal desalniettemin de levensduur van je coil flink verkorten. 

Edited by L33ntje

Dank jullie voor al het advies en wijze raad! Na wat twijfel ga ik toch voor de RTA variant. De Pico 25 heb ik net besteld. Nu ga ik wat onderzoek doen op de RTA afdeling. Mochten meer mensen suggesties hebben hierover altijd welkom natuurlijk!