Jump to content
Sign in to follow this  
felixcat

Staking bij Belgische B-Post voor 5 dagen

Recommended Posts

Allen,

voor de Belgen onder ons, die wel graag eens liquids of allerhande mods, tanks , etc.. laten verzenden naar het thuisfront via B-post, zullen de volgende paar dagen problemen ondervinden: 

"Bij bpost is gisteravond om 22 uur een vijfdaagse staking begonnen. Aan alle postsorteercentra in het land werden stakingsposten opgetrokken. De actie zou vijf dagen duren, maar de bonden hopen dat ze vervroegd gestopt kan worden. Volgens ACOD-vakbondsman Jean-Pierre Nyns wordt de staking door meer dan 95 procent van de werknemers opgevolgd."

Bron https://www.hln.be/nieuws/binnenland/vijfdaagse-staking-bpost-van-start-dit-betekent-het-voor-u~a2ee0a7a/ door BELGA

Ik heb er al last van ja.

Verwachte deze week nog een aantal pakjes maar die zullen te vroegste begin volgende week gaan toekomen.

De postbodes staken nu wel maar die vergeten wel dat ze volgende week al die schade moeten inhalen en dubbel of meer geladen de straat op zal moeten.

Wij als "klant" hebben er een paar dagen last van maar zelf winnen de mensen bij Bpost er weinig mee denk ik dan.

Edited by Jim

tIs jammer maar ja, wat kunnen die mensen anders doen als ze geen gehoor krijgen  😕

Ik ben verwonderd dat het zolang geduurd heeft.

Als ik zie dat onze postbode voor 8uur de krant rondbrengt, nadien met een auto pakjes levert en nadien de gewone post met de fiets.

Kom ik hem in de late namiddag nog tegen enkele wijken verder om de ronde van een zieke collega te doen.

Die zijn echt wel onderbemand.

Overuren kloppen en geen verlof kunnen nemen.

En dat voor max  1500€ per per maand en tot 67 werken.

Ik ben zelf 58 en heb het heel moeilijk om mijn werk te kunnen doen.

En ik werk maar 4/5e

Edited by Luc rafc
FFoutje

18 minutes ago, teddy said:

tIs jammer maar ja, wat kunnen die mensen anders doen als ze geen gehoor krijgen  😕

Een postbode kan tijdens een protestmars best zijn pakketjes afleveren.

Ik zit ook te wachten op een pakje. Het is al van dinsdagavond in belgie, maar daar stopt het. Wel slim gezien dat ze elke dag een andere dienst platleggen zodat bpost hun personeel toch nog grotendeels moet uibetalen. Ook al vind ik het wat overdreven, ze zullen zulke actie niet zomaar ondernemen zeker. 

Wees maar zeker dat die het niet gemakkelijk hebben.

Op de seconden getimed heel de dag werken is stresserend werken.

Dat is bandwerk zonder de lopende band, steeds gecontroleerd en geen tijd om te eten.

Ik werk niet bij de post maar heb ongelooflijk veel respect voor de mensen die dat wel doen.

Ik heb het vroeger drie jaar na mekaar gedaan als jobstudent dus ik weet wel wat het is om postbode te zijn.

Dat was dan nog in de periode dat online pakjes nog niet populair waren, dus meestal enkel brieven/reclame en kranten.

Was ook nog de tijd dat de mensen tijd maakte om een praatje te maken met de postbode en je zelfs eten en drinken aanboden.

Toen moest de post eerst nog met de hand gesorteerd worden alvorens je op ronde vertrok, dus om 3u30 s'morgens beginnen en je post sorteren per straat en huisnummer.

Om half vijf vertrekken op eerste ronde met enkel je kranten, na die ronde terugkeren naar het kantoor en je andere zakken post ophalen en beginnen aan je normale ronde tot ongeveer 14u.

Nu rijden ze meestal met brommertjes of hier zelfs per wagen, maar in die tijd was alles met de fiets en dat was ongeveer 45km per dag door weer en wind.

Bij regenweer een echte hel en vaak had ik zin om de alles gewoon langs de kant te gooien en te zeggen van fuck this.

En dan had je nog elke week twee reclame folders van Aldi enz die je in elke brievenbus moest stoppen waar geen sticker hing dat ze geen reclame wilden ontvangen, dus je kan jezelf wel voorstellen wat het moet zijn ten tijde van verkiezingen enz als je in elke bus folders moet steken van elke partij...

Toch heb ik het drie jaar gedaan, betaalde niet slecht als jobstudent en vooral omdat ik toen nogal een freak was op gebied van mijn lichaam (fitness enz) was het een goede training.

Pffft, k ben t wachten beu. Da ze die huidige CEO es buitensmijten, heeft als ik het goe begrepen heb, heeft ie ook met de cijfers aan t foeteren geweest.